Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #50 : Tammikuu 05, 2024, 20:04:29 » |
|
Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.
Liittyisikö tuo siihen, että varikon isossa matkustajajunahallissa on nykyisin konepajatoimintaa (Oulun konepaja?) eli SJ:n vaunujen saneerausta? Uskoakseni, aika vahvasti liittyy. Toisekseen: Nykyinen vaunukalusto on paineilma- sähkö- ja elektroniikaltaan täysin erilaista, kuin esim. siniset vaunut. Mikään fakta ei puolla noiden vaunujen käyttövarmuutta karsittuine huoltoineen ja kiristettyine kiertoineen talviolosuhteissa. Nythän tämä on jälleen kerran tullut todistetuksi käytännössä. Jokaisena pakkasyönä ja miksi ei päivisinkin. Hyytyy, hiipuu ja tukkeentuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #51 : Tammikuu 05, 2024, 20:10:53 » |
|
PYO 263 saatto (60263) Ilmalasta Helsinkiin on jo 49 minuuttia myöhässä. Miten mahtaa käydä itse junan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #52 : Tammikuu 05, 2024, 20:18:51 » |
|
Sanotaan että aika kultaa muistot, mutta silloin kun 50-luvulla kuljin junalla kouluun oli yli 20-asteen pakkasia usein, mutta junat ja bussit kulkivat kohtuullisen hyvin. Yhden kerran muistan kun Vanattaran seisakkeella peltoaukealla porukka odotteli edellistä junaa. Näppärät olivat hakeneet läheisestä ladosta vähän olkia, päreitä yms. ja sytyttäneet nuotion. Eivät ne höyryveturitkaan tosiaan kovilla pakkasilla nopeasti ajokuntoon lämmenneet.
Matkustin rautateillä etuoikeutetusti 1980-luvun alkupuoliskolla runsaasti kautta suomen. Tuolloin myytävä varsin mainio lipputuote eli lomalippu mahdollisti paljon. Silloin oli vielä runsaasti puuvaunuja, sinisten vaunujen lisänä junarungoissa. Nopeudet olivat toki maltillisemmat, mutta ei nykyisen kaltaisia massamyöhästymisiä tuolloin esiintynyt, edes -35C pakkasilla. Vaunut olivat varsin lämpimiä - kiitos konduktöörien, jotka nakkasivat aina ohi mennessään muutaman koivuklapin vaunun vesikiertokamiinaan. Ja junan vessa toimi tuolloin, kuten junan vessan tuleekin toimia: Se oli aina käytettävissä. Naks ja pam & splash.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2024, 21:24:42 kirjoittanut Juha Toivonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #53 : Tammikuu 05, 2024, 20:28:29 » |
|
Sulatus
Esimerkki sulatuksesta. Takavuosina Sr2 punnittiin talvella, kun alusta oli täynnä jäätä ja lunta. Sitä oli 2-3 tonnia kertynyt. Jos veturi on kalikaksi jäätynyt, painoa 83 tonnia ja pitäisi saada tuo alusta sulatettua, jotta voidaan korjata. Paljonko lämpöä ja aikaa tarvitaan? Retorinen kysymys..
En tiedä vastausta kysymykseesi, mutta heitän vastakysymyksenä, kuinka paljon aikaa ja kapasiteettia vaaditaan kaluston asianmukaiseen ylläpitoon ja huoltoon, ettei nykyisen kaltaisiin vakaviin ongelmiin jouduttaisi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #54 : Tammikuu 05, 2024, 20:56:21 » |
|
IC 266 lähti Rovaniemeltä 102 minuuttia myöhässä ja on Muurolassa "vain" 101 minuuttia myöhässä. Mikäli näin suotuisa kehitys vallitsee kyseisen yöpikajunan aikataulussa koko sen matka-ajan, niin milloin tuo saapuu Helsinkiin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 222
|
« Vastaus #55 : Tammikuu 05, 2024, 21:02:23 » |
|
Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.
Liittyisikö tuo siihen, että varikon isossa matkustajajunahallissa on nykyisin konepajatoimintaa (Oulun konepaja?) eli SJ:n vaunujen saneerausta? Varmaan liittyy. Varmasti vesitys on näillä keleillä inhimillisempää hallissa, mutta eikö sen vertaa löytyisi henkilökuntaa että ne vessat saisi vesitettyä esim. Oulun asemalla. Siellä on (ollut?) käsittääkseni vesiposteja. Radalla-ohjelmassa muistaakseni oli pätkä kun konnari vesitti vaunuja Kemijärvellä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #56 : Tammikuu 05, 2024, 21:08:39 » |
|
Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.
Liittyisikö tuo siihen, että varikon isossa matkustajajunahallissa on nykyisin konepajatoimintaa (Oulun konepaja?) eli SJ:n vaunujen saneerausta? Varmaan liittyy. Varmasti vesitys on näillä keleillä inhimillisempää hallissa, mutta eikö sen vertaa löytyisi henkilökuntaa että ne vessat saisi vesitettyä esim. Oulun asemalla. Siellä on (ollut?) käsittääkseni vesiposteja. Radalla-ohjelmassa muistaakseni oli pätkä kun konnari vesitti vaunuja Kemijärvellä... Vaikka ei olisi edes vesiposteja, Oulun alueen jätehuoltofirmat kykenisivät tyhjentämään/täyttämään toimivat WC/suihku-järjestelmät junista. Jos nuo ovat vajavaisen ylläpidon tai suoranaisen rakennevirheen vuoksi umpijäässä, niin silloin eivät ehkä kykene.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 538
|
« Vastaus #57 : Tammikuu 05, 2024, 22:58:04 » |
|
Teppo on oikeassa, Vorg juna-aiheinen. Täällä mennään usein sivuraiteille kumipyörien puolelle, joskin usein hyvin mielenkiintoisille sivuraiteille.
Matkustavan yleisön silmissä joukkoliikenne on kokonaisuus ja nyt ei myöskään kumipyöräpuoli ole selvinnyt kuivin jaloin. Junaliikenteen katastrofi on nyt tietysti pääosassa.
Olen jyrkästi eri mieltä Helsingin dieselkäyttöisten nivelbussien selviämisestä talviolosuhteissa. Lukemattomien mäkeenjääntien lisäksi jäätiin sutimaan tasaisellekin tuon tuostakin. Lisäksi on huomioitava kadunpidon jatkuva huononeminen, joten tilaajan olisi syytä vaatia nivelbussit kahdella vetävällä akselilla tai sitten palataan vain teleihin, ne eivät mene linkkuun jäädessään mäkeen. Vanhat nivelbussit olivat kuitenkin lämpimiä talvella eli myös toimiva lämmitys pitäisi lisätä kalustovaatimuksiin.
No, mutta! Heti kun ilmassa näkyy leijailevan kaksi (siis tasan 2!) lumihiutaletta, niin eikun kalusto komennetaan putsaamaan Kaivopuiston ja Eiran katuja ja heti! Niin ja Aleksillakaan ei löntystelijöiden tarvitse pelätä liukastumisia sinne järjestetyn katulämmityksen takia. Muu rompooliporukka haistakoon sanonkomäminkä ja nauttikoon talvesta breakdancea tanssien: - Hakis, Kallio, Kondeka, Skitsobacka eikun anteeksi Jakomäki, Itis, Kinala-Kanala-Konalat ym.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1440
|
« Vastaus #58 : Tammikuu 06, 2024, 00:10:35 » |
|
Vorgin kaukoliikenteen seurannan mukaan (klo 23;00) 22:sta junasta vain 4 tälä hetkellä aikataulussa: IC933 (Tus-Tpe), IC67 (Hki-Ol), Pyö276 (Kli-Hki), Mv10430 (Pendon hinaus Vs-Tpe).
Kuulemma Fintrafficin liikenteenohjaajat alkavat myös väsymään VR:n myöhästymisiin - runsaasti lisää kuormitusta ohjaajan työmäärään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 222
|
« Vastaus #59 : Tammikuu 06, 2024, 18:14:38 » |
|
En ihmettele yhtään jos liikenteen ohjaajilla on väsymystä tms. turhautumista, vaikkakin tällaiset tilanteetkin heidän työhän kuuluvat. Kritiikkiin huonosta tiedottamisesta voin myös yhtyä: https://yle.fi/a/74-20068105 En sano että tiedottaminen on helppoa ja tilanteet muuttuvat, mutta nyt on vuosi 2024 niin esim. tekstiviestin lähettäminen niille joiden juna on peruttu tai paljon myöhässä luulisi olevan toteutettavissa. Oulun varikkoon liittyen on Kalevassa (maksumuurin takana) juttua https://www.kaleva.fi/eiko-pakkasesta-karsivia-junia-voi-sulattaa-oulun/6171470 jossa VR:n kunnossapidosta vastattiin että junia sulatettaisiin myös Oulussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 538
|
« Vastaus #60 : Tammikuu 07, 2024, 13:33:47 » |
|
En ihmettele yhtään jos liikenteen ohjaajilla on väsymystä tms. turhautumista, vaikkakin tällaiset tilanteetkin heidän työhän kuuluvat. Kritiikkiin huonosta tiedottamisesta voin myös yhtyä: https://yle.fi/a/74-20068105 En sano että tiedottaminen on helppoa ja tilanteet muuttuvat, mutta nyt on vuosi 2024 niin esim. tekstiviestin lähettäminen niille joiden juna on peruttu tai paljon myöhässä luulisi olevan toteutettavissa. Oulun varikkoon liittyen on Kalevassa (maksumuurin takana) juttua https://www.kaleva.fi/eiko-pakkasesta-karsivia-junia-voi-sulattaa-oulun/6171470 jossa VR:n kunnossapidosta vastattiin että junia sulatettaisiin myös Oulussa. Muuten, eikäpähän Tornio ja Raahe kovin kaukana Oulusta ole, niihin vaan junia sulattoon sulatettavaksi, niin eiköhän kvartaalikäyrät ala jo pompata kerkeästi osoittamaan kohti koillista...?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Helke
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 12
|
« Vastaus #61 : Tammikuu 07, 2024, 14:26:16 » |
|
Onko Oulun sulatushalli otettu pois sulatuskäytöstä Ruotsin kaluston projektikorjauksiin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomo Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #62 : Tammikuu 07, 2024, 15:00:06 » |
|
Onko Oulun sulatushalli otettu pois sulatuskäytöstä Ruotsin kaluston projektikorjauksiin?
Tällaista minulle on totena kerrottu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 421
|
« Vastaus #63 : Tammikuu 08, 2024, 00:03:09 » |
|
Onko Oulun sulatushalli otettu pois sulatuskäytöstä Ruotsin kaluston projektikorjauksiin?
Siitä oli lehtijuttuja muutama kuukausi sitten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #64 : Tammikuu 08, 2024, 09:56:35 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1800
|
« Vastaus #65 : Tammikuu 08, 2024, 14:20:57 » |
|
Vaunut olivat varsin lämpimiä - kiitos konduktöörien, jotka nakkasivat aina ohi mennessään muutaman koivuklapin vaunun vesikiertokamiinaan. Ja junan vessa toimi tuolloin, kuten junan vessan tuleekin toimia: Se oli aina käytettävissä. Naks ja pam & splash.
Aika kultaa muistot. Kyllä kiskolle pudottavissa vessoissa oli talvisin ongelmia. Viimeisenä talvena Joensuu-Pieksämäki -reitilläkin oli pakkasilla vessat tukossa. Ne olisi tietysti pitänyt sulatella varikolla aina päivän päätteeksi, mutta huolto oli laiminlyöty jo ajat sitten. Eikä nuo näytä armonvuonna 2024 toimivan sen paremmin, kuten yle tässä Kolarin junan raportissaan näyttää: https://yle.fi/a/74-20068014?utm_medium=social&utm_source=copy-link-share
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #66 : Tammikuu 08, 2024, 16:19:17 » |
|
Yksi ongelma sinisten vaunujen vessojen käytössä oli, jos asiakas teki tarpeet ja polkaisi tyhjennys poljinta ja vesi tuli ja vei jätöksen mutta huuhtelu kesti vain parin sekunnin ajan. Kovalla pakkasella tästä alkoi kertymään tavaraa putkeen. Useita kertoja kun tuli matkattua Mikkelistä Kouvolaan sinisillä piti aina vessassa huuhdella runsaasti niin kuuli kun jäät sulivat irti putkesta ja kopisivat alas.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 421
|
« Vastaus #67 : Tammikuu 09, 2024, 21:42:02 » |
|
Juuri tämänkaltaista otsikkoa muistan. Minusta olen lukenut sen ainakin 2 eri lähteestä, mutta luultavasti ei Kauppalehdestä, koska luen sitä hyvin harvoin. Nopea verkkohaku ei kuitenkaan tuonut toissa päivänä tulosta. Hyvää, että löysit sen enkä ilmeisesti nähnyt unta 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 106
|
« Vastaus #68 : Tammikuu 09, 2024, 23:11:24 » |
|
Juuri tämänkaltaista otsikkoa muistan. Minusta olen lukenut sen ainakin 2 eri lähteestä, mutta luultavasti ei Kauppalehdestä, koska luen sitä hyvin harvoin. Nopea verkkohaku ei kuitenkaan tuonut toissa päivänä tulosta. Hyvää, että löysit sen enkä ilmeisesti nähnyt unta  Joo mutta juuri tänään YLEn klo 20.30 uutisten loppupuolella näytettiin videota jossa IC-juna oli huollossa Oulussa jossain huoltohallissa. Onko Oulussa useita isoja huoltohalleja ja halleissa ehkä useita pitkiä ja lyhyitä raiteita? Kauppalehden jutun kuvatekstistä ymmärtäisin, että lehden kuvan hallista kaksi pisintä sisäraidetta ainakin varattaisiin ruotsalaisten junien saneeraukseen. Eli mikähän tilanne oikeasti on juuri nyt noissa Oulun halleissa, eli ovatko ruotsalaiset saneerattavat junat jossain hallissa vai ulkona?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 222
|
« Vastaus #69 : Tammikuu 10, 2024, 00:08:50 » |
|
Oulussa on yksi iso uudehko huoltohalli vanhojen veturitallien ja ns. vaunukorjaamon lisäksi. Tästä isosta hallista on nyt kyse. Siinä on kaksi pitkää reilun 300metrin mittaista raidetta. Ylen uutisissa näkyneen videon perusteella näyttäisi tällä hetkellä ainakin toinen noista pitkistä raiteista on käytettävissä VR:n kaluston sulatukseen ja huoltoon. Lisäksi tuossa hallissa on kolme noin 100 metrin pituista raidetta ja yksi noin 65 metriä pitkä raide. Raiteiden pituudet olen mitannut Paikkatietoikkunalla niin ne eivät välttämättä vastaa tarkasti raiteiden todellisia hyötypituuksia!
En tiedä missä kohti tuota isoa hallia Ruotsalaisten kalustoa tällä hetkellä korjataan, mutta Kalevassa oli juttua joskus syksyllä että se olisi toinen noista pitkistä noin 300metrin raiteista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 538
|
« Vastaus #70 : Tammikuu 10, 2024, 00:17:40 » |
|
Yksi ongelma sinisten vaunujen vessojen käytössä oli, jos asiakas teki tarpeet ja polkaisi tyhjennys poljinta ja vesi tuli ja vei jätöksen mutta huuhtelu kesti vain parin sekunnin ajan. Kovalla pakkasella tästä alkoi kertymään tavaraa putkeen. Useita kertoja kun tuli matkattua Mikkelistä Kouvolaan sinisillä piti aina vessassa huuhdella runsaasti niin kuuli kun jäät sulivat irti putkesta ja kopisivat alas.
Sillä konstin vesisäiliö tyhjenee takuuvarmasti, eikä loppumatkasta saman konstin soveltaminen oikein onnistu...? Kerran kauan sitten Pirttikankaalla asemamies kolisteli opastelipun varrella postivaunun vessan putkea: - Asemalla ei saa vessaa käyttää! Postivaunusta kuului vastaus: - Käsiäni minä täällä vaan pesen! Asemamies: - Kusellako te käsiänne pesette?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #71 : Tammikuu 10, 2024, 13:01:50 » |
|
Juuri tämänkaltaista otsikkoa muistan. Minusta olen lukenut sen ainakin 2 eri lähteestä, mutta luultavasti ei Kauppalehdestä, koska luen sitä hyvin harvoin. Nopea verkkohaku ei kuitenkaan tuonut toissa päivänä tulosta. Hyvää, että löysit sen enkä ilmeisesti nähnyt unta  Joo mutta juuri tänään YLEn klo 20.30 uutisten loppupuolella näytettiin videota jossa IC-juna oli huollossa Oulussa jossain huoltohallissa. Onko Oulussa useita isoja huoltohalleja ja halleissa ehkä useita pitkiä ja lyhyitä raiteita? Kauppalehden jutun kuvatekstistä ymmärtäisin, että lehden kuvan hallista kaksi pisintä sisäraidetta ainakin varattaisiin ruotsalaisten junien saneeraukseen. Eli mikähän tilanne oikeasti on juuri nyt noissa Oulun halleissa, eli ovatko ruotsalaiset saneerattavat junat jossain hallissa vai ulkona? Lisää vettä myllyyn. https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/1b7b280e-4914-48cd-8dba-a0cf4fc00c98?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1704878738
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1800
|
« Vastaus #72 : Tammikuu 10, 2024, 17:04:55 » |
|
Yksi ongelma sinisten vaunujen vessojen käytössä oli, jos asiakas teki tarpeet ja polkaisi tyhjennys poljinta ja vesi tuli ja vei jätöksen mutta huuhtelu kesti vain parin sekunnin ajan. Kovalla pakkasella tästä alkoi kertymään tavaraa putkeen. Useita kertoja kun tuli matkattua Mikkelistä Kouvolaan sinisillä piti aina vessassa huuhdella runsaasti niin kuuli kun jäät sulivat irti putkesta ja kopisivat alas.
Näin teki, mutta kovalla pakkasella ei sekään auttanut ja tötterö vain jäätyi entistä pahemmin sinne lasketusta vedestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #73 : Tammikuu 10, 2024, 23:11:52 » |
|
Juuri tämänkaltaista otsikkoa muistan. Minusta olen lukenut sen ainakin 2 eri lähteestä, mutta luultavasti ei Kauppalehdestä, koska luen sitä hyvin harvoin. Nopea verkkohaku ei kuitenkaan tuonut toissa päivänä tulosta. Hyvää, että löysit sen enkä ilmeisesti nähnyt unta  Joo mutta juuri tänään YLEn klo 20.30 uutisten loppupuolella näytettiin videota jossa IC-juna oli huollossa Oulussa jossain huoltohallissa. Onko Oulussa useita isoja huoltohalleja ja halleissa ehkä useita pitkiä ja lyhyitä raiteita? Kauppalehden jutun kuvatekstistä ymmärtäisin, että lehden kuvan hallista kaksi pisintä sisäraidetta ainakin varattaisiin ruotsalaisten junien saneeraukseen. Eli mikähän tilanne oikeasti on juuri nyt noissa Oulun halleissa, eli ovatko ruotsalaiset saneerattavat junat jossain hallissa vai ulkona? Lisää vettä myllyyn. https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/1b7b280e-4914-48cd-8dba-a0cf4fc00c98?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1704878738Uskoisin sangen vahvasti että "ruotsalaisten saneeraustoiminta", yhdistettynä huollon maanlaajuiseen alasajoon, sekä jo alun perin pakkasia heikosti kestävään kalustoon, on aiheuttanut kaaoksen. Mutta ei hätää: - Onneksi VR:n uusi ulkoinen imago on saatu valittua: - Aaltoilevia vihreitä raitoja. Prioriteetti numero yksi. Tämä varmasti lämmittää niiden tuhansien-, jopa 10 000 lippunsa lunastaneiden junamatkustajien mieltä, jotka joutuivat: A: matkustamaan rajusti myöhässä olevilla junilla, B: tekemään saman ilman WC palveluita, C: matkustamaan yöjunien makuuhyteissä, joissa pahimmillaan lämpötila oli vain +4C! ...jne, jne, jne... Mutta kuten todettu, uusi ulkoinen design on tulossa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #74 : Tammikuu 10, 2024, 23:16:30 » |
|
Kertokaa yksikin VR:n kalustohankinta, jälkeen 1990, jonka suorastaan hypettävässä lanseerauksessa ei olisi mainittu niiden sopivan hyvin Suomen ilmastoon? Tai että, niitä ei olisi suunniteltu Suomen olosuhteiden vaatimusten mukaisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|