Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: LSR vastatuulessa Sastamalassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kari Paavola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« : Helmikuu 08, 2022, 13:18:30 »

Sastamalan kaupungin ympäristölautakunta päättää tiistaina (eli tänään), vaaditaanko Mouhijärvellä sijaitsevan harrasterautatien purkamista, kertoo Aamulehden maksumuurin takana oleva uutinen https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008593278.html

Itse juttu näköislehdestä liitteenä.

Tylyin kohta itse uutisessa on jo tämä esitys
Lainaus
Sastamalan ympäristölautakunta käsittelee asiaa tiistaina 8. helmikuuta. Esityslistan mukaan maankäyttöjohtaja esittää, että toimenpidelupaa ei myönnetä ja rautatien kaikki rakennelmat määrätään purettavaksi 31. lokakuuta mennessä.


* harrasterata.png (1739.77 kilotavua, 1536x2254 - tarkasteltu 416 kertaa.)
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #1 : Helmikuu 08, 2022, 14:00:33 »

Sastamalan kaupungin ympäristölautakunta päättää tiistaina (eli tänään), vaaditaanko Mouhijärvellä sijaitsevan harrasterautatien purkamista, kertoo Aamulehden maksumuurin takana oleva uutinen https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008593278.html

Itse juttu näköislehdestä liitteenä.

Tylyin kohta itse uutisessa on jo tämä esitys
Lainaus
Sastamalan ympäristölautakunta käsittelee asiaa tiistaina 8. helmikuuta. Esityslistan mukaan maankäyttöjohtaja esittää, että toimenpidelupaa ei myönnetä ja rautatien kaikki rakennelmat määrätään purettavaksi 31. lokakuuta mennessä.


Tärkeä se on koirakin mättään päällä paskalla! Virkaidiootteja kasvaa näköjään kyntämättä ja kylvämättä!
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2022, 18:36:17 »

On tosi surullista että aina on tyyppejä jotka saavat nautinnon valittamisesta.
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 91


« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2022, 19:28:42 »

Rautatieharrastuksen verottaminen on Suomessa vielä lapsenkengissä joten ehkä viranomainen haluaisi nuorison käyttävän rahansa paremmin verotettuihin tuotteisiin. Vanhojen koneiden rassaaminen tulisi muutenkin kieltää nuorisolta koska se voi pahimmassa tapauksessa johtaa lapsen ammattikoulun asentajalinjalle.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2022, 21:28:38 »

Asian päätös tulee nähtäville alla olevaan linkkiin perjantaina 11.2. Toivottavasti järki voittaa ja tervehenkinen harrastus saa jatkua.

https://sastamalad10.oncloudos.com//cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2022170-4
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #5 : Helmikuu 08, 2022, 22:29:14 »

Asian päätös tulee nähtäville alla olevaan linkkiin perjantaina 11.2. Toivottavasti järki voittaa ja tervehenkinen harrastus saa jatkua.

https://sastamalad10.oncloudos.com//cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2022170-4

Mielenkiintoinen perustelu kun viittaavaat maankäytöö- ja rakennuslain rakennuksien rakentamisen rajoittamista koskevaan pykälään. Rautatietä kun ei mitenkään voida tulkita rakennukseksi, paitsi kateellisen pikkuvirkamiehen omatekoisella tulkinnalla. Rautatie vertautuu tiehen ja tien rakentamista omalle maalle ei oikein mitenkään voi kieltää jossei ole suojelualue tms. Tässähän voisi perustella että rautatietä käytetään puiden kuljettamiseen mökille tms. Hyötykäyttö, minkä jälkeen ei kunnalla pitäisi olla mitään valittamista aiheeseen. Jos kunnan viskaalit tekevät purkupäätöksen, niin hallinto-oikeudessa voi päätöksen kaataa melko helposti.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #6 : Helmikuu 08, 2022, 22:53:24 »

Mielenkiintoinen perustelu kun viittaavaat maankäytöö- ja rakennuslain rakennuksien rakentamisen rajoittamista koskevaan pykälään. Rautatietä kun ei mitenkään voida tulkita rakennukseksi, paitsi kateellisen pikkuvirkamiehen omatekoisella tulkinnalla. Rautatie vertautuu tiehen ja tien rakentamista omalle maalle ei oikein mitenkään voi kieltää jossei ole suojelualue tms. Tässähän voisi perustella että rautatietä käytetään puiden kuljettamiseen mökille tms. Hyötykäyttö, minkä jälkeen ei kunnalla pitäisi olla mitään valittamista aiheeseen. Jos kunnan viskaalit tekevät purkupäätöksen, niin hallinto-oikeudessa voi päätöksen kaataa melko helposti.

Samaa jaksan itsekin hämmästellä. Rakennusta tuosta radasta ei saa kuin korkeintaan vauhdikkaalla mielikuvituksella, koska ei siinä ole seiniä eikä kattoa (!). Enemmän siinä on puutarhamaisia piirteitä. Ja puutarhan kyllä saa tontilleen tehdä lähelle rantaakin.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #7 : Helmikuu 09, 2022, 01:59:26 »

Vaikka haluaisin suosia rautatieharrastusta, en näe tässä mitään mahdollisuuksia. Ainakin Aamulehden mukaan osa radassa kulkee rantavyöhykkeessä. Eikö se ole kaikille selvä, että rantavyöhykkeessä on rajoituksia. Jos sallitaan toiselle jotakin, pitää sallia kaikille vaikka mitään. Taitaa olla pakko siirtää muualle. Mikä tietysti yhdelle harrastajalle, jonka perhe sattumalta omistaa hienon rantatontin eikä mikään surkeaa vanhaa soramonttua voi olla vaikea. (Soramonttu tulee mieleen, koska niissä saa ilmeisesti luvan paljon häiritsevämpään toimintaan niin kuin moottoriurheiluun.) 
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #8 : Helmikuu 09, 2022, 10:23:23 »


"Esitystä perustellaan sillä, että rantavyöhykkeelle sijoittuvalla rakentamisella on välittömiä vaikutuksia vesistöön."
Nostan hattua vesistönsuojelulle,
mutta mitähän vaikutukset ovat tässä tapauksessa? Ilmeisesti aika moni ratalinjaus pitäisi tehdä Suomessa uusiksi.

Sen sijaan Suomessa on mahdollista läpihuutojuttuna perustaa kaivoksia vesistöjen valuma-alueille ja tuhota ne myrkkyvalumilla.

"Osa radasta menee pistona ihan rantaan, olisiko siinä arviolta 20-25 metriä".
Entä maantiet ja autot, mukaan lukien veneenlaskupaikat?

Toimin itse "otona" Kyyveden (130 km²) hoitokunnassa vesienhoidon ja ympäristön tehtävissä.

tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 968


« Vastaus #9 : Helmikuu 09, 2022, 11:24:16 »


"Esitystä perustellaan sillä, että rantavyöhykkeelle sijoittuvalla rakentamisella on välittömiä vaikutuksia vesistöön."
Nostan hattua vesistönsuojelulle,
mutta mitähän vaikutukset ovat tässä tapauksessa? Ilmeisesti aika moni ratalinjaus pitäisi tehdä Suomessa uusiksi.

Sen sijaan Suomessa on mahdollista läpihuutojuttuna perustaa kaivoksia vesistöjen valuma-alueille ja tuhota ne myrkkyvalumilla.

"Osa radasta menee pistona ihan rantaan, olisiko siinä arviolta 20-25 metriä".
Entä maantiet ja autot, mukaan lukien veneenlaskupaikat?

Toimin itse "otona" Kyyveden (130 km²) hoitokunnassa vesienhoidon ja ympäristön tehtävissä.



Jos rata olisi taajamassa niin jotenkin ymmärtäisin että se vaatii rakennusluvan.

Tai pohjavesialueella, tai tontti hyvin pieni että rata kulkee naapureiden rajalla.

Tai jos järvi jonka vierestä rata kulkee on suojeltu niin että sillä ei saa ajaa moottoriveneillä.

Muuten tuollainen 50 cm raideleveyden rata ei ole mikään rautatie varsinaisessa merkityksessä että vaatisi mitään lupia.

Mitä meluun tulee niin tällaiisista vetureista tuskin lähtee enemmän ääntä kuin mönkijästä tai moottoriveneestä.

Jos naapurit ovat huolissaan siitä että  junat ovat vaaraksi pikkulapsille tai lemikkieläimille niin silloin pitää olla jonkinlaiset turvalaitteet jotka estävät sen että vaunut ja veturit "karkaavat"  niin että joku jää alle.

Myös promillerajoja pitää noudattaa näitä ajaessa ettei kukaan paheksu.

tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #10 : Helmikuu 09, 2022, 11:39:05 »

Asian päätös tulee nähtäville alla olevaan linkkiin perjantaina 11.2. Toivottavasti järki voittaa ja tervehenkinen harrastus saa jatkua.

https://sastamalad10.oncloudos.com//cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2022170-4

Tietopalvelu on päivittynyt; eilisessä kokouksessa ei syntynyt päätöksiä vaan asia jäi pöydälle. Seuraavan kerran lautakunta kokoontunee 8. maaliskuuta.
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 71


« Vastaus #11 : Helmikuu 09, 2022, 11:58:33 »

Tästä on tulossa mielenkiintoinen oikeustapaus, koska harrastusrautateiden rakentamista omalle tontille ei näytä säätelevän suoraan mikään. Yksityisrautatie se ei ole, joten rautatielaki ei sitä koske. Niinpä sitä täytynee käsitellä pihatien tapaan.

Minkälaisilla luvilla Robert Sand on rakentanut oman rautatiensä?

Myös raideleveys on olennainen kysymys. Jos raideleveys on alle 381 milliä, kysymys on pienoisrautatiestä, jota on käsiteltävä leikkikaluna. Siihen ei vaikuta, voidaanko rautatiellä kuljettaa matkustajia.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2022, 13:16:09 kirjoittanut Antti Ojala » tallennettu

Syyttäjä on tehnyt syyttämättäjättämispäätöksen Salattu jäseniltä - blogista ja muusta yhdistyksen arvostelusta: https://salattujasenilta.blogspot.com/2024/05/syyttaja-on-tehnyt-syyttamattajattamisp.html
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #12 : Helmikuu 09, 2022, 12:24:05 »

Joht. rakennustarkastajan perusteluissa puhutaan rakennuksen rakentamisesta ja korostetaan rantavyöhykettä, vaikka kyse on (harrastus)(rauta)tiestä, ei rakennuksesta.

"Maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:n 1 momentin mukaan meren tai vesistön rantaalueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena. Rantavyöhykkeen leveys on 50-200 metriä rannasta. Nykyisen oikeuskäytännön mukaan rantavyöhykkeen katsotaan ulottuvan pääsääntöisesti 100 - 200 metrin päähän rannasta. Rautatie, jolle lupaa haetaan, sijoittuu selkeästi rantavyöhykkeelle."

Sastamalan kaupungin rakennusjärjestyksessä eniten asiaa liippaa kohta 21 Pihamaan rakentaminen.

"Pihamaata rakennettaessa on huolehdittava, että siitä tulee tontin tai rakennuspaikan käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla käyttökelpoinen, terveellinen, turvallinen, liikkumisesteetön ja viihtyisä, eikä se aiheuta haittaa naapureille."

https://www.sastamala.fi/sastamala/liitetiedostot/editori_materiaali//20595.pdf

Rantatonteillekin saanee ilman lupaprosessia tehdä kapearaideradan levyisiä kävelypolkuja, joiden käytön melu- ja näköhaitta lienee samaa tasoa harvoin liikennöidyn kapearaiteisen kanssa. Kiskot eivät näy kenenkään maisemassa. Toisin kuin esimerkiksi, mikäli rakennettaisiin romanttisia kävelysiltoja, jollaisesta tapauksesta Karpo Official julkaisi juuri pätkän. https://www.youtube.com/watch?v=aghMsdx87T0

Edellytykset päätyä sivistyneeseen ratkaisuun ovat olemassa. Eri asia sitten, onko siihen halua, koska usein näissä on kyse  a r v o v a l l a s t a .
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 968


« Vastaus #13 : Helmikuu 09, 2022, 12:57:13 »


Myös raideleveys on olennainen kysymys. Jos raideleveys on alle 381 milliä, kysymys on pienoisrautatiestä, jota on käsiteltävä leikkikaluna. Siihen ei vaikuta, voidaanko rautatiellä kuljettaa matkustajia.


Mistä tuo 381 mm on tullut? Se on siis 1,25  englantilaista jalkaa, mutta miten se kytkeytyy Suomen rautatielainsaäädäntöön? EU-direktiivin kauttako?



Sastamalan kaupungin rakennusjärjestyksessä eniten asiaa liippaa kohta 21 Pihamaan rakentaminen.

"Pihamaata rakennettaessa on huolehdittava, että siitä tulee tontin tai rakennuspaikan käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla käyttökelpoinen, terveellinen, turvallinen, liikkumisesteetön ja viihtyisä, eikä se aiheuta haittaa naapureille."

Rantatonteillekin saanee ilman lupaprosessia tehdä kapearaideradan levyisiä kävelypolkuja, joiden käytön melu- ja näköhaitta lienee samaa tasoa harvoin liikennöidyn kapearaiteisen kanssa. Kiskot eivät näy kenenkään maisemassa. Toisin kuin esimerkiksi, mikäli rakennettaisiin romanttisia kävelysiltoja, jollaisesta tapauksesta Karpo Official julkaisi juuri pätkän. https://www.youtube.com/watch?v=aghMsdx87T0


Mä luulen että lautakunta lopulta päätyy hyväksyvälle kannalle mutta että radan omistajan on näytettävä ettei rata aiheuta ympäristöhaittoja esim vesistölle, linnustolle ja pohjavesille, eikä normit ylittävää melua, ja että turvallisuudesta on huolehdittu.



tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #14 : Helmikuu 09, 2022, 15:00:39 »

Aamulehti kirjoittaa tänään, että kunnassa jatketaan muiden vaihtoehtojen tutkimista. Asiaan näyttää liittyvän enemmänkin melu ja se, että Ahvenusjärvi on myös moottoriveneiltä rauhoitettua aluetta.

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008601247.html
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 140


« Vastaus #15 : Helmikuu 09, 2022, 15:33:28 »

Joht. rakennustarkastajan perusteluissa puhutaan rakennuksen rakentamisesta ja korostetaan rantavyöhykettä, vaikka kyse on (harrastus)(rauta)tiestä, ei rakennuksesta.

Sastamalan kaupungin rakennusjärjestyksessä eniten asiaa liippaa kohta 21 Pihamaan rakentaminen.

"Pihamaata rakennettaessa on huolehdittava, että siitä tulee tontin tai rakennuspaikan käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla käyttökelpoinen, terveellinen, turvallinen, liikkumisesteetön ja viihtyisä, eikä se aiheuta haittaa naapureille."

https://www.sastamala.fi/sastamala/liitetiedostot/editori_materiaali//20595.pdf

Kannatuspuheenvuoro tälle. Olen tuolla toisaalla internetissä päätynyt samaan tulkintaan, että kyseessä ei ole Ratalain soveltamisalaan kuuluva "rautatie", eikä toisaalta MRL:ssa tarkoitettu "rakennus". Näin jäljelle jää piharakentaminen, mitä tuo ilmiselvästi on. Muutenkin esimerkiksi rinnastus mönkijällä ajamiseen pihtatietä pitkin jne. on nähdäkseni hyvinkin oikean suuntainen. Yhtälailla voisi kysyä, missä raideleveydessä tai akselipainossa menee raja, jonka jälkeen kunnanvirkahenkilön toimivalta koetulla tavalla alkaa? Tasan 381 mm on jo edellä todettu, mutta siinä lienee enemmän kyse jostain teollisesti valmistettujen leikkikalujunien mittakaavaharmonisoinnista.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #16 : Helmikuu 09, 2022, 15:44:13 »


Kaivosvarauksia voi tehdä Suomessa jopa luonnonsuojelualueille https://yle.fi/uutiset/3-11657568

Mustaa huumoria sorry, mutta jos joku tekee alueelle kaivosvarauksen, niin sitten on rautatie, jolla kuljettaa mineraalit pois.

Toivottavasti tilannearviosta / edellisistä puheenvuoroista on apua asianomaiselle.
tallennettu
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #17 : Helmikuu 09, 2022, 16:27:47 »

Aika läheltä Lepsämäjoen rantaa se Lahnuksen Rautatiekin kulki, mutta varmaan luvan kanssa...

https://goo.gl/maps/LgPEJ3Hu2qrzkuS2A

Muistan kun Bäksbacka kertoi, että vaikka lipputuloilla ei saanut maksettua edes veturin halkoja, peri valtio kuitenkin lipuista huviveroa...
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 812


« Vastaus #18 : Helmikuu 09, 2022, 16:32:25 »

Aika läheltä Lepsämäjoen rantaa se Lahnuksen Rautatiekin kulki, mutta varmaan luvan kanssa...
Luultavimmin rata oli rakennettu vain "vaimon luvalla". Itse höyryveturit tarvitsivat kyllä paineastiatarkastajan luvat.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 812


« Vastaus #19 : Helmikuu 09, 2022, 16:41:32 »

... Näin jäljelle jää piharakentaminen, mitä tuo ilmiselvästi on...
Vuoden (parin) kuluttua muuttuvat ymmärtääkseni määräykset ja alle 30 m2 mökin ja alle 50 m2 katoksen voi tehdä sitten ilman sen kummempia lupia omalle pihalleen. Etäisyydet rajoihin ovat entisellään.
Tuo lyhyen kapearaiteen kieltäminen vastaa samaa kuin ei saisi tehdä pihalleen betonilaatoista ajoväylää eli polkua.
Luultavimmin ikävä naapuri on kunnanvirkamiehen parhaita kavereita ja sitä kautta on kyseessä H.V.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #20 : Helmikuu 09, 2022, 16:55:17 »

Sastamalan ympäristölautakunta ei hyväksynyt Mouhijärvellä sijaitsevan harrasterautatien purkuehdotusta tiistaina. 18-vuotias Leo Saha on 13-vuotiaasta asti säästänyt rahaa, tehnyt töitä ja maksanut itse kaiken.

Asia jätettiin pöydälle jatkoselvittelyjä varten.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #21 : Helmikuu 09, 2022, 17:39:47 »


Minkälaisilla luvilla Robert Sand on rakentanut oman rautatiensä?

Sen verran että kysyin rakennustarkastajalta mitä mieltä hän on jos rakentaisin rautatie tontille. Hän vastasi että ei muuta kuin rakentamaan. Hienoa kun joku viittii tällaiseen käyttää aikaa.

Myöhemmin sama henkilö on kysynyt että alkaako rata olla siinä vaiheessa jo että kunta voisi mainostaa että kunnassa on museorautatie.

On täässä myöhemmin myös myönnetty lupaa kalustohallia varten.
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #22 : Helmikuu 09, 2022, 21:23:26 »

IS herännyt myös asiaan.

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000008600098.html
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4843


« Vastaus #23 : Helmikuu 09, 2022, 23:05:38 »

Mulla täällä Porvoossa on eräs naapurini rakennelma suunnilleen rajaviivani päällä määrätty purettavaksi yli 10 v sitten mutta mitään ei ole tapahtunut!
Kannattaa muistaa että olemme Suomessa!Tuostahan voi seurata loputon valitusrumba!Itse uskon että rata on tuossa ja tulee jatkossa olemaankin!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4843


« Vastaus #24 : Helmikuu 09, 2022, 23:37:59 »

Sastamalan ympäristölautakunta ei hyväksynyt Mouhijärvellä sijaitsevan harrasterautatien purkuehdotusta tiistaina. 18-vuotias Leo Saha on 13-vuotiaasta asti säästänyt rahaa, tehnyt töitä ja maksanut itse kaiken.

Asia jätettiin pöydälle jatkoselvittelyjä varten.
Lautakunnalla tuntuu olevan jonkin tasoista itsesujeluvaistoa?Jos ja kun purkamista aletaan toterutta ulkomaalainen lehdistö paikalle ja Suomi saa haluamaansa julkisuutta!
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: LSR vastatuulessa Sastamalassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina