Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 362


« : Joulukuu 21, 2022, 22:28:52 »

VR-Yhtymä Oyj:n hallitus on 21. joulukuuta 2022 tehnyt hankintapäätöksen julkisessa yöjunakalustohankinnassaan. Tarjouskilpailun voittajaksi valittiin Škoda Transtech Oy.

Hankinnan kohteena on yhdeksän makuuvaunua ja kahdeksan autovaunua sekä niihin liittyvät varaosat, erikoistyökalut, koulutus ja dokumentaatio hankinnan lopullisessa tarjouspyynnössä kuvatun mukaisesti. Lisäksi hankinta sisältää optiot, joiden mukaisesti VR:llä on mahdollisuus ostaa 30 makuuvaunua sekä 30 autovaunua lisää.

Hankintapäätöksestä voidaan valittaa 14 päivän valitusajan kuluessa. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan valitusajan päätyttyä.

Uusi kalusto tulisi käyttöön VR:n yöjunakokoonpanoissa vuoden 2025 loppuun mennessä. Hankinnan arvo on noin 50 miljoonaa euroa.

https://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/vr-hankkii-uutta-yojunakalustoa-skoda-transtechilta.html
tallennettu

Don't panic.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #1 : Joulukuu 22, 2022, 08:11:45 »

9+30 makuuvaunua sekä 8+30 autovaunua on aikamoinen määrä. Aikooko operaattori avata uudelleen uuden juna-ajan mukana kadonneita reittejä vai mistä on kyse?
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #2 : Joulukuu 22, 2022, 14:19:58 »

Tarkoittaako tämä CEmt-vaunujen lopullista poistumista? Ainakin nyt niihin on kai vielä tarkoitus uusia lämmitysjärjestelmiä.

Mitä muuten sille Kainuun yöjunalle oikein tapahtui?
tallennettu

Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1800


« Vastaus #3 : Joulukuu 22, 2022, 14:56:35 »

Yhdeksän ei kyllä vielä riitä kaikkien CEmt-vaunujen poistamiseen, mutta tuo optiomäärä toki jo riittäisi. Ja tietysti jos sesonkiliikennettä supistetaan, riittäisi. Jospa yhdeksän riittää siihen, että ympärivuotisessa junaparissa 269/276 Kolariin luovutaan kokonaan CEmt-vaunuista, mutta sesonkijunat 263/262 ja 267/264 jäävät vielä CEmt-vaunuilla ajettaviksi.
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #4 : Joulukuu 22, 2022, 16:28:51 »

Tarkoittaako tämä CEmt-vaunujen lopullista poistumista? Ainakin nyt niihin on kai vielä tarkoitus uusia lämmitysjärjestelmiä.

Mitä muuten sille Kainuun yöjunalle oikein tapahtui?

Sille ei osoitettu rahaa 2021 ja sen jälkeen keskustelu on hiipunut.
tallennettu

Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #5 : Joulukuu 22, 2022, 18:19:57 »

Montakohan makuuvaunua tarvitaan jos VR aloittaa yöjunaliikenteen Helsingistä Haaparantaan, josta on huhuiltu kun sähköistys valmistuu?
Se varmaan hoidettaisiin niin että joko Rovaniemen tai Kolarin junassa on vaunuryhmä Haaparantaan.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #6 : Joulukuu 22, 2022, 19:09:57 »

Ostoliikennesopimuksesta ja siihen liittyvästä muistiosta löytyy tietoa tästä kalustohankinnasta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f8079002f

Näistä vaunuilla ei siis ole tarkoitus ajaa mitään uutta liikennettä vaan tarkoituksena on korvata osa nykyisissä junakokoonpanoissa olevista vanhemmista vaunuista.

Valtio maksaa VR:lle erillisen korvauksen siitä, että VR hankkii nämä vaunut itselleen.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #7 : Joulukuu 22, 2022, 21:35:48 »

Twitterissä VR:n Juho Hannukainen väittää, että tehokkaamman agregaattivaunun hankinnan on estänyt ympäristöministeriö..

Rajoittaako se vain että CEmttejä on pakko olla junissa kaksikerrosvaunujen mukana, jos ei teho riitä nyt kaikkien vaunujen olevan kaksikerroksisia..
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #8 : Joulukuu 22, 2022, 21:44:24 »

Montakohan makuuvaunua tarvitaan jos VR aloittaa yöjunaliikenteen Helsingistä Haaparantaan, josta on huhuiltu kun sähköistys valmistuu?
Se varmaan hoidettaisiin niin että joko Rovaniemen tai Kolarin junassa on vaunuryhmä Haaparantaan.

Vaihtotyöt maksaa, mutta mieleeni tuli että kun sähköstä dieseliin joudutaan vaihtamaan niin oisko sähköjuna suoraan Haaparantaan. Dieselveturi tulee Torniosta toiseen päähän ja juna Kolariin ja enempi CEmt-vaunuin. Ja toisinpäin toiseen suuntaan Vai oliko siinä rajoitetta että autovaunut ei saisi olla veturin perässä?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #9 : Joulukuu 22, 2022, 21:48:10 »

Saisikohan Edm-vaunuja öljypolttimilla? Tehokkaita kattiloita valmistetaan yhä Suomessa.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #10 : Joulukuu 22, 2022, 22:02:26 »

Twitterissä VR:n Juho Hannukainen väittää, että tehokkaamman agregaattivaunun hankinnan on estänyt ympäristöministeriö..

Rajoittaako se vain että CEmttejä on pakko olla junissa kaksikerrosvaunujen mukana, jos ei teho riitä nyt kaikkien vaunujen olevan kaksikerroksisia..

Onkohan ihan oikeasti kieltänyt ja jos on niin mitkä on perustelut? Resiinassa oli muistaakseni maininta että De-vaunujen agregaatit uusittaisiin... Monellekko vaunulle De:n teho riittää entä Dr16 parin? Nythän Kolarin junassa on lähes aina 2*Dr16 ja De mistä niistä 1500V pääsäntöisesti tulee? Voiko 1500V syöttää sekä veturista että vaunusta yhtäaikaa?

Mahtaisiko optio tulla käyttöön jos Kainuun yöjuna toteutuisi? Nyt tuo yhdeksän vaunun määrä viittaisi vähän siihen että perus Kolarilaisesta olisi pelkkiä Edm-makuuvaunuja ja CEmtit uusittuine(?) lämmitysjärjestelmineen olisi lisäjunassa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #11 : Joulukuu 22, 2022, 22:27:18 »

Montakohan makuuvaunua tarvitaan jos VR aloittaa yöjunaliikenteen Helsingistä Haaparantaan, josta on huhuiltu kun sähköistys valmistuu?
Se varmaan hoidettaisiin niin että joko Rovaniemen tai Kolarin junassa on vaunuryhmä Haaparantaan.

Vaihtotyöt maksaa, mutta mieleeni tuli että kun sähköstä dieseliin joudutaan vaihtamaan niin oisko sähköjuna suoraan Haaparantaan. Dieselveturi tulee Torniosta toiseen päähän ja juna Kolariin ja enempi CEmt-vaunuin. Ja toisinpäin toiseen suuntaan Vai oliko siinä rajoitetta että autovaunut ei saisi olla veturin perässä?

VR olisi jo 30 vuotta sitten voinut ryhtyä ajaa Kolariin niin että juna käy Haaparannassa kääntymässä, ihan nykyisillä vetureilla ja vaunuilla, mutta ei vaan ole. Tai edes järjestää bussi (joko kisko- tai kumipyörä-)  Kemistä Haaparannan rautatieasemalle josta lähtetevät sitten junat "suureen maailmaan".

Tosin ilman valtion tukea ei mitään liikennettä järjestetä pohjoisessa mutta pitääkö olla maailman tappiin asti niin että matkustajien pitää kävellä 3 km Tornion itäisen seisakkeen ja Haaparannan aseman välillä jos haluaa matkustaa junalla naapurimaiden välillä? Ainoastaan jossain kaukoidässä tai latinalaisessa amerikassa on samanlaista touhua.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #12 : Joulukuu 22, 2022, 22:58:08 »

matkustajien pitää kävellä 3 km Tornion itäisen seisakkeen ja Haaparannan aseman välillä jos haluaa matkustaa junalla naapurimaiden välillä?

4 km ja 700 metriä. Tosin moni taitaa tulla Kemistä, josta onkin reilummin kilometrejä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #13 : Joulukuu 22, 2022, 23:10:49 »

matkustajien pitää kävellä 3 km Tornion itäisen seisakkeen ja Haaparannan aseman välillä jos haluaa matkustaa junalla naapurimaiden välillä?

4 km ja 700 metriä. Tosin moni taitaa tulla Kemistä, josta onkin reilummin kilometrejä.

Tai vaikka haluaisi tulla Helsingistä tai Rovaniemeltä tai Kuopiosta niin matkustaminen Ruotsiin ei onnistu muulla tavalla kuin omalla autolla, lentämällä tai laivalla.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #14 : Joulukuu 23, 2022, 00:12:03 »

Muistamme toki sen, että junayhteys Ruotsissakin Haaparannalle on melko tuore tapaus..
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #15 : Joulukuu 23, 2022, 11:46:30 »

Muistamme toki sen, että junayhteys Ruotsissakin Haaparannalle on melko tuore tapaus..

Huhtikuusta 2021 on ajettu säännöllisiä matkustajajunia Haaparantaan.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2625


« Vastaus #16 : Joulukuu 23, 2022, 11:56:03 »

Muistamme toki sen, että junayhteys Ruotsissakin Haaparannalle on melko tuore tapaus..

Huhtikuusta 2021 on ajettu säännöllisiä matkustajajunia Haaparantaan.


Melko tuore siis Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #17 : Joulukuu 31, 2022, 05:35:02 »

Voiko 1500V syöttää sekä veturista että vaunusta yhtäaikaa?

Ei samaan linjaan, koska vaihtosähkön vaiheet eivät ole tahdistettuja keskenään. Periaatteessa voisi ehkä syöttää veturista ensimmäistä vaunustopuolikasta ja aggregaattivaunusta jälkimmäistä. Vähän tämäntyyppisesti toimittiin, kun ajettiin tupla-Edo-runkoja: kumpikin veturi syötti omaa puoliskoaan.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #18 : Tammikuu 18, 2023, 14:58:37 »

Ylen uutisessa olevan havainne kuvan perusteella uusissa vaunuissa näyttäisi olevan erilaiset hytit aikaisempaan verrattuna. https://yle.fi/a/74-20013421
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #19 : Tammikuu 18, 2023, 15:25:42 »

Ylen uutisessa olevan havainne kuvan perusteella uusissa vaunuissa näyttäisi olevan erilaiset hytit aikaisempaan verrattuna. https://yle.fi/a/74-20013421

Tuolta löytyy lisää kuvia: https://vrgroup.studio.crasman.cloud/bank/yojunakalusto
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #20 : Tammikuu 18, 2023, 18:15:24 »

Ylen uutisessa olevan havainne kuvan perusteella uusissa vaunuissa näyttäisi olevan erilaiset hytit aikaisempaan verrattuna. https://yle.fi/a/74-20013421

Tuolta löytyy lisää kuvia: https://vrgroup.studio.crasman.cloud/bank/yojunakalusto

Noiden havainnekuvien mukaan vaunuista tulee todella hienoja! Väheneekö paikkamäärä kun tulee 3 hengen perhehyttejä?
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #21 : Tammikuu 18, 2023, 18:20:53 »

Yksi perhehyttihän on per vaunu ja oliko se välitasolla, että tuskin sen takia vähenee?

Mutta oliko kaikissa hyteissä alakerrassa WC, että vähentyykö sen takia alakerran paikkamäärä?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #22 : Tammikuu 18, 2023, 18:29:27 »

Yksi perhehyttihän on per vaunu ja oliko se välitasolla, että tuskin sen takia vähenee?

Mutta oliko kaikissa hyteissä alakerrassa WC, että vähentyykö sen takia alakerran paikkamäärä?

Ei, jos alavuode on 120 cm pitkä. Virnistää
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #23 : Tammikuu 18, 2023, 19:57:20 »

Voiko 1500V syöttää sekä veturista että vaunusta yhtäaikaa?

Ei samaan linjaan, koska vaihtosähkön vaiheet eivät ole tahdistettuja keskenään. Periaatteessa voisi ehkä syöttää veturista ensimmäistä vaunustopuolikasta ja aggregaattivaunusta jälkimmäistä. Vähän tämäntyyppisesti toimittiin, kun ajettiin tupla-Edo-runkoja: kumpikin veturi syötti omaa puoliskoaan.
Nyt en enää löydä asiaan liittyviä määräyksiä, mutta LISO on sallinut ja asettanut vaatimukset junarungon osastoimisille/jakamiselle kahdesta eri lähteestä tapahtuvaa syöttöä varten. Pitäisi siis onnistua.
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #24 : Tammikuu 19, 2023, 01:27:34 »

Kiva että VR uskoo yöjunan tulevaisuuteen. Mutta mulle puutuu se monipuolisuus tästä, koska ne uudet vaunut on taas vain makkuvaunua.
Ois kiva jos olis Suomessa myöskin halvempi lepo-vaunu mahdollisuus missä voi nukua 6 ihmistä, niin kuin muissa Euroopan yöjuna-liikenteessä.
Tai sellaiseista "kapselit" mitä on tulossa ÖBB:n Nightjetissa: https://ceetransport.com/obb-unveils-interior-of-new-nightjets-offering-mini-cabins-for-one-passenger-1722/

Koska olevansa yksin matkalla Suomen yöjunassa on tosi kallista koska makuuvaunussa ei voi ostaa pelkää vuodepaikkan, aina on pakko osta koko hyttin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR hankkii uutta yöjunakalustoa Škoda Transtechilta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina