Tuo km 286+340 vaikuttaa tosiaan osuvan hieman nykyisen alikulkusillan eteläpuolelle. Vähän on täytynyt venyttää Kesämäen käsitettä, että se on valittu seisakkeen nimeksi. Kesämäen koululle on matkaa yli kilometri ja Kesämäen nimellä kulkeva asuinalue on toisella puolella nykyistä 6-tietä. Olin aina ajatellut, että seisake olisi ollut tarkoitettu etelästä junalla Kesämäen kouluun tuleville. Ehkä se sitten olikin, mutta tuo kilometrin liityntäkävely oli minulle tuntematon yksityiskohta. Tietysti maasto radan varressa vaikeutuu, jos seisaketta siirrettäisiin kasvavien kilometrien suuntaan. Rata nousee penkereelle kiivetessään Salpausselän harjalle.
Paikka on hieman haasteellinen selvitellä vanhoja kilometrisijainteja, koska mittaus on muuttunut alueella moneen kertaan. Vanhalle asemalle ja Metsä-Saimaalle johtava raide erkanee nykyään Lappeenrannan vaihteesta 145. Siitä eteenpäin mittauksen pitäisi olla entisellään, vaihteen sijainti on km 286+451. Kun Mustolan sataman rata rakennettiin, sen kilometrimittaus aloitettiin km-pylväältä 285 Simolan radan varresta. Myöhemmin, kun rata Simolaan lakkautettiin ja purettiin, mittaus pylväältä 285 aseman suuntaan jouduttiin kääntämään väheneväksi. Luumäen suunnalta tulee Lappeenrannan asemalle oma suora mittauksensa.
Eivät taida auttaa vuosien 1961-1970 ilmailukuvat tunnistamaan tai paikallistamaan Kesämäen seisakkeen paikkaa.
Laitan kuvan oheen, ja jokainen voi käydä tihrustamassa omalla koneellaan osoitteessa
https://kartta.lappeenranta.fi/ims/