Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #25 : Kesäkuu 12, 2024, 09:27:40 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1171
|
« Vastaus #26 : Kesäkuu 12, 2024, 17:49:39 » |
|
Eiköhän jokainen ymmärrä, että systeemissä on jotain perustavanlaatuista pielessä, jos VR saa aikaiseksi myydä yhden (1) dieselveturin toiselle toimijalle koko sinä aikana, kun se on toiminut osakeyhtiömuodossa vuodesta 1995 lähtien. Jos sama myyntitahti jatkuu, muille toimijoille on kerääntynyt sadan VR:n vanhan veturin fleet 2900 vuodessa.
Jää nähtäväksi, kummassa henki tuolloin paremmin pihisee, VR:n de facto -monopolissa vai Paavo Väyrysessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #27 : Kesäkuu 12, 2024, 18:38:13 » |
|
Mulle ei ainakaan oo auennut, mitä itua tuollaisessa muutaman veturin huutokaupassa on, jos vanhenevaa kalustoa halutaan oikeasti poistaa. Potentiaalisllla ostajilla ei ole varaosia - niitä tuskin on mistään saatavilla, ellei VR myy - eikä ammattitaitoista ko. vehkeet tuntevaa henkilökuntaa vetureiden ylläpitoon ja kuljettamiseen, jos on tarkoitus niillä ajaa. Tietysti voisi huutaa toisen Valakon tai toisen Deeverin varaosiksi, mutta ei näillä hinnoilla. Ei jummarra...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 509
|
« Vastaus #28 : Kesäkuu 12, 2024, 22:55:52 » |
|
Epäilen vahvasti, että onko Deeverit uutenakaan maksaneet noin paljon...?
320 000 € / kpl loppuun ajetusta Deeveristä on silkkaa maantie- eiku junarosvousta!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 81
|
« Vastaus #29 : Joulukuu 14, 2024, 16:35:47 » |
|
VR Group tiedottaa: https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/osana-yhteiskuntaa/vr-myy/dieselveturit/Kritiikkiin on nyt herätty, sillä uuden myyntierän mukaan on saatavilla myös ostajan määrittelemä, erikseen hinnoiteltava varaosapaketti. Tässä on nyt mukana jo enemmän realismia, joskin varaosien hinta ja kunto ovat hyvä kysymys. Aivan uusia yrityksiä VR ei tosin halua päästää huutamaan vetureista, vaan huutajien täytyy olla valmiiksi rautatieoperaattoreita turvallisuustodistuksineen ja ECM-sertikaatteineen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 509
|
« Vastaus #30 : Joulukuu 29, 2024, 11:14:46 » |
|
VR:n huutokauppailmoituksesta poimittua:
Dv12: nrot 2732 m/1967 2634 m/1977 2646 m/1978 2731 m/1967 2551 m/1966 2620 m/1975 2607 m/1974 2640 m/1977
Dr16 nro 2813 m/1991, pohjahintakin mainittu.
No miksei, kunto ainakin on mainittu, telien kohdalta nyt ainakin. Mutta minusta koko keissi kuulostaa silkalta vittuilulta, sillä ostajan tulee kuitenkin tehdä täydellinen kuntotarkastus ostokselleen: telien, aluskehyksen ja vielä kuljettajan istuimien jousienkin ultraäänitarkastuksella!!! Vanhin myytävä Deeveri kun on jo 58-vuotias!
Olkoonkin mekaniikka mekaniikkaa, mutta hitsisaumatkin on rönkkenillä käytävä läpi. Hyvä on jos jokin ei-rautatien-paja osaa tarpeelliset osiin purkamiset ja mittaukset/tutkimukset tehdä myös.
Ellei VeeÄr Fletkares sitten käytä tilannetta säälittä hyväkseen ja nyhdä ostajalta loputkin rahat pois osaamisellaan...?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #31 : Tammikuu 08, 2025, 19:58:22 » |
|
Hui, hai! Näin katoavaa on suomalainen dieselveturiperinne. 1960-luvun väkevät yleispelastajat eli deeverit ja siihen kylkeen Valmetin muka huippu-HiTec-maailmanvalloittajat Dr 16, eli jälkimmäiset osoittautuivat kuitenkin tyhjiksi tynnyreiksi, ennakkomaineensa suhteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7389
|
« Vastaus #32 : Tammikuu 08, 2025, 20:22:08 » |
|
Eiköhän jokainen ymmärrä, että systeemissä on jotain perustavanlaatuista pielessä, jos VR saa aikaiseksi myydä yhden (1) dieselveturin toiselle toimijalle koko sinä aikana, kun se on toiminut osakeyhtiömuodossa vuodesta 1995 lähtien. Jos sama myyntitahti jatkuu, muille toimijoille on kerääntynyt sadan VR:n vanhan veturin fleet 2900 vuodessa.
Jää nähtäväksi, kummassa henki tuolloin paremmin pihisee, VR:n de facto -monopolissa vai Paavo Väyrysessä.
Jollain tavalla tuo osakeyhtiömuoto kannattaa ottaa tarkasteluun ja mahdollisesti jopa purkaa joissain tapauksissa, ei välttämättä sovi näin köyhään maahan!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 509
|
« Vastaus #33 : Tammikuu 08, 2025, 23:41:03 » |
|
Omansa lainen kuvio oli rautateiden valtionvirastoaikana se, kun rautatiet "joutuivat" [asiantuntemuksellaan tosin!] itse maksamaan omat ratansa ja niiden kunnossa pitämiset.
Maantieliikenteenhän ei tällaisesta tarvinnut koskaan päänsärkyä sairastaa. Kyllähän autopuolelta veroja nyhdettiin sumeilematta, mutta missään tapauksessa se ei ollut "korvamerkittyä" nimenomaan autoliikenteen ja sen infrastruktuurin hyväksi.
Jos jotain vastaavaa korvamerkityksi veroksi esitettiin, niin se hukutettiin kovaan älämölöön ja julisteltiin olevan niiiiiin väärin!
Muistetaanpa vain vuonna 1958 säädetyn autoveron tapaus: - sen luvattiin olevan tilapäinen. Kuinkas kävikään?
Kohta saan "kosmisen struktuurin balanssihäiriön". Eikä muuta kuin ulos kävelylle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #34 : Tammikuu 13, 2025, 20:39:56 » |
|
Jos vieläkin kauemman muistellaan menneitä, niin legendaarinen tilapäisvero LVV (Liikevaihtovero) säädettiin sota-aikana (1942) tilapäiseksi veroksi sodan kulujen kattamiseksi. Sota ilmeisesti jatkui suomessa aina 1990-luvulle asti, jolloin LVV:stä tuli ALV. Ja yhä sota kai jatkuu.....?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|