Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Britanniassa on valmistauduttu helteeseen maalaamalla junaraiteita valkoisiksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« : Heinäkuu 18, 2022, 16:54:55 »

Britanniassa lämpötilan ennustetaan kohoavan yli 40 asteeseen.
Brittejä kehotetaan esimerkiksi välttämään junamatkustamista. Välttämättömat matkat on yritetty turvata maalaamalla junaraiteita valkoisiksi, jotteivat ne taipuisi kuumuudesta.
https://yle.fi/uutiset/3-12540970
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #1 : Heinäkuu 18, 2022, 17:45:08 »

Vaikuttaa melko erikoiselta. Kyllähän kiskot kuumenevat auringonpaisteessa viileämmälläkin ilmalla, ja tuntuu omituiselta, että ilman lämpötila siihen kauheasti lisää vaikuttaisi. Jos nyt miettii että on esim. 30 vs 40 astetta, niin suora säteily kuumentaa kiskon joka tapauksessa reilusti yli sen.
tallennettu

Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #2 : Heinäkuu 19, 2022, 00:14:03 »

Käsittämätöntä, jonkun videonpätkän näin. Siellä ukot maalaa kiskoja jollain kalkkivellin näköisellä tökötillä käsipelissä sellaisella mopin näköisellä luudalla...  Olis nyt kyllä kuvitellut, että olis johonkin ratatyökoneeseen jonkun ruiskun sovittaneet. Vaikka ajoratamaalauskoneen ruiskun tai ihan normaalin rakennusmaalauksessa käytetyn korkeapaineruiskun. Vaikka johonkin vanhaan avovaunuun hitsannut sovitteet ruiskun suuttimille. Kyytiin olis sitten nostanu dieselagregaatin sähköä tekemään ja ruiskut ja maalisäiliöt.

Edit. Linkki lisätty. https://www.google.com/amp/s/www.ladbible.com/news/train-tracks-painted-white-20220717.amp.html
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2022, 00:57:12 kirjoittanut Lasse Reunanen » tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #3 : Heinäkuu 19, 2022, 05:49:25 »

Tumma pinta lämpenee enemmän.

https://tieku.fi/fysiikka/fysiikan-ilmiot/miksi-mustat-vaatteet-kuumenevat

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varillakin-on-valia-nain-hillitset-auton-kuumenemista-kesahelteilla/6525322

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomen-jarvet-ja-joet-tummuvat-lohikalat-karsivat-limalevat-lisaantyvat/5055484

https://yle.fi/uutiset/3-5219280

tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #4 : Heinäkuu 19, 2022, 07:42:46 »

Mielestäni olen nähnyt näitä jo vuosia sitten.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #5 : Heinäkuu 19, 2022, 14:38:56 »

Mielestäni olen nähnyt näitä jo vuosia sitten.

Itselläkin kävi sama mielessä.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #6 : Heinäkuu 19, 2022, 17:24:47 »

Suomessa ainakin Kyrönsalmen kääntösillan kiskot oli maalattu samasta syystä valkoisiksi jo 1980-luvun alussa.
SKS
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #7 : Heinäkuu 19, 2022, 19:13:38 »

Ihmettelyni koski siis sitä, onko 40 astetta jotenkin radikaalisti eri kuin vaikkapa 30 astetta, jolloin ihmeempiä operaatioita ei ilmeisesti tehdä, ja kisko kuumenee suorassa auringonpaisteessa kuitenkin kuumaksi.
tallennettu

Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #8 : Heinäkuu 20, 2022, 11:10:05 »

Se, missä lämpötilassa rataan alkaa kohdistua korkean lämpötilan aiheuttamia haitallisia muutoksia, on hyvin paikallista. Esimerkiksi jatkuvakiskoradan merkittävistä lämpötiloista voi lukien linkistä https://julkaisut.vayla.fi/pdf4/rato_19_jatkuvakiskoraiteet_vaihteet.pdf sivulta 9 alkaen. Tietyllä tavalla samat periaatteet vaikuttavat myös jatkosraiteessakin.
Eri maissa lämpötilaerot vaihtelevat suuresti (esim. Keski-Euroopassa ei ole niin kylmiä talvia kuin Suomessa), mikä vaikuttaa myös lämpölaajenemisen eliminointiin eri tavoin. Raiteen paikka maastossakin vaikuttaa asiaan; esimerkiksi varjoisassa solassa tai kallioleikkauksessa kisko pysyy viileänä, kunnes auringon asema siihen nähden muuttuu suhteellisen nopeasti ja aiheuttaa äkillisen kuumenemisen. Siis ei voida yksiselitteisesti sanoa, että lämmön nousu juuri 30 ⁰C:sta 40 ⁰C:een olisi kaikkialla merkittävä, vaan se on hyvin paikallista.
SKS
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Heinäkuu 21, 2022, 13:55:34 »

Kyllä kiskojen maalaamista on käytetty Suomessakin pitkän aikaa. Jotkin paikat ovat enemmän alttiita kiskojen lämpenemiselle. Kiskojen suunta auringon paisteeseen vaikuttaa, poikkipäin paistetta oeva kisko lämpenee enemmän kuin pitkinpäin oleva. Notkopaikka jossa tuuli ei jäähdytä ym seikat vaikuttavat. Vanhoilla ratamestareilla nuo paikat olivat tiedossa ja kiskoja käytiin maalaamassa ennakkoon ja noita paikkoja myös valvottiin. Niinkuin tuosta Jorman laittamasta julkaisut.vaula osiosta ilmenee rautatie "viritetään" toimimaan määrättyjen lämpötilojen välillä. Britannian helteissä ei olla enää noissa käyttölämpötilojen välissä vaan yli siitä. Koskaan aikaisemmin Britannian rautateitä ei ole "koeponnistettu" tuollaisella lämmöllä, kukaan ei tiedä tarkkaan tuleeko ratkaisevia muutoksia. Maalauksella saavutettava muutaman asteen alempi lämpötila saattaa olla ratkaiseva. Vesangalla meni viime kesänä lämpötilan aiheuttama muutosten hallinta pieleen. Siitä voi lukea vaikutukset Otkesin tutkimusraportista.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2022, 14:13:39 kirjoittanut Antti Laajalahti » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Britanniassa on valmistauduttu helteeseen maalaamalla junaraiteita valkoisiksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina