Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Seinäjoki - Kaskinen rata aijotaan sulkea ensi vuonna  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2195


« : Toukokuu 24, 2023, 13:58:12 »

Asiasta kirjoittaa Verkkouutiset: https://www.verkkouutiset.fi/a/suupohjan-113-kilometrin-pituinen-rautatie-aiotaan-sulkea/

Suupohjan 113 kilometriä pitkän rataosuuden liikennemäärät ovat vähäiset. Väyläviraston mukaan liikennemäärien takia lisäinvestoinneille ei ole ollut perusteluja ja viime vuosina Suupohjan rataa on ylläpidetty erillisellä lisärahoituksella.

Kuntokartoituksen perusteella radan kunto on erittäin heikko ja Väylävirasto pitää radan sulkemista parhaana vaihtoehtona liikennemäärin ja korjauskustannusten suhteena.

Radan sulkeminen ajoittuisi vuodelle 2024.

Radalla on useita merkittäviä kuntopuutteita, ja tarvetta on turvallisuutta parantaville toimenpiteille kaikissa rakenteissa, Väylävirasto sanoo.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #1 : Toukokuu 24, 2023, 16:48:09 »

Sähkötkin? kas kun ei hinta-arviota kullatuilla kiskoilla...

Tuolla vuoden 2021 Väyläviraston asiantuntijan arviot:
Ve1, kattava peruskorjaus: nosto 80km/h 225kN:n akselipainolla, hinta 124,1milj.e ilman sähköjä.
Ve2, kevennetty peruskorjaus: jolla radan käyttö turvataan seuraavaksi 20vuodeksi, hinta 31,6milj.e.

Tämä on se selvitys, jossa yhteiskunnalliseksi tappioksi painatetaan mm. rekoilla tapahtuvan potentiaalisen liikenteen menetetyt polttoaineverot yms.

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/182864/vj_2021-75_978-952-317-926-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 192


« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2023, 12:59:23 »

Sittenpä ei tarvii vahingossakaan kuljettaa junalla puuta Metsä Boardin mahdollisen Kaskisten taivekartonkitehtaan tarpeisiin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #3 : Toukokuu 25, 2023, 21:26:02 »

Sittenpä ei tarvii vahingossakaan kuljettaa junalla puuta Metsä Boardin mahdollisen Kaskisten taivekartonkitehtaan tarpeisiin.

Vai syötetäänkö sinne sellua? Sehän olisikin turhan helppo ratkaisu ajaa biotuotetta Äänekoski-Kaskinen tai kenties Kemi-Kaskinen -väliä pendelöivällä junalla.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4843


« Vastaus #4 : Toukokuu 25, 2023, 23:30:36 »

Ei kannata unohtaa kohta meillä on myös kysyttävä NATO mielipide asiaan eri ratojen sulkemisista!
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #5 : Toukokuu 26, 2023, 07:21:37 »

Vai syötetäänkö sinne sellua? Sehän olisikin turhan helppo ratkaisu ajaa biotuotetta Äänekoski-Kaskinen tai kenties Kemi-Kaskinen -väliä pendelöivällä junalla.

Tehtaan ympäristövaikutusten arviointiohjelman (sivut 40–41) mukaan sellua tulisi tehtaalle Äänekoskelta 15–23 rekallisen tai yhden junallisen verran päivässä. Lisäksi nykyiseen verrattuna raakapuun tarve kasvaisi kaksin- tai kolminkertaiseksi. Jos kaikki raakapuu kuljettaisiin autolla niin sitä kulkisi päivässä 119–162 rekallisen verran tai jos kaikki kuljetettaisiin junalla niin 3–4 junallisen verran.

Lisäksi uuden tehtaan raaka-ainetarpeita olisivat kemikaalit (13–20 rekallista tai 1 junallinen) ja biopolttoaineet (53–74 rekallista tai 2-3 junallista).

https://www.ymparisto.fi/sites/default/files/documents/Metsa_Board_Oyj_Kaskisten_kartonkitehdas_YVAohjelma_412023.pdf
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #6 : Toukokuu 26, 2023, 07:35:43 »

Ei kannata unohtaa kohta meillä on myös kysyttävä NATO mielipide asiaan eri ratojen sulkemisista!

Aikanaan Suupohjan radan rakentamisessa taisi vaikuttaa Venäjän armeijan mielipide vahvasti. Ratayhteys Kaskisten ja Kristiinankaupungin satamiin olisi ollut strateginen mahdollisessa Ruotsia vastaan käytävässä sodassa. Keisari vaati, että rata piti rakentaa keisarikunnan rautateiden mukaisella aukean tilan ulottumalla sekä kiskottaa 30 kilon kiskoilla siinä missä suomalaiset olisivat tyytyneet kevyempiin kiskoihin.
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #7 : Kesäkuu 02, 2023, 15:17:14 »

Miltäs vuodelta nämä K43-kiskot ovatkaan? Eikös ne vaihdettu joskus 80/90-luvun taitteen tienoilla, näin ainakin muistan jostain vanhasta Resiinasta joskus lukeneeni. Ei niitä "tsaarinaikaisia" K30-kiskoja taida olla enää kuin joillain sivuraiteilla, jos niilläkään?
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #8 : Kesäkuu 02, 2023, 15:42:18 »

Miltäs vuodelta nämä K43-kiskot ovatkaan? Eikös ne vaihdettu joskus 80/90-luvun taitteen tienoilla, näin ainakin muistan jostain vanhasta Resiinasta joskus lukeneeni. Ei niitä "tsaarinaikaisia" K30-kiskoja taida olla enää kuin joillain sivuraiteilla, jos niilläkään?

Pukkina kaalimaan vartijana, mutta siteeraten Väyläviraston omaa raporttia (Sen, joka radan haluaa sulkea): https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/178062/vj_2020-35_978-952-317-789-5.pdf?sequence=5&isAllowed=y

"Rataosan tukikerroksena on ns. ”sekasepelitukikerros”, jonka pääasiallinen ikä
on noin 10–20 vuotta. Seinäjoki–Koskenkorva välillä tehtiin vuonna 1987 kiskonja pölkynvaihtourakka, jossa K30 ratakisko vaihdettiin käytetyksi K43-kiskoksi.
Koskenkorva (km 442) – Kaskinen välin kiskot on vaihdettu vuosina 1988–1994
K30-kiskoista K43-kiskoiksi raide-elementeillä, jotka olivat jo siihen aikaan
melko heikkokuntoisia. Huonokuntoisimmat kiskot jouduttiin kääntämään ympäri. Kiskojen kuormituksesta ei ole tarkkaa tietoa, mutta silmämääräisesti ja
kiskovikatilastoja tarkastelemalla kiskot näyttäisivät olevan elinkaarensa
päässä. Vanhimmat raiteessa olevat kiskot ovat Koskenkorvan ratapihan raiteella 243 vuodelta 1911. Suurin osa vaihteista on asennettu 80-luvun lopun ja
90-luvun lopun välisenä aikana. Kaikki asennetut vaihteet ovat olleet kierrätysvaihteita."
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4843


« Vastaus #9 : Kesäkuu 05, 2023, 14:06:49 »

Ei kannata unohtaa kohta meillä on myös kysyttävä NATO mielipide asiaan eri ratojen sulkemisista!
Tänään aamuteeveessä Helsingin yliopiston professori  T.Moisio mainitsi Nato vaatimuksista ja toimivan infrastruktuurin tarpeesta!
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #10 : Kesäkuu 05, 2023, 22:00:54 »

Ei kannata unohtaa kohta meillä on myös kysyttävä NATO mielipide asiaan eri ratojen sulkemisista!
Tänään aamuteeveessä Helsingin yliopiston professori  T.Moisio mainitsi Nato vaatimuksista ja toimivan infrastruktuurin tarpeesta!

NATO tuskin määrää Suupohjan rautatieasioista. Ei Kaskinen sentään mikään Gibraltar ole.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #11 : Kesäkuu 06, 2023, 06:15:03 »

Sillat taitavat vaatia kunnostuksia, näitähän on useampia tuolla rataosalla. Miten lienee kustannukset niiden osalta...?
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« Vastaus #12 : Kesäkuu 06, 2023, 07:48:49 »

Kyllähän tosiasia on että jo koko tämän vuosituhannen puolen on Nato Suomessa käynyt koko infran läpi, satamat, sillat, rautatiet ja lentokentät "rauhankumppanuuden " nimissä. Kyllä heillä siellä on selvä käsitys myös tämän rataosuuden kunnosta ja kelpoisuudesta. Eduskunnassakin on jo useaan kertaan sivuttu puheissa Suomen rataverkoston saattamista Nato-yhteensopivaksi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #13 : Kesäkuu 06, 2023, 08:46:28 »

Kyllähän tosiasia on että jo koko tämän vuosituhannen puolen on Nato Suomessa käynyt koko infran läpi, satamat, sillat, rautatiet ja lentokentät "rauhankumppanuuden " nimissä. Kyllä heillä siellä on selvä käsitys myös tämän rataosuuden kunnosta ja kelpoisuudesta. Eduskunnassakin on jo useaan kertaan sivuttu puheissa Suomen rataverkoston saattamista Nato-yhteensopivaksi.

NATO:lle tiedot on annettu ilman mitään kartoittamisiakin, ja kyllä vanja on myös omansa saanut. Aina on aatteen miehiä ollut rautatievirastossakin.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #14 : Kesäkuu 06, 2023, 22:06:20 »

Kyllähän tosiasia on että jo koko tämän vuosituhannen puolen on Nato Suomessa käynyt koko infran läpi, satamat, sillat, rautatiet ja lentokentät "rauhankumppanuuden " nimissä. Kyllä heillä siellä on selvä käsitys myös tämän rataosuuden kunnosta ja kelpoisuudesta. Eduskunnassakin on jo useaan kertaan sivuttu puheissa Suomen rataverkoston saattamista Nato-yhteensopivaksi.

NATO:lle tiedot on annettu ilman mitään kartoittamisiakin, ja kyllä vanja on myös omansa saanut. Aina on aatteen miehiä ollut rautatievirastossakin.



Voi voi, jo isäntämaasopimuksen myötä anti-itävaltiot ovat tietonsa saaneet jo 10 vuoden ajan! Älkää olko naiiveja!
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #15 : Kesäkuu 07, 2023, 08:59:56 »

Kyllähän tosiasia on että jo koko tämän vuosituhannen puolen on Nato Suomessa käynyt koko infran läpi, satamat, sillat, rautatiet ja lentokentät "rauhankumppanuuden " nimissä. Kyllä heillä siellä on selvä käsitys myös tämän rataosuuden kunnosta ja kelpoisuudesta. Eduskunnassakin on jo useaan kertaan sivuttu puheissa Suomen rataverkoston saattamista Nato-yhteensopivaksi.

NATO:lle tiedot on annettu ilman mitään kartoittamisiakin, ja kyllä vanja on myös omansa saanut. Aina on aatteen miehiä ollut rautatievirastossakin.

Voi voi, jo isäntämaasopimuksen myötä anti-itävaltiot ovat tietonsa saaneet jo 10 vuoden ajan! Älkää olko naiiveja!

Älä ole naiivi, tiedot on annettu jon kymmeniä vuosia länsiyhteistyön merkeissä.

Toki nykysota ei perustu rautatiekuljetuksiin, ei ainakaan länsimaissa. Vanja on asia erikseen.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #16 : Kesäkuu 21, 2023, 18:12:58 »

Toki nykysota ei perustu rautatiekuljetuksiin, ei ainakaan länsimaissa. Vanja on asia erikseen.

Kyllä, mutta näin ei-sota-aikana on juna ihan kelpo väline joukko-osastojen siirtoihin.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #17 : Kesäkuu 21, 2023, 21:06:22 »

Toki nykysota ei perustu rautatiekuljetuksiin, ei ainakaan länsimaissa. Vanja on asia erikseen.

Kyllä, mutta näin ei-sota-aikana on juna ihan kelpo väline joukko-osastojen siirtoihin.

Sitä se on, mutta aika vähissä taitaa olla Kaskisiin maihinnousevat joukko-osastot.

Ruotsista tulevat sotilaskuljetukset ovat olleet välillä ongelmissa Ahvenanmaan demilitarisoinnin ja autolauttojen taxfree-pysähdysten vuoksi, mutta eiköhän ne sitten tule Vaasaan olemassa olevaa laivayhteyttä käyttäen.
tallennettu
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 133


« Vastaus #18 : Kesäkuu 21, 2023, 21:35:17 »

Toki nykysota ei perustu rautatiekuljetuksiin, ei ainakaan länsimaissa. Vanja on asia erikseen.

Kyllä, mutta näin ei-sota-aikana on juna ihan kelpo väline joukko-osastojen siirtoihin.

Sitä se on, mutta aika vähissä taitaa olla Kaskisiin maihinnousevat joukko-osastot.

Ruotsista tulevat sotilaskuljetukset ovat olleet välillä ongelmissa Ahvenanmaan demilitarisoinnin ja autolauttojen taxfree-pysähdysten vuoksi, mutta eiköhän ne sitten tule Vaasaan olemassa olevaa laivayhteyttä käyttäen.

Ulkopuolelta voi aina lainata, kuten huhtikuussa TT-Linelta M/S Akka
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #19 : Syyskuu 03, 2024, 19:59:40 »

Pistetäänkö välttämättä kiinni kun valtion budjetissa lukee tämmöstä:

Suupohjan radan korjaamiseen välillä Seinäjoki–Kaskinen esitetään 15 miljoonan euron valtuutta sekä 1 miljoonan euron määrärahaa hankkeen suunnitteluun ja osittaiseen toteuttamiseen.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #20 : Syyskuu 03, 2024, 20:02:40 »

Suupohjan rata näyttää selviävän hengissä.

Karjalan radalle 90 miljoonaa ja rantaradalle 50 miljoona ovat muut rautatiehankkeet.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Seinäjoki - Kaskinen rata aijotaan sulkea ensi vuonna  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina