Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Allegrot Ukrainaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #25 : Maaliskuu 17, 2023, 17:23:56 »

Resiinan lukusalin Tasoristeys on luettavissa vasta painetun lehden ilmestyttyä. Lisäksi sähköisestä versiosta puuttuvat painetun lehden kuvat ja niiden kuvateksteissä olevat tiedot. Mutta summa summarum – edullisempi versio toki on olemassa.
Topi, kertoisitko, missä numerossa ja millä sivulla tuo Turun radan virheellinen tasoristeystieto on, niin laitetaan oikaisu Resiinaan 2/2023.
SKS

Se oli vuosia sitten pääkirjoituksessa, jossa käsiteltiin tasoristeysten poistoja. Mulla ei ole kyseistä lehteä enää tallella.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #26 : Maaliskuu 17, 2023, 17:28:39 »

Missäs tällaisia tasoristeyksiä Helsinki-Turku radalla sitten on? Ei kai tässä kuitenkaan Turku satama-Turku rataosaa tarkoiteta?

Ihan julkisessa käytössä moottoriajoneuvolla ylitettäviä käytössä olevia tasoristeyksiä on jäljellä kolme: Luomassa, Kirkkonummen länsipuolella Hampaksentie ja sitten Turun Vaalantie lähellä Kupittaata.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #27 : Maaliskuu 17, 2023, 19:03:23 »

Käsittääkseni Tampereen kolaroiduista pendoista on kyllä kasattu 3+3 vaunun nippu, mutta liikennekelpoisessa kunnossa se ei tietääkseni vielä ole.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #28 : Maaliskuu 17, 2023, 19:37:22 »

Missäs tällaisia tasoristeyksiä Helsinki-Turku radalla sitten on? Ei kai tässä kuitenkaan Turku satama-Turku rataosaa tarkoiteta?

En nyt tiedä, mikä tasoristeyksen ihan tarkka määritelmä tässä yhteydessä on, mutta ainakin Leppävaarasta Turkuun lähtiessä on heti vartioimaton tasoristeys toki hyvin pienellä käytöllä, mutta merkit siellä on. Seuraava löytyy kauniaisten asemalta jossa on äänivaroituslaitteet, mutta lasketaanko tämä sitten laituripoluksi?
Turun päässä varissuolla/itäharjussa on ihan aikuisten oikea tasoristeys. Onko vielä muita?

Luoma ja Mankki. Mankin pitäisi tosin olla jo poistettu, mutta jostain syystä sen kohdalla on vielä nopeusrajoitus 80 km/h. Luomastakaan en ymmärrä miksi junat jarruttelevat senkin kohdalla, vaikka se on tavallinen tietasoristeys puomeineen kaikkineen. Käytännössä IC-juna köröttelee koko matkan Masalasta Kauklahteen kahdeksaakymppiä.

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #29 : Maaliskuu 17, 2023, 20:16:14 »

Anteeksi häiriö puhumalla otsikon aiheesta, mutta julkaisen tässä eritt. salaisena tietona RŽD:n organisaatiokaavion, joka auttaa arvioimaan otsikossa mainittua hanketta.

[Venäjän valtio, pääjoht. Vladimir Putin]
                       |
      [RŽD, omistaja Venäjän valtio]

Joo, ilman tätä ominaisuutta tää oisi aika mahdotonta. Tuo tekee paljon realistisempaa siitä, että tuo VR:lle kuulumaton osuus KT:stä lakkaa olemasta ongelma tämän lahjoituksen kannalta.
Jos yhteys Venäjän keskushallintoon ei olisi noin täysin suora, tuo takavarikointi olisi aivan eri suuruinen juttu!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 145


« Vastaus #30 : Maaliskuu 18, 2023, 07:23:42 »

Entäpä jos... emme lahjoita Allegroja Ukrainalle, vaan VR lahjoittaa omat osakkeensa Karelian trainsista Ukrainalle. Eihän se sitten ole enää Suomen asia, mitä Karelian train tekee Allegroille  Virnistää
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 754


« Vastaus #31 : Maaliskuu 18, 2023, 10:54:52 »

Vaikka hyväksymme ja kannatamme Ukrainan tukitoimia nyt ja jatkossa, ei Allegro ole sopiva sellaiseksi.
Poisantamisen sijaan päällimmäisin asia on kyvyttömyys ja saamattomuus, josta johtuen junat ovat pois hyötykäytöstä ja aiheuttavat huomattavia korko- ja kunnossapitomenoja. Ja ovat ilkivallan uhkaamia.

Hallituksen ja VR:n yhteistoimena olisi pitänyt löytää uusi käyttökohde Allegroille - ja tavalla tai toisella päästä venäläisospuolen kanssa sopimukseen väliaikaisen korvaavan liikenteen tulojen jaosta (vaikka venäläisosuus väliaikaisesti menisikin sulkutilille, jonka ehdot venäläiset suostuvat hyväksymään).

Laillisena painostuskeinona tähän voi käyttää Allegrojen nykyisin aiheuttamia korko-, kunnossapito- ja vartiointikuluja ja Karelian trains -yhtiöstä aiheutuvia kuluja. Näistä venäläiset tuskin ovat halukkaita korvaamaan toista puolta.

Myös Karelian trains -yhtiö olisi Suomen osakeyhtiölain nojalla perusteella kiistatta KUULUNUT asettaa selvitystilaan, eikä sallia kyseistä lakia rikkoen kustannusten maksamista kaikessa hiljaisuudessa VR:n kassasta.
Kumpi on rikkonut osakeyhtiölakia - VR:n johto vai LiVi-ministeriö vai molemmat ?
Kumpi vai molemmatko joutuvat tästä syytteeseen, kun virkavastuulla toimiva lainvalvoja ei uskalla enää seurata välinpitämättömänä sivusta.

Allegrot pitää saada liikenteeseen ja nopeasti. Nykytilanne on tavaran haaskausta.
Tuleeko tämä liikenne esimerkiksi Helsinki - Turku -välille vai Helsinki ja Tornio/Haaparanta -välille?
Saisiko Harakka tämän aikaiseksi ennen jo näköpiirissä olevia potkujaan?
Tämä voisi paikata näin tunnin höperryksiään, eli raideliikenteelle masentavaa ministerikauttaan.


tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #32 : Maaliskuu 18, 2023, 12:31:34 »

Tieto siitä, että rantarata Helsingistä Turkuun olisi ilman tasoristeyksiä, oli Resiinan 4/2017 pääkirjoituksessa. Virhe oikaistaan Resiinassa 2/2023; parempi myöhään kuin ei silloinkaan. Kiitos Topille vinkistä.
SKS
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #33 : Maaliskuu 18, 2023, 13:29:43 »

Vaikka hyväksymme ja kannatamme Ukrainan tukitoimia nyt ja jatkossa, ei Allegro ole sopiva sellaiseksi.
Poisantamisen sijaan päällimmäisin asia on kyvyttömyys ja saamattomuus, josta johtuen junat ovat pois hyötykäytöstä ja aiheuttavat huomattavia korko- ja kunnossapitomenoja. Ja ovat ilkivallan uhkaamia.

Hallituksen ja VR:n yhteistoimena olisi pitänyt löytää uusi käyttökohde Allegroille - ja tavalla tai toisella päästä venäläisospuolen kanssa sopimukseen väliaikaisen korvaavan liikenteen tulojen jaosta (vaikka venäläisosuus väliaikaisesti menisikin sulkutilille, jonka ehdot venäläiset suostuvat hyväksymään).

Laillisena painostuskeinona tähän voi käyttää Allegrojen nykyisin aiheuttamia korko-, kunnossapito- ja vartiointikuluja ja Karelian trains -yhtiöstä aiheutuvia kuluja. Näistä venäläiset tuskin ovat halukkaita korvaamaan toista puolta.

Myös Karelian trains -yhtiö olisi Suomen osakeyhtiölain nojalla perusteella kiistatta KUULUNUT asettaa selvitystilaan, eikä sallia kyseistä lakia rikkoen kustannusten maksamista kaikessa hiljaisuudessa VR:n kassasta.
Kumpi on rikkonut osakeyhtiölakia - VR:n johto vai LiVi-ministeriö vai molemmat ?
Kumpi vai molemmatko joutuvat tästä syytteeseen, kun virkavastuulla toimiva lainvalvoja ei uskalla enää seurata välinpitämättömänä sivusta.

Allegrot pitää saada liikenteeseen ja nopeasti. Nykytilanne on tavaran haaskausta.
Tuleeko tämä liikenne esimerkiksi Helsinki - Turku -välille vai Helsinki ja Tornio/Haaparanta -välille?
Saisiko Harakka tämän aikaiseksi ennen jo näköpiirissä olevia potkujaan?
Tämä voisi paikata näin tunnin höperryksiään, eli raideliikenteelle masentavaa ministerikauttaan.

En minäkään lahjottaisi Allegroja Ukrainaan, vaan tukitoimet on oltava muuta. Mitä tulee itse Allegro juniin, niin en tiedä tarkkaan, onko liikenne seis EU:n vai Suomen toimesta. Junat silti ovat turhan panttina ja myös ilkivallan kohteena.

VR:n politiikassa tämä ei mitenkään ole uusi asia. Junia ja vaunuja seisotetaan paikoissa, jossa ne ovat ilkivallan kohteena. Jotkut Vorg:ssa muutamia vuosia sitten puhui tästä sinisten vaunujen romutuksen kohdalla. Ensin VR siirtää vaunut pois liikenteestä sellaiseeen paikkaan säilytykseen, jossa ilkivalta ja muu tuhotyö tekee kalustosta arvotonta ja täten romutuspäätös helpommin tehtävissä. Tämän takia myös ihmettelen VR:n nykyisten ja entisten konepajojen säilytysraiteiden vajaata suojaamisen tasoa. korkeilla aidoilla, mahdollisesti sähköllä varustettuna pitää ilkivallan tekijät loitolla. 

VR ja liikenne- ja viestintäministeriö toiminta koko sodan alusta lähtien hidasta. Liikennettä itään oli hetken ja sitten se lopetetaan yht'äkkiä. Sitten kun liikennöinti lopetetaan, niin koko yritystoiminta jätetään "kellumaan", osin pelko puserossa vastatoimista. Jos kaikki yhteisyrityksen kalusto on Suomessa, niin Suomen hallitus VR:n toimesta olisi voinut ilmoittaa Karelian trains johdolle, että yhteisyritys ajetaan alas, kalusto puoliksi ja that's it! mutta helpommin sanottu kuin tehty.

Liikenne- ja viestintäministeri Harakalla ei sinäsä ole virkavastuuta VR:n ja RŽD:n yhteisyrityksestä, vaikka välillisesti VR on Harakan alaisuudessa. VR.llä on oma hallitus, joka on VR:n hallintoneuvoston alaisuudessa, joka koostuu kansanedustajista.

Allegro nimi pitäisi muuttaa tai poistaa käytöstä, mikäli yksiköt päätyisivät Suomessa käyttöön. Allegro nimi on liian kalskahtava nykyisen maailmantilanteen huomioon ottaen. Samoin väritys olisi muutettava. Sisätilojen suhteen en lähtisi muuttamaan, ainakaan liikaa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #34 : Maaliskuu 18, 2023, 14:39:43 »


Allegro nimi pitäisi muuttaa tai poistaa käytöstä, mikäli yksiköt päätyisivät Suomessa käyttöön. Allegro nimi on liian kalskahtava nykyisen maailmantilanteen huomioon ottaen. Samoin väritys olisi muutettava. Sisätilojen suhteen en lähtisi muuttamaan, ainakaan liikaa.

Näin pitäisi, vaikka nimi on italiaa ja "Allegro"  nimisiä junia on tai on ollut myös muissa maissa.

tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #35 : Maaliskuu 18, 2023, 15:16:50 »

Minun mielestäni Allegroiden lahjoittaminen Ukarainaan ei ole järkevää, koska kyse on kuitenkin sähöllä toimivasta kalustosta. Miten luotettavasti tuollaisessa poikkeustilanteessa pystytään ratojen sähkönsyöttö takamaan? Jos jotain rautatiekalustoa lahjoitetaan niin sellaista mikä ei ole sähköstä riippuvaista eli dieselvetureita ja esim. sinisiävaunuja.

Allegroiden käyttöä Suomessa estää omistussuhteiden lisäksi käsitääkseni se että ne on hyväksytty vain Helsingin ja Vainikkalan välille. Korjatkaa jos olen väärässä! Sitä en tiedä minkälainen prosessi niiden hyväksyminen muulle rataverkolle on.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #36 : Maaliskuu 18, 2023, 16:07:56 »

Arvelen että lähinnä byrokratiaa. Ei voi olla parista millistä kiinni muuallakaan.
Mutta jos Ukraina tarvitsee rautatiekalustoa, niin tarve on kerta kaikkiaan muusta kuin nopeista pikajunista.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 754


« Vastaus #37 : Maaliskuu 18, 2023, 17:19:39 »

Allegro -ongelman selvitys läpibyrokraattisessa Suomessa vain byrokratian ehdoilla ja keinoilla ei luultavasti ole mahdollista tai vaatii liiaksi aikaa.  
Erikoistilanteessa on siksi voitava edetä pysähtymättä yksittäisten vaikeuksien eteen.
On haettava ja saatava mahdollisesti tarvittavat poikkeusluvat ilman ohitettavissa olevia viivytyksiä.

Laittomuuksiin ei ole lupaa eikä tarvetta. Mutta jos päätösten ja mahdollisten poikkeuslupien tiellä on viraston tai muun yksikön totuttu työrutiini - josta tämä ei viitsisi poiketa - voi ministeri määrätä päättämiskokoukseen vaikka sunnuntai-aamupäiväksi jokaisen siihen tarvittavan viranomaisen.
Paitsi jos ministeri on nahjus - vailla irtiottokykyä.

Tilanteeseen on jouduttu Venäjän laittoman hyökkäyssodan vuoksi. Joskus voi silti soveltaa venäläistä neuvokkuutta: Vaikka pyydät hankalia asioita, kaikki toki onnistuu.
Siihen ei meillä tarvittane edes lahjuksia tai vastapalveluksia.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #38 : Maaliskuu 18, 2023, 18:12:22 »

Tarkoitin kommentillani vain sitä että miksi ei voisi ajaa muillakin radoilla.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #39 : Maaliskuu 19, 2023, 11:32:17 »

Tarkoitin kommentillani vain sitä että miksi ei voisi ajaa muillakin radoilla.
Mä en suoraan sanoen tiedä mistä kiikastaa?

Pyörät voi sorvata niin että kulkevat 1524 mm radoilla.

On mahdollista että Allegrossa on jotain ajovaloja tai muita viestintävälineitä jotka eivät ole Suomen standardien mukaisia, tai ohjaamoossa jotain nippeleitä jotka vaatii erityiskoulutusta. Ne voidaan kyllä muuttaa.




tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #40 : Maaliskuu 19, 2023, 12:25:49 »

Ihan varmasti tuo juna on täysin suomikelpoinen. Ei ole mitään syytä, miksi Alstomilta olisi tilattu Suomessa liikennöintiin laite, joka ei täytä kaikkia Suomessa liikennöimisen vaatimuksia.

Ongelma noissa on vain ja ainoastaan se, että puolet Karelian Trainsista omistaa RŽD.

Itse tykkäisin, että olisi oivallista saada nuo ajamaan Ukrainaan. Ukrainassa on kahta eri sähköjärjestelmää, jotka Allegro osaa molemmat. Allegron Venäjä-yhteensopivuus tarkoittaa, että siitä löytyy kaikki Ukrainassa tarvittavat laitteet, kuten radio ja neuvostoliittolaiseen kehitystyöhön perustuva kulunvalvonta.

Se, että toinen Venäjän rautateiden kahdesta ylpeydestä päätyisi ajamaan "höhlän" Ukrainan sisällä, olisi vakava propagandatappio Venäjälle, ja lyhentäisi siten sodan kestoa jonkin verran. Väittäisin, että tuon sodan lyhentämisestä tulisi sellaiset rahalliset hyödyt Suomelle, että niillä hyödyillä ostaisi aika helposti pari uutta New Pendolinoa.

Tuo omistuksen jakautuminen on asia, joka on onneksi korjattavissa muutamilla eri tavoilla, joista joku olisi ihan fiksua valita joka tapauksessa, haluttiin noilla sitten ajettavan Ukrainassa tai ei.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #41 : Maaliskuu 19, 2023, 12:43:13 »

Ihan varmasti tuo juna on täysin suomikelpoinen. Ei ole mitään syytä, miksi Alstomilta olisi tilattu Suomessa liikennöintiin laite, joka ei täytä kaikkia Suomessa liikennöimisen vaatimuksia.

Ongelma noissa on vain ja ainoastaan se, että puolet Karelian Trainsista omistaa RŽD.


Näin se varmaan on. Jos en muista väärin, niin Allegroja käytettiin koeajoissa Rovaniemellä asti ja koulutusajoissa myös muualla.

Aikoinaan oli suunnitelma aloittaa yksi päivittäinen vuoro Tampere-Pietari. Se ei kaatunut teknisiin ongelmiin vaan lähinnä joihhinkin kaupallisiin.

Junarunkojahan on 4, joista varsinainen liikenne pystyttiin hoitamaan kahdella, ruuhkahuippuina tarvittiin kolme. Vähintään yksi pyrittiin pitämään varalla Ilmalassa. Vielä ennen koronapandemiaa suunniteltiin vakavasti  yhden vuoron jatkamista Moskovaan asti, joka olisi sitonut ainakin kolme runkoa.

tallennettu
Harri Helminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #42 : Maaliskuu 21, 2023, 18:12:28 »

Olen sitä mieltä että Allegrojen perään on turha enään haikalla VR:än lausuntojen takia, VR kun on alaskirjannut niin Allegrot kuin niiden varaosatkin (Allegrojen ja niiden varaosien arvo on siis VR:än kirjanpidossa 0€).
Ymmärtääkseni se tarkoittaa että näitä ei enään käyttöön oteta VR:än toimesta, ovathan he kertoneetkin että koska ovat sen verta erilaisia kuin Pendolinot niin näin pienen määrän Allegroja ylläpito tulee VR:älle liian vaikeaksi ja kalliiksi.
Taitaa näiden Allegrojen tulevaisuus olla seisoa muutama vuosi ratapihalla ja siinä aikana kun ne menee käyttökelvottomaan kuntoon (käyttämättömyyttään ja huoltamattomuuttaan) niin joutuvat sen jälkeen romuttamolle..
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #43 : Maaliskuu 22, 2023, 17:26:07 »

Olen sitä mieltä että Allegrojen perään on turha enään haikalla VR:än lausuntojen takia, VR kun on alaskirjannut niin Allegrot kuin niiden varaosatkin (Allegrojen ja niiden varaosien arvo on siis VR:än kirjanpidossa 0€).
Ymmärtääkseni se tarkoittaa että näitä ei enään käyttöön oteta VR:än toimesta, ovathan he kertoneetkin että koska ovat sen verta erilaisia kuin Pendolinot niin näin pienen määrän Allegroja ylläpito tulee VR:älle liian vaikeaksi ja kalliiksi.
Taitaa näiden Allegrojen tulevaisuus olla seisoa muutama vuosi ratapihalla ja siinä aikana kun ne menee käyttökelvottomaan kuntoon (käyttämättömyyttään ja huoltamattomuuttaan) niin joutuvat sen jälkeen romuttamolle..

Miten VR voi väittää että on kirjannut alas Allegrojen arvon 0:ksi, kun ei se edes omista niitä vaan Karelian Trains omistaa?

tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 518


« Vastaus #44 : Maaliskuu 22, 2023, 20:08:07 »

Olen sitä mieltä että Allegrojen perään on turha enään haikalla VR:än lausuntojen takia, VR kun on alaskirjannut niin Allegrot kuin niiden varaosatkin (Allegrojen ja niiden varaosien arvo on siis VR:än kirjanpidossa 0€).
Ymmärtääkseni se tarkoittaa että näitä ei enään käyttöön oteta VR:än toimesta, ovathan he kertoneetkin että koska ovat sen verta erilaisia kuin Pendolinot niin näin pienen määrän Allegroja ylläpito tulee VR:älle liian vaikeaksi ja kalliiksi.
Taitaa näiden Allegrojen tulevaisuus olla seisoa muutama vuosi ratapihalla ja siinä aikana kun ne menee käyttökelvottomaan kuntoon (käyttämättömyyttään ja huoltamattomuuttaan) niin joutuvat sen jälkeen romuttamolle..

Miten VR voi väittää että on kirjannut alas Allegrojen arvon 0:ksi, kun ei se edes omista niitä vaan Karelian Trains omistaa?


Tuolta http://2022.vrgroupraportti.fi/fi/ löytyy vuoden 2022 tilinpäätös ja toimintakertomus, jossa "Allegro" esiintyy 13 kertaa; siitä itse kukin voi tulkita tekstin sanamuotoja.

Toisaalta sanotaan "VR on alaskirjannut kokonaisuudessaan Allegro-liikennöintiin liittyvän kaluston ja varaosat", toisaalla mainitaan "Karelian Trains -yhteisyrityksen kautta omistettuun Allegro-junakalustoon liittyvä alaskirjaus".
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #45 : Maaliskuu 22, 2023, 21:43:40 »


Miten VR voi väittää että on kirjannut alas Allegrojen arvon 0:ksi, kun ei se edes omista niitä vaan Karelian Trains omistaa?


Tuolta http://2022.vrgroupraportti.fi/fi/ löytyy vuoden 2022 tilinpäätös ja toimintakertomus, jossa "Allegro" esiintyy 13 kertaa; siitä itse kukin voi tulkita tekstin sanamuotoja.

Toisaalta sanotaan "VR on alaskirjannut kokonaisuudessaan Allegro-liikennöintiin liittyvän kaluston ja varaosat", toisaalla mainitaan "Karelian Trains -yhteisyrityksen kautta omistettuun Allegro-junakalustoon liittyvä alaskirjaus".

v 2022 Toimintakertomuksen mukaan

s. 12: Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät liikevoitossa olivat Karelian Trains - yhteisyrityksen kautta omistettuun Allegro-junakalustoon liittyvä alaskirjaus ja varaus -37,6 miljoonaa euroa.

s. 69: VR Groupin osuus Allegrojen hankintoihin nostetusta lainasta rahoituslaitoksilta oli 28,6 milj. euroa

Kaluston arvon alaskirjaus on kirjanpitotekninen juttu, itse laina taas ei. Se pitää maksaa takaisin.

Allegrot eivät ole myöskään kadoneet mihinkään.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #46 : Maaliskuu 23, 2023, 04:24:09 »

Laittaa rungot kesäksi viikonloppujuniin, jotka ehtivät pysähtyä asemilla, joille on matkustajia.
http://vaunut.org/kuva/91644?t=viikonloppujuna
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1184


« Vastaus #47 : Maaliskuu 23, 2023, 09:34:49 »

Kaluston arvon alaskirjaus on kirjanpitotekninen juttu, itse laina taas ei. Se pitää maksaa takaisin. Allegrot eivät ole myöskään kadonneet mihinkään.

Yritystaloudessa alaskirjaus ei ole pelkkä kirjanpidollinen toimi, jolla pienennetään yrityksen omaisuuseriä taseessa. Alaskirjaus sisältää myös viestin tai liiketoimintaa koskevan kannanoton. Jos jonkin omaisuuserän arvo nollataan, niin se tarkoittaa sitä, että kyseiseen omaisuuserään liittyvä liiketoiminta on muuttunut kannattamattomaksi tai investointi osoittautui huonoksi. Kannattavaa liiketoimintaa ei siis ole luvassa nollatun omaisuuserän ympärille. Siksi tällaiseen omaisuuteen ei kannata enää panostaa — tai sitä ei edes kannata omistaa.

Kun VR on nollannut omistuksiensa kautta Allegrojen arvon, niin tappiota tuottaa edelleen Allegrojen hankintaa varten otetut lainat — ne pitää maksaa. Lainat kirjataan Allegro-seikkailun tappioiksi. Onneksi niitä ei syntynyt enempää.

Allegron omistuksien nollaaminen tarkoittaa myös sitä, että niiden huoltoon, varastointiin tai kunnostukseen ei enää kannata uhrata euroakaan — miksi tehdä näin, koska nolla-arvoinen omistus on arvotonta. Se ei ole vielä arvo, että rungot lojuvat Ilmalassa. Arvo syntyy siitä, voidaanko niiden avulla tehdä kannattavaa liiketoimintaa vai ei.

Nolla-arvoisesta omistuksesta on myös helppo luopua. Jos Allegrot päätetään luovuttaa Ukrainaan, ei tästä synny VR:lle edes kirjanpidollisia kustannuksia: nolla-arvoinen omaisuuserä vain katoaa lopullisesti kalustokirjanpidosta. Saattaa olla, että joku pienehkö varastointikulukin häipyy, jonka osalta kuluja voi säästyä hitunen.

Allegrojen alaskirjaus nolla-arvoiseksi on kärpäsen lika meressä, jos sitä vertaa siihen, minkälaisilla summilla valtio-omisteiset yhtiöt ovat joutuneet tekemään alaskirjauksia Venäjän hyökkäyssodan seurauksena. Fortum teki jo yhteensä parin miljardin alaskirjaukset venäläisomisteisen Hanhikiven ydinvoimalaitosprojektin rauettua, Uniper-omistuksien purkauduttua Saksassa ja viiden miljardin arvoisten voimalaitosten jäätyä Venäjälle.

Eikä tässä vielä kaikki. Saman kokevat kaikki Venäjällä tai venäläisten kanssa operoineet yhtiöt omistusmuodosta riippumatta. Ilmiö tuntuu jokaisen osakkeenomistajan salkussa ennemmin tai myöhemmin — myös piensijoittajien.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2023, 14:24:16 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #48 : Maaliskuu 23, 2023, 17:34:36 »


Yritystaloudessa alaskirjaus ei ole pelkkä kirjanpidollinen toimi, jolla pienennetään yrityksen omaisuuseriä taseessa. Alaskirjaus sisältää myös viestin tai liiketoimintaa koskevan kannanoton. Jos jonkin omaisuuserän arvo nollataan, niin se tarkoittaa sitä, että kyseiseen omaisuuserään liittyvä liiketoiminta on muuttunut kannattamattomaksi tai investointi osoittautui huonoksi. Kannattavaa liiketoimintaa ei siis ole luvassa nollatun omaisuuserän ympärille. Siksi tällaiseen omaisuuteen ei kannata enää panostaa — tai sitä ei edes kannata omistaa.

Kun VR on nollannut omistuksiensa kautta Allegrojen arvon, niin tappiota tuottaa edelleen Allegrojen hankintaa varten otetut lainat — ne pitää maksaa. Lainat kirjataan Allegro-seikkailun tappioiksi. Onneksi niitä ei syntynyt enempää.

Allegron omistuksien nollaaminen tarkoittaa myös sitä, että niiden huoltoon, varastointiin tai kunnostukseen ei enää kannata uhrata euroakaan — miksi tehdä näin, koska nolla-arvoinen omistus on arvotonta. Se ei ole vielä arvo, että rungot lojuvat Ilmalassa. Arvo syntyy siitä, voidaanko niiden avulla tehdä kannattavaa liiketoimintaa vai ei.

Nolla-arvoisesta omistuksesta on myös helppo luopua. Jos Allegrot päätetään luovuttaa Ukrainaan, ei tästä synny VR:lle edes kirjanpidollisia kustannuksia: nolla-arvoinen omaisuuserä vain katoaa lopullisesti kalustokirjanpidosta. Saattaa olla, että joku pienehkö varastointikulukin häipyy, jonka osalta kuluja voi säästyä hitunen.


VR on onnistunut järjestämään kunnon umpisolmun, jos eivät ole keksineet keinoa jolla saisi junat joko omaan käyttöön tai myytyä ne muualle. Tai sitten lahjoittaa tai lainata ne Ukrainaan. VR:n 30 miljoonan euron tappiot eivät kiinnosta veronmaksajia vaan se kiinnostaa onko VR:llä riittävästi kalustoa nyt kun junamatkustamisen suosio pandemian jälkeen on kasvanut ennätyssuureksi kun bensan ja dieselin hinta on yli 2 euroa litra.

Allegrojen alaskirjaus nolla-arvoiseksi on kärpäsen lika meressä, jos sitä vertaa siihen, minkälaisilla summilla valtio-omisteiset yhtiöt ovat joutuneet tekemään alaskirjauksia Venäjän hyökkäyssodan seurauksena. Fortum teki jo yhteensä parin miljardin alaskirjaukset venäläisomisteisen Hanhikiven ydinvoimalaitosprojektin rauettua, Uniper-omistuksien purkauduttua Saksassa ja viiden miljardin arvoisten voimalaitosten jäätyä Venäjälle.

Eikä tässä vielä kaikki. Saman kokevat kaikki Venäjällä tai venäläisten kanssa operoineet yhtiöt omistusmuodosta riippumatta. Ilmiö tuntuu jokaisen osakkeenomistajan salkussa ennemmin tai myöhemmin — myös piensijoittajien.
Fortumin ja muiden suomalaisuyritysten jättitappiot ja omaisuuden menetys johtuu siitä että omaisuus on fyysiesti jäänyt Venäjälle. Allegrot ovat Suomessa ja käyttökunnossa.
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 281


« Vastaus #49 : Maaliskuu 23, 2023, 21:31:15 »

Kun Karelian Trains omistaa junat, ja RZD ja VR omistavat puoliksi Karelian Trainsin, niin tulkitaanko se niin, että RZD ja VR omistavat kaikki 4 Allegroa puoliksi, eikä niin, että RZD omistaa 2 kpl ja VR 2 kpl?

On vain aika paljon asialla merkitystä sille, että voiko (vai eikö) VR millään omalla päätöksellään lähtä edes kahta junaa lahjoittamaan, tai tekemään niille yleensäkään yhtään mitään...
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Allegrot Ukrainaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina