Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dv12 päivityksiä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« : Lokakuu 20, 2023, 12:36:27 »

Ajossa olevat ja poistetut Dv12-veturit (kokonaisvalmistusmäärä 192) päivitys 20.10.2023

2500-sarja:
2501, 2502, 2503, 2504, 2505, 2506, 2507, 2508, 2509, 2512, 2514, 2515, 2516, 2517, 2520, 2521, 2522, 2523, 2524, 2525, 2526, 2527, 2528, 2529, 2530, 2532, 2533, 2534, 2535, 2536, 2539, 2540, 2541, 2543, 2545, 2547, 2549, 2550, 2551, 2552, 2553, 2554, 2555, 2556, 2557, 2558, 2559, 2560, 2561, 2562, 2563, 2566, 2567, 2568, yht. 54 veturia ajossa (poistettu 2510, 2511, 2513, 2518, 2519, 2531, 2537, 2538, 2542, 2544, 2546, 2548, 2564, 2565, yht. 14 kpl)

2600-sarja:
2601, 2602, 2603, 2604, 2605, 2606, 2607, 2608, 2609, 2610, 2611, 2612, 2613, 2614, 2615, 2616, 2617, 2618, 2619, 2620, 2621, 2623, 2624, 2625, 2627, 2629, 2630, 2631, 2632, 2634, 2635, 2636, 2637, 2638, 2639, 2640, 2641, 2642, 2643, 2644, 2645, 2646, 2647, 2648, 2649, 2650, 2651, 2652, 2653, 2654, 2655, 2656, 2657, 2658, 2659, 2660, 2661, 2662, 2663, 2664, yht. 60 veturia ajossa (poistettu 2622, 2626, 2628, 2633, yht. 4 kpl)

Käytössä olevat 2600-sarjalaiset värin mukaan:

"Punaiset":
2603, 2604, 2607, 2608, 2609, 2612, 2614, 2616, 2620, 2621, 2624, 2625, 2629, 2631, 2634, 2636, 2638,  2641, 2642, 2645, 2650, 2652, 2653, 2654, 2655, 2658, 2661,  yht. 27 veturia  
”Viherretyt”:
2601, 2602, 2605, 2606, 2610, 2611, 2613, 2615, 2617, 2618, 2619, 2623, 2627, 2630, 2632, 2635, 2637, 2639, 2640, 2643, 2644, 2646, 2647, 2648, 2649, 2651, 2656, 2657, 2659, 2660, 2662, 2663, 2664, yht. 33 veturia


2700-sarja:
2726, 2730, 2731, 2732, 2733, 2735, 2737, 2738, 2739, 2741, 2742, 2743, 2744, 2745, 2747, 2748, 2749, 2750, 2751, 2753, 2754, 2755, 2756, 2757, 2758, yht. 25 veturia ajossa (poistettu 2701-2725, 2727, 2728, 2729, 2734, 2736, 2740, 2746, 2752, 2759, 2760 – yht. 35 kpl)

Dv12-vetureita yhteensä ajossa 139, 53 poistettu


« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2024, 18:23:50 kirjoittanut Timo Haapanen » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2668


« Vastaus #1 : Lokakuu 20, 2023, 14:53:53 »

Käsittämätöntä, että vuonna 1963 valmistuneet 2501–2506 ovat nekin vielä käytössä. 60 vuotta vanhoja koneita jo.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 564


« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2023, 15:44:11 »

Hei,

Milloin Deeveri 2537 tarkalleen ottaen on poistettu? (Itselleni muistorikas kone 1980-luvun alussa.)

Terv. Esa J. Rintamäki
Helsinki
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2023, 17:54:31 »

Hei Esa, Panun http://vaunut.org/kuva/164923?a=1 postauksen mukaan poistettu, mutta ajankohtaa en tiedä, ainakin huhtikuussa ollut vielä ajossa http://vaunut.org/kuva/161842?tt=1&i1=Dv12&i2=2537

Oletan, että olet ajanut ko. veturia?

Terv. Timo
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2023, 18:02:54 »

2501 voi olla poistumassa, http://vaunut.org/kuva/163869?tag0=1%7CDv12%7C2501
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #5 : Lokakuu 20, 2023, 18:57:06 »

#2502 on ollut aktiivinen ainakin vielä elokuussa http://vaunut.org/kuva/164575?tag0=1%7CDv12%7C2502,
#2503 viimeksi kuvattu töissä viime joulukuussa http://vaunut.org/kuva/159834?tag0=1%7CDv12%7C2503,
#2504 tammikuun alussa #2567 parina http://vaunut.org/kuva/160128?tag0=1%7CDv12%7C2504,
#2505 liikenteessä syyskuussa http://vaunut.org/kuva/164409?tag0=1%7CDv12%7C2505 ja
#2506 heinäkuussa kakkosveturina kolmen letkassa http://vaunut.org/kuva/163337?tag0=1%7CDv12%7C2506

Voisi olettaa, että 2503 ja 2504 olisivat jo odottamassa viimeistä matkaansa. Ehkä joku voi vahvistaa tai kumota oletukseni.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 502


« Vastaus #6 : Lokakuu 21, 2023, 19:41:37 »

Milloin Deeveri 2537 tarkalleen ottaen on poistettu? (Itselleni muistorikas kone 1980-luvun alussa.)

Pieksämäen varikkoalueen reunalla olevaan letkaan se tuotiin joskus loppukesästä, ja nyt hiljattain se on viety konepajalle missä siitä on irrotettu jo aika iso määrä osia. Siitä, että milloin se on ajanut viimeisen ajonsa ei minulla ole tietoa.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 502


« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2023, 19:50:43 »

Käsittämätöntä, että vuonna 1963 valmistuneet 2501–2506 ovat nekin vielä käytössä. 60 vuotta vanhoja koneita jo.

2501 on toki siinä mielessä erilainen, että Sv1-muunnoksen jäljiltä se muistuttaa aika paljon 26-sarjalaisia.
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #8 : Lokakuu 21, 2023, 20:21:22 »

Tuleekohan tästä vielä kalua? http://vaunut.org/kuva/164829?a=1
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #9 : Toukokuu 06, 2024, 18:26:46 »

Ajossa olevat ja poistetut Dv12-veturit (kokonaisvalmistusmäärä 192) päivitys 6.5.2024

2500-sarja:
2501, 2502, 2503, 2504, 2505, 2506, 2507, 2508, 2509, 2514, 2515, 2516, 2517, 2520, 2521, 2522, 2523, 2524, 2525, 2526, 2527, 2528, 2529, 2530, 2534, 2539, 2540, 2541, 2543, 2545, 2547, 2549, 2550, 2551, 2552, 2553, 2554, 2555, 2556, 2557, 2558, 2559, 2560, 2561, 2562, 2563, 2566, 2567, 2568, yht. 49 veturia ajossa (poistettu 2510, 2511, 2512, 2513, 2518, 2519, 2531, 2532, 2533, 2535, 2536, 2537, 2538, 2542, 2544, 2546, 2548, 2564, 2565, yht. 19 kpl)

2600-sarja:
2601, 2602, 2603, 2605, 2606, 2607, 2608, 2609, 2610, 2611, 2612, 2613, 2614, 2615, 2616, 2617, 2618, 2619, 2620, 2621, 2623, 2624, 2625, 2627, 2629, 2630, 2631, 2632, 2634, 2635, 2636, 2637, 2638, 2639, 2640, 2641, 2642, 2643, 2644, 2645, 2646, 2647, 2648, 2649, 2650, 2651, 2652, 2653, 2654, 2655, 2656, 2657, 2658, 2659, 2660, 2661, 2662, 2663, 2664, yht. 59 veturia ajossa (poistettu 2604, 2622, 2626, 2628, 2633, yht. 5 kpl)

Käytössä olevat värin mukaan:
Punaiset 2600-sarjalaiset:
2603, 2607, 2608, 2609, 2612, 2614, 2616, 2620, 2621, 2624, 2625, 2629, 2631, 2634, 2636, 2638,  2641, 2642, 2645, 2650, 2652, 2653, 2654, 2655, 2658, 2661,  yht. 26 veturia 
Myynnissä 2634

”Viherretyt” 2600-sarjalaiset:
2601, 2602, 2605, 2606, 2610, 2611, 2613, 2615, 2617, 2618, 2619, 2623, 2627, 2630, 2632, 2635, 2637, 2639, 2640, 2643, 2644, 2646, 2647, 2648, 2649, 2651, 2656, 2657, 2659, 2660, 2662, 2663, 2664, yht. 33 veturia
Myynnissä 2646

2700-sarja:
2726, 2730, 2731, 2732, 2733, 2735, 2737, 2738, 2739, 2741, 2742, 2743, 2744, 2745, 2747, 2748, 2749, 2751, 2753, 2754, 2755, 2756, 2757, 2758, yht. 24 veturia ajossa (poistettu 2701-2725, 2727, 2728, 2729, 2734, 2736, 2740, 2746, 2750, 2752, 2759, 2760 – yht. 36 kpl)
Myynnissä 2732

Dv12-vetureita yhteensä ajossa 132, 60 poistettu
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #10 : Toukokuu 06, 2024, 18:28:46 »

Käytössä olevista saattaa joitakin olla seisonnassa. Korjatkaa taas, jos aihetta.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 744


« Vastaus #11 : Toukokuu 06, 2024, 18:31:40 »

Tuleekohan tästä vielä kalua? http://vaunut.org/kuva/164829?a=1
On tuo näemmä korjattu http://vaunut.org/kuva/167867
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #12 : Toukokuu 06, 2024, 18:39:32 »

Joo, olen pannut merkille, että on jälleen aktiivinen.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 313


« Vastaus #13 : Toukokuu 12, 2024, 06:45:48 »

Millä perusteella 2628 on poistettu? Ajossa se on edelleen.
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #14 : Toukokuu 12, 2024, 21:20:07 »

Millä perusteella 2628 on poistettu? Ajossa se on edelleen.
Kiitos oikaisusta! Ko. virhe on ollut mulla näköjään jo viime lokakuun päivityksessä, en löydä muuta selitystä asiaan kuin sen, että mulla on menneet numerot sekaisin.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 325


« Vastaus #15 : Heinäkuu 03, 2025, 12:08:59 »

Onko tätä aihetta mahdollista päivittää?
tallennettu
Leevi Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #16 : Heinäkuu 03, 2025, 13:30:02 »

Toisaalla kysyttiin, mitkä ruotsinlaivat ovat edelleen ajossa.

Minulla ei ole mitään virallista raporttia, mutta tutkin vaunut.orgin kuvia ja juliadatan havaintoja.

Ajossa: 2726, 2735, 2737, 2738, 2739, 2741, 2742, 2744, 2747, 2748, 2749, 2751, 2754, 2757, 2758
=15kpl
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1845


« Vastaus #17 : Heinäkuu 03, 2025, 13:47:19 »

Ajossa olevat ja poistetut Dv12-veturit (kokonaisvalmistusmäärä 192) päivitys 3.7.2025

2500-sarja:
2501, 2502, 2503, 2504, 2505, 2506, 2507, 2508, 2509, 2520, 2521, 2522, 2523, 2524, 2526, 2527, 2528, 2529, 2530, 2540, 2541, 2543, 2545, 2547, 2549, 2550, 2552, 2553, 2554, 2555, 2556, 2557, 2558, 2559, 2560, 2561, 2562, 2563, 2567, 2568, yht. 40 veturia ajossa (poistettu yht. 28 kpl)

2600-sarja:
2605, 2606, 2608, 2609, 2611, 2612, 2614, 2618, 2624, 2627, 2628, 2629, 2631, 2632, 2636, 2638, 2639, 2641, 2643, 2644, 2645, 2648, 2650, 2651, 2652, 2653, 2654, 2655, 2656, 2658, 2660, 2661, 2662, 2663, 2664, yht. 35 veturia ajossa (poistettu yht. 29 kpl)

Käytössä olevat värin mukaan:
Punaiset 2600-sarjalaiset:
2608, 2609, 2612, 2614, 2624, 2629, 2631, 2636, 2638, 2641, 2645, 2650, 2652, 2653, 2654, 2655, 2658, 2661,  yht. 18 veturia

”Viherretyt” 2600-sarjalaiset:
2605, 2606, 2611, 2618, 2627, 2628, 2632, 2639, 2643, 2644, 2648, 2651, 2656, 2660, 2662, 2663, 2664, yht. 17 veturia

2700-sarja:
2726, 2735, 2737, 2738, 2739, 2741, 2742, 2744, 2747, 2748, 2749, 2751, 2754, 2757, 2758, yht. 15 veturia ajossa (poistettu 2701-2725, 2727-2734, 2736, 2740, 2743, 2745, 2746, 2750, 2752, 2753, 2755, 2756, 2759, 2760 – yht. 45 kpl)

Dv12-vetureita yhteensä ajossa 90, 102 poistettu

Tässä voi olla eroa todellisuuteen, katselin mitä Pieksämäen kuvissa näkyy.

edit1: lisätty 2628 käytössä olevaksi.
edit2: 2539 ja 2566 korjattu.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2025, 12:51:25 kirjoittanut Jouni Hytönen » tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #18 : Heinäkuu 04, 2025, 00:35:29 »

Myös 2539 ja 2566 ovat poistuneet kierrosta.

Muistutetaan vielä, että jotkin seuraavista yksilöistä saattavat palata liikenteeseen, jos vaan menevät kaupaksi: 2551, 2607, 2620, 2634, 2640, 2646, 2731, 2732.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 412


« Vastaus #19 : Eilen kello 00:01:06 »

Romuksihan nuo ovat menossa lähes täysin. Aina kun vetureita poistetaan, on myyjän taholta varmistettu, ettei myytävien vetureiden saneeraaminen ole enää taloudellisesti kannattavaa. Joistakin puuttuu telit sekä paljon muuta, joistakin pääkone ja riittävästi osia voimansiirrosta, jne, jne... Näin monopoli toimii.
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #20 : Eilen kello 01:45:47 »

Romuksihan nuo ovat menossa lähes täysin. Aina kun vetureita poistetaan, on myyjän taholta varmistettu, ettei myytävien vetureiden saneeraaminen ole enää taloudellisesti kannattavaa. Joistakin puuttuu telit sekä paljon muuta, joistakin pääkone ja riittävästi osia voimansiirrosta, jne, jne... Näin monopoli toimii.
Pieksämäen konepajan kalmojen tapauksessa näin varmasti onkin.

Edellisessä postauksessani mainitsemani yksilöt ovat myynnissä väitetysti liikennekelpoisina, ja niistä kaksi on kuin onkin mennyt äskettäin kaupaksi ja kohta mennee kolmaskin.

2662 ja 2749 ovat näköjään poistuneet vahvuudesta.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 564


« Vastaus #21 : Eilen kello 21:09:25 »

Tuli mieleen kysymys: Moottori II:n mukaan Dv12:ssa on käytetty kahta eri mallia olevaa kierrosluvunsäätimiä.

Jos näitäkin on menty raksimaan hylätyistä veke, niin se tietää sitä, että huutokaupatuilla ajokuntoisilla vetureilla saattaa se ajokuntoisuus olla kovin suhteellista.

Itse asiassa ehkä parasta olisi huutaa Deeverit täysin tyhjinä hylsyinä ja suunnitella moottorin-vaihteiston ISON LUOKAN päivittämistä säätö- ja ohjauslaitteineen kaikkineen. Onnistuu kyllä, mikäli huutajalla on siihen laittaa rahaa Roope Ankan rahasäiliöllisen verran. Riittääkö sekään?

Koko touhu vaatii aika helvetillisen isoa suunnittelutyötä, kokoluokaltaan vähintään kymmenien ihmisten tiimin työpanosten verran. On tehtävä prototyyppi, koeajettava sitä ympäri valtakuntaa, viilattava protosta ilmenneet suunnitelufibat pois ja taas koekäytettävä.

Entä osaaminen? Deeveri on metalliteollisuustuote, yleisten teknillisten lainalaisuuksien alla ja myötä synnytetty, mutta riittääkö se tämän päivän vaatimuksilla? Vaikkapa nyt esimerkiksi raaka-aineet? Aineoppi kuitenkin kehittyy eteenpäin. Jossain päin maailmaa on aina ihmisiä miettimässä tehtävänantonsa myötä parannuksia ja/tai edelleen kehittelyjä. Oli sitten kyse veturitekniikasta tai naisten estrogeenihormonikorvauslääkkeistä tai vaikka uusista ravintoaineista tai työkaluteräslaaduista.

Ihminen, tuo syntinen saatana kurja on jokseenkin puuhakas olento!

Eikä siinä vielä kaikki: aluskehysten ja telien hitsisaumat on milli milliltä käytävä läpi vaikka uä-kuvaamalla tai rönkkenillä. Sekään ei takaa vielä yhtään mitään, rakenteet voivat olla aika väsyneitä => murtumavaara !!!.

MGO-myllyillä on joka tapauksessa heitettävä vesilintua, ovat 1950-luvun tekniikkaa. Entä Voithin vaihdelaatikot - samaa iäkästä systeemiä.

Saako valmistajilta edes piirustuksia, jos varaosissa tökkii?

Minun mielestäni VR:n tässä mainittu huutokaupustelu on silkkaa vittuilua! Rahalla EI OLE moraalia, eikä sitä jumaloivilla "talousosaajillakaan".

Hommailu on just samanlaista kuin jenkeissä aikanaan 1800-luvulla kohdeltiin intiaaneja: "Suuri valkoinen isämme itärannikon pääkaupungista lahjoittaa teille, punaisille veljillemme lämpimiä huopia ihan hyvän hyvyyttään!"

Ne samat huovat olivat saastuneita ja pesemättömiä, isorokkosairaalan ylijäämää. Kuolleet eivät niitä enää tarvinneet...
tallennettu
Jorma Kattelus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #22 : Eilen kello 21:31:22 »

Tuskin pieniä määriä uutta/vanhaa kalustoa kannattaa mitenkään ruveta suunnittelemaan. Tilaus vain jollekkin Eurooppalaiselle veturitoimittajalle. Siis jos pinkka kestää.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dv12 päivityksiä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina