|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 754
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2023, 17:57:08 » |
|
Estikö Tampereen ja Turun demariveljille "tunnin" junia ajaneen Harakan liihottelu kaivattujen perusteellisten muutosten teon henkilöliikenteeseen, kun LiVi VASTA nyt teki ehdotuksensa?
Toimitusministeri Harakan liihottelut eivät enää saa virkamiessuojelua. Parempi onkin suojella kyykäärmeitä ja kotkia, joille harakat ovat sopivaa saalista. Liikennepoliittisesti viimeiset neljä vuotta menivät harakoille KAIKILTA osin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 150
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 09, 2023, 19:53:54 » |
|
Estikö Tampereen ja Turun demariveljille "tunnin" junia ajaneen Harakan liihottelu kaivattujen perusteellisten muutosten teon henkilöliikenteeseen, kun LiVi VASTA nyt teki ehdotuksensa?
Toimitusministeri Harakan liihottelut eivät enää saa virkamiessuojelua. Parempi onkin suojella kyykäärmeitä ja kotkia, joille harakat ovat sopivaa saalista. Liikennepoliittisesti viimeiset neljä vuotta menivät harakoille KAIKILTA osin!
Kilpailutus oli valmisteltu aika pitkälle ja tarkoitus oli aloittaa nytkin listalla olevasta taajamajunien liikennöinnin kilpailutuksesta. Liikenneministeri Marin kuitenkin hautasi hankkeen heti ensitöinään ministerinä ja Harakka jatkoi samalla valtiomonopolilinjalla. Monopoli sai punahallituksen ansiosta reilut neljä vuotta lisäaikaa kun kilpailutuksen valmistelu pitää aloittaa taas alusta. Toivottavasti Liikenneministeriössä on vielä vanhat paperit jemmassa ja kilpailutus valmiina lähtemään kun saadaan vähemmän sosialistinen ministeri.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 74
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2023, 21:14:40 » |
|
Ei pidä ryhtyä lihojen jakoon, ennenkuin karhu on saatu kaadettua. Lvm:n vallankumouksellinen esitys edellyttää, että oikeistohallitus saadaan pystyyn. Tunnustelija Orpolla on kuitenkin vielä talkoot kesken, hallituksen kokoonpano tai edes Orpon pääministeriys ei ole vielä varmaa.
Kyllä tähän vielä hallitusalamaisia tyhmänä pitävät selitykset löydetään, miksi se ei Kansallisissa erityisolosuhteissa käy. Silloin VR:n yksittäisen toimitusjohtajan yksityisajattelu on tosiaan vain yksityistä ajattelua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1184
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 10, 2023, 09:05:36 » |
|
Ajatus ei ole uusi — eikä kyseessä ole mikään kuningasajatus. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen dosentti Juha Honkatukia julkaisi selvitysmiehenä jo vuonna 2012 raportin rautatiekilpailun avaamisesta ja sen vaikutuksista. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/78009Kilpailu- ja kuluttajavirasto taas julkaisi viime vuonna kaksiosaisen selvityksen aiheesta. https://www.kkv.fi/uploads/sites/2/2022-06-tutkimusraportteja-raideliikenneselvitys.pdfReiluun kymmeneen vuoteen mahtuu muitakin avauksia, jotka ovat esittäneet samaa asiaa. Poliittinen ilmapiiri asialle ei ole ollut kuitenkaan sopiva — asiasta on leivottu ideologinen. VR ja ammattiyhdistysliike ovat myös onnistuneet lobbauksessaan (=jarruttelussaan) hyvin. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteen järjestelyt eivät ole saaneet ansaitsemaansa huomiota, vaikka se on hyvä esimerkki asiasta. Asia on nyt mitä ilmeisimmin hallitusohjelmaneuvotteluissa ja asian toteutumisen todennäköisyyden arvioidaan olevan hyvä, mikäli nyt kaavailtu hallituspohja toteutuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2023, 09:24:59 » |
|
Hetkinen, tarkistan asian Perussuomalaisten vaaliohjelmasta. * HETKINEN * Vaaliohjelmaa ei ollut, joten emme saa koskaan tietää, mikä oli Perussuomalaisten kanta rautatieliikenteen järjestämiskysymykseen. Joudumme siis tyytymään tietoon, että edellisen kerran hallituksessa ollessaan Perussuomalaisten nykyiset kärkinimet L. Meri ja V. Tavio olivat tuohtuneita ministeri Margaret Bernerin (oik.) vetämästä rautatiereformista ja siitä, että ent. puoluejohtaja T. Soini tuki ministerin (oik.) tavoitteita. https://www.kaleva.fi/junaliikenteen-kilpailutus-hammentaa-asiaa-vastust/1918452Mutta kaikesta lienee sovittavissa, kunhan pensan hinta laskee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 342
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2023, 19:49:02 » |
|
Toisaalta eikö VR:n oma kanta ole nyt vähän muuttunut ja kalustoyhtiö ostoliikenteeseen olisi sen mielestä nyt ok.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2023, 08:42:51 » |
|
Siinä on vain se, että Marinin hallituksen syliin kaatui maailmanlaajuinen koronapandemia ja itäystävän "erikoisoperaatio"-sekoilu.
Hyvät ystävät, yrittäkää nyt vihdoinkin unohtaa se ainainen punikki- ja naisvihanne! Se kumminkin on väkisin lietsottua tunteidenherättelyä eikä perustu mihinkään järjelliseen!
Ja heille, jotka lukevat ainoastaan Hesaria ja Suomen Uutisia: - Lehdistö ei ole yleinen mielipide. (Otto von Bismarck)
Jossarian, missä olet?
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2023, 16:08:48 kirjoittanut Esa J. Rintamäki »
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 754
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2023, 15:34:43 » |
|
Omat ja luullakseni muidenkin kommentit asiasta ovat olleet asiasta, eivät nais- tai miesvihasta. Liikennepolitiikkamme on ainakin neljän viime vuoden osalta mennyt harakoille.
Sitä ei ole hoidettu liikennepolitiikkana, vaan on nahjusteltu (etenkin EU) ja paikallis/puoluepolitikoitu. Puolueet ottakoot tästä mahalaskusta oppia. Nahjustelu tulee lopettaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 74
|
« Vastaus #10 : Toukokuu 20, 2023, 09:52:27 » |
|
Turun Sanomien saaman tiedon mukaan VR on tilannut viestintätoimisto Milttonilta konsultaatiota kalustoyhtiön estämiseksi: https://www.ts.fi/uutiset/5999567En epäile toimitusjohtaja Markulan rehellisyyttä haastattelussa. VR:ssä on kuitenkin vakiintunut tavaksi, että ns. pajaristo tekeekin päätökset toimitusjohtajan ohi. He voivat toimia niin, koska pajariston asema on vahvempi, kuin toimitusjohtajan. Häntä heiluttaa siis koiraa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 150
|
« Vastaus #11 : Toukokuu 20, 2023, 10:36:51 » |
|
Siinä on vain se, että Marinin hallituksen syliin kaatui maailmanlaajuinen koronapandemia ja itäystävän "erikoisoperaatio"-sekoilu.
Hyvät ystävät, yrittäkää nyt vihdoinkin unohtaa se ainainen punikki- ja naisvihanne! Se kumminkin on väkisin lietsottua tunteidenherättelyä eikä perustu mihinkään järjelliseen!
Ja heille, jotka lukevat ainoastaan Hesaria ja Suomen Uutisia: - Lehdistö ei ole yleinen mielipide. (Otto von Bismarck)
Jossarian, missä olet?
Kannattaa kuitenkin huomioida että junaliikenteen kilpailutuksen laittaminen koipussiin ja myös holtiton ”Rahaa on” -velkaantuminen aloitettiin ennen kuin kukaan oli kuullutkaan koronasta saatikka Venäjän hyökkäyssodasta. Pääministerikin oli vielä mies. Asioiden ja tekojen arvosteleminen ei ole henkilö- tai sukupuolivihaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #12 : Toukokuu 20, 2023, 16:20:34 » |
|
Turun Sanomien saaman tiedon mukaan VR on tilannut viestintätoimisto Milttonilta konsultaatiota kalustoyhtiön estämiseksi: https://www.ts.fi/uutiset/5999567En epäile toimitusjohtaja Markulan rehellisyyttä haastattelussa. VR:ssä on kuitenkin vakiintunut tavaksi, että ns. pajaristo tekeekin päätökset toimitusjohtajan ohi. He voivat toimia niin, koska pajariston asema on vahvempi, kuin toimitusjohtajan. Häntä heiluttaa siis koiraa. Monia on vuosien varrella hämmästyttänyt markkinatalouspuolueen toiminta VR-asiassa, mutta tarkemmin tarkastellen pysähtyneisyyden ylläpito toteuttaa monella tavalla kokoomuksen tavoitteita. Jos bisneksessä sanotaan "follow the money", politiikassa voi sanoa "follow the votes". Kun VR rajaa itse aktiivisesti toimialaansa pieneksi ja sitä kautta junaliikennekin on potentiaalia pienempää, se merkitsee, että: - Kumipyöräliikenteelle, eli rekka- ja linja-autoyrityksille, eli kokoomuksen kohderyhmälle, yrittäjille jää enemmän markkinoita - Yksityisautoilun, eli kokoomuksen kohderyhmän suosiman kulkumuodon asema pysyy vahvana - Autoiluun liittyvillä yrittäjillä, kuten autoalalla aina mopokauppaan saakka on paremmat markkinat, eli jälleen kokoomuksen kohderyhmää - Junan määrittäminen VR-eetoksen mukaisesti vain suurten kaupunkien välisenä kulkumuotona tai suurten kaupunkien lähiliikenteenä edistää kokoomuksen tyyppisten puolueiden tavoitetta keskittää Suomea - Edellinen johtaa myös jättihintaisiin julkisiin infrainvestointeihin mm. tunninjuna-ilmiön kautta, mutta nämä ovat kivoja julkisia investointeja, koska ne valuvat käytännössä täysimääräisesti erikokoisille infrayrityksille, eli taas kokoomuksen kohderyhmälle Toki kokoomus on aikaisempien vaalien alla lausunut toisenlaistakin. https://www.kokoomus.fi/kokoomuksen-eduskuntaryhma-lahijunaliikennetta-koko-suomeen/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #13 : Toukokuu 21, 2023, 11:50:24 » |
|
Kokoomuksen nihkeys monopolin purkamista kohtaan ei kuitenkaan lähtökohtaisesti ole seurausta omien eturyhmien häikäilemättömästä tukemisesta, vaan puolueen päättäjien tietämättömyydestä. Tämä on ymmärretty VR:ssäkin, tai Milttonissa ainakin, sen vuoksihan Miltton antoi VR:lle niin yksityiskohtaisia ohjeita siitä kuinka kokoomuspoliitikkoja voi manipuloida.
Normaalin markkinatalouden periaatteiden mukaan toimivissa rautatiejärjestelmissä muualla Euroopassa, vaikkapa Ruotsissa tai Saksassa, rautateillä menestyvät monenlaiset yksityiset yritykset. Vaikutus on yrittäjyyden edellytyksiä parantava, talouskasvua edistävä ja sekä joukkoliikenteen että logistiikkapalveluiden valikoimaa laajentava. Vaikka kokoomuksen poliittiset vastustajat usein haluavat leimata kokoomuksen Helsinki-puolueeksi, minun on vaikea uskoa että puolue silti vilpittömästi ja tarkoituksella haluaisi näivettää Turun, Tampereen, Jyväskylän tai Oulun kokoisia kaupunkeja kuoliaiksi. Ja vielä vähemmän haluan uskoa siihen, että kokoomus tukisi VR:n määräävää markkina-asemaa, jos puolueessa ymmärrettäisiin, kuinka olennaisessa roolissa VR:n asema on ollut Suomen metsäteollisuuden alasajossa, ja tulee olemaan sen prosessin viemisessä päätökseen. Koomuksenkkin luulisi nimittäin kuitenkin arvostavan sitä, että Suomella on vahva vientiteollisuus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 986
|
« Vastaus #15 : Toukokuu 23, 2023, 16:09:10 » |
|
Ja vielä vähemmän haluan uskoa siihen, että kokoomus tukisi VR:n määräävää markkina-asemaa, jos puolueessa ymmärrettäisiin, kuinka olennaisessa roolissa VR:n asema on ollut Suomen metsäteollisuuden alasajossa, ja tulee olemaan sen prosessin viemisessä päätökseen. Koomuksenkkin luulisi nimittäin kuitenkin arvostavan sitä, että Suomella on vahva vientiteollisuus.
Avaisitko hieman millainen rooli VR:llä on ollut Suomen metsäteollisuuden alasajamisessa? Mulla on ollut hieman päinvastainen käsitys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #16 : Toukokuu 23, 2023, 21:28:42 » |
|
Tarkoitin kommentillani yksinomaan sitä, että VR:n määräävä markkina-asema tosiasiassa pitää rautatiekuljetusten hintatasoa korkeampana kuin verrokkimaissa. Jos ruotsalaisen paperitehtaan tuotteet saadaan vientisatamaan selvästi halvemmalla kuin suomalaisen paperitehtaan tuotteet, ei ole vaikea arvata, kumman näistä tehtaista kuvitteellinen monikansallinen metsäteollisuuden yhtiö päättäisi sulkea.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #17 : Toukokuu 24, 2023, 00:11:33 » |
|
Esimerkiksi Fenniarail on olemassa, koska teollisuus oli tyytymätön rautatiekuljetuksiin ja halusi niihin kilpailua.
Tarkoituksellista alasajoa on tapahtunut mm. sahatavaran kuljetuksissa, joista on yhden operaattorin aikakaudella tehty niin kalliita tarjouksia, että tehtaiden on ollut pakko siirtyä rekkojen käyttöön.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 986
|
« Vastaus #18 : Toukokuu 24, 2023, 09:49:46 » |
|
Tarkoitin kommentillani yksinomaan sitä, että VR:n määräävä markkina-asema tosiasiassa pitää rautatiekuljetusten hintatasoa korkeampana kuin verrokkimaissa. Jos ruotsalaisen paperitehtaan tuotteet saadaan vientisatamaan selvästi halvemmalla kuin suomalaisen paperitehtaan tuotteet, ei ole vaikea arvata, kumman näistä tehtaista kuvitteellinen monikansallinen metsäteollisuuden yhtiö päättäisi sulkea.
Mä sanoisin että Suomen ongelma on sijainti Venäjän naapurina sekä lännestä katsottuna saarena ja väärä raideleveyskin joka on yksipuolistanut teollisuuttamme. Ruotsilla on Volvot ja Electroluxit ym suuret kulutustavarabrändit ja suora raideyhteys Eurooppaan joten heillä ei ole tarve kilpailla Suomi ulos metsäalalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 342
|
« Vastaus #19 : Toukokuu 24, 2023, 10:15:58 » |
|
Paljonkohan Ruotsista lähtee tavaraa junalla keskisempään Eurooppaan?
Ainakin itse huomannut, että kun Suomen sahateollisuuden lasteja lähtenyt laivalla niin monesti kohteena onkin joku Afrikan maa eikä niinkään Keskieurooppa.
Entäs paljonko Ruotsissa on markkinaehtoisen liikenteen kalustoa SJ:n kilpailijoilla. MTRX:llä nyt oliko 6 kpl Tukholma-Göteborg liikenteessä mutta miten muualla..
Itse ehkä olin aiemmin kannalla että kaikki VR:n kalusto kalustoyhtiöön, mutta mietin nyt että voisiko tavaraliikenteen kilpailuasetelmaa auttaa ilman sitä, että sallittaisiinkin käyttää gost-vaunuja laajemminkin kuin nyt sen poikkeuslain turvin. Niitäkin vaunuja voisi olla vapaana Baltiassa aavistuksen enemmän kun Venäjän liikenne vähentynyt sielläkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1184
|
« Vastaus #20 : Toukokuu 24, 2023, 11:16:21 » |
|
Suomen tavaraviennistä 66,9, prosenttia päätyy Eurooppaan: euroalueelle 40 % ja muihin EÚ-maihin 16,6 %, Isoon-Britanniaan 3,7 % ja muualle Eurooppaan 6,6 %. Prosentit ovat vuoden 2021 tilastoista.
Metsäteollisuuden osuus kaikesta tavaraviennistä on 17,5 %. Metsäteollisuuden viennistä 60 prosenttia myydään Eurooppaan. Suurin kohdemaa metsäteollisuustuotteille on Saksa (11,9 %), kakkosena on Kiina (9 %), USA (8,7 %), Englanti 6,9 %) ja Ruotsi (4,7 %).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #21 : Toukokuu 24, 2023, 11:45:37 » |
|
Suomen tavaraviennistä 66,9, prosenttia päätyy Eurooppaan: euroalueelle 40 % ja muihin EÚ-maihin 16,6 %, Isoon-Britanniaan 3,7 % ja muualle Eurooppaan 6,6 %. Prosentit ovat vuoden 2021 tilastoista.
Tonneista vai euroista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2567
|
« Vastaus #22 : Toukokuu 24, 2023, 17:30:15 » |
|
--- Entäs paljonko Ruotsissa on markkinaehtoisen liikenteen kalustoa SJ:n kilpailijoilla. MTRX:llä nyt oliko 6 kpl Tukholma-Göteborg liikenteessä mutta miten muualla.. ---
En ole enää muutamaan vuoteen joutunut seuraamaan Ruotsin rautateiden tilannetta, mutta ehkä oheinen historiallinen katsaus kaudelta 1996-2014 antaa jotakin osviittaa. Lukumäärissä on ainoastaan sähköveturit (ei moottorivaunut tai dieselkalusto).
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2567
|
« Vastaus #23 : Toukokuu 24, 2023, 19:11:13 » |
|
--- Entäs paljonko Ruotsissa on markkinaehtoisen liikenteen kalustoa SJ:n kilpailijoilla. MTRX:llä nyt oliko 6 kpl Tukholma-Göteborg liikenteessä mutta miten muualla.. ---
En ole enää muutamaan vuoteen joutunut seuraamaan Ruotsin rautateiden tilannetta, mutta ehkä oheinen historiallinen katsaus kaudelta 1996-2014 antaa jotakin osviittaa. Lukumäärissä on ainoastaan sähköveturit (ei moottorivaunut tai dieselkalusto). Pyynnöstä päivitin listaa niin, että SJ:ltä ostettujen tai vuokrattujen määrä käy ilmi.
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 74
|
« Vastaus #24 : Toukokuu 26, 2023, 10:01:40 » |
|
VR kannattaa kilpailua henkilöjunaliikenteessä - omilla ehdoillaan: https://yle.fi/a/74-20033521Kysymys kuuluu, mitä kalustoa valtion omistama VR on valmis myymään valtion omistamalle kalustoyhtiölle. Jos VR tarkoittaa Dm12-junia, kannattaa pitää kiirettä ettei viimeinenkin ehdi palaa ensin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|