Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: G(a)-vaunujen muunnokset FG-sarjaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1177


« : Kesäkuu 18, 2022, 11:00:46 »

G(a)-vaunujen muunnokset FG-sarjaan

G(a) 4025 -> FG 4045 (1917)
G(a) 4032 -> FG 4019
G(a) 4123 -> FG 4021
G(a) 4176 -> FG 4046 (1903)
G(a) 4359 -> FG 4010
G(a) 4361 -> FG 4037
G(a) 4519 -> FG 4075
G(a) 4505 -> FG 4025
G(a) 4581 -> FG 4106
G(a) 4585 -> FG 4032 (1905)
G(a) 4592 -> FG 4002 (1905)
G(a) 4595 -> FG 4018
G(a) 4631 -> FG 4024
G(a) 4766 -> FG 4082
G(a) 5120 -> FG 4026
G(a) 5358 -> FG 4068 (1921)
G(a) 5406 -> FG 4003
G(a) 5421 -> FG 4009
G(a) 5661 -> FG 4015 (1921)
Ga 5673 -> FG 4006
Ga 6595 -> FG 4055 (1921)
Ga 6605 -> FG 4069 (1921)
Ga 6662 -> FG 4004
Ga 7486 -> F-vagn (1926)
Ga 7519 -> FG
Ga 7603 -> F-vagn (1927)
Ga 7615 -> FG 4079 (1911)
Ga 7787 -> F-vagn
Ga 7982 -> FG (1922)
Ga 8644 -> FG 4057 (1922)
Ga 8645 -> FG 4072
Ga 8651 -> FG 4008 (1921)
Ga 8655 -> FG 4058
Ga 8901 -> FG 4014
Ga 9050 -> FG 4095 (1929)
Ga 9068 -> F-vagn
Ga 9184 -> FG 4005 (1921)

Ensimmäinen suoraan Ga-litteraan rakennettu vaunu oli vaunu 5668 vuonna 1896. Ennen sitä vaunut olivat G-litterasssa.
Suluissa muunnosvuosi, mikäli se on tiedossa. G(a)-tarkoittaa sitä, että alkujaan vaunu rakennettiin G-litteraan ja muutettin myöhemmin Ga-sarjaan.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2022, 09:08:38 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 934


« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2022, 11:11:41 »

Jälleen kerran kiinnostavaa materiaalia. Ga-vaunu onkin minun erityiskiinnostukseni kohde, sillä siihen liittyy paljon epäselvyyttä.

Mistä lähteestä tämä luettelo on? Onko lähteessä anettu selitys sille miksi 'a' on sulkeissa?

On esitetty mm. arvio, että Ga-tyyppinen vaununmalli (ulkopuolinen pystylaudoitus) otettiin käyttöön vuonna 1888. Asiaa on perin hankala todentaa, sillä ensimmäinen itse löytämäni Ga-mallin spesifikaatio on vuodelta 1896. Se on tosin nimetty ’Luokka G. a., vuoden 1896 malli’, mikä saattaa tarkoittaa sitä, että varhaisempaikin Ga-spesifikaatioita saattoi olla.

Ga-littera taas oli käytössä jo ennen Ga-vaunumallia tarkoittaen eri aikoina eri asioita, esim. katettua vaunua, jossa oli karjasisustus tai hevossisustus. Vuoden 1896 numero- ja litterauudistuksessa littera Ga sai nykyisin tunnetun merkityksensä
katettuna yleisvaununa. Sen jälkeen nämä yleisvaunut tunnistettiin eri vuosina eri luetteloissa joko litteralla G tai litteralla Ga, tarkoittaen kuitenkin aivan samoja vaunuja.

Itse en ole löytänyt mitään luetteloa, mistä kävisi ilmi ensimmäisen Ga-tyyppisen Ga-vaunun numero. Varhaisin itse löytämäni dokumentti on tilaus, jolla Porin konepajalta 6.7.1897 tilattiin Ga-tyyppiset vaunut 5829-5843. Kalustokirjassa 'II. M. F. & G. Gg. m.fl. Täckta godsvagnar.' ensimmäinen Ga-littera on vaunulla 4032, mutta se on valmistunut jo vuonna 1860, eikä siis todellakaan ole Ga-tyyppinen. Vuonna 1895 valmistuneista vaunuista alkaen kirjaan on litteraksi järjestään merkitty G a, ensimmäisenä vaunu 5553.

En ole myöskään löytänyt lähteitä sille, että Ga-tyypin vaunuja olsi alunperin litteroitu sarjaan G. Päivastoin on kyllä tehty: Ei-standardimittaisia Ga-vaunuja siirrettiin yhdysliiknteeseen valmistauduttaessa sarjaan G.

Ga-vaunumalli on paljon kiinnostavampi kuin äkkiä uskoisi. Siksi olen perin kiinnostunut kaikista vaunumalliin liittyvistä tiedoista ja eritysesti lähteistä.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1177


« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2022, 12:54:08 »

Jälleen kerran kiinnostavaa materiaalia. Ga-vaunu onkin minun erityiskiinnostukseni kohde, sillä siihen liittyy paljon epäselvyyttä.

Ga-vaunuista on tulossa laajempi selvitys, mutta se on vielä keskeneräinen.

Mistä lähteestä tämä luettelo on? Onko lähteessä anettu selitys sille miksi 'a' on sulkeissa?

Lähde on Kansallisarkiston vaunuluettelot — vastaavanlaiset kuin henkilövaunujen osalta "Passivaunut". Pieni "a"-kirjain on tässä yhteydessä esitetty suluissa, koska käsinkirjoitetuissa vaunuluetteloissa "a"-kirjain on myöhemmin lisätty kaikkiin alkujaan G-sarjaan rakennettujen vaunujen G-litteran perään. Ajankohtaa ei ole ilmoitettu. Sen huomaa helposti kirjaustavan perusteella, mistä numerosta alkaen vaunut rakennettiin suoraan Ga-vaunuiksi. Muutos muihin litteroihin on myös kirjattu suhteellisen hyvin.

Vaunujen mittatietojen perusteella taas voi todeta sen, että kaikki Ga-sarjaan litteroidut vaunut eivät ole sellaisia pystylaudoitettuja Ga-vaunuja, joita olemme tottuneet näkemään. Toisaalta sekin voidaan todeta, että kaikki pystylaudoitetut Ga-tyyppiset vaunut eivät ole mitoiltaan sitä, mitä olemme Ga-vaunuiksi tottuneet näkemään. Ga-tyypin vaunuja rakennettiin myös vanhoille alustoille — eli alustoja "koritettiin" uudestaan. Rakenteeltaan samankaltaisia, mutta ei mitoiltaan samanlaisia Ga-vaunuja on siis useampia tyyppejä. Tästä myöhemmin lisää.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 934


« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2022, 13:53:37 »

Lähde on Kansallisarkiston vaunuluettelot — vastaavanlaiset kuin henkilövaunujen osalta "Passivaunut". Pieni "a"-kirjain on tässä yhteydessä esitetty suluissa, koska käsinkirjoitetuissa vaunuluetteloissa "a"-kirjain on myöhemmin lisätty kaikkiin alkujaan G-sarjaan rakennettujen vaunujen G-litteran perään. Ajankohtaa ei ole ilmoitettu. Sen huomaa helposti kirjaustavan perusteella, mistä numerosta alkaen vaunut rakennettiin suoraan Ga-vaunuiksi. Muutos muihin litteroihin on myös kirjattu suhteellisen hyvin.

Lähde on ilmeisesti jokin muu vaunuluettelokirja kuin  'II. M. F. & G. Gg. m.fl. Täckta godsvagnar.', sillä siinä vaunun 5668 edellä on lukuisia samalla lailla 'G a'-merkittyjä vaunuja. Siihen ei myöskään ole merkitty vaunujen muuntamista FG-vaunuiksi, eikä se toisaalta sisällä FG-vaunuja.

Vaunujen mittatietojen perusteella taas voi todeta sen, että kaikki Ga-sarjaan litteroidut vaunut eivät ole sellaisia pystylaudoitettuja Ga-vaunuja, joita olemme tottuneet näkemään.

Juuri näin. Ennen Ga-vaunumallia Ga-littera oli käytössä vuosikausien ajan.

Ga-vaunuja on siis useampia tyyppejä. Tästä myöhemmin lisää.

Odotan kiinnostuneena. Aloitin itse kirjoituksen Ga-mallista jo muutama vuosi sitten. Juttu meni kiharaksi, kun koko ajan löytyi uusia tietoja, jotka jatkuvasti kumosivat aiemmat hahmotelmani. Niinpä jutun rakenne piti uusia useaan kertaan, jottei siitä olisi tullut sekavaa ja ristiriitaista. Juttu on ts. edelleen kesken!
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1177


« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2022, 15:08:41 »

Odotan kiinnostuneena. Aloitin itse kirjoituksen Ga-mallista jo muutama vuosi sitten. Juttu meni kiharaksi, kun koko ajan löytyi uusia tietoja, jotka jatkuvasti kumosivat aiemmat hahmotelmani. Niinpä jutun rakenne piti uusia useaan kertaan, jottei siitä olisi tullut sekavaa ja ristiriitaista. Juttu on ts. edelleen kesken!

Suurin sekavuutta aiheuttava seikka on se, että muutosten ajankohtaa ei ole läheskään aina ilmoitettu. Toisaalta vielä puuttuvat luettelot lukemattomista G(a)-tyypin alatyypeistä tyyliin Gabd ja vastaavat. Näistä olen nähnyt vain karkeita listauksia, mutta en vaunuyksilöitä koskevia luetteloita.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: G(a)-vaunujen muunnokset FG-sarjaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina