Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Fenniarailin toiminta laajenee  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« : Joulukuu 14, 2021, 15:52:51 »

Fenniarail on allekirjoittanut kuljetussopimukset neljän uuden asiakkaan kanssa. Kuljetukset alkavat vuoden 2022 alussa ja asiakkaiden yhteenlaskettu vuosittainen kuljetustarve on useita tuhansia vaunuja. Uusien asiakkuuksien myötä Fenniarail aloittaa operoinnin Kouvolassa omalla vaihtotyöyksiköllä, jolla hoidetaan vaunujen siirrot asiakkaiden toimipaikoille. Kuljetusmäärän kasvun myötä yhtiö on palkannut lisää kuljettajia Kouvolan toimipisteelleen sekä vahvistanut operatiivisen työnjohdon resursseja oikea-aikaisen ja -sisältöisen palvelun toteuttamiseksi.

Yhtiölle on myönnetty rautatieliikenteen turvallisuustodistus vaarallisten aineiden kuljetuksille vuonna 2016. Vaarallisten aineiden kuljetukset edellyttävät kuljetusyhtiöltä erityistä huolellisuutta sekä kuljetusten turvallisuuden varmistamista. Uusien asiakkuuksien myötä vaarallisten aineiden kuljetukset muuttuvat säännöllisiksi Fenniaraililla, mikä on osoitus Fenniarailin kyvystä palvella asiakkaita myös tällaisissa kuljetuksissa.

Uusien asiakkaiden myötä Fenniarailin kuljetuskapasiteetti on pitkälti käytössä ensi vuoden alusta lähtien, ja kasvun jatkaminen edellyttää uusia investointeja sekä veto- että vaunukapasiteettiin. Suunnitelmat investoinneista ovat edenneet jo pitkälle, ja Fenniarail tulee tiedottamaan niistä lisää lähiaikoina.

Fenniarailin toimitusjohtaja Juha Hakavuori: “Olemme tehneet paljon töitä sen eteen, että pääsemme palvelemaan uusia asiakkaita ja tuottamaan heille lisäarvoa omilla vahvuuksillamme. Tuotamme palveluitamme uusille asiakkaillemme tehokkaasti, joustavasti ja ennen kaikkea turvallisesti. Varsinkin vaarallisten aineiden säännölliset kuljetukset ovat merkki siitä, että asiakkaiden luottamus Fenniarailin yhtä keskeistä arvoa – turvallisuutta – kohtaan on kunnossa. Kalustomme on uusien asiakkuuksien myötä tehokkaasti käytössä ja valmistelemme parhaillaan tulevaisuuden kasvua mahdollistavia investointeja.”

Lähde: Fenniarail
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #1 : Joulukuu 14, 2021, 17:13:36 »

Tämäpä on hieno uutinen. Onnittelut Fenniarailille pitkäjänteisestä työstä.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #2 : Joulukuu 14, 2021, 20:04:04 »

Voi kun saataisiin myös henkilöliikenteeseen rehellistä kilpailua!
tallennettu
Vertti Kontinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #3 : Joulukuu 14, 2021, 21:24:12 »

Mahtavaa, että Suomen raideliikenteestä kuulee nyt hyviä uutisia! Onnittelut myös toki Fenniarailille! Uutisessa jo vihjattiin uusista investoinneista veto- ja vaunukalustoon, voisikohan jopa sähkökaluston, tai pienemmän vaihtotyöveturin hankkiminen olla suunnitelmissa? Jokatapauksessa tästä saamme varmaan kuulla jossain vaiheessa lisää
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 899


« Vastaus #4 : Joulukuu 14, 2021, 23:03:27 »

Onnea Fenniarailille.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2625


« Vastaus #5 : Joulukuu 15, 2021, 08:47:12 »

Onnea FER, hienoa työtä! Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« Vastaus #6 : Joulukuu 29, 2021, 11:01:59 »

Fenniarail on tilannut kaksi Vectron sähköveturia. Veturit ovat sinisiä kuten muutkin yhtiön veturit. Vetureiden on määrä saapua vuoteen 2023 mennessä.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #7 : Joulukuu 29, 2021, 12:07:26 »

Fenniarail on tilannut kaksi Vectron sähköveturia. Veturit ovat sinisiä kuten muutkin yhtiön veturit. Vetureiden on määrä saapua vuoteen 2023 mennessä.

Lähde olisi kiva saada tietoon. Ainakaan FR:n omilla sivuilla ei ole mainintaa uusista veturihankinnoista.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #8 : Joulukuu 29, 2021, 12:29:54 »

Fenniarail on tilannut kaksi Vectron sähköveturia. Veturit ovat sinisiä kuten muutkin yhtiön veturit. Vetureiden on määrä saapua vuoteen 2023 mennessä.

Lähde olisi kiva saada tietoon. Ainakaan FR:n omilla sivuilla ei ole mainintaa uusista veturihankinnoista.

Tuoreimman Resiina-lehden (4/2021) Tasoristeys-palstalla näyttäisi olevan tästä maininta joskin sillä erolla, että lehdessä mainitaan vetureiden saapuvan Suomeen syksyllä 2023.
tallennettu
Niko Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #9 : Joulukuu 29, 2021, 23:30:01 »

Saas nähdä vaatiiko Trafi jonkinlaista huomioväriä. Toki tuohon pikaiseen maalaukseen jäi maalamatta karjapuskurin huomioraidat. P.S. Trainz harrastajat, älkää pyytäkö tätä, tämä on vain koemaalaus siitä miltä veturit saattaisivat näyttää.


* FER Sr3.png (1662.2 kilotavua, 1280x720 - tarkasteltu 537 kertaa.)
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Joulukuu 30, 2021, 11:15:36 »

Saas nähdä vaatiiko Trafi jonkinlaista huomioväriä. Toki tuohon pikaiseen maalaukseen jäi maalamatta karjapuskurin huomioraidat. P.S. Trainz harrastajat, älkää pyytäkö tätä, tämä on vain koemaalaus siitä miltä veturit saattaisivat näyttää.

Huomioväri ei perustu Trafin vaatimukseen, vaan erään OTK:n raportin mainintaan. Tasoristeysonnettomuuteen liittyvässä tutkintaraportissa mainittiin (mielestäni vähän asiaankuulumattomasti), että Allegro-junissa on Venäjän vaatimuksesta turvaväri keulalla ja että vaikka Venäjän säännön syyt eivät ole OTK:lla tiedossa, ehkä samaa voisi vaikka kokeilla Suomessakin. Lisäksi erikseem mainittiin, ettei ole mitään tietoa, joka antaisi syyn olettaa, että turvaväristä on jotain apua.

Turvavärejä vaaditaan Venäjällä, koska niitä vaadittiin Neuvostoliitossa. Neuvostoliitossa ne vaadittiin, koska junat olivat sotilaskohteita, ja niitä sen takia ajettiin ajoittain ilman valoja. Oli hyvä, että valoton juna näkyi edes jotenkin, jos auton valot sattuivat vahingossa osoittamaan junan keulan suuntaan. Tämä ei ole mikään kovin vahva syy käyttää turvaväritystä Suomessa, jossa on eurooppalaisittain poikkeuksellisen kirkkaat valot junissa. Arvaisinpa siis, ettei tuota väritystä Fenniarailin vetureihin tule. Esim. Operailin Dr20 pärjää muistaakseni ilman mitään turvaväritystä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 724


« Vastaus #11 : Tammikuu 02, 2022, 10:29:58 »

Saas nähdä vaatiiko Trafi jonkinlaista huomioväriä. Toki tuohon pikaiseen maalaukseen jäi maalamatta karjapuskurin huomioraidat. P.S. Trainz harrastajat, älkää pyytäkö tätä, tämä on vain koemaalaus siitä miltä veturit saattaisivat näyttää.

Huomioväri ei perustu Trafin vaatimukseen, vaan erään OTK:n raportin mainintaan. Tasoristeysonnettomuuteen liittyvässä tutkintaraportissa mainittiin (mielestäni vähän asiaankuulumattomasti), että Allegro-junissa on Venäjän vaatimuksesta turvaväri keulalla ja että vaikka Venäjän säännön syyt eivät ole OTK:lla tiedossa, ehkä samaa voisi vaikka kokeilla Suomessakin. Lisäksi erikseem mainittiin, ettei ole mitään tietoa, joka antaisi syyn olettaa, että turvaväristä on jotain apua.

Turvavärejä vaaditaan Venäjällä, koska niitä vaadittiin Neuvostoliitossa. Neuvostoliitossa ne vaadittiin, koska junat olivat sotilaskohteita, ja niitä sen takia ajettiin ajoittain ilman valoja. Oli hyvä, että valoton juna näkyi edes jotenkin, jos auton valot sattuivat vahingossa osoittamaan junan keulan suuntaan. Tämä ei ole mikään kovin vahva syy käyttää turvaväritystä Suomessa, jossa on eurooppalaisittain poikkeuksellisen kirkkaat valot junissa. Arvaisinpa siis, ettei tuota väritystä Fenniarailin vetureihin tule. Esim. Operailin Dr20 pärjää muistaakseni ilman mitään turvaväritystä.
En minä erota mitään turvavärejä, valot nimittäin ovat yleensä päällä, enkä itseasiassa erota koko junaa kun ne sopivasti loistavat päin näköä. Valoa jos ei näe niin on joko silmät kiinni tai sokea.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #12 : Tammikuu 02, 2022, 22:48:18 »

Saas nähdä vaatiiko Trafi jonkinlaista huomioväriä. Toki tuohon pikaiseen maalaukseen jäi maalamatta karjapuskurin huomioraidat. P.S. Trainz harrastajat, älkää pyytäkö tätä, tämä on vain koemaalaus siitä miltä veturit saattaisivat näyttää.

Huomioväri ei perustu Trafin vaatimukseen, vaan erään OTK:n raportin mainintaan. Tasoristeysonnettomuuteen liittyvässä tutkintaraportissa mainittiin (mielestäni vähän asiaankuulumattomasti), että Allegro-junissa on Venäjän vaatimuksesta turvaväri keulalla ja että vaikka Venäjän säännön syyt eivät ole OTK:lla tiedossa, ehkä samaa voisi vaikka kokeilla Suomessakin. Lisäksi erikseem mainittiin, ettei ole mitään tietoa, joka antaisi syyn olettaa, että turvaväristä on jotain apua.

Turvavärejä vaaditaan Venäjällä, koska niitä vaadittiin Neuvostoliitossa. Neuvostoliitossa ne vaadittiin, koska junat olivat sotilaskohteita, ja niitä sen takia ajettiin ajoittain ilman valoja. Oli hyvä, että valoton juna näkyi edes jotenkin, jos auton valot sattuivat vahingossa osoittamaan junan keulan suuntaan. Tämä ei ole mikään kovin vahva syy käyttää turvaväritystä Suomessa, jossa on eurooppalaisittain poikkeuksellisen kirkkaat valot junissa. Arvaisinpa siis, ettei tuota väritystä Fenniarailin vetureihin tule. Esim. Operailin Dr20 pärjää muistaakseni ilman mitään turvaväritystä.

Otkes ei vaadi mitään. He vain suosittavat eri asioita ja niitä sitten usein korjantaakin lakeihin ja asetuksiin.
Suomessa ajovaloja vaatii pitämään laki.
tallennettu
Lauri Helke
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #13 : Helmikuu 08, 2023, 20:19:32 »

Fenniarail hakee liikennepäällikköä laajenevaan toimintaansa:

https://www.fenniarail.fi/fenniarailin-organisaatiota-vahvistetaan/
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #14 : Helmikuu 09, 2023, 10:35:28 »

Ilmassa on myös "sähköä".  "Vastaamme vihreän ja kustannustehokkaan logistiikan kysyntään tukien kotimaisen teollisuuden kilpailukykyä. Kasvutarinamme uusin vaihe, sähköveturien hankinta, on käynnissä ja ensimmäinen veturi valmistuu liikenteeseen ensi syksynä". https://www.fenniarail.fi/haussa-liikennepaallikko/

Nyt kun se on tehty mahdolliseksi (ainakin teoriassa?), niin käteväähän olisi ostaa Vr:tä poistuvia Sr1 vetureita, esim. suhteessa 1/5:teen (1 ajoon ja 5 varaosiksi/vaihtokoneeksi). Kauppahan voitaisiin tehdä ns. optiotyyppisesti, eli 5  veturia heti ja 25 tai enemmän myöhemmin=koko loppusarja. Niitähän voisi tuunata (naamioida) ulkoapäin nykyaikaisemman näköiseksi=erottuvat Vr:n yksilöistä. Esim. jos vetureista on poistettu virroittimet, niin ei uusien ja parempien valmistus mikään suuri kustannuseräerä ole. Myös rikkinäisiä osia voitaisiin peruskorjata, iivanaltahan niiden osto ei enää onnistu (hekoheko). Paha on tietenkin sanoa, että kuinka raskaalla kädellä vetureita on sisäpuolelta kannibalisoitu?.  Valmiita kuskejakin olisi tarjolla runsaasti. Uudella palkattavalla liikennepäälliköllä on tietenkin ajantasaista tietoa mitenkä tämä olisi mahdollista, jos se siis olisi? "Yhtiön johtoryhmän jäsenenä tuot näkemyksesi myyntiä, suunnittelua, kalustoa, turvallisuutta ja taloutta koskevaan päätöksentekoon".

Mutta eihän edellinen ole todellisuudessa/käytännössä kuitenkaan mahdollista eli tullaan hankimaan jotain aivan muuta kalustoa, joko kokonaan uutta tai vanhasta päivitettyä/uudistettua? Sähköisessä vetokalustossa on se hieno ominaisuus, että uusi tai käytetty ovat aikalailla 1:1:teen, kun tarkastellaan niiden koko elinkaaren "vihreyttä", niin niiden käytössä kuin myös valmistuksessa. Käytettyä kalustoa kunnostettaessa ei tarvitse rasittaa luontoa suuremmin. Esim teräksen valmistus on aika pa..aista touhua. Jotain asiasta on jo kuitenkin päätetty. "ensimmäinen veturi valmistuu liikenteeseen ensi syksynä".  Mutta ei muuta kuin asiasta keskustelemaan.

     
tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #15 : Helmikuu 09, 2023, 12:16:30 »


Nyt kuin ylempää tarkemmin luin, niin uudet S-veturit ovat jo tilattu ja tulevat käyttöön tosiaan jo ensi syksynä. Eli yllä olevat "jorinani" muutuivat nyt laakista ns. vaihtoehtoiseksi historiaksi. Entä jos olisi toimittu seur.....
tallennettu

Skiffari 40
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #16 : Helmikuu 09, 2023, 12:22:41 »

Noh Sr1:ssä ei ole dieseliä lisänä kuten Vectronissa.  Kaikilla lastausraiteilla ei kuitenkaan ole sähköistystä..
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #17 : Helmikuu 09, 2023, 14:06:38 »


Arto: No noinhan tuota vaihtoehtoista historiaa olisi loppupeleissä kirjoitettu. Kyllähän uusi on aina uutta, eli eiköhän "vapauteta" susista ainakin niiden "henki" takaisin Siperian laajoille aroille ja niissä olevan asbestin voisi heivata johonkin venäjälle palautuvan tavaravaunun kyytiin. Se kun ei varmaan ole sielä kielletty materiaali, siitä voidaan valmistaa sielä vaikka ladan jarrupaloja, kun länsimaisia korvaavia materiaaleja ei ole enää saatavilla. Siellähän valmistetaan autoja ilman turvatyynyjä ym. muita osia. Mutta valmistus ilman jarrupaloja ei taida olla oikein mahdollista?.
tallennettu

Skiffari 40
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 281


« Vastaus #18 : Helmikuu 09, 2023, 19:33:35 »

Mutta valmistus ilman jarrupaloja ei taida olla oikein mahdollista?.

No laittavat rumpujarrut eteen ja taakse, niin käyttää kenkiä eikä paloja Hymyilee Sopisi moinen ratkaisu ihan hyvin pakoteajan nykyLadaan, josta on karsittu turvatyynyt ja kaikki muukin moderni.
tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #19 : Helmikuu 09, 2023, 20:44:03 »

Fenniarailin sivuilla on Vectron-hankintauutisen (julk. 29.9.2022) lisäksi havainnekuva heidän tulevasta veturista. Mikäli väritys on havainnekuvassa lopullinen, niin varsin perinteistä keltaista huomioraitaa on luvassa keulaan ja esteenraivaajaan.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #20 : Helmikuu 11, 2023, 07:46:34 »


Jarrupaloista ja asbestista vielä sen verran, edellisen kommenttini jatkoksi. Ostin 2002 uuden Citikka C5:sen. Siinä jarrut vinkuivat melkein alusta asti, ei aina, mutta yleensä silloin kuin ajelit kaupunkinopeuksilla pitkin Etelä-espaa. Auto oli Veholla kaksikin kertaa, toisen kerran jälkeen vinkuna hävisi. Kysyin, että mitä he asialle tekivät?, vastaus oli että me vaihdettiin jarrupalat tarvikepaloihin?. Olin äimän käkenä että miksi?. Vastaus oli ”ohi pöytäkirjan”, että orginaaleissa ei ole asbestia (sen käyttö oli silloin jo kielletty), mutta tarvikepuolelta sellaisia oli vielä saatavilla, että semmoinen tapaus. Nyttemmin on varmaan ”mösjööö Citroäään” oppinut tekemää vinkumattomia jarrupaloja ilman asbestia.
tallennettu

Skiffari 40
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #21 : Helmikuu 14, 2023, 18:14:49 »

Pieni kilpailu tavaraliikenteessä on vain piristänyt markkinoita...aivan kuten ounastelin jo vuoden 2005 postauksissani. Monopoli missään palvelussa/tuotannossa ei ole milloinkaan asiakkaan etu.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #22 : Helmikuu 15, 2023, 23:32:20 »

https://www.fenniarail.fi/kalusto/#veturit . Olisikohan Fennian aiheellista päivittää sivustoaan? Dr18 ei taida olla enää voimakkain veturi rataverkolla? Operailin Dr20 taitaa päihittää sen, lähes Operailin myös Dr21. Ei jääne hännille myöskään VR:n uusin hankinta - Dr19.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Fenniarailin toiminta laajenee  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina