Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« : Lokakuu 20, 2023, 12:36:27 » |
|
Ajossa olevat ja poistetut Dv12-veturit (kokonaisvalmistusmäärä 192) päivitys 20.10.2023
2500-sarja: 2501, 2502, 2503, 2504, 2505, 2506, 2507, 2508, 2509, 2512, 2514, 2515, 2516, 2517, 2520, 2521, 2522, 2523, 2524, 2525, 2526, 2527, 2528, 2529, 2530, 2532, 2533, 2534, 2535, 2536, 2539, 2540, 2541, 2543, 2545, 2547, 2549, 2550, 2551, 2552, 2553, 2554, 2555, 2556, 2557, 2558, 2559, 2560, 2561, 2562, 2563, 2566, 2567, 2568, yht. 54 veturia ajossa (poistettu 2510, 2511, 2513, 2518, 2519, 2531, 2537, 2538, 2542, 2544, 2546, 2548, 2564, 2565, yht. 14 kpl)
2600-sarja: 2601, 2602, 2603, 2604, 2605, 2606, 2607, 2608, 2609, 2610, 2611, 2612, 2613, 2614, 2615, 2616, 2617, 2618, 2619, 2620, 2621, 2623, 2624, 2625, 2627, 2629, 2630, 2631, 2632, 2634, 2635, 2636, 2637, 2638, 2639, 2640, 2641, 2642, 2643, 2644, 2645, 2646, 2647, 2648, 2649, 2650, 2651, 2652, 2653, 2654, 2655, 2656, 2657, 2658, 2659, 2660, 2661, 2662, 2663, 2664, yht. 60 veturia ajossa (poistettu 2622, 2626, 2628, 2633, yht. 4 kpl)
Käytössä olevat 2600-sarjalaiset värin mukaan:
"Punaiset": 2603, 2604, 2607, 2608, 2609, 2612, 2614, 2616, 2620, 2621, 2624, 2625, 2629, 2631, 2634, 2636, 2638, 2641, 2642, 2645, 2650, 2652, 2653, 2654, 2655, 2658, 2661, yht. 27 veturia ”Viherretyt”: 2601, 2602, 2605, 2606, 2610, 2611, 2613, 2615, 2617, 2618, 2619, 2623, 2627, 2630, 2632, 2635, 2637, 2639, 2640, 2643, 2644, 2646, 2647, 2648, 2649, 2651, 2656, 2657, 2659, 2660, 2662, 2663, 2664, yht. 33 veturia
2700-sarja: 2726, 2730, 2731, 2732, 2733, 2735, 2737, 2738, 2739, 2741, 2742, 2743, 2744, 2745, 2747, 2748, 2749, 2750, 2751, 2753, 2754, 2755, 2756, 2757, 2758, yht. 25 veturia ajossa (poistettu 2701-2725, 2727, 2728, 2729, 2734, 2736, 2740, 2746, 2752, 2759, 2760 – yht. 35 kpl)
Dv12-vetureita yhteensä ajossa 139, 53 poistettu
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2024, 18:23:50 kirjoittanut Timo Haapanen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2668
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 20, 2023, 14:53:53 » |
|
Käsittämätöntä, että vuonna 1963 valmistuneet 2501–2506 ovat nekin vielä käytössä. 60 vuotta vanhoja koneita jo.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 564
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2023, 15:44:11 » |
|
Hei,
Milloin Deeveri 2537 tarkalleen ottaen on poistettu? (Itselleni muistorikas kone 1980-luvun alussa.)
Terv. Esa J. Rintamäki Helsinki
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2023, 18:02:54 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 502
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 21, 2023, 19:41:37 » |
|
Milloin Deeveri 2537 tarkalleen ottaen on poistettu? (Itselleni muistorikas kone 1980-luvun alussa.)
Pieksämäen varikkoalueen reunalla olevaan letkaan se tuotiin joskus loppukesästä, ja nyt hiljattain se on viety konepajalle missä siitä on irrotettu jo aika iso määrä osia. Siitä, että milloin se on ajanut viimeisen ajonsa ei minulla ole tietoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 502
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2023, 19:50:43 » |
|
Käsittämätöntä, että vuonna 1963 valmistuneet 2501–2506 ovat nekin vielä käytössä. 60 vuotta vanhoja koneita jo.
2501 on toki siinä mielessä erilainen, että Sv1-muunnoksen jäljiltä se muistuttaa aika paljon 26-sarjalaisia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 21, 2023, 20:21:22 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 06, 2024, 18:26:46 » |
|
Ajossa olevat ja poistetut Dv12-veturit (kokonaisvalmistusmäärä 192) päivitys 6.5.2024
2500-sarja: 2501, 2502, 2503, 2504, 2505, 2506, 2507, 2508, 2509, 2514, 2515, 2516, 2517, 2520, 2521, 2522, 2523, 2524, 2525, 2526, 2527, 2528, 2529, 2530, 2534, 2539, 2540, 2541, 2543, 2545, 2547, 2549, 2550, 2551, 2552, 2553, 2554, 2555, 2556, 2557, 2558, 2559, 2560, 2561, 2562, 2563, 2566, 2567, 2568, yht. 49 veturia ajossa (poistettu 2510, 2511, 2512, 2513, 2518, 2519, 2531, 2532, 2533, 2535, 2536, 2537, 2538, 2542, 2544, 2546, 2548, 2564, 2565, yht. 19 kpl)
2600-sarja: 2601, 2602, 2603, 2605, 2606, 2607, 2608, 2609, 2610, 2611, 2612, 2613, 2614, 2615, 2616, 2617, 2618, 2619, 2620, 2621, 2623, 2624, 2625, 2627, 2629, 2630, 2631, 2632, 2634, 2635, 2636, 2637, 2638, 2639, 2640, 2641, 2642, 2643, 2644, 2645, 2646, 2647, 2648, 2649, 2650, 2651, 2652, 2653, 2654, 2655, 2656, 2657, 2658, 2659, 2660, 2661, 2662, 2663, 2664, yht. 59 veturia ajossa (poistettu 2604, 2622, 2626, 2628, 2633, yht. 5 kpl)
Käytössä olevat värin mukaan: Punaiset 2600-sarjalaiset: 2603, 2607, 2608, 2609, 2612, 2614, 2616, 2620, 2621, 2624, 2625, 2629, 2631, 2634, 2636, 2638, 2641, 2642, 2645, 2650, 2652, 2653, 2654, 2655, 2658, 2661, yht. 26 veturia Myynnissä 2634
”Viherretyt” 2600-sarjalaiset: 2601, 2602, 2605, 2606, 2610, 2611, 2613, 2615, 2617, 2618, 2619, 2623, 2627, 2630, 2632, 2635, 2637, 2639, 2640, 2643, 2644, 2646, 2647, 2648, 2649, 2651, 2656, 2657, 2659, 2660, 2662, 2663, 2664, yht. 33 veturia Myynnissä 2646
2700-sarja: 2726, 2730, 2731, 2732, 2733, 2735, 2737, 2738, 2739, 2741, 2742, 2743, 2744, 2745, 2747, 2748, 2749, 2751, 2753, 2754, 2755, 2756, 2757, 2758, yht. 24 veturia ajossa (poistettu 2701-2725, 2727, 2728, 2729, 2734, 2736, 2740, 2746, 2750, 2752, 2759, 2760 – yht. 36 kpl) Myynnissä 2732
Dv12-vetureita yhteensä ajossa 132, 60 poistettu
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #10 : Toukokuu 06, 2024, 18:28:46 » |
|
Käytössä olevista saattaa joitakin olla seisonnassa. Korjatkaa taas, jos aihetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 744
|
« Vastaus #11 : Toukokuu 06, 2024, 18:31:40 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #12 : Toukokuu 06, 2024, 18:39:32 » |
|
Joo, olen pannut merkille, että on jälleen aktiivinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #13 : Toukokuu 12, 2024, 06:45:48 » |
|
Millä perusteella 2628 on poistettu? Ajossa se on edelleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #14 : Toukokuu 12, 2024, 21:20:07 » |
|
Millä perusteella 2628 on poistettu? Ajossa se on edelleen.
Kiitos oikaisusta! Ko. virhe on ollut mulla näköjään jo viime lokakuun päivityksessä, en löydä muuta selitystä asiaan kuin sen, että mulla on menneet numerot sekaisin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 325
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 03, 2025, 12:08:59 » |
|
Onko tätä aihetta mahdollista päivittää?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Leevi Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 16
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 03, 2025, 13:30:02 » |
|
Toisaalla kysyttiin, mitkä ruotsinlaivat ovat edelleen ajossa.
Minulla ei ole mitään virallista raporttia, mutta tutkin vaunut.orgin kuvia ja juliadatan havaintoja.
Ajossa: 2726, 2735, 2737, 2738, 2739, 2741, 2742, 2744, 2747, 2748, 2749, 2751, 2754, 2757, 2758 =15kpl
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1845
|
« Vastaus #17 : Heinäkuu 03, 2025, 13:47:19 » |
|
Ajossa olevat ja poistetut Dv12-veturit (kokonaisvalmistusmäärä 192) päivitys 3.7.2025
2500-sarja: 2501, 2502, 2503, 2504, 2505, 2506, 2507, 2508, 2509, 2520, 2521, 2522, 2523, 2524, 2526, 2527, 2528, 2529, 2530, 2540, 2541, 2543, 2545, 2547, 2549, 2550, 2552, 2553, 2554, 2555, 2556, 2557, 2558, 2559, 2560, 2561, 2562, 2563, 2567, 2568, yht. 40 veturia ajossa (poistettu yht. 28 kpl)
2600-sarja: 2605, 2606, 2608, 2609, 2611, 2612, 2614, 2618, 2624, 2627, 2628, 2629, 2631, 2632, 2636, 2638, 2639, 2641, 2643, 2644, 2645, 2648, 2650, 2651, 2652, 2653, 2654, 2655, 2656, 2658, 2660, 2661, 2662, 2663, 2664, yht. 35 veturia ajossa (poistettu yht. 29 kpl)
Käytössä olevat värin mukaan: Punaiset 2600-sarjalaiset: 2608, 2609, 2612, 2614, 2624, 2629, 2631, 2636, 2638, 2641, 2645, 2650, 2652, 2653, 2654, 2655, 2658, 2661, yht. 18 veturia
”Viherretyt” 2600-sarjalaiset: 2605, 2606, 2611, 2618, 2627, 2628, 2632, 2639, 2643, 2644, 2648, 2651, 2656, 2660, 2662, 2663, 2664, yht. 17 veturia
2700-sarja: 2726, 2735, 2737, 2738, 2739, 2741, 2742, 2744, 2747, 2748, 2749, 2751, 2754, 2757, 2758, yht. 15 veturia ajossa (poistettu 2701-2725, 2727-2734, 2736, 2740, 2743, 2745, 2746, 2750, 2752, 2753, 2755, 2756, 2759, 2760 – yht. 45 kpl)
Dv12-vetureita yhteensä ajossa 90, 102 poistettu
Tässä voi olla eroa todellisuuteen, katselin mitä Pieksämäen kuvissa näkyy.
edit1: lisätty 2628 käytössä olevaksi. edit2: 2539 ja 2566 korjattu.
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2025, 12:51:25 kirjoittanut Jouni Hytönen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 203
|
« Vastaus #18 : Heinäkuu 04, 2025, 00:35:29 » |
|
Myös 2539 ja 2566 ovat poistuneet kierrosta. Muistutetaan vielä, että jotkin seuraavista yksilöistä saattavat palata liikenteeseen, jos vaan menevät kaupaksi: 2551, 2607, 2620, 2634, 2640, 2646, 2731, 2732.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 412
|
« Vastaus #19 : Eilen kello 00:01:06 » |
|
Romuksihan nuo ovat menossa lähes täysin. Aina kun vetureita poistetaan, on myyjän taholta varmistettu, ettei myytävien vetureiden saneeraaminen ole enää taloudellisesti kannattavaa. Joistakin puuttuu telit sekä paljon muuta, joistakin pääkone ja riittävästi osia voimansiirrosta, jne, jne... Näin monopoli toimii.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 203
|
« Vastaus #20 : Eilen kello 01:45:47 » |
|
Romuksihan nuo ovat menossa lähes täysin. Aina kun vetureita poistetaan, on myyjän taholta varmistettu, ettei myytävien vetureiden saneeraaminen ole enää taloudellisesti kannattavaa. Joistakin puuttuu telit sekä paljon muuta, joistakin pääkone ja riittävästi osia voimansiirrosta, jne, jne... Näin monopoli toimii.
Pieksämäen konepajan kalmojen tapauksessa näin varmasti onkin. Edellisessä postauksessani mainitsemani yksilöt ovat myynnissä väitetysti liikennekelpoisina, ja niistä kaksi on kuin onkin mennyt äskettäin kaupaksi ja kohta mennee kolmaskin.2662 ja 2749 ovat näköjään poistuneet vahvuudesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 564
|
« Vastaus #21 : Eilen kello 21:09:25 » |
|
Tuli mieleen kysymys: Moottori II:n mukaan Dv12:ssa on käytetty kahta eri mallia olevaa kierrosluvunsäätimiä.
Jos näitäkin on menty raksimaan hylätyistä veke, niin se tietää sitä, että huutokaupatuilla ajokuntoisilla vetureilla saattaa se ajokuntoisuus olla kovin suhteellista.
Itse asiassa ehkä parasta olisi huutaa Deeverit täysin tyhjinä hylsyinä ja suunnitella moottorin-vaihteiston ISON LUOKAN päivittämistä säätö- ja ohjauslaitteineen kaikkineen. Onnistuu kyllä, mikäli huutajalla on siihen laittaa rahaa Roope Ankan rahasäiliöllisen verran. Riittääkö sekään?
Koko touhu vaatii aika helvetillisen isoa suunnittelutyötä, kokoluokaltaan vähintään kymmenien ihmisten tiimin työpanosten verran. On tehtävä prototyyppi, koeajettava sitä ympäri valtakuntaa, viilattava protosta ilmenneet suunnitelufibat pois ja taas koekäytettävä.
Entä osaaminen? Deeveri on metalliteollisuustuote, yleisten teknillisten lainalaisuuksien alla ja myötä synnytetty, mutta riittääkö se tämän päivän vaatimuksilla? Vaikkapa nyt esimerkiksi raaka-aineet? Aineoppi kuitenkin kehittyy eteenpäin. Jossain päin maailmaa on aina ihmisiä miettimässä tehtävänantonsa myötä parannuksia ja/tai edelleen kehittelyjä. Oli sitten kyse veturitekniikasta tai naisten estrogeenihormonikorvauslääkkeistä tai vaikka uusista ravintoaineista tai työkaluteräslaaduista.
Ihminen, tuo syntinen saatana kurja on jokseenkin puuhakas olento!
Eikä siinä vielä kaikki: aluskehysten ja telien hitsisaumat on milli milliltä käytävä läpi vaikka uä-kuvaamalla tai rönkkenillä. Sekään ei takaa vielä yhtään mitään, rakenteet voivat olla aika väsyneitä => murtumavaara !!!.
MGO-myllyillä on joka tapauksessa heitettävä vesilintua, ovat 1950-luvun tekniikkaa. Entä Voithin vaihdelaatikot - samaa iäkästä systeemiä.
Saako valmistajilta edes piirustuksia, jos varaosissa tökkii?
Minun mielestäni VR:n tässä mainittu huutokaupustelu on silkkaa vittuilua! Rahalla EI OLE moraalia, eikä sitä jumaloivilla "talousosaajillakaan".
Hommailu on just samanlaista kuin jenkeissä aikanaan 1800-luvulla kohdeltiin intiaaneja: "Suuri valkoinen isämme itärannikon pääkaupungista lahjoittaa teille, punaisille veljillemme lämpimiä huopia ihan hyvän hyvyyttään!"
Ne samat huovat olivat saastuneita ja pesemättömiä, isorokkosairaalan ylijäämää. Kuolleet eivät niitä enää tarvinneet...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Kattelus
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 27
|
« Vastaus #22 : Eilen kello 21:31:22 » |
|
Tuskin pieniä määriä uutta/vanhaa kalustoa kannattaa mitenkään ruveta suunnittelemaan. Tilaus vain jollekkin Eurooppalaiselle veturitoimittajalle. Siis jos pinkka kestää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|