Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kesämäki (Simola-Lappeenranta)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2546


« : Toukokuu 30, 2023, 08:26:59 »

Kesämäki-nimisen seisakkeen tietoja liikennepaikka-haun infossa pitää korjata kahdessa asiassa. Seisakkeen alkuperäinen sijainti oli Km 286+340 ja se sijaitsi Lappeenrannan vanhalle asemalle johtaneella radalla. Uudelle asemalle johtaneella radalla sijainti oli Km 286+453 eikä päinvastoin. Lisäksi muutospäivässä on ilmeinen näppäilyvirhe ja oikea päivä oli 29.5.1960.

Liitteinä 1) perustelu muutokselle ja 2) muutosilmoitus sekä 3) ote peruskartalta

Peruskarttaa, jossa Kesämäen seisake olisi merkitty, ei ole. Ohessa yhdistelmä peruskartan lehdeltä 3134 07 vuosien 1951 ja 1971 painoksista. Mitaten etelänpuoleiselle karttalehdelle merkitystä km-tolpasta näyttäisivät seisakkeen paikat olleen lähellä kalkkitehtaan pohjoispuolista tasoristeystä/siltaa.

Vorgissa ei näytä olevan kuvaa seisakkeesta.


* Kesämäki muutoksen perustelu.JPG (2485.55 kilotavua, 3000x4000 - tarkasteltu 68 kertaa.)

* Kesämäki muutosilmoitus.JPG (1894.05 kilotavua, 3000x4000 - tarkasteltu 67 kertaa.)

* Kesämäki ote 3134 07 -1951 ja 1971.jpg (1583.92 kilotavua, 1249x832 - tarkasteltu 117 kertaa.)
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #1 : Toukokuu 30, 2023, 09:12:02 »

Tuo km 286+340 vaikuttaa tosiaan osuvan hieman nykyisen alikulkusillan eteläpuolelle. Vähän on täytynyt venyttää Kesämäen käsitettä, että se on valittu seisakkeen nimeksi. Kesämäen koululle on matkaa yli kilometri ja Kesämäen nimellä kulkeva asuinalue on toisella puolella nykyistä 6-tietä. Olin aina ajatellut, että seisake olisi ollut tarkoitettu etelästä junalla Kesämäen kouluun tuleville. Ehkä se sitten olikin, mutta tuo kilometrin liityntäkävely oli minulle tuntematon yksityiskohta. Tietysti maasto radan varressa vaikeutuu, jos seisaketta siirrettäisiin kasvavien kilometrien suuntaan. Rata nousee penkereelle kiivetessään Salpausselän harjalle.

Paikka on hieman haasteellinen selvitellä vanhoja kilometrisijainteja, koska mittaus on muuttunut alueella moneen kertaan. Vanhalle asemalle ja Metsä-Saimaalle johtava raide erkanee nykyään Lappeenrannan vaihteesta 145. Siitä eteenpäin mittauksen pitäisi olla entisellään, vaihteen sijainti on km 286+451. Kun Mustolan sataman rata rakennettiin, sen kilometrimittaus aloitettiin km-pylväältä 285 Simolan radan varresta. Myöhemmin, kun rata Simolaan lakkautettiin ja purettiin, mittaus pylväältä 285 aseman suuntaan jouduttiin kääntämään väheneväksi. Luumäen suunnalta tulee Lappeenrannan asemalle oma suora mittauksensa.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #2 : Toukokuu 30, 2023, 17:49:43 »

Tuo km 286+340 vaikuttaa tosiaan osuvan hieman nykyisen alikulkusillan eteläpuolelle. Vähän on täytynyt venyttää Kesämäen käsitettä, että se on valittu seisakkeen nimeksi. Kesämäen koululle on matkaa yli kilometri ja Kesämäen nimellä kulkeva asuinalue on toisella puolella nykyistä 6-tietä. Olin aina ajatellut, että seisake olisi ollut tarkoitettu etelästä junalla Kesämäen kouluun tuleville. Ehkä se sitten olikin, mutta tuo kilometrin liityntäkävely oli minulle tuntematon yksityiskohta. Tietysti maasto radan varressa vaikeutuu, jos seisaketta siirrettäisiin kasvavien kilometrien suuntaan. Rata nousee penkereelle kiivetessään Salpausselän harjalle.

Paikka on hieman haasteellinen selvitellä vanhoja kilometrisijainteja, koska mittaus on muuttunut alueella moneen kertaan. Vanhalle asemalle ja Metsä-Saimaalle johtava raide erkanee nykyään Lappeenrannan vaihteesta 145. Siitä eteenpäin mittauksen pitäisi olla entisellään, vaihteen sijainti on km 286+451. Kun Mustolan sataman rata rakennettiin, sen kilometrimittaus aloitettiin km-pylväältä 285 Simolan radan varresta. Myöhemmin, kun rata Simolaan lakkautettiin ja purettiin, mittaus pylväältä 285 aseman suuntaan jouduttiin kääntämään väheneväksi. Luumäen suunnalta tulee Lappeenrannan asemalle oma suora mittauksensa.

Eivät taida auttaa vuosien 1961-1970 ilmailukuvat tunnistamaan tai paikallistamaan Kesämäen seisakkeen paikkaa.

Laitan kuvan oheen, ja jokainen voi käydä tihrustamassa omalla koneellaan osoitteessa https://kartta.lappeenranta.fi/ims/


* Lr1961-70.jpg (194.68 kilotavua, 1364x609 - tarkasteltu 106 kertaa.)
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2023, 10:17:47 »

Tämä pähkäily ei ole nyt mitään ratasuunnitelmatarkkuutta, mutta asemarakennuksen ja Lappeenrannan liikennepaikan virallinen pistemäinen sijainti on km 287+726 ja tämä vastaa sijaintia 277+765 Luumäen suunnan mittauksessa.

Jos seisakkeen alkuperäinen sijainti oli 286+340, se vastaisi tämän päivän Luumäen suunnan mittauksessa sijaintia 276+379.

Ja vastaavasti seisakkeen uusi sijainti 286+453 vastaisi Luumäen suunnan mittauksessa sijaintia 276+492.

Liitekuvissa olisi arviosijainnit nykyilmakuvassa.


* Kesämäki_se_vanha_nykyilmakuvassa.jpg (212.9 kilotavua, 989x641 - tarkasteltu 94 kertaa.)

* Kesämäki_se_uusi_nykyilmakuvassa.jpg (212.9 kilotavua, 1024x626 - tarkasteltu 76 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kesämäki (Simola-Lappeenranta)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina