Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Allegrot Ukrainaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« : Maaliskuu 14, 2023, 11:59:39 »

Ukrainan rautatiet pyytänyt Suomelta Allegroja. Toivottavasti toimittavat niin saadaan junat ajoon ja hyödylliseen sellaiseen.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009408462.html?post=225228
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2023, 12:17:53 »

Ukrainan rautatiet pyytänyt Suomelta Allegroja. Toivottavasti toimittavat niin saadaan junat ajoon ja hyödylliseen sellaiseen.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009408462.html?post=225228

Kyllähän niillä voisi Suomessakin ajaa mutta jostain syystä ei vaan haluta ajaa. Ollaan pelätty mitä venäläiset sanovat siitä.

Jos RZD omistaa puolet Karelian Trainsista niin kaksi junista pitäisi kai palauttaa Venäjälle ettei synny mitään epäselvyyksiä, mutta kaksi muuta voisi antaa  Ukrainalle, esim jollakin sellaisella sopimuksella että pysyvät VR:n omistuksessa, ja jos ovat vielä ehjiä vaikka 5 vuoden päästä niin palauttavat ne Suomeen tai maksavat niiden jäännösarvon.


[EDIT: Muuten olen sitä mieltä että jotain muuta rautatiekalustoa voisi lahjoittaa Ukrainalle, esim Sr1 vetureita tai tavaravaunuja jotka muuten ovat poistumassa aktiivikäytöstä.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2023, 13:29:44 »

Ukrainan rautatiet pyytänyt Suomelta Allegroja. Toivottavasti toimittavat niin saadaan junat ajoon ja hyödylliseen sellaiseen.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009408462.html?post=225228

Kyllähän niillä voisi Suomessakin ajaa mutta jostain syystä ei vaan haluta ajaa. Ollaan pelätty mitä venäläiset sanovat siitä.

Jos RZD omistaa puolet Karelian Trainsista niin kaksi junista pitäisi kai palauttaa Venäjälle ettei synny mitään epäselvyyksiä, mutta kaksi muuta voisi antaa  Ukrainalle, esim jollakin sellaisella sopimuksella että pysyvät VR:n omistuksessa, ja jos ovat vielä ehjiä vaikka 5 vuoden päästä niin palauttavat ne Suomeen tai maksavat niiden jäännösarvon.


[EDIT: Muuten olen sitä mieltä että jotain muuta rautatiekalustoa voisi lahjoittaa Ukrainalle, esim Sr1 vetureita tai tavaravaunuja jotka muuten ovat poistumassa aktiivikäytöstä.


Karelian Trains on VR:n ja RZD:n yhteysomistuksessa. Yrityksen kalusto kuuluu siis yritykselle. Käyttöönoton ongelmana on  Ukrainan ratainfran moninaisuus. Raideleveyttä löytyy kolmea laatua (1520mm, 1435mm ja kaperaiteista 750mm). Myös sähköistys ei ole standardi ja sähköjärjestelmä on epävakaa sodan takia.

Olen odottanut, milloin VR olisi ottamassa Allegrot omaan käyttöön, koska Pendoista on pulaa, kun useampi on rampana kolaroinnin ja muuten vikaantuneisuuden takia ja VR:n politiikan takia pendoja ei korjata.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2023, 14:59:53 »

Viisaammat korjatkoon mikäli olen väärässä, mutta käsittääkseni Allegroissa on edelleen toimiva kallistusjärjestelmä, joten niillä olisi ainakin teoriassa mahdollista ajaa "erikoispikavuoroja" mutkaisemmilla rataosuuksilla ihan kotimaan liikenteessäkin. Esimerkiksi Tikkurilan ja Tampereen välillä kallistuvakorisilla junilla on mahdollista ajaa lähes koko matka 200 km/h, kun IC-junilla rajoitus on monin paikoin 160-170 km/h. Myös Seinäjoen ja Oulun väliltä löytyy pidempiä osuuksia, joilla kallistuvilla junilla olisi mahdollista ajaa normaaleja veturijunia suuremmilla nopeuksilla. Matka-aikoja olisi siis näin mahdollista saada lyhennettyä ilman minkäänlaisia investointeja ratainfraan, mikäli halua vaan löytyisi.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 986


« Vastaus #4 : Maaliskuu 14, 2023, 15:45:39 »

Viisaammat korjatkoon mikäli olen väärässä, mutta käsittääkseni Allegroissa on edelleen toimiva kallistusjärjestelmä, joten niillä olisi ainakin teoriassa mahdollista ajaa "erikoispikavuoroja" mutkaisemmilla rataosuuksilla ihan kotimaan liikenteessäkin. Esimerkiksi Tikkurilan ja Tampereen välillä kallistuvakorisilla junilla on mahdollista ajaa lähes koko matka 200 km/h, kun IC-junilla rajoitus on monin paikoin 160-170 km/h. Myös Seinäjoen ja Oulun väliltä löytyy pidempiä osuuksia, joilla kallistuvilla junilla olisi mahdollista ajaa normaaleja veturijunia suuremmilla nopeuksilla. Matka-aikoja olisi siis näin mahdollista saada lyhennettyä ilman minkäänlaisia investointeja ratainfraan, mikäli halua vaan löytyisi.

Niin ja rantaradalla kanssa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #5 : Maaliskuu 14, 2023, 18:14:33 »

VR:n politiikan takia pendoja ei korjata.

Muuten vain on kolaroiduista osa tuotu Hyvinkäältä Ilmalaan?
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #6 : Maaliskuu 14, 2023, 18:22:21 »

Viisaammat korjatkoon mikäli olen väärässä, mutta käsittääkseni Allegroissa on edelleen toimiva kallistusjärjestelmä, joten niillä olisi ainakin teoriassa mahdollista ajaa "erikoispikavuoroja" mutkaisemmilla rataosuuksilla ihan kotimaan liikenteessäkin. Esimerkiksi Tikkurilan ja Tampereen välillä kallistuvakorisilla junilla on mahdollista ajaa lähes koko matka 200 km/h, kun IC-junilla rajoitus on monin paikoin 160-170 km/h. Myös Seinäjoen ja Oulun väliltä löytyy pidempiä osuuksia, joilla kallistuvilla junilla olisi mahdollista ajaa normaaleja veturijunia suuremmilla nopeuksilla. Matka-aikoja olisi siis näin mahdollista saada lyhennettyä ilman minkäänlaisia investointeja ratainfraan, mikäli halua vaan löytyisi.

Niin ja rantaradalla kanssa.

Onko nopeusrajoitusmerkit kalustokohtaisia? Voin toki olla väärässäkin, mutta mielestäni rantaradalla ei enää ole yli 180km/h nopeusrajoitusmerkkejä. Ja eikös normi ic-vaunukin Sr2:n kanssa kestä tuona 200 km/h?
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 306


« Vastaus #7 : Maaliskuu 14, 2023, 18:37:42 »

Viisaammat korjatkoon mikäli olen väärässä, mutta käsittääkseni Allegroissa on edelleen toimiva kallistusjärjestelmä, joten niillä olisi ainakin teoriassa mahdollista ajaa "erikoispikavuoroja" mutkaisemmilla rataosuuksilla ihan kotimaan liikenteessäkin. Esimerkiksi Tikkurilan ja Tampereen välillä kallistuvakorisilla junilla on mahdollista ajaa lähes koko matka 200 km/h, kun IC-junilla rajoitus on monin paikoin 160-170 km/h. Myös Seinäjoen ja Oulun väliltä löytyy pidempiä osuuksia, joilla kallistuvilla junilla olisi mahdollista ajaa normaaleja veturijunia suuremmilla nopeuksilla. Matka-aikoja olisi siis näin mahdollista saada lyhennettyä ilman minkäänlaisia investointeja ratainfraan, mikäli halua vaan löytyisi.

Niin ja rantaradalla kanssa.

Onko nopeusrajoitusmerkit kalustokohtaisia? Voin toki olla väärässäkin, mutta mielestäni rantaradalla ei enää ole yli 180km/h nopeusrajoitusmerkkejä. Ja eikös normi ic-vaunukin Sr2:n kanssa kestä tuona 200 km/h?

Yli 80km/h nopeusmerkkejä ei käytetä missään, poislukien tilapäiset nopeusrajoitukset. Kallistuvakorisen junan normaalia suurempi nopeusrajoitus tulee JKV:n tietoon radan baliiseista silloin, kun JKV:n junatietoihin on syötetty tieto siitä että kallistusjärjestelmä on käytössä.
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #8 : Maaliskuu 14, 2023, 18:54:25 »

Lainaus käyttäjältä: Markus Räsänen
Olen odottanut, milloin VR olisi ottamassa Allegrot omaan käyttöön, koska Pendoista on pulaa, kun useampi on rampana kolaroinnin ja muuten vikaantuneisuuden takia ja VR:n politiikan takia pendoja ei korjata.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Saisiko linkin tai vastaavan, jotta pääsisin tutustumaan väitteen paikkaansa pitävyyteen paremmin?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 917


« Vastaus #9 : Maaliskuu 14, 2023, 21:41:50 »

Yli 80km/h nopeusmerkkejä ei käytetä missään, poislukien tilapäiset nopeusrajoitukset. Kallistuvakorisen junan normaalia suurempi nopeusrajoitus tulee JKV:n tietoon radan baliiseista silloin, kun JKV:n junatietoihin on syötetty tieto siitä että kallistusjärjestelmä on käytössä.

Yksittäisiä (nykyään siis virheellisiä) merkkejä on saattanut unohtua radoille, esim. tässä kuvassa http://vaunut.org/kuva/160873 näkyy sellainen.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #10 : Maaliskuu 14, 2023, 22:31:33 »

Lainaus käyttäjältä: Markus Räsänen
Olen odottanut, milloin VR olisi ottamassa Allegrot omaan käyttöön, koska Pendoista on pulaa, kun useampi on rampana kolaroinnin ja muuten vikaantuneisuuden takia ja VR:n politiikan takia pendoja ei korjata.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Saisiko linkin tai vastaavan, jotta pääsisin tutustumaan väitteen paikkaansa pitävyyteen paremmin?

Enemmän kommentti on mielipide, joka perustuu havaintoihin, uutisiin ja yleisiin keskusteluihin. Jos VR pitäisi kalustostaan huolta, ei pendoja seisotettaisi tänä päivänä ollenkaan. Ainakin yksiköt #13&#16 ovat vieläkin Treen kolarin (12/21) jälkeen kunnostamatta. Yksiköt odottavat kohtaloaan Hyvinkään konepajalla ilkivallan tuhraamana vaunut.org/kuva/158873?tt=4&i1=Sm3&i2=7013. Huhuja on kuultu, että yksiköihin odotetaan uusia/korjattuja vaunuja. Jos omistaja olisi aktiivinen korjauksen kanssa, olisi rungot jo korjattu. Sähkövetureissa on samaa huomattavissa, kun yksi jos toinen veturi hyytyy ongelmien takia matkoille. Sr2:n ongelmia on Vorg:ssa käsitelty aiemminkin.

Tämä ainakin itselle näyttäytyy poliittiselta päätökseltä ja yhtiön linjalta kaluston kunnossapidon osalta.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2023, 17:46:50 kirjoittanut Markus Räsänen » tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 917


« Vastaus #11 : Maaliskuu 14, 2023, 22:47:56 »

Ainakin yksiköt #13&#38;#16 ovat vieläkin Treen kolarin (12/21) jälkeen kunnostamatta. Yksiköt odottavat kohtaloaan Hyvinkään konepajalla ilkivallan tuhraamana

Uusimman Resiinan mukaan noista olisi kasattu yksi toimiva sekarunko, joka olisi liikkunut jo omin voimin Ilmalassa.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #12 : Maaliskuu 15, 2023, 07:36:48 »

Lainaus käyttäjältä: Markus Räsänen
Olen odottanut, milloin VR olisi ottamassa Allegrot omaan käyttöön, koska Pendoista on pulaa, kun useampi on rampana kolaroinnin ja muuten vikaantuneisuuden takia ja VR:n politiikan takia pendoja ei korjata.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Saisiko linkin tai vastaavan, jotta pääsisin tutustumaan väitteen paikkaansa pitävyyteen paremmin?

Enemmän kommentti on mielipide, joka perustuu havaintoihin, uutisiin ja yleisiin keskusteluihin. Jos VR pitäisi kalustostaan huolta, ei pendoja seisotettaisi tänä päivänä ollenkaan. Ainakin yksiköt #13&#38;#16 ovat vieläkin Treen kolarin (12/21) jälkeen kunnostamatta. Yksiköt odottavat kohtaloaan Hyvinkään konepajalla ilkivallan tuhraamana vaunut.org/kuva/158873?tt=4&i1=Sm3&i2=7013. Huhuja on kuultu, että yksiköihin odotetaan uusia/korjattuja vaunuja. Jos omistaja olisi aktiivinen korjauksen kanssa, olisi rungot jo korjattu. Sähkövetureissa on samaa huomattavissa, kun yksi jos toinen veturi hyytyy ongelmien takia matkoille. Sr2:n ongelmia on Vorg:ssa käsitelty aiemminkin.

Tämä ainakin itselle näyttäytyy poliittiselta päätökseltä ja yhtiön linjalta kaluston kunnossapidon osalta.

Vaurioituneista Pendoista on kasattu yksi toimiva runko, kuten Resiinassa on kerrottukin. Tällaisissa kaluston suuremmissa vaurioista myös vakuutusyhtiöllä on sanansa sanottavana. Varmasti tutkitaan tarkkaan, mitä korvataan, kuinka paljon korvataan ja onko korjaaminen ylipäätään järkevää, kun kyseessä on lähes 30 vuotta vanha kalusto. Jos törmäyksessä on vaunujen rungot vääntyneet, niin niiden korjaaminen on vaikeaa ehkä jopa mahdotonta. Jos päädytään vakuutusyhtiön annettua hyväksyntänsä, että tehtaalta tilataan uusia vaunuja tilalle, niin sekin vie oman aikansa.
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #13 : Maaliskuu 15, 2023, 10:15:03 »

Lainaus käyttäjältä: Markus Räsänen
Ainakin yksiköt #13&#38;#16 ovat vieläkin Treen kolarin (12/21) jälkeen kunnostamatta. Yksiköt odottavat kohtaloaan Hyvinkään konepajalla ilkivallan tuhraamana

Sinulla on nyt puuttelliset tiedot. Mainitsemasi Hyvinkään konepajalla, ilkivallan kohteena, olevat rungot ovat olleet jo tovin Ilmalan ratapihalla. Näiden kahden rungon niputus yhdeksi yksiköksi taisi tapahtua 8.-9.11.2022 välisenä yönä Hyvinkäällä.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2625


« Vastaus #14 : Maaliskuu 15, 2023, 11:18:47 »

Mikä on koko rungon yksilönumero? 7019? Hymyilee leveästi
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #15 : Maaliskuu 15, 2023, 17:57:57 »

Lainaus käyttäjältä: Markus Räsänen
Ainakin yksiköt #13&#38;#16 ovat vieläkin Treen kolarin (12/21) jälkeen kunnostamatta. Yksiköt odottavat kohtaloaan Hyvinkään konepajalla ilkivallan tuhraamana

Sinulla on nyt puuttelliset tiedot. Mainitsemasi Hyvinkään konepajalla, ilkivallan kohteena, olevat rungot ovat olleet jo tovin Ilmalan ratapihalla. Näiden kahden rungon niputus yhdeksi yksiköksi taisi tapahtua 8.-9.11.2022 välisenä yönä Hyvinkäällä.

Huomasin vasta nyt että kommenttiin oli lipsahtanut virheellinen pendon yksikkö numero (#38). Tarkoitin siis Treen kolarin yksikköjä #13 ja #16. En ole tienyt, että pendoista on kasattu yksi toimiva yksikkö, koska minulle ei tule Resiina-lehteä. Olen ollut Vorg:n ja kahden Facebook-ryhmän tiedon varassa kolaroitujen pendojen tilasta.

Jossain kohtaa myös #01 oli poissa liikenteestä. En tiedä, mikä sen status on nykyään? 
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #16 : Maaliskuu 15, 2023, 18:56:12 »

Jossain kohtaa myös #01 oli poissa liikenteestä. En tiedä, mikä sen status on nykyään? 

Esisarjalaiset 1 ja 2 on poistettu liikenteestä jo muutama vuosi sitten.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #17 : Maaliskuu 15, 2023, 19:42:22 »

Tiedoksi, että Resiinan saa liittymällä joko sen kustantajayhdistyksiin (Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry https://www.srhs.fi/jasenyys/ tai Museorautatieyhdistys ry https://museorautatieyhdistys.fi/fi/jasenyys ) tai sellaisiin rautatieharrastusyhdistyksiin, jotka tilaavat sen jäsenetuna jäsenilleen. Yleisimmin jäsenmaksu on n. 30 €/vuosi. Vaikka Resiina ilmestyy vain neljästi vuodessa, sen tiedot ovat pääasiassa tietoja eivätkä arvailuja.
SKS
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #18 : Maaliskuu 16, 2023, 23:29:32 »

Vaikka Resiina ilmestyy vain neljästi vuodessa, sen tiedot ovat pääasiassa tietoja eivätkä arvailuja.
SKS

Jotain lipsahduksia sinne kuitenkin toisinaan eksyy, kuten väite, että Helsinki-Turku-rataosalla ei ole tasoristeyksiä.
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #19 : Maaliskuu 17, 2023, 09:05:33 »

Tosin kun on kyse tällaisista ajankohtaisista asioista ja muutoksista, tiedot yleensä löytyvät Tasoristeys-palstalta, jonka lukemiseen ei tarvitse lehden tilausta: http://www.resiinalehti.fi/lukusali/tasoristeys/ Sekarungosta löytyy maininta sekä numerosta 4/2022 että 1/2023.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #20 : Maaliskuu 17, 2023, 10:50:11 »

Resiinan lukusalin Tasoristeys on luettavissa vasta painetun lehden ilmestyttyä. Lisäksi sähköisestä versiosta puuttuvat painetun lehden kuvat ja niiden kuvateksteissä olevat tiedot. Mutta summa summarum – edullisempi versio toki on olemassa.
Topi, kertoisitko, missä numerossa ja millä sivulla tuo Turun radan virheellinen tasoristeystieto on, niin laitetaan oikaisu Resiinaan 2/2023.
SKS
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 518


« Vastaus #21 : Maaliskuu 17, 2023, 16:17:23 »

Missäs tällaisia tasoristeyksiä Helsinki-Turku radalla sitten on? Ei kai tässä kuitenkaan Turku satama-Turku rataosaa tarkoiteta?
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #22 : Maaliskuu 17, 2023, 16:18:19 »

Anteeksi häiriö puhumalla otsikon aiheesta, mutta julkaisen tässä eritt. salaisena tietona RŽD:n organisaatiokaavion, joka auttaa arvioimaan otsikossa mainittua hanketta.

[Venäjän valtio, pääjoht. Vladimir Putin]
                       |
      [RŽD, omistaja Venäjän valtio]
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #23 : Maaliskuu 17, 2023, 17:07:26 »

Missäs tällaisia tasoristeyksiä Helsinki-Turku radalla sitten on? Ei kai tässä kuitenkaan Turku satama-Turku rataosaa tarkoiteta?

En nyt tiedä, mikä tasoristeyksen ihan tarkka määritelmä tässä yhteydessä on, mutta ainakin Leppävaarasta Turkuun lähtiessä on heti vartioimaton tasoristeys toki hyvin pienellä käytöllä, mutta merkit siellä on. Seuraava löytyy kauniaisten asemalta jossa on äänivaroituslaitteet, mutta lasketaanko tämä sitten laituripoluksi?
Turun päässä varissuolla/itäharjussa on ihan aikuisten oikea tasoristeys. Onko vielä muita?
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #24 : Maaliskuu 17, 2023, 17:13:03 »

Missäs tällaisia tasoristeyksiä Helsinki-Turku radalla sitten on? Ei kai tässä kuitenkaan Turku satama-Turku rataosaa tarkoiteta?

En nyt tiedä, mikä tasoristeyksen ihan tarkka määritelmä tässä yhteydessä on, mutta ainakin Leppävaarasta Turkuun lähtiessä on heti vartioimaton tasoristeys toki hyvin pienellä käytöllä, mutta merkit siellä on. Seuraava löytyy kauniaisten asemalta jossa on äänivaroituslaitteet, mutta lasketaanko tämä sitten laituripoluksi?
Turun päässä varissuolla/itäharjussa on ihan aikuisten oikea tasoristeys. Onko vielä muita?

Muutama vuosi sitten kävin inventoimassa niitä. Ainakin Varissuon ja Lausteen välinen yliajo sekä laitureiden huoltotasot lienevät edelleen paikkoillaan. Onkohan Hamppaksentien ylikäytäväkin?
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Allegrot Ukrainaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina