Se, missä lämpötilassa rataan alkaa kohdistua korkean lämpötilan aiheuttamia haitallisia muutoksia, on hyvin paikallista. Esimerkiksi jatkuvakiskoradan merkittävistä lämpötiloista voi lukien linkistä
https://julkaisut.vayla.fi/pdf4/rato_19_jatkuvakiskoraiteet_vaihteet.pdf sivulta 9 alkaen. Tietyllä tavalla samat periaatteet vaikuttavat myös jatkosraiteessakin.
Eri maissa lämpötilaerot vaihtelevat suuresti (esim. Keski-Euroopassa ei ole niin kylmiä talvia kuin Suomessa), mikä vaikuttaa myös lämpölaajenemisen eliminointiin eri tavoin. Raiteen paikka maastossakin vaikuttaa asiaan; esimerkiksi varjoisassa solassa tai kallioleikkauksessa kisko pysyy viileänä, kunnes auringon asema siihen nähden muuttuu suhteellisen nopeasti ja aiheuttaa äkillisen kuumenemisen. Siis ei voida yksiselitteisesti sanoa, että lämmön nousu juuri 30 ⁰C:sta 40 ⁰C:een olisi kaikkialla merkittävä, vaan se on hyvin paikallista.
SKS