Siinähän sitä tulikin tietoa, joskin vielä Hurrikaanien aktiivivuodet voisi vielä tiedustella, itse käsitin, että ne tulivat helpottamaan sodan jälkeistä veturipulaa, mutta tuosta Eljaksen tekstistä voisi päätellä, että menivät aika aikaisin romuksi?
Miksiköhän ne merkittiin Hr-sarjaan vaikka pyörästöltään olivat 4-6-0 (tai 2C vai 2-C) eli olisivat 'sopineet' Hv-sarjaan. Mikä sitten määräsi sarjamerkinnän, veturin kokonaispaino vai vetovoima?
Hurrikaanien aktiivivuodet olivat 1942-1953. Ensimmäisenä hylättiin 1901 29.11.1950 ja viimeiset 14.10.1953 (1904, 1905, 1911, 1913, 1916 ja 1917). Vaikka veturit olivat VR:llä tuoreita, olivat ne jo tehneet pitkän päivätyön Ruotsissa. Veturit voitiin hylätä VR:n saatua riittävästi uusia vetureita. Veturit menivät romuksi pian hylkäyksen jälkeen lukuunottamatta kattiloita ja tendereitä. Ne hylättiin myöhemmin, eikä minulla ole käsillä lähdettä niiden hylkäyksistä. Veturisarjoissa esiintyvä "r" tarkoittaa raskasta, eli VR:n tapauksessa vetureita, joiden suurin akselipaino oli yli 14,1 tonnia. Akselipaino oli siis määräävässä asemassa. Aivan kirjaimellisesti tuota rajaa ei noudatettu, vaan myös terveelle järjelle jätettiin sijaa, sillä Hr2:n akselipaino oli 13,6 tonnia ja Hr3:n 14,4 tonnia. Koska veturit olivat varsin samanlaisia, olisi kuitenkin ollut hoopoa erottaa ne siten, että toinen olisi laitettu väliraskaisiin vetureihin kuuluvaksi. Sarjamerkkejä annattaessa ei sitäpaitsi vielä tiedetty mitkä niiden akselipainot tulevat olemaan kaikkien Suomessa haluttujen muutostöiden jälkeen.