Resiina  |  Resiina-lehti  |  Aihe: Resiina 4/2023  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Markku Nummelin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« : Joulukuu 12, 2023, 13:38:55 »

Resiina 4/2023 on saanut tänään painoluvan. Näemme lähipäivinä, miten lehti kulkee postilaatikkoihin muun joulupostin seassa. Pääartikkeli lehdessä käsittelee Suomen valtion rataverkon hiipuneita rataosia. Tarkoitus on luoda yleiskatsaus tilanteesta. Mukana on Nyky-Suomen suljettuja rataosia, jotka ovat olleet ainakin jonkin aikaa osa valtion rataverkkoa, ja ovat muodostaneet yhteyden eri liikennepaikkojen välille. Mukana ei ole rataoikaisuja, eikä esimerkiksi soraraiteita. Suomessa riittää vielä rataverkonkin osalta paljon tutkittavaa: monesta näistä radoista voisi tehdä vielä oman artikkelin tai jopa kirjankin… Pienoisrautatietkin ovat tässä lehdessä esillä, kuten myös jäljellä oleva Stalinin virkavaunu. Ja vaikka edellisen Resiinan ilmestymisestä ei ole vielä kovin pitkä aika kulunutkaan, on rataverkolla tapahtunut taas paljon kaikenlaista; tästä tiivistelmä on Tasoristeys-palstalla. Ja vaikka Resiinan vuoden 2024 perusrunko on jo tiedossa, ottakaapa rohkeasti yhteyttä omista artikkeli-ideoistanne. Samalla kiitän kaikkia Resiinan vuosikerran 2023 tekoon osallistuneita! Ilman Teitä ei lehteä syntyisi.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #1 : Joulukuu 22, 2023, 20:21:55 »

Resiina tuli tänään sopivasti ennen joulua. Pikaisen tutustumisen perusteella erittäin hyvää työtä jälleen kerran. Erityisen mielenkiintoinen ja itselle uutta tietoa tuova artikkeli oli hiipuneista rataosista kertova juttu. Kiitokset ja hyvät joulut kaikille tekijöille kuin myös kaikille Resiinan lukijoille!
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #2 : Joulukuu 23, 2023, 01:34:20 »

00320 vastaanotti lehden jo 21.12. Hyvä lehti, kuten osasin jo etukäteen odottaa. Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta kustantajayhdistysten jäsenille - ja kaikille muillekin!
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #3 : Joulukuu 23, 2023, 11:46:18 »

37150 Nokia joutuu näköjään odottamaan joulun yli lehteään.
tallennettu

Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #4 : Joulukuu 23, 2023, 19:58:17 »

86300 Ratakilometri 658 kiittää ja kuittaa lehden saapuneeksi luettavaa, pitkinä joulunpyhinä.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #5 : Joulukuu 23, 2023, 21:11:29 »

80230 Jns yllättyi positiivisesti vastaanottaessaan lehden 22.12. Kiitos ja Hyvää Joulua kaikille!
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #6 : Joulukuu 23, 2023, 23:55:21 »

02770 20+600 kuittaa lehden saapuneeksi tuli jo torstaina.
tallennettu
Jukka Tölkkö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #7 : Joulukuu 24, 2023, 03:23:09 »

00370 kuittaa lehden saapuneeksi kilometrille 8 ja kiittää mielenkiintoisesta lukupaketista.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #8 : Joulukuu 24, 2023, 15:22:16 »

20300 odottaa kärsivällisesti välilihapäiville saakka, josko lehti ilmestyisi.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #9 : Joulukuu 28, 2023, 08:18:38 »

Kysymys ylläpidolle: voisiko Resiina-lehtien kunkin numeron sisällöstä avata erilliset keskusteluketjut? Nyt esimerkiksi tämä Resiina 4/2023 -niminen ketju kattaa keskustelun siitä, minä päivänä kyseinen numero on tupsahtanut kunkin tilaajan postilaatikkoon. En siksi näe järkevänä sekoittaa lehden sisältöä koskevaa keskustelua tähän ketjuun.

Voisiko ylläpito perustaa jonkin hyväksi katsomansa säikeen, jossa keskusteltaisiin nimenomaan lehden artikkeleista? Esimerkiksi tuoreimmassa lehden numerossa on pari erittäin hyvää juttua, joista olisi kiinnostavaa kuulla muidenkin mielipiteitä.
tallennettu
Markku Nummelin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #10 : Joulukuu 28, 2023, 10:41:50 »

Kiitos palautteesta! Itse asiassa tämä otsikko on tarkoitettu nimenomaan palautteelle lehdestä, artikkeleista ja tuomaan uusia kehitysehdotuksia. Olenkin jo saanut niitä muutaman, joista kiitän. Mutta niitä voi esittää myös tässä.  Tämä keskustelu on ajan kuluessa muotoutunut vastaanottokuittauksiksi, mutta on siis tarkoitettu laajempaan keskusteluun. Mutta toki aina uuden keskusteluketjun voi avata, miksei esimerkiksi hiipuneista radoista jonkun kivan avauskuvan/kuvien kanssa (esimerkiksi Keräsen Tapsalta sain upeita kuvia kymmeniä ja lehteen mahtui vain osa niistä).
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #11 : Joulukuu 28, 2023, 14:07:29 »

Kiitos palautteesta! Itse asiassa tämä otsikko on tarkoitettu nimenomaan palautteelle lehdestä, artikkeleista ja tuomaan uusia kehitysehdotuksia. Olenkin jo saanut niitä muutaman, joista kiitän. Mutta niitä voi esittää myös tässä.  Tämä keskustelu on ajan kuluessa muotoutunut vastaanottokuittauksiksi, mutta on siis tarkoitettu laajempaan keskusteluun. Mutta toki aina uuden keskusteluketjun voi avata, miksei esimerkiksi hiipuneista radoista jonkun kivan avauskuvan/kuvien kanssa (esimerkiksi Keräsen Tapsalta sain upeita kuvia kymmeniä ja lehteen mahtui vain osa niistä).

Selvä juttu. Mietinkin, että aluksi Resiinan irtonumeroiden saapumiskuittaukset olivat ihan veikeä juttu, mutta nyt kun näissä Resiina X/20XX -ketjuissa ei mitään muuta enää olekaan, alkoi jutun veikeysaste hieman himmentyä. On eri juttu puhua jalkaanmenevyydestä parikymmentä vuotta kuin järjestää nopeuskilpailuita kerrasta toiseen Resiinan irtonumeroiden tipahtamisesta postiluukkuun Hymyilee

Yhtä kaikki, Resiina 4/2023 piti sisällään lukuisia kiinnostavia juttuja, joista nostan tässä esiin Markun kirjoittaman ajankohtaisen pääkirjoituksen tuolla länsimaissa toimivista käytetyn kaluston vuokrausmarkkinoista ja kalustoyhtiöistä. Lentokonepuolelta tuttu sale and leaseback -käytännön ulottaminen rautatiekalustoon Euroopassa oli ainakin itselleni uutta.

Suomen valtion omistajaohjaus on ollut kaikki nämä 28 vuotta osakeyhtiö-VR:n suhteen ponnetonta – ja samalla onnetonta –, kun yhtiön on annettu romuttaa käytännössä kaikki vanhempi kalustonsa. Näin ollen kunnollisia kaluston jälkimarkkinoita Suomeen ei pääse syntymään lainkaan. VR:n marraskuussa kertoma Dv12- ja Dr16-vetureiden sekä tänään kerrottu 1-kerros-IC-vaunujen ja sinisten vaunujen huutokauppa on toki hyvä alku käytetyn kaluston jatkokäyttöä ajatellen, mutta sillä ei vielä kunnollista kilpailua saada aikaiseksi. Kymmenkunta veturia ja 51 matkustajavaunua on kuitenkin hyvin laiha lohtu siihen nähden, kuinka paljon VR ehti paloitella kalustoaan sinä aikana, kun se on ollut osakeyhtiö. Kyse on joka tapauksessa sadoista, ehkä jopa yli 500 matkustajavaunusta. Tätä ei voi perustella rehellisesti millään todellisella syyllä.

Mitä sitten uuden kaluston hankintaan Suomeen tulee, se on käytännössä hyvin kaukana tulevaisuudessa, eikä pelkästään taloudellisten seikkojen vuoksi, vaan myös siksi että Euroopan suurimmilla veturivalmistajilla ovat tilauskirjat niin täynnä, että vetureiden toimitusajat venyvät viiteen vuoteen, jopa ylikin.

Kun edellä olevan ynnää yhteen, meillä Suomessa saattaa olla tämän vuosikymmenen loppuun mennessä liikenteessä reilu puolenkymmentä pikajunarunkoa ja niihin veturit keulille, joista tosin vain Dr16:t soveltuvat IC-vaunujen vetäjiksi 1500 V:n syöttömahdollisuutensa vuoksi. Vuonna 2030 VR täyttää osakeyhtiömuodossaan 35 vuotta, ja mikäli ennustukseni osuu yhtään oikeaan, yhtiöllä on vielä tuolloinkin reilusti yli 90 prosentin markkinaosuus matkustajajunaliikenteessä. Unohtaa ei toki sovi Suomen Lähijunat Oy:n hanketta, mutta siitä on erillinen keskusteluketjunsa ja se löytyy tästä.

Nyt VR kertoo, kuinka se "tukee hallitusohjelman toteutumista ja omilla aktiivisilla toimenpiteillään pyrkii edistämään raidemarkkinan kasvua ja kilpailua Suomessa.", kun yhtiö on aiemmin omilla aktiivisilla toimenpiteillään pyrkinyt nimenomaan estämään raidemarkkinan kasvua ja kilpailua Suomessa. Jokainen voi pohtia itse, onko tuo VR:n tiedotteesta suoraan poimittu sitaateissa oleva osuus kirjoitettu yhtiön viestintäosastolla hammasta purren vai vapaasta yhtiön omasta tahdosta.

Palaan lopuksi alkuperäiseen pohdintaani – mitä jos valtion omistajaohjaus olisi käyttänyt VR:ään niitä työkaluja, joita omistajalla omaan yritykseensä on käytettävissä? Eri arvioiden mukaan monopoli-VR:n aiheuttama kansantalousgäppi yhtiön osakeyhtiöaikana on ollut pitkälle yli 10 miljardia euroa, jos lähtötietoina pidetään 400…600 miljoonan euron negatiivista kansantalousvaikutusta vuosittain.

On selvää, että valtio voi aina piiloutua osakeyhtiölain taakse ja antaa yhtiölle vapaat kädet, mikäli se ei osaa tai halua puuttua omistamansa yhtiön operatiiviseen toimintaan. Mikään ei kuitenkaan estä kutsumasta ylimääräistä yhtiökokousta koolle vaikka kahden viikon kuluttua, jos yhtiön toimintaan halutaan puuttua. Sekä valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosastolla että eri ministeriöissä on varmasti osaamista sen verran, ettei omistettujen yhtiöiden ohjaaminen jää siitä kiinni. Kysymys on lähinnä siitä, onko näillä tahoilla ja viime kädessä poliitikoilla uskallusta puuttua asioihin?

Sanna Marinin hallituksen aikaan oli selvää, ettei silloisella hallituksella ollut – sen enempää hallituksen ajaman aatteen kuin ay-liikkeen suuntaan olevien velkojenkaan osalta – muita mahdollisuuksia kuin kätilöidä LVM:n ja VR:n välinen ns. "ysivuotinen" eli yhdeksän vuoden suorahankintasopimus ostojunaliikenteestä. Tällä sopimuksella VR:n tosiasiallinen monopoli juntattiin entistä syvemmälle suomalaiseen maaperään. Kun tähän yhdistetään kalustokysymys, olkoonkin että nyt huutokaupattavaksi on tulossa sekä käytettyjä vetureita että vaunuja, ei ole mikään ihme, ettei Suomen rautatiemarkkinoille ole kovasti tunkua.

Mutta miksi juuri rautatiemarkkinan avaaminen kilpailulle on Suomessa niin tavattoman vaikeaa? Ruotsissa, jossa rautateiden kilpailu on ollut vapaata jo pitkälle toistakymmentä vuotta, paikalliset VR:t, SJ ja Green Cargo, eivät ole olleet valtion erityissuojelussa, mutta jostain syystä Suomessa asia on toisin.

Niin ja sitten se tämän keskusteluketjun olennaisin asia, jonka joku nokkela lukija pystyi ehkä päättelemään jo yllä olevasta kirjoituksestanikin, lehti on tullut ja se on kohta luettu. Kiitos ja kumarrus.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #12 : Joulukuu 28, 2023, 16:04:04 »

»Iskä kat, tääl o tomne juna!» 26200 Rma kiittää ja kuittaa Resiinan vastaanotetuksi. Sitä ei voi tietää, tekikö painotuote mutkan Viron kautta, kuten Väykän kannattajakorttilähetys.


* Resiina 4-2023.jpg (276.06 kilotavua, 800x1200 - tarkasteltu 161 kertaa.)
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #13 : Joulukuu 28, 2023, 19:52:51 »

02940 Espoo tuli vihdoin tänään Resiina 4/2023. Hyvää Uutta Vuotta kaikille!
tallennettu
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 58


« Vastaus #14 : Joulukuu 29, 2023, 08:35:57 »

Hiipuneista radoista kehkeytyvä kysymys. Onko jollakin havaintoja tai lisätietoa Kristiinankaupungin tavaraliikenteestä? Mitä sinne meni tai sieltä tuli tavaravaunuissa?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1396


« Vastaus #15 : Joulukuu 31, 2023, 09:46:09 »

Suomen suljettu rataverkko aiheuttaa näköjään kalusto ongelmia ja monopoleja.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #16 : Joulukuu 31, 2023, 10:19:52 »

Suomen suljettu rataverkko aiheuttaa näköjään kalusto ongelmia ja monopoleja.

Millä lailla "suljettu rataverkko" nämä ongelmat aiheuttaa? Entä miksi monopoli on kommentissasi monikossa?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #17 : Joulukuu 31, 2023, 16:12:35 »

Hiipuneista radoista kehkeytyvä kysymys. Onko jollakin havaintoja tai lisätietoa Kristiinankaupungin tavaraliikenteestä? Mitä sinne meni tai sieltä tuli tavaravaunuissa?

Eiköhän liene ollut tavallista kappaletavaraa ja tietysti postia. Kokojunat ovat vasta myöhempien aikojen hapatusta.

Aikanaan rautatiet palvelivat koko valtakuntaa yksittäisten kollien, lavojen ym. kuljettajana. Ei puisen kuormalavan suomalaista mallia eli FIN-lavaa turhaan kutsuttu toiselta nimeltä VR-lavaksi. Sitä aiemmin tavarat lempattiin asemilla käsipelissä nokkakärryihin ja niillä varastoon - junaan - varastoon, josta sitten vastaanottaja tuli kollinsa noutamaan.

Kirjoittelen tätä perintönä saadussa nojatuolissa, jonka pohjassa on vieläkin VR:n osoitelappu LAHTI tavara - TOIJALA tavara. Paappa oli ostanut Askon nojatuolin, joka sitten tupsahti Toijalaan rautatierahtina ja pappa sitten kyselemään saapuneen tuolinsa perään tavara-aseman asiakaspalveluun tai on voinut tilata kotiinkuljetuksen VR:n kuorma-autoilla ja tullut kotiovelle Nalle-Sisun lavalla. Samalla tapaa olisi kulkenut Kristiinankaupunkiin.

Vähitellen tuo pienrahti siirtyi rautatiepaikkakunnillakin Pohjolan Liikenteen, sittemmin Transpointin ja nyttemmin Postin rekkojen kumipyörille. Myös kilpailijat, kuten Kaukokiito ja Kiitolinja tarjosivat omia palveluitaan.

Edit: Rautatiepalstalla tiedettäneen helposti vastaus kysymykseen miksi FIN-lava on mitoiltaan suurempi kuin keskieurooppalaiseksi standardiksi muodotunut EUR-lava?
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 816


« Vastaus #18 : Joulukuu 31, 2023, 17:17:30 »

Hiipuneista radoista kehkeytyvä kysymys. Onko jollakin havaintoja tai lisätietoa Kristiinankaupungin tavaraliikenteestä? Mitä sinne meni tai sieltä tuli tavaravaunuissa?
Kristiinassa oli myös toimelias satama.
Kenellä on hyllyssä eri vuosikymmenten aikana ilmestyneitä Rautatieliikennepaikkojen hakemisto -opaskirjoja rautatievirkamiehille, niin siinähän olisi mainittu kaikki rautatieliikenteeseen liittyvä olennainen tieto, ainakin sen vilkkaudesta. Rahtikirjojen ja matkalippujen lukumäärät, kalastus-/metsästysmahdollisuudet paikkakunnalla yms. sekä huomattavimmat liikennepaikan teollisuusasiakkaat.
Vanhemmasta liike-elän vilkkaudesta saa vihjeitä sanomalehtiarkistoista, kuten https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/2100347?page=1
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« Vastaus #19 : Joulukuu 31, 2023, 18:15:44 »

Eiköhän liene ollut tavallista kappaletavaraa ja tietysti postia. Kokojunat ovat vasta myöhempien aikojen hapatusta.

Kappaletavaran ohella toki myös vaunukuormia. Yksittäisiä kokojuniakin kulki myös entisaikaan, mutta ei kyllä tiedä missä määrin niitä on Kristiinankaupunkiin mahdollisesti kulkenut.

Kenellä on hyllyssä eri vuosikymmenten aikana ilmestyneitä Rautatieliikennepaikkojen hakemisto -opaskirjoja rautatievirkamiehille, niin siinähän olisi mainittu kaikki rautatieliikenteeseen liittyvä olennainen tieto, ainakin sen vilkkaudesta. Rahtikirjojen ja matkalippujen lukumäärät, kalastus-/metsästysmahdollisuudet paikkakunnalla yms. sekä huomattavimmat liikennepaikan teollisuusasiakkaat.

Vuoden 1931 Rautatiehakemisto kertoo lähtevän tavaran määrän olleen vuonna 1930 kuukausittain noin 4000 tonnia ja lähtevien rahtikirjojen määrän olleen noin 9000 kpl kuukaudessa.

Vuoden 1947 Rautatiehakemisto puolestaan kertoo lähtevien rahtikirjojen määräksi 1500 kuussa ja saapuvien 1400 kuussa. Lähtevä tavara koostui suurimmaksi osaksi puuteollisuuden tuotteista, kalasta ja ruokatavaroista. Tavarajunien määrä oli 2 vuorokaudessa.

Vuoden 1963 Rautatiehakemiston mukaan puolestaan lähteviä lähetyksiä oli 300 kuussa ja saapuvia 1150, joista 150 oli vaunukuormia. Tavarajunia oli 1 pari vuorokaudessa.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« Vastaus #20 : Joulukuu 31, 2023, 18:44:32 »

Rautatietilastoissa oli 1920-luvulle asti hyvin yksityiskohtaisia tietoja yksittäisten asemien tavaraliikenteestä.

Esimerkiksi vuoden 1915 rautatietilastosta selviää vaikkapa se tieto, että Kristiinankaupungin asemalta lähetettiin vuoden aikana Kainaston asemalle 91 tonnia tavaraa ja Kainastosta lähetettiin taas Kristiinankaupunkiin 652 tonnia tavaraa. Tai se tieto, että Kristiinankaupungista lähetettiin vuoden aikana 33 tonnia vuotia ja nahkoja, ja niitä puolestaan saapui sinne 17 tonnia.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiina-lehti  |  Aihe: Resiina 4/2023  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina