Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR Group asettaa jatkossa myyntiin kierrätyspäätöksen saaneen kaluston  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« : Helmikuu 04, 2022, 09:46:29 »

VR Group asettaa jatkossa julkisesti myyntiin kaluston, jolle se on antanut kierrätyspäätöksen. Myyntiin tuodaan tulevina vuosina matkustaja- ja tavaraliikenteen vaunuja sekä vetokalustoa.

Myyntiin asetetaan ainoastaan kierrätyspäätöksen saanutta kalustoa. Ennen myyntiä VR-konserni hyödyntää kalustosta kaikki varaosat, joita se tarvitsee liikenteessä olevan kaluston elinkaaren pidentämiseen ja ylläpitoon.

"Myytävä kalusto ei sellaisenaan ole liikennöintikuntoista, eikä VR Group vastaa myytävän kaluston turvallisesta käyttökunnosta, siirroista tai liikennekelpoisuudesta. Hyödynnämme jatkossakin kierrätettävästä kalustosta kaikki tarvitsemamme komponentit varaosiksi liikenteessä olevaan kalustoon, koska näiden varaosien saatavuus markkinoilta on heikkoa tai jo kokonaan loppunut. Jos kuitenkin löytyy ostaja, jolla olisi käyttöä kalustolle senhetkisessä kunnossaan, kierrätettävää kalustoa on jatkossa mahdollista ostaa", kertoo toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Aikaisemmin VR on myynyt vain yksittäisiä kalustoyksilöitä esimerkiksi museotarkoituksiin, eikä konkreettisia yhteydenottoja laajemmasta ostohalukkuudesta ole tullut ennen kuin aivan hiljattain.

"Tähän mennessä kierrätetyn kaluston määrä on ollut vähäinen suhteessa kaluston kokonaismäärään, mutta tulevaisuudessa kierrätysmäärät tulevat kasvamaan uusien kalustohankintojen korvatessa vanhenevaa kalustoa. Tämä on olennainen muutos nykytilanteeseen ja samalla kiinnostusta kaluston ostoon vaikuttaa olevan, joten jatkossa tarjoamme meille tarpeettoman, kierrätyskuntoisen kaluston julkisesti myyntiin", Sipponen jatkaa.

Jatkossa kaikki kierrätyspäätöksen saanut kalusto tuodaan myyntiin ja asiasta kerrotaan yhtiön verkkosivuilla. Jos varteenotettavia ostotarjouksia ei tule, kalusto päätyy materiaalikierrätykseen. Kierrätyksessä kaluston materiaalista päätyy uusiokäyttöön yli 90 prosenttia.

VR:n kalustostrategia tähtää junaliikenteen suosion kasvattamiseen

VR Group investoi parhaillaan laajasti uuteen kalustoon. Moderni kalusto on tehokkaampaa ja varmatoimisempaa sekä vastaa paremmin tämän päivän tarpeita muun muassa esteettömyyden ja matkustusmukavuuden suhteen. Matkustajaliikenteessä on käynnistetty lähijuna- ja yöjunakalustohankinnat, joihin VR on sitoutunut myös tuoreessa ostoliikennesopimuksessa liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. Sopimuskauden päätyttyä ostoliikennesopimuksen sisältö avautuu kilpailutukselle, jolloin sopimuksen puitteissa hankittava kalusto on saatavilla kilpailutuksen voittaneelle taholle.

"Tavoitteemme on kasvattaa junaliikenteen suosiota ja investoimalla moderniin kalustoon varmistamme tulevaisuudessakin asiakkaillemme korkealaatuista matkustusmukavuutta ja toimitusvarmuutta. Kustannustehokas varaosakierrätys on osa vastuullisen yhtiön omaisuudenhallintaa ja se mahdollistaa sekä uudet investoinnit että vanhojen kalustoerien täysimääräisen hyödyntämisen liikenteessä elinkaarensa loppuun saakka", Sipponen toteaa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2022, 10:06:42 kirjoittanut Marko Vornanen » tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2022, 02:27:01 »

Sinänsä järkevä. Suomen raideleveys tietysti rajoittaa mahdollisia ostajia. Vaikka saksalaisia V100-dieselvetureita on myyty ulkomaihin ja muutettu ainakin 1668 mm:n ja 1676 mm:n raideleveyksille.

Muualla: https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222:200:12559195078195:::200::
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 91


« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2022, 13:28:27 »

Eiköhän entisissä Neuvostotasavalloissa ole tilaa yhden Suomen vanhalle kalustolle. Kotimaassa joku alkaa kumminkin haaveilla uudesta "Junttilan salamasta".

http://www.vaunut.org/kuva/148020?tt=3&i1=Dm10

tallennettu
Sami Koistinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #3 : Helmikuu 16, 2022, 18:25:54 »

Tuore Ylen juttu aiheesta: https://yle.fi/uutiset/3-12314344
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #4 : Helmikuu 16, 2022, 19:52:49 »

Tuli mieleen sellainen kysymys että kuka omistaa nykyistä museokalustoa ympäri maata? Onko esim. lahjoitettua tai edelleen VR:n omaisuutta?
Kuulemani mukaan mainittu "Junttilan salama" olisi haluttu ostaa mutta ei suostuttu myymään.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #5 : Helmikuu 16, 2022, 20:42:09 »

Mitä kaikkea lähivuosina voisi olla tulossa myyntiin? Mieleen tulevat ainakin seuraavat:

- Dv12-, Dr16- ja Sr1-vetureita. Uhraamalla osan vetureista varaosalähteiksi näiden käyttöikää saattaisi voida jatkaa vielä pitkäänkin. Läntisessä Euroopassa pienet liikennöitsijät ajavat usein hyvinkin vanhoilla vetureilla.
- Jonkin verran CEmt-vaunuja, yksikerros-ic-vaunuja, jäljellä olevat Eil-vaunut ja jokunen yksittäinen sininen päivävaunu. Näiden avulla kilpailevat liikennöitsijät saattaisivat voida ajaa esimerkiksi halpakaukojunia pääradoilla, kaukojunia joillakin uusilla yhteysväleillä ja sesonkiyöjunia (vrt. tilanne Ruotsissa).
- Sm2-junia. Käyttöä paikallisjunaliikenteessä ja ehkä myös lyhyemmän matkan halpakaukojunissa pääradoilla? Näiden junien isokin saneeraus saattaisi olla kannattava jos ajattelee miten isoja muutostöitä eräissä muissa Euroopan maissa on tehty vanhoille moottorivaunuille.
- Kaksiakselisia pressuvaunuja (Hbi yms.) ja G-vaunuja (Gbln, Gbls). Näiden avulla voisi ajaa esimerkiksi teollisuuden pienemmän mittakaavan tuotekuljetuksia.
- Jonkin verran kaksiakselisia avovaunuja. Näiden avulla saattanee olla hankala kilpailla suurteollisuuden raakapuukuljetuksista, mutta esimerkiksi pienempien sahojen raakapuuliikennettä ehkä voisi yrittää siirtää kiskoille? Myös esimerkiksi kontteja ja erilaisia koneita pystyisi näillä kuljettamaan.
- Sekalaisia säiliövaunuja. Nämä olisivat luultavasti kilpailukykyisiä monenkinlaisessa liikenteessä. Aika paljon kemikaali- ja polttoainekuljetuksia on viime vuosikymmeninä siirtynyt kiskoilta kumipyörille, ja niitä saattaisi olla mahdollista saada takaisin kiskoille.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #6 : Helmikuu 16, 2022, 21:13:10 »

Tuli mieleen sellainen kysymys että kuka omistaa nykyistä museokalustoa ympäri maata? Onko esim. lahjoitettua tai edelleen VR:n omaisuutta?

Suuri osa on VR-Yhtymä Oy:ltä ostettua tai VR-Yhtymä Oy:ltä lahjoituksena saatua sellaisella sopimuksella, että kaluston on pysyttävä vain museokäytössä (eli sitä ei esim. saa antaa eteenpäin VR:n kilpailijalle). Myös Valtionrautatiet lahjoitti tai myi aikanaan jonkin verran kalustoa museokäyttöön, ja myös yksityiset yritykset ovat näin tehneet.

VR-Yhtymä Oy ja Suomen Rautatiemuseo omistavat melko paljon museokalustoa ja osa tästä kalustosta on jonkun muun kuin kyseisten tahojen hallussa tai käytössä. Esimerkiksi Suomen Rautatiemuseon kalustoa on paljon Haapamäellä ja erinäisillä muilla paikkakunnilla.

Muistomerkkiveturit ja -vaunut ovat aika usein kuntien tai tehtaiden omistamia. VR:n omistamia muistomerkkivetureitakin on.

Myös yksityishenkilöiden tai perikuntien omistamia museovaunuja ja -vetureita on joitakin yksittäisiä.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #7 : Helmikuu 17, 2022, 11:49:04 »

Muistomerkkiveturit ja -vaunut ovat aika usein kuntien tai tehtaiden omistamia. VR:n omistamia muistomerkkivetureitakin on.

Poimin tästä Panun kirjoittaman oheisen kohdan. Ylläpito voi siirtää tämän tarpeen mukaan vaikka omaksi topicikseen, jos niin näkee.

Mitkä muistomerkkiveturit tarkkaan ottaen ovat VR:n omistamia?
tallennettu
Sami Koistinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #8 : Helmikuu 17, 2022, 11:59:45 »

Suomen Elämysjunat on kiinnostunut VR:n vanhasta kalustosta:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008621017.html
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2022, 17:02:58 »

Mitkä muistomerkkiveturit tarkkaan ottaen ovat VR:n omistamia?

Ainakin Ylivieskan Tv1 943 on VR:n. Useat muutkin muistomerkkiveturit (esim. Keravan Hv3 781 ja Toijalan Tr1 1088) on alun perin luovutettu uudelle haltijalle ilman lahjoitusta eli niiden omistusoikeus on ainakin luovutettaessa pysynyt VR:llä.
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2022, 17:10:24 »

Missä näkee mitä kalustoa on VRlla tällä hetkellä myynnissä? Nettisivulta en löydänyt mitään  Epävarma

Esim. Saksan DB on aika iso valikoima: https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222:200:11726567417380:::200::
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR Group asettaa jatkossa myyntiin kierrätyspäätöksen saaneen kaluston  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina