Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 986
|
« Vastaus #50 : Maaliskuu 23, 2023, 22:00:04 » |
|
Ihmettelen onko tämä ensimmäinen kerta maailmassa, tai Euroopassa, kun täysin toimivaa ja melkein uudenveroista moottoroitua junakalustoa on hylätty, ulkopoliittisista syistä?
Onko mitään muita liikennevälineitä mennyt jossain päin maailmaa paaliin samasta syystä? Siis laivoja, lentokoneita?
Se on tiedossa että teknisesti heikosti toimivista vetureista, moottorivaunujunista ja raitiovaunuista on luovuttu mellko uusina. Esim Dm 11 kiskobussit, HKL:n Variotram raitiovaunut ja DSB:n IC4 -dieselmoottorivaunujunat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1184
|
« Vastaus #51 : Maaliskuu 23, 2023, 22:28:13 » |
|
On vain aika paljon asialla merkitystä sille, että voiko (vai eikö) VR millään omalla päätöksellään lähtä edes kahta junaa lahjoittamaan, tai tekemään niille yleensäkään yhtään mitään... VR on antanut ymmärtää, että Karelian Trains -yhtiön päätöksenteossa edellytetään yksimielisyyttä. Jos tämä pitää paikkansa, on yhdentekevää miten Allegron omistukset jakaantuvat tai voisiko VR edes luopua puolikkaastaan, jos sen osoittamisen olisi selkeää. Karelian Trains -yhtiön venäläinen omistus ei ole EU:n pakotteiden alaista omaisuutta, joten venäläistä omistusta ei voi takavarikoida. Voisiko venäläinen osapuoli edes myydä puolikastaan, jotta solmu/pattitilanne saataisiin auki?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1184
|
« Vastaus #52 : Maaliskuu 23, 2023, 22:41:00 » |
|
Ihmettelen onko tämä ensimmäinen kerta maailmassa, tai Euroopassa, kun täysin toimivaa ja melkein uudenveroista moottoroitua junakalustoa on hylätty, ulkopoliittisista syistä? Mikä oli VR:n vaikutin silloin, kun se romutti itse omaa toimivaa kalustoaan, jota se ei enää tarvinnut? VR ei halunnut, että kalusto joutuisi mahdollisten kilpailijoiden käsiin tai kalustoyhtiön haltuun. Tämä ei siis ole ensimmäinen kerta, kun toimivaa kalustoa romutetaan ennenaikaisesti — tosin ei ulkopoliittisista syistä. Erona Allegro-tapaukseen on myös se, että silloin VR saattoi tehdä romutuksen täysin vapaasti (ainakin aluksi) — nyt kaluston toisen omistajan kanssa olisi yhdessä voitava päättää kaluston kohtalosta. On siis olemassa selvä juridinen este, joka tosin keskustelun perusteella vaikuttaa jo jeesustelulta, kun asetelmaa vertaa menneiden vuosien tapahtumiin (ja siitä käytyihin keskusteluihin).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 986
|
« Vastaus #53 : Maaliskuu 23, 2023, 23:06:45 » |
|
Mikä oli VR:n vaikutin silloin, kun se romutti itse omaa toimivaa kalustoaan, jota se ei enää tarvinnut? VR ei halunnut, että kalusto joutuisi mahdollisten kilpailijoiden käsiin tai kalustoyhtiön haltuun. Tämä ei siis ole ensimmäinen kerta, kun toimivaa kalustoa romutetaan ennenaikaisesti — tosin ei ulkopoliittisista syistä. Erona Allegro-tapaukseen on myös se, että silloin VR saattoi tehdä romutuksen täysin vapaasti (ainakin aluksi) — nyt kaluston toisen omistajan kanssa olisi yhdessä voitava päättää kaluston kohtalosta. On siis olemassa selvä juridinen este, joka tosin keskustelun perusteella vaikuttaa jo jeesustelulta, kun asetelmaa vertaa menneiden vuosien tapahtumiin (ja siitä käytyihin keskusteluihin). VR:n itsensä romuttama kalusto on ollut iältään reilusti yli 30 vuotiasta, mutta täysin käyttökelvollista joka tapauksessa. Sitäkin seisontaan ulos jätettyä kalustoa voitaisiin tarvita paikkaamaan kalustopulaa nyt kun matkustajamäärät ovat ennätyssuuret. Allegrot ovat 12 vuotta vanhoja mutta niitä on ehditty käyttää vasta n 10 vuotta pandemia ja sotatilanne huomioiden. Ne edustavat tekniikaltaan ja mukavuustasoltaan ehdotonta huippua mitä VR:llä on koskaan ollut. Ei nykyisellä köyhällä VR:llä tule ikinä olemaan varaa ostaa vastaavia enää. RZD:llä sensijaan on iso laivasto Siemensin valmistamia Sapsan -junia jotka ovat samanveroisia. Tätä voi verrata siihen että n 10 vuotta vanha premium-auto viedään johonkin latoon seisomaan ja poistetaan rekisteristä siksi että auton omistama aviopari ajautuu avioeroon, eikä toinen halua että toineen saa sen, ja siksi sopuun ei päästä. Mikä on ratkaisu? No juristi tietenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Helminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 33
|
« Vastaus #54 : Maaliskuu 23, 2023, 23:22:03 » |
|
Allegojen käytön ongelma on että niitä on niin vähän, teoriassa VR:llä niitä kaksi. Koska ne poikkeavat pendoliinoista sen verran paljon että niille täytyy järjestää oma varaosahuolto ei niitä kannata VR:än operoida (tämä lausunto on kuultu mm uutisissa). Juuri palautettiin suuri määrä Venäläisiä tavaravaunuja takaisin Venäjälle koska niitä ei voitu varastoida ratapihoilla, nuo venäjälle palautetut tavaravaunut olis voinut varmaankin varastoida Ukrainaan. Näin voisi tehdä myös Allegroille, sulkea silmät ja varastoida Ukrainaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 986
|
« Vastaus #55 : Maaliskuu 24, 2023, 00:09:51 » |
|
Allegojen käytön ongelma on että niitä on niin vähän, teoriassa VR:llä niitä kaksi. Koska ne poikkeavat pendoliinoista sen verran paljon että niille täytyy järjestää oma varaosahuolto ei niitä kannata VR:än operoida (tämä lausunto on kuultu mm uutisissa).
Ihmettelen miten on Allegro -liikenne Pietariin voinut ylipäänsä olla kannattavaa, jos niillä on kalliit varaosat, yksi junarunko on käytännössä aina huollossa ja yksi reservissä, lippujen hinnat ovat olleet 35 € luokkaa, ja sitonut henkilökuntaa varmaan enemmän kuin pendolino tai IC-liikenne? Ovatko valtiot tukeneet liikennettä jotenkin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 846
|
« Vastaus #56 : Maaliskuu 24, 2023, 00:58:16 » |
|
Ei muuta kuin yksi Haapamäen romuletkaan (aina on tilaa yh...), toinen R-museoon mätänemään (kokemustä mädättämisestä on), kolman mustamakkaran myyntipisteiksi Manseen, Nokialle, Kangasalalle (niin monta myyntipistettä kuin vaunuja riittää) ja neljäs tälle salaisen junan operaattorille, (ei pääse ainakaan hiilet loppumaan).
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2023, 02:28:58 kirjoittanut Jouni Halinen »
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 75
|
« Vastaus #57 : Maaliskuu 24, 2023, 16:33:43 » |
|
Ne voisi toimittaa Kuubaan Dm11-vaunujen tapaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 518
|
« Vastaus #58 : Maaliskuu 24, 2023, 17:10:26 » |
|
Allegojen käytön ongelma on että niitä on niin vähän, teoriassa VR:llä niitä kaksi. Koska ne poikkeavat pendoliinoista sen verran paljon että niille täytyy järjestää oma varaosahuolto ei niitä kannata VR:än operoida (tämä lausunto on kuultu mm uutisissa).
Ihmettelen miten on Allegro -liikenne Pietariin voinut ylipäänsä olla kannattavaa, jos niillä on kalliit varaosat, yksi junarunko on käytännössä aina huollossa ja yksi reservissä, lippujen hinnat ovat olleet 35 € luokkaa, ja sitonut henkilökuntaa varmaan enemmän kuin pendolino tai IC-liikenne? Ovatko valtiot tukeneet liikennettä jotenkin? Onko Karelian Trains suomalainen yhtiö, kai sekin tilinpäätöksen julkistaa? Vai oliko se tytäryhtiönä VR:n tilinpäätöksessä, en tarkistanut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #60 : Maaliskuu 24, 2023, 19:34:20 » |
|
Mä lähtisin siitä että sotaa käyvään maahan ei luovuteta yhtään mitään. Ei missään tilanteessa.
Nähkääs kun joka ikiseen riitaan, tapahtui se sitten hiekkalaatikolla tai aseilla varustetuiden henkilöiden kesken tarvitaan aina kaksi osapuolta. Yksin se on aika tylsää eikä oikeen onnistu. Jokainen voi itse kokeilla tätä pelaamalla kirkonrottaa tai kymmentä tikkua laudalla yksin. Ei siitä mitään tule.
Sota on melkeinpä pahinta, mitä ihmiskunta on keksinyt. Siksipä sen osapuolia ei tule auttaa millään tavalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #61 : Maaliskuu 25, 2023, 00:02:11 » |
|
Mä lähtisin siitä että sotaa käyvään maahan ei luovuteta yhtään mitään. Ei missään tilanteessa.
Nähkääs kun joka ikiseen riitaan, tapahtui se sitten hiekkalaatikolla tai aseilla varustetuiden henkilöiden kesken tarvitaan aina kaksi osapuolta. Yksin se on aika tylsää eikä oikeen onnistu. Jokainen voi itse kokeilla tätä pelaamalla kirkonrottaa tai kymmentä tikkua laudalla yksin. Ei siitä mitään tule.
Sota on melkeinpä pahinta, mitä ihmiskunta on keksinyt. Siksipä sen osapuolia ei tule auttaa millään tavalla.
Milllä tavalla Suomi oli syyllinen Talvisotaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #62 : Maaliskuu 25, 2023, 16:05:23 » |
|
Mä lähtisin siitä että sotaa käyvään maahan ei luovuteta yhtään mitään. Ei missään tilanteessa.
Nähkääs kun joka ikiseen riitaan, tapahtui se sitten hiekkalaatikolla tai aseilla varustetuiden henkilöiden kesken tarvitaan aina kaksi osapuolta. Yksin se on aika tylsää eikä oikeen onnistu. Jokainen voi itse kokeilla tätä pelaamalla kirkonrottaa tai kymmentä tikkua laudalla yksin. Ei siitä mitään tule.
Sota on melkeinpä pahinta, mitä ihmiskunta on keksinyt. Siksipä sen osapuolia ei tule auttaa millään tavalla.
Olisi jäänyt talvisotakin käymättä jos olisi setä-Stalinille annettu mitä hän oli vaille. Sota oli siis Suomen vika.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 518
|
« Vastaus #64 : Maaliskuu 26, 2023, 15:32:48 » |
|
Karelian Trains on kuitenkin vain kalustoyhtiö, VR on Suomessa operaattori, joka ilmeisesti maksaa Karelian Trainsille leasing-maksuja ja kärsii liikennöinnin tappiot suoraan omissa nahoissaan. Lainaukset VR:n tilinpäätöksestä: Kalustoyhtiö Oy Karelian Trains Ltd perustettiin marraskuussa 2006 hankkimaan Helsinki-Pietari yhteysvälin nopea junakalusto. Yhtiön vastuulla on lisäksi kaluston tarvitsemien huolto- ja kunnossapitopalvelujen hankinta ja kaluston vuokraus matkustajaliikennettä hoitaville operaattoreille. Yhteisen toiminnan osapuolten tarkoituksena on vastata oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti Helsingin ja Pietarin välisen reitin matkustajaliikenteen kasvavaan liikennetarpeeseen. Yhtiö on perustettu nopeajunakaluston hankkimiseksi ja vuokraamiseksi operaattoreille Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen. Operaattoreina toimivat VR Suomessa ja RZD Venäjällä. RZD on listattu Euroopan unionin ja Yhdysvaltain pakotelistalle, ja asetetut pakotteet kohdistuvat rahoitukseen ja infrastruktuuriin. RZD:n rautatiekuljetusliiketoiminta ei ole pakotteiden kohteena. Karelian Trains Ltd -yhtiön toimialana on raideliikenteen liikkuvan kaluston hankinta, vuokraus, omistus ja hallinta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 986
|
« Vastaus #65 : Maaliskuu 26, 2023, 16:19:48 » |
|
Karelian Trains on kuitenkin vain kalustoyhtiö, VR on Suomessa operaattori, joka ilmeisesti maksaa Karelian Trainsille leasing-maksuja ja kärsii liikennöinnin tappiot suoraan omissa nahoissaan. Lainaukset VR:n tilinpäätöksestä: Kalustoyhtiö Oy Karelian Trains Ltd perustettiin marraskuussa 2006 hankkimaan Helsinki-Pietari yhteysvälin nopea junakalusto. Yhtiön vastuulla on lisäksi kaluston tarvitsemien huolto- ja kunnossapitopalvelujen hankinta ja kaluston vuokraus matkustajaliikennettä hoitaville operaattoreille. Yhteisen toiminnan osapuolten tarkoituksena on vastata oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti Helsingin ja Pietarin välisen reitin matkustajaliikenteen kasvavaan liikennetarpeeseen. Yhtiö on perustettu nopeajunakaluston hankkimiseksi ja vuokraamiseksi operaattoreille Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen. Operaattoreina toimivat VR Suomessa ja RZD Venäjällä. RZD on listattu Euroopan unionin ja Yhdysvaltain pakotelistalle, ja asetetut pakotteet kohdistuvat rahoitukseen ja infrastruktuuriin. RZD:n rautatiekuljetusliiketoiminta ei ole pakotteiden kohteena. Karelian Trains Ltd -yhtiön toimialana on raideliikenteen liikkuvan kaluston hankinta, vuokraus, omistus ja hallinta. Tarkoittaako se nyt sitä että se minkä RZD omistaa Karelian Trainsista on vai eikö ole pakotteiden kohteena?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #66 : Maaliskuu 26, 2023, 21:49:15 » |
|
Tarkoittaako se nyt sitä että se minkä RZD omistaa Karelian Trainsista on vai eikö ole pakotteiden kohteena?
Käytännössä tuon saa tulkita kummin päin tahansa. Toisaalta muodollisesti KT ei ole liikennöivä yhtiö, eli sen liiketoimintaan ei sisälly rautatiekuljetuksia. Siis tuolta kantilta katsoen pakotteet koskevat KT:ta. Toisaalta taas, pakotesääntöjen tarkoitus ei ole estää rautatiekuljetuksia, ja KT:ta vastaan kohdistuvat pakotteet kyllä selvästi estävät rautatiekuljetuksia toteutumasta. (Vaikka ne siis estyvät muistakin syistä joka tapauksessa.) Siksi: Jos Suomi nyt pyytää USA:lta, että todetaan etteivät pakotteet koske KT:tä, USA melkoisen varmasti sanoo, että "no problem".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|