Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Jenkkiveturit hätägenuina?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« : Joulukuu 17, 2022, 01:41:12 »

Jenkkien dieselöinnissä yhtenä pointtina oli dieselsähköisyys ja veturien toimiminen sähköverkossa. Asia on ilmeisesti 70 v jälkeenkin hys-hys, mutta idea on loistava. Periaatteessa siis vetureissa on oltava järeät liittimet kaapeleille ja rataverkolta pitäisi löytyä kytkentäpisteet.

Ei oo. Jenkkien huoltovarmuuskeskus varmaan unohti molemmat.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 719


« Vastaus #1 : Joulukuu 17, 2022, 10:13:58 »

Onhan töpselit ainakin niissä vetureissa, joilla syötettiin sähköä "yard slugiin". Vai onko kaikissa todella jokin ulosotto?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #2 : Syyskuu 21, 2023, 14:40:43 »

En välttämättä ns. osta tätä juttua. Jenkkiratojen dieselöinti alkoi 1937-39 ja jatkui sotatarvikkeiden valmistamisen päätyttyä 1946 ja  vetureita myytiin todella paljon: tuhansissa mainoskuvissa punakeltaista "Santa Fe" -maalauskaaviota kantanut GM:n EMD:n F7 -veturia 1500 hv:n yhtenäiskorista veturia tavarajunakäyttöön, mutta myös matkustajajuniin, myytiin noin 4000 kappaletta vuodesta 1949; muita F-sarjan muunnoksia yhteensä hiukan vähemmän. Saman markkinajohtajan GP7 -veturia myytiin vuodesta 1949 alkaen yli 2700 kappaletta, ja sen 1750 hv muunnosta GP9 yli 4250 kappaletta vuodesta 1954 alkaen; nämä GP-veturit olivat koneistoltaan F-sarjan kaltaisia, mutta keskiohjaamollisia ja rungollisia neliakselisia vetureita. Ja niin edelleen. Valmistettiin ehkä 15 000 kappaletta dieselvetureita, jotka käytännössä dieselöivät Yhdysvaltojen rautatiet.

Vuoteen 1965 saakka eli 20 vuotta sodan päättymisestä asti, kaikissa näissä veturimalleissa oli tasavirtageneraattorit. Vasta vuonna 1965 otettiin käyttöön ja alkoi yleistyä  vaihtovirtageneraattori, ja käydessään esim. 900 rpm kiertävän pääkoneen perässä sopivasti käämitty vaihtovirtageneraattori antoi 60 Hz vaihtovirtaa, jota voisi käyttää varavoimana, ja tällaisille rakenteille pohjautuvat 1000-3000 kW dieselvaravoimalat.

Mutta ennen tätä oli käytössä vain tasavirtaa, ja varavoimakäytössä se olisi pitänyt kytkeä reilun 1000 kW pyörivään muuttajaan, joka olisi muuttanut tasavirran 60 Hz vaihtovirraksi, ja jotenkin tuntuu, että tällaista pyörivien muuttajien armeijaa ei kyllä ollut.

Yli kymmenen vuoden takainen amerikkalaisfoorumikeskustelukaan ei tue dieselvetureiden käyttöä varavoimaloina, muuta kuin yksittäisissä tapauksissa, jolloin veturista on tehty varavoimala tiettyyn paikkaan ja tiettyyn käyttöön. https://www.trainorders.com/discussion/read.php?1,2908720
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #3 : Syyskuu 22, 2023, 14:35:58 »

Canadassa 1998 jäisen ja pitkän tavimyrskyn aikana yksi veturi nostettiin kiskoilta ja ajettiin pääkatua pitkin sopivaan paikkaan missä kytkettiin jollain tapaa verkkoon. Veturin moottori säädettiin pyörimään sopivaa nopeutta, jotta vaihtovirtageneraattori tuottaisi 60Hz taajuutta, wikin mukaan tehoa saatiin tuolloin ulos 375kW.

Mitä ilmeisemmin tämä ei ollut plug and play, vaan sopivasti ymmärtävien ja tietävien sähkömiesten ja veturimiesten yhteistyön tulos.

Sähköt olivat poikki tuolla Bouchervillen kaupungissa 3-17 päivä, veturi saatiin syöttämään virta 14. päivä. Varmaan oli jo aika kriittiset olotilat.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Jenkkiveturit hätägenuina?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina