|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 640
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 31, 2023, 12:31:38 » |
|
Noinkohan Tk2 on vapaasti myynnissä eikä esim. Rautatiemuseolla ole nokan koputtamista asiaan? Eikös tämä ole ainoa Suomessa säilynyt yksilö vuosisadan alun tavarajunavetureista (Tk1, Tk2) eikä saman aikakauden henkilöjunavetureistakaan ole Suomessa säilynyt, kuin yksi Hk5. Tällä perusteella 419:n luulisi olevan historia-arvoltaan merkittävimmästä päästä suomalaisia museovetureita ja monin kerroin arvokkaampi, kuin joku yksittäinen Haapamäellä oleva Ukko-Pekka tai Risto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2023, 15:29:15 » |
|
Eipä taida olla, kuin siinä tapauksessa, että veturia oltaisiin viemässä ulkomaille , jolloin veturi saattaa vaatia vientiluvan. Eikä kai edes romutuksesn oaslta liene nokan koputtamista.
Ennustaako tuo muuten vielä koko puiston toiminnan alasajoa ja höyryveturien romutusaaltoa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2023, 17:02:38 » |
|
Eikös tämä ole ainoa Suomessa säilynyt yksilö vuosisadan alun tavarajunavetureista (Tk1, Tk2)? Vieläkö VR:n/Rautatiemuseon omistama Tk2 407 on Närpiössä kesäteatterin vajassa? En keksi mitään hyvää syytä, miksi Haapamäen puistoyhtiö ei voisi myydä omistamaansa veturia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 456
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 31, 2023, 18:00:36 » |
|
Eipä taida olla, kuin siinä tapauksessa, että veturia oltaisiin viemässä ulkomaille , jolloin veturi saattaa vaatia vientiluvan. Eikä kai edes romutuksesn oaslta liene nokan koputtamista.
Ennustaako tuo muuten vielä koko puiston toiminnan alasajoa ja höyryveturien romutusaaltoa?
Jassoo! Että tällainen päivä tuli elettäväksi! Jotenkin aavistin... Pr2 ja Hv4:t olisi syytä korvamerkitä, ettei niitä ainakaan pistetä pataan, perinteelliseen ja suomalaiskansalliseen tapaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 640
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 31, 2023, 20:12:09 » |
|
En keksi mitään hyvää syytä, miksi Haapamäen puistoyhtiö ei voisi myydä omistamaansa veturia.
Vuonna 2004 http://vaunut.org/kuva/8235, kun oli yksi Haapamäelle varastoidun kaluston hävityskierros niin "väitettiin", että Rautatiemuseokin antoi lausunnon asiasta. Siitä päätellen kalusto oli aikoinaan luovutettu Haapamäelle säilyttämistarkoituksessa eikä hävitettäväksi. Sitä en tiedä, jos Rautatiemuseon osuus olikin leikkipuhetta tai Tk2 on päätynyt Haapamäelle erilaisella sopimuksella kuin muut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 01, 2023, 04:29:09 » |
|
Keuruun Matkailu Oy julkaisi (pdf)tiedotteen 13.09.2004 otsikolla "ROMUTUS JA TALLIN IKKUNOIDEN KUNNOSTUS KÄYNTIIN HAAPAMÄELLÄ", minkä yhtenä seitsemästä allekirjoittaneesta oli silloinen Museonjohtaja M. Bergström, Suomen Rautatiemuseo, eli r-museolla oli sormensa pelissä silloisen romutuskierroksen suhteen yhtena seitsemästä lisätietojen antajista.
Kuka tai mikä taho minkäkin veturin omisti jäljelle jääneiden yksilöiden osalta ei tästä tiedotteesta käynyt ilmi. Veturipuistoa tuskin nyt ollaan ajamassa alas, koska mitä sinne sen jälkeen jäisi? Mutta kuka (tai mikä) omistaa veturit (tai minkäkin veturin) vuonna 2023, tämä olisi hyvä tietää tänään, täällä, tässä ja nyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
« Vastaus #7 : Marraskuu 01, 2023, 07:19:11 » |
|
Vuonna 2004 http://vaunut.org/kuva/8235, kun oli yksi Haapamäelle varastoidun kaluston hävityskierros niin "väitettiin", että Rautatiemuseokin antoi lausunnon asiasta. Siitä päätellen kalusto oli aikoinaan luovutettu Haapamäelle säilyttämistarkoituksessa eikä hävitettäväksi. Sitä en tiedä, jos Rautatiemuseon osuus olikin leikkipuhetta tai Tk2 on päätynyt Haapamäelle erilaisella sopimuksella kuin muut. Jos kohde on deponoitu eli "lainattu" puistolle, niin silloin sitä ei tietenkään voi myydä. Jos kohde on hankittu tavanomaisella kauppasopimuksella, niin kauppakirjassa voi tietty olla erilaisia ehtoja. Mikäli muistan oikein, niin kyseinen Tk2 hankittiin aikoinaan Lastenlinnalta (Lastenlinnan säätiöltä?) ostamalla. Jos näin tapahtui, niin kaupan yhteydessä omistusoikeus siirtyi, jolloin uusi omistaja voi tehdä omistukselleen mitä haluaa — ellei kauppakirjassa ole jotain ehtoja.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2023, 09:13:31 kirjoittanut Petri Sallinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 01, 2023, 21:14:00 » |
|
Jotenkin tuntuu, että puiston tarina alkaa olemaan lopussa. Ilmeisesti muuta veturikalustoa koskee myyntirajoitukset. Oma veikkaukseni on, että momemmat veturit päätyvät terästeollisuuden raaka-aineeksi ja asbestit joidenkin rasistteeksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 01, 2023, 22:54:28 » |
|
Eipä näytä firmalla olevan liiemmälti Liiketoimintaa. Liikevaihtoa ei ilmoiteta olleen 2021 ja 2022 ollenkaan ja tilikauden tulostakin on ollut kumpanakin vuonna 2000 euroa. Työntekijä määräksi ilmoitetaan 1 henkilö. Myynnissä on myös pienoisjuna mallia Huru (LH 45 000 euroa?!) ja ilmatorjuntatykki Bofors 40ltk38 (LH 15 000 euroa)
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #11 : Marraskuu 02, 2023, 15:58:32 » |
|
Eipä näytä firmalla olevan liiemmälti Liiketoimintaa. Ainakin puisto ja ravintolavaunu ovat auki vielä nyt talvellakin viikonloppuisin. https://www.veturipuisto.fi/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #12 : Marraskuu 03, 2023, 10:50:02 » |
|
Onkohan tuolla ravintola/kahvila puolella eri yrittäjä. Netistä poimittua: "Yksin ei Jussi Nikulan ja Sari Teräs-Nikulan tarvitse Höyryveturipuiston alueella toimia. Juhlatalo Ukko-Pekan yrittäjä Erja Kiviluoma on tuttu ravintolayrittäjänä. Hän jatkaa samoilla linjoilla".
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 71
|
« Vastaus #13 : Marraskuu 04, 2023, 13:54:18 » |
|
Herättäisivätpä ihmisoikeudet yhtä intohimoista keskustelua, kuin Kalusto.
No, ehkä asioilla on tärkeysjärjestyksensä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #14 : Marraskuu 04, 2023, 14:17:00 » |
|
Onkohan tuolla ravintola/kahvila puolella eri yrittäjä. Netistä poimittua: "Yksin ei Jussi Nikulan ja Sari Teräs-Nikulan tarvitse Höyryveturipuiston alueella toimia. Juhlatalo Ukko-Pekan yrittäjä Erja Kiviluoma on tuttu ravintolayrittäjänä. Hän jatkaa samoilla linjoilla".
Juhlatalo Ukko-Pekka on erotettu aidalla Höyryveturipuistosta. Se on toiminut viime aikoina täysin erillään rautatieaiheesta. Kesäisin se on toiminut lähinnä Höyrypaviljonki-nimisenä tanssilavana ja varmaankin lopettaa toimintansa, ellei ole jo niin tehnyt. Höyryveturipuisto ja sen ravintolavaunu, makuuvaunu sekä leirintäalue on siis eri firma. Kolmantena toimijana on sitten vielä HMVY.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|