Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Allegrot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Maria Shishkova
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« : Tammikuu 04, 2023, 15:17:33 »

Allegro-junien kohtalo käytöstä poistamisen jälkeen.

Haluan esittää kysymyksen Allegro-junista. Luin VR:n raportista, että junat ja niiden osat on alaskirjattu. Haluaisin tietää, missä ne ovat nyt (4 junaa) ja mikä on näiden junien kohtalo?

En usko, että romutus on mahdollista - junat ovat vain 10 vuotta vanhoja.
Palautetaanko ne tehtaalle vai käytetäänkö ne kotimaassa?
Erittäin mielenkiintoista.

Heittäkää mielipiteitä.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2023, 15:51:26 »

Oman käsitykseni mukaan noista yksiköistä taitaa olla kaksi Suomessa Ilmalan varikolla.
tallennettu
Maria Shishkova
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #2 : Tammikuu 04, 2023, 15:57:45 »

kaksi Suomessa Ilmalan varikolla.

Missäs kaksi muuta runkoa  Huh
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #3 : Tammikuu 04, 2023, 16:27:35 »

Kaikki neljä Allegro Sm6-runkoa seisovat Ilmalassa.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #4 : Tammikuu 04, 2023, 21:35:27 »

Eikö ne Karelia Trainsin kirjoilla, että pitäisi venäläisosapuolen kanssa sopia asioista, jos ne muuhun käyttööm otetaan?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2023, 10:37:29 »

Eikö ne Karelia Trainsin kirjoilla, että pitäisi venäläisosapuolen kanssa sopia asioista, jos ne muuhun käyttööm otetaan?

Jos ei RZD ole niistä enää kiinnostunut voisihan VR tehdä tarjouksen Karelian Trainsin koko osakekannan ostamisesta.

Olisihan allegroista käyttöä kotimaan kaukoliikenteessä.
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 362


« Vastaus #6 : Tammikuu 05, 2023, 12:22:09 »

Olisihan allegroista käyttöä kotimaan kaukoliikenteessä.

Niillähän voisi ajaa vaikkapa kansainvälistä junaa reitillä Helsinki-Haaparanta  Virnistää

Lisäys: Toki niin että myös Suomen sisäiset matkat on mahdollisia
tallennettu

Don't panic.
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #7 : Tammikuu 05, 2023, 12:51:15 »

Jos ei RZD ole niistä enää kiinnostunut voisihan VR tehdä tarjouksen Karelian Trainsin koko osakekannan ostamisesta.

Tarjouksen voi varmasti aina tehdä, mutta se tuskin tässä maailmanpoliittisessa tilanteessa johtaa jatkotoimenpiteisiin.

Olisihan allegroista käyttöä kotimaan kaukoliikenteessä.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä ovat noin pienen sarjan huolto- ja ylläpitokustannukset. KT:n tilinpäätösluvuista tämä ei nimittäin selviä. Toisin sanoen saataisiinko Alluilla liikennöinti Suomen sisäisessä liikenteessä nykyisillä lipunhinnoilla mitenkään kannattavaksi?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #8 : Tammikuu 05, 2023, 12:53:44 »

Niillä voisi ajaa paikallisjunaliikennettä Turun seudulla. Yhdellä Naantaliin, yhdellä Uuteenkaupunkiin, yhdellä Loimaalle ja yhdellä Saloon.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #9 : Tammikuu 05, 2023, 15:57:26 »

Niillä voisi ajaa paikallisjunaliikennettä Turun seudulla. Yhdellä Naantaliin, yhdellä Uuteenkaupunkiin, yhdellä Loimaalle ja yhdellä Saloon.

Luit ajatukseni Virnistää
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #10 : Tammikuu 05, 2023, 18:07:39 »

Jos ei RZD ole niistä enää kiinnostunut voisihan VR tehdä tarjouksen Karelian Trainsin koko osakekannan ostamisesta.

Tarjouksen voi varmasti aina tehdä, mutta se tuskin tässä maailmanpoliittisessa tilanteessa johtaa jatkotoimenpiteisiin.

Olisihan allegroista käyttöä kotimaan kaukoliikenteessä.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä ovat noin pienen sarjan huolto- ja ylläpitokustannukset. KT:n tilinpäätösluvuista tämä ei nimittäin selviä. Toisin sanoen saataisiinko Alluilla liikennöinti Suomen sisäisessä liikenteessä nykyisillä lipunhinnoilla mitenkään kannattavaksi?

Kannattaako pendolinoilla liikennöinti sen paremmin? Pendolino on kuitenkin vikaherkempi. Ja junien säilyttäminen Ilmalassa ilman että ajetaan, paljonko se maksaa?

Karelian Trains ei ole mikään Hartwall-Areena jota omistaa kokonaan joku oligarkkiporukka vaan sen omistaa puoliksi VR ja RZD. Luulisi että asiallisilla neuvotteluilla päästäisiin jonkinlaiseen ratkaisuun.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2023, 18:22:56 kirjoittanut Rainer Silfverberg » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #11 : Tammikuu 05, 2023, 18:50:34 »

Mielestäni valtion tulisi elämöimättä tehdä järkitarjous kyseisen liikenneyhtiön osakekannan venäläisomistuksen ostamiseksi. Etukäteen asiasta ei tule kysyä mitään lupia EU:lta.

Jos lunastus ei muuten etene, on tuotava esiin että tarvittaessa ulkomaisen omistusosuuden pakkolunastus käypään hintaan on vaihtoehto.
Juristit löytävät sopivan lakiperusteen. Jolleivat ole löytääkseen, laadittakoon erityislaki  ja Eduskunta päättäköön siitä.
Kun koko yhtiö on tullut haltuun, järjestettäköön liikenne Allegroilla hyödyttävällä tavalla.

LiVi-ministeriön uskottavuutta lisäisi aloitekyvvn osoittaminen.
Hyvä kohde aloitekyvylle olisi yhdysliikenne Oulu - Haaparanta -välille Allegroilla, ja sujuvien jatkoyhteyksien neuvottelu Haaparanta - Tukholma -välille.
Tulisi vihdoin katetta kahdenväliselle yhteistyölle Ruotsin kanssa, ja myös EU:n raideyhteysohjelmalle. Siihen nähden olemme olleet lähes pelkästään iloisia maksajia.
Eikä olisi haitaksi, jos samalla oikaistaisiin rata kulkemaan Tornion kaupunginsaaren lävitse.
Se ei järin kalliiksi tulisi ja virkistäisi kovasti Torniota ja Haaparantaa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #12 : Tammikuu 05, 2023, 21:02:34 »

Karelian Trains ei ole mikään Hartwall-Areena jota omistaa kokonaan joku oligarkkiporukka vaan sen omistaa puoliksi VR ja RZD. Luulisi että asiallisilla neuvotteluilla päästäisiin jonkinlaiseen ratkaisuun.

Pahempihan tuo on kun omistajana on täysi roistovaltio, jota vielä johtaa diktaattori.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #13 : Tammikuu 05, 2023, 21:22:59 »

Karelian Trains ei ole mikään Hartwall-Areena jota omistaa kokonaan joku oligarkkiporukka vaan sen omistaa puoliksi VR ja RZD. Luulisi että asiallisilla neuvotteluilla päästäisiin jonkinlaiseen ratkaisuun.

Pahempihan tuo on kun omistajana on täysi roistovaltio, jota vielä johtaa diktaattori.

Ei niitä junia saada suomalaisomistukseen koskaan jos asenne on täysin kielteinen.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #14 : Tammikuu 05, 2023, 21:49:05 »

Karelian Trains ei ole mikään Hartwall-Areena jota omistaa kokonaan joku oligarkkiporukka vaan sen omistaa puoliksi VR ja RZD. Luulisi että asiallisilla neuvotteluilla päästäisiin jonkinlaiseen ratkaisuun.

Pahempihan tuo on kun omistajana on täysi roistovaltio, jota vielä johtaa diktaattori.

Ei niitä junia saada suomalaisomistukseen koskaan jos asenne on täysin kielteinen.

Venäjän hyökkäykseen ja Putinin halliintoon ei voi olla muuta asennetta kuin täysin kielteinen. Se maksaa mitä maksaa, mutta diktaattori on pysäytettävä, kuten pääministerimmekin sanoo.

Luojalle kiitos Kremlin karttahuoneissa päätettiin ensin lähteä Ukrainaan eikä Suomeen.

Ei Pietari sieltä tietystikään mihinkään katoa ja varmaan liikenne sinne palautuu. Eri asia on kuinka pitkään siinä kestää ja onko Allegroista enää kulkuvälineiksi. Se on kuitenkin ongelmista pienimpiä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #15 : Tammikuu 05, 2023, 21:59:00 »

Karelian Trains ei ole mikään Hartwall-Areena jota omistaa kokonaan joku oligarkkiporukka vaan sen omistaa puoliksi VR ja RZD. Luulisi että asiallisilla neuvotteluilla päästäisiin jonkinlaiseen ratkaisuun.

Pahempihan tuo on kun omistajana on täysi roistovaltio, jota vielä johtaa diktaattori.

Ei niitä junia saada suomalaisomistukseen koskaan jos asenne on täysin kielteinen.

Venäjän hyökkäykseen ja Putinin halliintoon ei voi olla muuta asennetta kuin täysin kielteinen. Se maksaa mitä maksaa, mutta diktaattori on pysäytettävä, kuten pääministerimmekin sanoo.

Luojalle kiitos Kremlin karttahuoneissa päätettiin ensin lähteä Ukrainaan eikä Suomeen.

Ei Pietari sieltä tietystikään mihinkään katoa ja varmaan liikenne sinne palautuu. Eri asia on kuinka pitkään siinä kestää ja onko Allegroista enää kulkuvälineiksi. Se on kuitenkin ongelmista pienimpiä.

Eli pitääkö antaa venäläisten nauraa partansa kun VR säilyttää heidän juniaan ilmaiseksi Ilmalassa ja pitää ne kulkukunnossa vaikka ei niitä saa käyttää?

Jos matkustajajunaliikenne Venäjälle alkaa uudestaan on se paras hoitaa veturivetoisin junin.

Se on niin että jompikumpi osakas lunastaa ne junat itselleen ja saa ne omaan käyttöönsä. Tai sitten yhtiön purku tapahtuu niin että kumpikin saa 2 junaa.

Suomella on parempi neuvotteluasema koska ne on rekisteröity Suomeen ja ovat Ilmalassa ja RZD:llä tuskin olisi käyttöä niistä koska koko huolto-organisaatio on ollut suomessa.

tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #16 : Tammikuu 05, 2023, 22:12:51 »

Karelian Trains ei ole mikään Hartwall-Areena jota omistaa kokonaan joku oligarkkiporukka vaan sen omistaa puoliksi VR ja RZD. Luulisi että asiallisilla neuvotteluilla päästäisiin jonkinlaiseen ratkaisuun.

Pahempihan tuo on kun omistajana on täysi roistovaltio, jota vielä johtaa diktaattori.

Ei niitä junia saada suomalaisomistukseen koskaan jos asenne on täysin kielteinen.

Venäjän hyökkäykseen ja Putinin halliintoon ei voi olla muuta asennetta kuin täysin kielteinen. Se maksaa mitä maksaa, mutta diktaattori on pysäytettävä, kuten pääministerimmekin sanoo.

Luojalle kiitos Kremlin karttahuoneissa päätettiin ensin lähteä Ukrainaan eikä Suomeen.

Ei Pietari sieltä tietystikään mihinkään katoa ja varmaan liikenne sinne palautuu. Eri asia on kuinka pitkään siinä kestää ja onko Allegroista enää kulkuvälineiksi. Se on kuitenkin ongelmista pienimpiä.

Eli pitääkö antaa venäläisten nauraa partansa kun VR säilyttää heidän juniaan ilmaiseksi Ilmalassa ja pitää ne kulkukunnossa vaikka ei niitä saa käyttää?

Jos matkustajajunaliikenne Venäjälle alkaa uudestaan on se paras hoitaa veturivetoisin junin.

Se on niin että jompikumpi osakas lunastaa ne junat itselleen ja saa ne omaan käyttöönsä. Tai sitten yhtiön purku tapahtuu niin että kumpikin saa 2 junaa.

Suomella on parempi neuvotteluasema koska ne on rekisteröity Suomeen ja ovat Ilmalassa ja RZD:llä tuskin olisi käyttöä niistä koska koko huolto-organisaatio on ollut suomessa.


RZD on pakotteiden alainen yhtiö, joten on äärimmäisen epätodennäköistä, että mitään omistusosuuksia tultaisiin liikuttamaan mihinkään suuntaan.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #17 : Tammikuu 05, 2023, 23:40:38 »

Karelian Trains ei ole mikään Hartwall-Areena jota omistaa kokonaan joku oligarkkiporukka vaan sen omistaa puoliksi VR ja RZD. Luulisi että asiallisilla neuvotteluilla päästäisiin jonkinlaiseen ratkaisuun.

Pahempihan tuo on kun omistajana on täysi roistovaltio, jota vielä johtaa diktaattori.

Ei niitä junia saada suomalaisomistukseen koskaan jos asenne on täysin kielteinen.

Venäjän hyökkäykseen ja Putinin halliintoon ei voi olla muuta asennetta kuin täysin kielteinen. Se maksaa mitä maksaa, mutta diktaattori on pysäytettävä, kuten pääministerimmekin sanoo.

Luojalle kiitos Kremlin karttahuoneissa päätettiin ensin lähteä Ukrainaan eikä Suomeen.

Ei Pietari sieltä tietystikään mihinkään katoa ja varmaan liikenne sinne palautuu. Eri asia on kuinka pitkään siinä kestää ja onko Allegroista enää kulkuvälineiksi. Se on kuitenkin ongelmista pienimpiä.

Eli pitääkö antaa venäläisten nauraa partansa kun VR säilyttää heidän juniaan ilmaiseksi Ilmalassa ja pitää ne kulkukunnossa vaikka ei niitä saa käyttää?

Jos matkustajajunaliikenne Venäjälle alkaa uudestaan on se paras hoitaa veturivetoisin junin.

Se on niin että jompikumpi osakas lunastaa ne junat itselleen ja saa ne omaan käyttöönsä. Tai sitten yhtiön purku tapahtuu niin että kumpikin saa 2 junaa.

Suomella on parempi neuvotteluasema koska ne on rekisteröity Suomeen ja ovat Ilmalassa ja RZD:llä tuskin olisi käyttöä niistä koska koko huolto-organisaatio on ollut suomessa.


RZD on pakotteiden alainen yhtiö, joten on äärimmäisen epätodennäköistä, että mitään omistusosuuksia tultaisiin liikuttamaan mihinkään suuntaan.

Pakotteilla ei ole toivottuja vaikutuksia jos VR joutuu säilyttämään RZD:n puoliksi omistamia junia omalla kustannuksellaan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #18 : Tammikuu 06, 2023, 08:28:55 »

Pakotteilla ei ole toivottuja vaikutuksia jos VR joutuu säilyttämään RZD:n puoliksi omistamia junia omalla kustannuksellaan.

Tämä on varmastikin aika pieni ongelma globaalissa kuvassa.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #19 : Tammikuu 06, 2023, 10:18:28 »

Mikäli Karelia Trains on Suomen osakeyhtiölakeja noudattava osakeyhtiö, ja ajautuu maksukyvyttömäksi liikenteen loppumisen vuoksi (osan kuluista yhä jatkuessa), on edessä lain edellyttämä johtopäätös: päätös yhtiön toiminnan lopettamisesta maksukyvyttömyyden vuoksi.

Toisella omistajalla (VR) ei ole velvollisuutta tai edes oikeutta siirtää yhtiöön lisävaroja kulujen (kaluston säiltyskulut, mahdolliset lainakulut jne.) kattamiseksi.  Toisella omistajalla (RZD) ei taida olla edes mahdollisuutta (pakotteet) siirtää yhtiöön lisävaroja.

Väistämätön seuraus on selvitystila - lopetus maksukyvyttömyyden tai konkurssivaateen vuoksi.
Pesänselvitys toteutetaan oikeuden vahvistettua selvitystilan ja lopetuksen.
Allegrot myydään tällöin selvityksen tärkeimpänä osana (pakko)huutokaupassa eniten tarjoavalle (VR tai joku sen nykykilpailijoista tai esimerkiksi perustettava Tornio-Oulu rautatieosakehtiö).

Maksukyvyttömyyspäätöksen perusteeton lykkääminen saattaa olla rikos.
Karelia Trainsin yhtiösopimuksessa on oletettavasti käsitelty molempien pääosakkaiden erityisoikeuksia koskien mahdollista yhtiön lopettamista/purkamista.

Tietävämmät oikaiskoon mikäli oikaisemiseen on aihetta.

 
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #20 : Tammikuu 06, 2023, 10:26:39 »

Ehkä Allegrot voisi hinata säilytykseen Turku Tavaraan. VR:llä on siitä kokemusta ja sen jälkeen aika pian poistuu kaluston kunnossapidon kustannukset.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #21 : Tammikuu 06, 2023, 10:57:31 »

Pakotteilla ei ole toivottuja vaikutuksia jos VR joutuu säilyttämään RZD:n puoliksi omistamia junia omalla kustannuksellaan.

Tämä on varmastikin aika pieni ongelma globaalissa kuvassa.

Kysymys oli nyt siitä että millä tavalla VR saisi junat omaan käyttönsä joihin on pistetty rahaa aika paljon ja lojuu nyt käyttämättöminä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #22 : Tammikuu 06, 2023, 11:13:40 »

Mikäli Karelia Trains on Suomen osakeyhtiölakeja noudattava osakeyhtiö, ja ajautuu maksukyvyttömäksi liikenteen loppumisen vuoksi (osan kuluista yhä jatkuessa), on edessä lain edellyttämä johtopäätös: päätös yhtiön toiminnan lopettamisesta maksukyvyttömyyden vuoksi.

Toisella omistajalla (VR) ei ole velvollisuutta tai edes oikeutta siirtää yhtiöön lisävaroja kulujen (kaluston säiltyskulut, mahdolliset lainakulut jne.) kattamiseksi.  Toisella omistajalla (RZD) ei taida olla edes mahdollisuutta (pakotteet) siirtää yhtiöön lisävaroja.

Väistämätön seuraus on selvitystila - lopetus maksukyvyttömyyden tai konkurssivaateen vuoksi.
Pesänselvitys toteutetaan oikeuden vahvistettua selvitystilan ja lopetuksen.
Allegrot myydään tällöin selvityksen tärkeimpänä osana (pakko)huutokaupassa eniten tarjoavalle (VR tai joku sen nykykilpailijoista tai esimerkiksi perustettava Tornio-Oulu rautatieosakehtiö).

Maksukyvyttömyyspäätöksen perusteeton lykkääminen saattaa olla rikos.
Karelia Trainsin yhtiösopimuksessa on oletettavasti käsitelty molempien pääosakkaiden erityisoikeuksia koskien mahdollista yhtiön lopettamista/purkamista.

Tietävämmät oikaiskoon mikäli oikaisemiseen on aihetta.

 

Luulen että VR juuri "siirtää rahaa" niin että säilyttää junia korvauksetta Ilmalassa lämpimässä hallissa. Pelaa suoraan venäläisten lapaan eli pakotteet toimivat vain VR:ää vastaan.

Karelian Trainsin omaisuuden myynti jommallekummalle osakkaalle tai junien jakaminen niiden kesken luulisi jotenkin onnistuvan koska  ymmärtääkseni se omistaa vain junat eikä ole mikään rahanpesuyhtiö kuten Hartwall Areenan halliyhtiö. Areenan osto on kariutunut siihen että yhtiön taseeseen on kirjattu kassavaroja ja arvopapereita niin paljon että se ei kannata. Areenan omistavat oligarkit asuvat lännnessä ja kuvittelevat että saavat vielä joskus aloittaa sen kaupallisen käytön eivätkä suostu senkään takia myymään sitä.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #23 : Tammikuu 06, 2023, 12:30:10 »

Minkähänlainen byrokratia tarvittaisiin, jotta 1522 mm kalustolla saisi liikennöidä vapaasti koko rataverkolla. Nythän noilla saa ajaa vain Helsingin ja Vainikkalan väliä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #24 : Tammikuu 06, 2023, 13:15:00 »

Minkähänlainen byrokratia tarvittaisiin, jotta 1522 mm kalustolla saisi liikennöidä vapaasti koko rataverkolla. Nythän noilla saa ajaa vain Helsingin ja Vainikkalan väliä.
Millä tavalla Helsinki-Vainikkala eroaa muista pääradoista? Allegrollehan suunniteltin vuoroja Tamppereelta Pietariin kanssa.

Pyöriä sorvaamalla siitä selviää jos epäilee että ei muuten toimi. Sibeliuksen vaunuille taidettiin tehdä niin kun ne ensin laitettiin Venäjän liikenteeseen ja sitten palautettiin Suomen.

tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Allegrot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina