|
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #151 : Lokakuu 11, 2021, 06:59:38 » |
|
Ja mennään ihan seislevylle asti, tuolla ei taideta kovin usein käydä, milloin lie viimeksi? Aikamoista pusikkoa on levyn takana; toisaalta ilmakuvan mukaan pahinta ryteikköä on n.100 metriä ennen huoltotietä ja sen jälkeen vaikuttaisi paremmalta. katkos päättyy 22.9
Mitä tarkoitat tällä..? Sääli että piti hävittää kiviperustuksia myöden. Ihmetyttää miksei vanhaa siltaa voinut muokata moottorikelkkojen käyttöön? Olisi luullut että kestää... Paikkatietoikkunan historiallisissa ilmakuvissa on muuten hienoa materiaalia Niinisalosta ja mierontieltä yleensäkin. Harmi vaan että 50-luvun kuvat ovat parempilaatuisia kuin esim. 90 luvun kuvat, luulisi olevan toisin päin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #152 : Lokakuu 11, 2021, 07:33:34 » |
|
katkos päättyy 22.9
Mitä tarkoitat tällä..? Meerin visiitin 13.9 jälkeen rataosa Niinisalo-Parkano suljettiin liikenteeltä ja Destian korjauksien jälkeen avattiin taas 22.9
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #153 : Lokakuu 11, 2021, 13:23:29 » |
|
Harmi vaan että 50-luvun kuvat ovat parempilaatuisia kuin esim. 90 luvun kuvat, luulisi olevan toisin päin.
Tämän olen huomannut itsekin. Jopa aivan tuoreet ilmakuvat ovat paskamössöä verrattuna teräviin 1950-luvun tai jopa vanhempiin kuviin.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #154 : Lokakuu 11, 2021, 14:19:17 » |
|
Harmi vaan että 50-luvun kuvat ovat parempilaatuisia kuin esim. 90 luvun kuvat, luulisi olevan toisin päin.
Tämän olen huomannut itsekin. Jopa aivan tuoreet ilmakuvat ovat paskamössöä verrattuna teräviin 1950-luvun tai jopa vanhempiin kuviin. Onko nykyiset sateliitista kuvattuja?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #155 : Lokakuu 12, 2021, 07:09:12 » |
|
https://www.youtube.com/watch?v=8mcPVqXccFMOhjaamovideo Pori - Aittaluoto ja käydään Ruosniemen raiteen seislevyllä asti. Paha pusikko on sielläkin vastassa eikä siitä Ruosniemen liikenteen loppumisesta nyt niin kauan olePaljonko tuokaan budjetista euroja söisi jos kävisi edes vesakot kaatamassa muutaman vuoden välein. Kokonaiskustannuksissa ei mitään merkitystä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #156 : Lokakuu 12, 2021, 11:24:25 » |
|
Mutta yllättävän kiiltävät kiskot oli pääraiteessa vielä Aittaluodon kohdalla vaikka liikenne siitä on mennyt 100% Seikun suunnalle. Vai onko vaunuja ollut sitten välillä säilössä tuossa raiteella, kun kolmas raide näytti aika ruosteiselta.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #157 : Lokakuu 12, 2021, 16:38:29 » |
|
https://www.youtube.com/watch?v=8mcPVqXccFMOhjaamovideo Pori - Aittaluoto ja käydään Ruosniemen raiteen seislevyllä asti. Paha pusikko on sielläkin vastassa eikä siitä Ruosniemen liikenteen loppumisesta nyt niin kauan olePaljonko tuokaan budjetista euroja söisi jos kävisi edes vesakot kaatamassa muutaman vuoden välein. Kokonaiskustannuksissa ei mitään merkitystä. Muutama vuosi sitten joku puimuritehtaan päälikkökin lehdessä puhui miten junanvaunujakin lastatataan taas pohjoispuolella jokea. Taisi todellisuus iskeä vasten kasvoja tämän jälkeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #159 : Lokakuu 16, 2021, 23:30:32 » |
|
Nykyään ongelma taitaa olla, että muutamien vaunujen kuskaaminen niin kallista, että ei kannata. Vr haluaa ajaa kokonaisia junia säännöllisesti. Varmaan siltakin alkaa olla pian jo liian huonossa kunnossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #162 : Toukokuu 20, 2022, 09:04:05 » |
|
Ukrainan ja Saimaan kanavan tilanteen vuoksi on taas herätty, jopa kansanedustajatasolla tähän. Ja vertailuna on käytetty jotain tutkimusta joka ehdottaa että viiden etelä-pohjoissuuntaisen radan yhdistäminen poikittaisradalla on pakollista.
Sitä mä vaan lähdin soittelemaan että mitkä nuo viisi rataa mahtavat olla, vai lasketaanko tähän nyt sitten Orivesi-Seinäjoki ja Jyväskylä-Haapajärvi -yhteydet. Tavallaanhan nuo ovat myös osia jotka voisivat kuulua poikittaisrataan.
Mutta niin se kai menee että tutkimuksissa usein saadaan sellainen tulos kuin rahoittaja haluaa. Voinee verrata vaikka Silvennoisen äärioikeistotutkimuksiin.
Oikeasti en vieläkään näe tarvetta kotikaupunkini pakkoyhdistämisellä Parkanoon ja Keski-Suomeen ennenkuin joku kehittää uutta liikennettä. Nykyinen tilanne, jopa Saimaan kanavan liikenteen korvaus (suurin osa ellei kaikki suuntautuu kuitenkin Kotkaan ja Haminaan) mahtuu nykyisille radoille. Jospa joku löytäisi vaikka rikkaan rautamalmiesiintymän Pieksämäeltä ja päättäisi rakentaa terästehtaan Poriin. Se muuttaisi asian ihan täysin. Vaikka melkeimpä tuokin liikenne mahtuisi olemassa olevalle radalle ja taitaisi olla halvempaa kaksiraiteistaa Tampereen ja Kokemäen väli kuin rakentaa Mierontie uusiksi.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #164 : Heinäkuu 31, 2022, 19:37:22 » |
|
Parkano-Niinisalo rataa taas kunnostetaan. Kiskot käännetään toisinpäin ja kiskonjatkokset uusitaan, lisää sepeliä ja tuenta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 142
|
« Vastaus #165 : Elokuu 01, 2022, 12:15:27 » |
|
Pitipä vähän aikaa pyöritellä (sic!) mielessä mitä tapahtuu kun kiskot käännetään toisinpäin...
Eikö sama vaikutus tulisi, jos kiskot vain vaihtaisivat paikkaa, oikealta laidalta vasemmalle ja päinvastoin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #166 : Elokuu 01, 2022, 12:29:33 » |
|
Pitipä vähän aikaa pyöritellä (sic!) mielessä mitä tapahtuu kun kiskot käännetään toisinpäin...
Eikö sama vaikutus tulisi, jos kiskot vain vaihtaisivat paikkaa, oikealta laidalta vasemmalle ja päinvastoin?
Lyhytkiskoraiteessa on kaarteissa käytetty sisäkaarteen puolella lyhyempiä kaarrekiskoja. Esim. K22 kiskoilla jos kiskon normipituus oli 8 m, niin kaarrekiskojen pituus oli 7,94 m.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #167 : Huhtikuu 11, 2023, 18:08:01 » |
|
Mistä kohtaa mierontie eroaa nykyisestä pääradasta? Jäin pohtimaan asiaa pääsiäislomalta palatessani kun ennen nykyistä parkanon asemaa (pohjoisesta tullessa) radasta eroaa raide joka vaikuttaa kyllä aika vähällä käytöllä olleelle. Aseman jälkeen samasta suunnasta tullessa eroaa myös raide. Kumpi näistä vai ei kumpikaan on legendaarinen mierontie?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 87
|
« Vastaus #168 : Huhtikuu 11, 2023, 19:24:56 » |
|
Mistä kohtaa mierontie eroaa nykyisestä pääradasta? Jäin pohtimaan asiaa pääsiäislomalta palatessani kun ennen nykyistä parkanon asemaa (pohjoisesta tullessa) radasta eroaa raide joka vaikuttaa kyllä aika vähällä käytöllä olleelle. Aseman jälkeen samasta suunnasta tullessa eroaa myös raide. Kumpi näistä vai ei kumpikaan on legendaarinen mierontie?
Pohjoisesta tullessa se eroaa pääradasta aseman jälkeen, eli sen eteläpuolella. Rata on auki ja liikennöitävässä kunnossa Niinisaloon asti. Ennen asemaa (aseman pohjoispuolella) on vain lyhyt pätkä jotakin sivuraidetta, joka on käytössä korkeintaan (ratatöiden) seisontaraiteena, jos sinäkään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #169 : Huhtikuu 11, 2023, 20:39:48 » |
|
Vanha Mierontie kulki poikki nykyisen pääradan noin 1 km aseman pohjoispuolella. Nykyisen Tampere-Seinäjoki-radan rakentamisen jälkeen yhteys Haapamäen suuntaan siirrettiin n. 2km pohjoisemmaksi ja yhteys Porin suuntaan siirrettiin uuden Parkanon eteläpuolelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #171 : Huhtikuu 12, 2023, 09:13:27 » |
|
Tuo Parkanon uusi lähtö Haapamäen suuntaan on yksi rataverkon harvoista "mutkaisuista", joissa ratalinja on pidentynyt verrattuna alkuperäiseen ja on jouduttu käyttämään erikoiskilometrimerkintöjä. En nyt enää ulkoa muista, oliko siellä maastossa A- ja B-kilometrejä. Ratalinja pidentyi myös Niinisalon suuntaan lähdettäessä, mutta pidennyksen vaikutukset mittaukseen keskitettiin Parkanon pohjoispuolelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 87
|
« Vastaus #172 : Huhtikuu 12, 2023, 10:13:41 » |
|
Tuo Parkanon uusi lähtö Haapamäen suuntaan on yksi rataverkon harvoista "mutkaisuista", joissa ratalinja on pidentynyt verrattuna alkuperäiseen ja on jouduttu käyttämään erikoiskilometrimerkintöjä. En nyt enää ulkoa muista, oliko siellä maastossa A- ja B-kilometrejä. Ratalinja pidentyi myös Niinisalon suuntaan lähdettäessä, mutta pidennyksen vaikutukset mittaukseen keskitettiin Parkanon pohjoispuolelle.
Näyttäisi ainakin reilu 15 vuotta sitten olleen siten, että pääradalla on kilometri 430 ja Parkano–Kihniö–(Haapamäki) rataosuudella on sitten kilometri 430A, jota seuraa sitten 431.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 142
|
« Vastaus #174 : Huhtikuu 13, 2023, 06:58:22 » |
|
Hauskana yksityiskohtana vanha raide, joka palveli varikkoa/sorakuoppaa näyttää 1984 kartassa saaneen oikoradan kilometrit, kun taas uusi Kihniön raide on perinyt vanhat mierontien kilometrit.
Lisäksi, vaikka vanha ja uusi raide kulkevatkin rintarinnan parisataa metriä, niin tuolloin siinä ei näytä olleen vaihdetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|