Englantilaisen pienoisrautatie-eletroniikkaryhmän (MERG) eilisiltaisessa Zoom-keskustelussa pulpahti esiin mielenkiintoinen "1:1-mallin" video:
https://www.youtube.com/watch?v=rm8QuhfTN8wVideossa uuden höyryveturin pyöräkertoja pyöritetään sähkömoottorilla. Pienoisrautatieharrastajien huomion kiinnitti pyörittämiseen käytetyn moottorin epätasainen käynti, jonka suoralta kädeltä tuomittiin johtuvan väärästä jaosta. Siitä ei kuitenkaan tainnut olla kyse, sillä veturin pyöristä puuttuvat vastapainot. Näyttää siltä, että Britanniassa vastapainot valetaan pyörän runkoihin jälkikäteen, meillä — ainakin "Ivalon" mukaan — vastapainot ovat samaa valua kuin pyörän runko. Ivalo kertoo, kuinka vastapainoilla kompensoidaan erilaisia voimia ja pyörästä kiskoihin aiheutuva voima saa vaihdella enintään 15 % (vrt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hammer_blow).
Kuinka tarkkaan tuollainen vastapainojen sovittaminen voidaan, tai voitiin höyryveturien valtakaudella Suomessa laskemalla tehdä? Oliko laskemisen sijaan tehtävä käytännön kokeita joko ajamalla tai pyöräkerran (tai koko pyörästön) dynaamisia voimia mittaamalla ja vastapainoja jälkikäteen "virittämällä"?
Luistin tarkastus ja indikaattorin painepiirrokset eivät kaiketi liity tähän, eiväthän?
Kyseessä on siis tämä "projekti":
https://www.p2steam.com/Veturin esikuva dynamometrissä Ranskassa:
https://www.youtube.com/watch?v=Teuko347ezMpekka