Luin tuossa Markku Nummelinin mainiota Rantarata -kirjaa ja tästä radanpätkästä voisi avata oman keskustelun. Tämänhän siis neuvostoliittolaiset teki Porkkalan tukikohdan toiminnan alkuvaiheessa.
Rata avattiin VR:n käyttöön 16.2.1959. Nokian kanssa tehtiin raidesopimus 7.10.1959. Kantvikin sokeritehdas ja satama rakennettiin 1963-1965. Kantvikin raide avattiin 1.5.1965. Raidesopimus Suomen Sokeri Oy:n kanssa 21.7.1965.
VR lopetti radan tavaraliikenteen 1.3.2002 jolloin myös Kelan tavaraliikenne päättyi.
Rata purettiin syksyllä 2006, pölkyt vietiin poltettavaksi UPM Raumalle.
Tehdasalueellahan on (edelleen?) Vr1 795 + A41 vaunu, joilla on kirjan mukaan ajettu viimeksi 15.9.1988. Dieselvetoinen tilausmatkustajajuna kävi raiteella 6.11.1996.
Kirjassa on ainoastaan yksi, joskin hyvä kuva tältä radalta. Kuvassa Dv12 2723 on vaihtotöissä Kantvikin satamassa laivan vieressä. Kuva on otettu 11.9.1985 (Antti Roivainen)
Vorgista löytyy vain yksi kuva jossa ollaan NK Cablesin alueella;
http://vaunut.org/kuva/68204 -> tämän kuvan kommenteissa kerrotaan että radan päässä (Båtvik?) on kaksi vaunua motissa, mahtavatko olla vielä?
Kantvikin kiskot näkyvät vielä 2006 ilmakuvassa, tosin pieni pätkä on välistä poistettu rakentamisen vuoksi (Båtvikintie 182). Tämä on ilmeisesti juuri se rakennus jossa Vr1 oli/on? Kiskot menee rakennuksen sisään, ja nämä kiskot näkyvät myös uusimassa googlen ilmakuvassa.
Olisiko täällä tietoa milloin Kantvikin sataman / sokerin liikenne on loppunut? Joka tapauksessa oletettavasti jo paljon ennen radan lopullista sulkemista.
-> 5 vuotta vanha video ratapohjalta
https://www.youtube.com/watch?v=iqGOPStcUTU