Liikennöinti Helsingistä Ruotsin Luulajaan suunnitellulla raideyhteydellä voisi alkaa jo vuoden päästä, jos infra ja kaikki muu liikennöintiin tarvittava saadaan siihen mennessä valmiiksi, kertoo Lapin Kansa ruotsalaismedioihin viitaten.
”Se on erittäin todennäköistä”, Pohjois-Ruotsissa raideliikenteestä vastaavan Norrtåg AB:n liikennekehittäjä Martin Högqvist sanoo LK:n mukaan.
Aikataulut uusitaan aina joulukuun puolivälissä, jolloin aloittaminen on mahdollista. Aikatauluja suunnittelevat VR ja Norrtåg yhdessä, ja uudet ehdotukset jätetään huhtikuussa.
Raideyhteyden sähköistäminen Laurila–Tornio–Haaparanta-välillä käynnistyi keväällä 2023. Urakan on tarkoitus valmistua vuoden 2024 loppuun mennessä.
Liikenteen alkaminen jo vuoden 2024 joulukuussa olisi erittäin tervetullutta, mutta edellyttää rahoituspäätöstä joko VR:ltä tai Suomen valtiolta, riippuen siitä, olisiko kyseessä markkinaehtoinen vai ostoliikenne, sanoo Tornion kehitysjohtaja Sampo Kangastalo LK:lle.
Myös VR:n uuden liikenteen johtaja Juho Hannukainen pitää ”aivan mahdollisena”, että operointi alkaa joulukuussa 2024 tai vuoden 2025 alussa.
”Ehtona on, että Väylävirasto saa sähköistämistyöt valmiiksi siihen mennessä sekä se, että suomalaisten junavuorojen ulottamiselle Haaparannan rautatieasemalle asti saadaan julkinen rahoitus”, Hannukainen sanoo LK:lle.
Juna Helsingistä Luulajaan (ruotsiksi Luleå) kulkisi viikon jokaisena päivänä kaksi kertaa päivässä. Junaa pitäisi vaihtaa kerran Haaparannalla. Arvioitu matka-aika on 10 tuntia.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/5a3e521d-12b5-4fa9-a57e-7d5b83deae44?ref=newsletter:3585&utm_source=Postiviidakko&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje