Missä vaiheessa on sähkölämmitystä alettu kokeilemaan? Oliko vaunujen sähkölämmitys heti näköpiirissä kun Sr1 vetureita alettiin hankkimaan ja sähköistystä rakentamaan?
1000/1500/3000 voltin sähkölämmitystä on Euroopassa käytetty ilmeisen kauan, ja arvatakseni, kun 25 kV 50 Hz sähköistysjärjestelmästä alettiin saksalais-unkarilais-ranskalais-tiesminkälaisvoimin laatia kansainvälistä standardia ehkä vuoden 1955 korvissa, sisälsivät suunnitelmat varmaankin 1500 V 50 Hz junanlämmityksen syöttöjärjestelmät veturista.
Tämä järjestelmähän on Sm1 protosarjassa 6001-6005, ja monissa varhaisissa kuvissa näkyykin tuo 1500 V syöttökaapeli Sm1 nokalla.
https://vaunut.org/kuva/104113 Pieni mysteeri on, että oikeastaan miksi ihmeessä? Ehkä mysteeriä mietti joku muukin, koska 6006 alkaen kaapeli jäi pois: päämuuntajassahan oli 6001-6005 1500 V ulosotto juuri lämmitystä varten, ja lisänä oli erillinen lämmitysmuuntaja 1500/220 V ja siitä syöttö matkustamon lämpöpattereihin. Ja siis tästä turhan mutkikkaasta järjestelmästä luovuttiin 6006->
Eli 1500 V järjestelmän käyttöön otolle oli varmasti valmiutta, riippumatta siitä, koska ja mistä tarkasti ottaen sähköveturit tilataan. Tiedossani ei ole, mihin 1500 V lämmitykset ensimmäisenä asennettiin, mutta "puupaikuissa" niitä myöhemmin oli, ja juuri puupaikkujahan ensimmäiset Sr1:t vetivät 1974-75 ennen pääradan sähköistyksen laajenemista Riihimäeltä pohjoiseen. Käytettiinkö tuolloin sitten jo 1500 V sähkölämmitystä, en tiedä.