Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vaunujen numerot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Elmeri Lehtovirta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 61


« : Kesäkuu 23, 2022, 12:39:35 »

Tietääkö kukaan minkään näitten sarjojen numeroita? Ei, Fh, Gbln, Hkb, Gbly tai EFiab.
 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2022, 16:52:25 kirjoittanut Elmeri Lehtovirta » tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 443


« Vastaus #1 : Kesäkuu 23, 2022, 17:35:59 »

Ei-, Fh- ja EFiab-vaunujen numerot löytyvät tämän sivuston matkustajavaunulistasta: http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/17

Gbln-vaunuja oli ainakin vuonna 2018 jäljellä numerovälillä 463001–464163. En tiedä onko niitä ollut suurinumeroisempiakin aiemmin. https://juliadata.fi/rollingstock?q=Gbln

Gbly-vaunut olivat numerosarjassa 47601–47730.

Hkb-vaunujen numerot olivat VR:n vuonna 1987 ilmestyneen 125-vuotishistoriikin mukaan silloin väleillä 114701–118200 ja 132733–136455. Vuoden 1991 Kuljetustieto-kansion mukaan ne olivat väleillä 132700–1366655 ja 138001–138005. Lisäksi vuoden 2018 tietojen mukaan Hkb-vaunuja oli/on myös numerosarjassa 915001–915006 (näille muutamalle vaunulle on merkitty muutosvuodeksi vuosi 2005).
tallennettu
Elmeri Lehtovirta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 61


« Vastaus #2 : Kesäkuu 23, 2022, 17:48:31 »

Kiitos tiedosta!
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 453


« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2022, 09:39:35 »

Esimerkiksi Ei-sarjaa oli valmistettu monena sarjana. Joskus sarjoja oli eroteltu numeroinnilla, mutta pääpiirteissään VR pyrki pitämään vaunusarjojensa numerointi-"avaruudet" yhtenäisinä.

Esimerkiksi vaikkapa alkuaikojen lanterniinivaunut ja vuodesta 1912 alkaen valmistetut "peruspuuvaunut" olivat numeroilla 2801 - 2969.

Sota-aikojen menetykset vaikuttivat numerointeihin myös. Sekin että Ei:t runsastuivat siinä määrin, että ne "juoksivat kilpaa" kohti F-konduktöörivaunujen numerosarjaa, teki sen että 22XXX-numerointiin oli tavallaan pieni pakko siirtyä vuonna 1931.

22XXX-numerointi oli omansa lainen juttu myös: siinä piti jo esimerkiksi lämmitysjärjestelmien eroista johtuvista syistä pitää vaunumalleja omina ryhminään. Esimerkiksi juuri Helsingin lähiliikenteen pariovelliset vaunut, joita harvoin näki pikajunissa viikonloppujen lisävaunuina (siis 22600-numeroisia 94-paikkaisia).

Myös sairasosastovaunut numeroitiin aluksi normi-Ei:n numerosarjaan kuuluviksi. Vasta siinä 1952 ne eroteltiin omalla sarjamerkillään ja numeroinnillaan omaksi ryhmäkseen.

Ja niin edelleen...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vaunujen numerot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina