Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2305
|
« Vastaus #50 : Heinäkuu 12, 2025, 07:20:15 » |
|
Ukrzaliznytsian esteetön vaunu: Uusi taso pyörätuolimatkustajille10.7.2025 Google konekäännös "Ukrzaliznytsia on ottanut käyttöön täysin modernisoidun junavaunun, joka on räätälöity pyörätuolimatkustajien tarpeisiin. Asiasta kertoo rautatieliikenteen uutissivusto Railway Supply. Yhtiö rakensi vaunun uudelleen omalla varikolla Bahmachissa ja sai työn valmiiksi kolmessa kuukaudessa. Tämä uusi palvelu asettaa standardin osallistavalle rautatieliikenteelle kaikkialla Ukrainassa." https://www.railway.supply/en/ukrzaliznytsias-barrier-free-carriage-a-new-level-of-accessibility-for-wheelchair-passengers/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2305
|
« Vastaus #51 : Heinäkuu 19, 2025, 10:13:21 » |
|
Chop-Uzhhorod eurooppalainen raideleveysrautatie on määrä avata heinäkuussa27.6.2025 Googlen konekäännös "Euroopan standardiraideleveyden omaavan rautatien (1435 mm) junaliikenteen Chopin ja Užhorodin välillä on määrä alkaa heinäkuussa 2025. Ukrainan varavaltiovarainministeri Oleksandr Kava totesi tämän haastattelussa Ukrinformin valtionuutistoimistolle, CFTS-portaali kertoo. "Chop-Užhorod eurooppalainen standardiraideleveyden omaava rautatie on määrä ottaa käyttöön ensi kuussa. Tämä tarkoittaa, että matkustajajunat kulkevat suoraan Užhorodista Budapestiin, Košiceen, Wieniin ja Bratislavaan. Valmistelut eurooppalaisen standardiraideleveyden omaavan rautatien rakentamiseksi Tšernivtsiin ja Lviviin ovat myös käynnissä", Kava sanoi." https://en.cfts.org.ua/news/chop_uzhhorod_european_gauge_railway_scheduled_to_launched_in_july
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2305
|
« Vastaus #52 : Elokuu 07, 2025, 07:32:17 » |
|
Ukrzaliznytsja: Venäjän tehostetut hyökkäykset Ukrainan rautateille keskittyvät yksinomaan siviilijuniin24.7.2025 Googlen konekäännös "Ukrainan rautateiden osakeyhtiön (Ukrzaliznytsia) hallituksen puheenjohtaja Oleksandr Pertsovskyi on sanonut, että kaikki viime aikoina lisääntyneet Venäjän hyökkäykset Ukrainan rautatiejärjestelmään ovat kohdistuneet yksinomaan siviilirahtia kuljettaviin siviilijuniin, CFTS-portaali kertoo." "Pertsovski huomautti, että aivan kuten venäläiset metsästävät ambulansseja ja evakuointibusseja Hersonin, Sumyn ja Donetskin alueilla, he ovat alkaneet jahdata ja tuhota diesel- ja sähkövetureita tietäen täysin, että niiden sisällä on ihmisiä. He käyttävät video-ohjatuilla kohdistusjärjestelmillä varustettuja droneja ja kuljettavat lisääntynyttä hyötykuormaa." https://en.cfts.org.ua/news/ukrzaliznytsia_intensified_russian_attacks_on_ukrainian_railways_focus_exclusively_on_civilian_trains
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2305
|
« Vastaus #53 : Elokuu 11, 2025, 07:43:22 » |
|
Ukrzaliznytsja toimittaa öljytuotteita Saksasta omilla kiskovaunuillaan ensimmäistä kertaa5.8.2025 Googlen konekäännös "Ukrainan rautateiden osakeyhtiö (Ukrzaliznytsia) on kuljettanut öljytuotteita Saksasta omilla junavaunuillaan ensimmäistä kertaa. Ukrzaliznytsia ilmoitti tästä tiedotteessa, CFTS-portaali kertoo. "Ensimmäistä kertaa historiassa yhtiö on järjestänyt öljytuotteiden kuljetuksen Saksasta Ukrainaan omilla junavaunuillaan. Käytimme tähän erikoistuneita ZACNS-säiliövaunuja, jotka on suunniteltu eurooppalaiselle 1435 mm:n raideleveydelle", tiedotteessa sanottiin. Ukrzaliznytsian tytäryhtiö UZ Cargo Poland Sp. z o.o., joka toimii EU:n virallisena rautatierahtiliikenteen harjoittajana, hoiti koko reitin Hampurista Ukrainan rajalle." https://en.cfts.org.ua/news/ukrzaliznytsia_delivers_petroleum_products_from_germany_in_its_own_railcars_for_first_time
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2305
|
« Vastaus #54 : Elokuu 12, 2025, 12:53:21 » |
|
Ukrzaliznytsja toimittaa öljytuotteita Saksasta omilla kiskovaunuillaan ensimmäistä kertaa5.8.2025 Googlen konekäännös "Ukrainan rautateiden osakeyhtiö (Ukrzaliznytsia) on kuljettanut öljytuotteita Saksasta omilla junavaunuillaan ensimmäistä kertaa. Ukrzaliznytsia ilmoitti tästä tiedotteessa, CFTS-portaali kertoo. "Ensimmäistä kertaa historiassa yhtiö on järjestänyt öljytuotteiden kuljetuksen Saksasta Ukrainaan omilla junavaunuillaan. Käytimme tähän erikoistuneita ZACNS-säiliövaunuja, jotka on suunniteltu eurooppalaiselle 1435 mm:n raideleveydelle", tiedotteessa sanottiin. Ukrzaliznytsian tytäryhtiö UZ Cargo Poland Sp. z o.o., joka toimii EU:n virallisena rautatierahtiliikenteen harjoittajana, hoiti koko reitin Hampurista Ukrainan rajalle." https://en.cfts.org.ua/news/ukrzaliznytsia_delivers_petroleum_products_from_germany_in_its_own_railcars_for_first_time näitä 1435 mm zacns vaunuja voisi ajaa vaikka Suomeen Tornioon saakka, ERA on hyväksynyt muutamia vaunutyyppejä käytettäväksi Suomessa
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2305
|
« Vastaus #55 : Elokuu 17, 2025, 07:22:39 » |
|
Ukrzaliznytsia suunnittelee tulevaisuutta EU:n matkustajaliikennemarkkinoille halparautatieyhtiönä4.8.2025 Google konekäännös "Ukrainan rautateiden osakeyhtiö (Ukrzaliznytsia) odottaa pääsevänsä tulevaisuudessa Euroopan unionin matkustajaliikennemarkkinoille halparautatieyhtiönä, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Oleksandr Pertsovskyin mukaan. Asiasta kertoi CFTS-portaali Liga Business -julkaisuun viitaten. "Meillä on tavoitteena tulla halparautatieyhtiöksi Euroopassa, mikä tarkoittaa lopulta pääsyä näille markkinoille", Pertsovskyi sanoi. "Voimme hankkia käytettyä liikkuvaa kalustoa, modernisoida sitä ja – olen varma – luoda normaalia kilpailua eurooppalaisille." Näiden suunnitelmien toteuttaminen on mahdollista vasta sen jälkeen, kun Ukrainaan on rakennettu eurooppalaisraideleveyden mukaiset rautatiet. ”Ukrzaliznytsia aikoo keskittyä matkustajaliikenteen solmukohtien luomiseen kaupunkeihin, kuten Lviviin, Užhorodiin ja Tšernivtsiin, rakentamalla sinne eurooppalaisen raideleveyden mukaiset rautatiet ja yhdistämällä ne toisiinsa käteviä vaihtoja varten. Tämä johtuu siitä, että nämä reitit pysyvät kiinnostavina, vaikka lentoliikenne tulisi mahdolliseksi. Junalla Kiovasta Wieniin matkustaminen kestää erittäin kauan, mutta yöjunalla tai Intercity-junalla matkustaminen Lvivistä Wieniin, Prahaan, Krakovaan tai Varsovaan voisi ehdottomasti olla kilpailukykyistä”, Pertsovskyi sanoi." https://en.cfts.org.ua/news/ukrzaliznytsia_plans_to_enter_eu_passenger_transportation_market_as_low_cost_carrier_in_future
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Leevi Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 28
|
« Vastaus #56 : Elokuu 17, 2025, 15:16:20 » |
|
Ukrzaliznytsia suunnittelee tulevaisuutta EU:n matkustajaliikennemarkkinoille halparautatieyhtiönä4.8.2025 Google konekäännös "Ukrainan rautateiden osakeyhtiö (Ukrzaliznytsia) odottaa pääsevänsä tulevaisuudessa Euroopan unionin matkustajaliikennemarkkinoille halparautatieyhtiönä, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Oleksandr Pertsovskyin mukaan. Asiasta kertoi CFTS-portaali Liga Business -julkaisuun viitaten. "Meillä on tavoitteena tulla halparautatieyhtiöksi Euroopassa, mikä tarkoittaa lopulta pääsyä näille markkinoille", Pertsovskyi sanoi. "Voimme hankkia käytettyä liikkuvaa kalustoa, modernisoida sitä ja – olen varma – luoda normaalia kilpailua eurooppalaisille." Näiden suunnitelmien toteuttaminen on mahdollista vasta sen jälkeen, kun Ukrainaan on rakennettu eurooppalaisraideleveyden mukaiset rautatiet. ”Ukrzaliznytsia aikoo keskittyä matkustajaliikenteen solmukohtien luomiseen kaupunkeihin, kuten Lviviin, Užhorodiin ja Tšernivtsiin, rakentamalla sinne eurooppalaisen raideleveyden mukaiset rautatiet ja yhdistämällä ne toisiinsa käteviä vaihtoja varten. Tämä johtuu siitä, että nämä reitit pysyvät kiinnostavina, vaikka lentoliikenne tulisi mahdolliseksi. Junalla Kiovasta Wieniin matkustaminen kestää erittäin kauan, mutta yöjunalla tai Intercity-junalla matkustaminen Lvivistä Wieniin, Prahaan, Krakovaan tai Varsovaan voisi ehdottomasti olla kilpailukykyistä”, Pertsovskyi sanoi." https://en.cfts.org.ua/news/ukrzaliznytsia_plans_to_enter_eu_passenger_transportation_market_as_low_cost_carrier_in_future Tämä on mielenkiintoinen uutinen. Kiva että Jari jaksat etsiä mielenkiintoisia uutisia tänne vorgiin! 
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2025, 07:42:27 kirjoittanut Leevi Halonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2305
|
« Vastaus #57 : Elokuu 19, 2025, 07:11:31 » |
|
Ukrzaliznytsian henkilövaunukanta väheni tuhannella viidessä vuodessa12.8.2025 Googlen konekäännös "Ukrainan rautateiden osakeyhtiö (Ukrzaliznytsia) poisti liikenteestä 1 087 henkilövaunua vuosina 2019–2024. Tämä todettiin Ukrzaliznytsian esityksessä, CFTS-portaali kertoo Liga Business -julkaisuun viitaten. Ukrzaliznytsian mukaan tänä aikana tuhoutui 28 vaunua, 265 jäi Venäjän miehittämälle alueelle ja 794 saavutti käyttöikänsä lopun. Vuosien 2025 ja 2029 välillä yhtiön on poistettava käytöstä vielä 300 vaunua niiden käyttöiän päättyessä." https://en.cfts.org.ua/news/ukrzaliznytsias_fleet_of_passenger_cars_down_by_1000_in_5_years
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2305
|
« Vastaus #58 : Elokuu 30, 2025, 10:18:55 » |
|
Chopista lähtevän vakioraideleveyden rautatien sähköistäminen mahdollistaa slovakialaisten sähköjunien pääsyn Užhorodiin29.8.2025 Googlen konekäännös "Kun junaliikenne Uzhhorodin ja Euroopan kaupunkeja yhdistävällä eurooppalaisella raideleveydellä alkaa, suunnitelmana on aloittaa radan sähköistäminen 3 kV:n tasavirralla. Tämä mahdollistaa sähköjunien ja sähkövetureiden pääsyn suoraan Užhorodiin Slovakiasta, koska viereisten osuuksien sähköistysstandardit ja virtalajit ovat samat. Ukrainan valtiovarainministerin varaministeri Oleksandr Kava totesi tämän CFTS-portaalin haastattelussa. "Pitkällä aikavälillä sähköinen veto otetaan käyttöön myös Unkarin suuntaan. Koska siellä sähköistys perustuu kuitenkin 25 kV:n vaihtovirtaan, on tarpeen varustaa ylimääräinen nollajohdin ja käyttää kaksoisjärjestelmäkalustoa", hän sanoi." https://en.cfts.org.ua/news/electrification_of_standard_gauge_rail_line_from_chop_to_enable_slovak_electric_trains_to_enter_uzhhorod
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2305
|
« Vastaus #59 : Syyskuu 06, 2025, 15:47:49 » |
|
Ukraina avaa ensimmäisen eurooppalaisen raideleveysstandardin mukaisen rautatielinjansa, mikä vauhdittaa maan integraatiota Euroopan unioniin.6.9.2025 Googlen käännös "Ukraina avasi tänään ensimmäisen EU:n raideleveysstandardin mukaisen rautatielinjansa, mikä syventää maan liikenneintegraatiota Euroopan unioniin. Euroopan investointipankin (EIP) lainalla ja EU:n Verkkojen Eurooppa -välineen avustuksella rahoitettu 22 kilometrin pituinen linja yhdistää Slovakian rajalla sijaitsevan Užhorodin kaupungin etelässä sijaitsevaan Chopiin lähellä Unkarin rajaa. Hanke on myös yksi Ukrainan rahoitusvälineen, Euroopan unionin 50 miljardin euron tukivälineen, konkreettisista tuloksista, ja se osoittaa, miten eurooppalaiset takaukset ja avustukset muuttuvat todelliseksi infrastruktuuriksi kentällä." Ukraina siis johtaa Suomea luvuin 22-1 https://enlargement.ec.europa.eu/news/ukraine-opens-its-first-railway-line-european-track-width-standard-boosting-countrys-integration-2025-09-06_en
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2025, 07:44:57 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2305
|
« Vastaus #60 : Tänään kello 13:49:34 » |
|
22 kilometrin pituisen Chop–Užhorod-rautatien sähköistys valmistuu heinäkuuhun 2026 mennessä10.10.2025 Google konekäännös "Syyskuussa vihittiin virallisesti käyttöön 22 kilometrin mittainen eurooppalaista raideleveyttä (1435 mm) noudattava rataosuus, mikä tekee Užhorodista Ukrainan ensimmäisen alueellisen pääkaupungin, jolla on suora rautatieyhteys Euroopan unioniin. Matkajunia kulkee nyt Bratislavaan, Budapestiin ja Wieniin. Ensi silmäyksellä se on vain 22 kilometriä, mikä on lyhyt matka. Mutta todellisuudessa se on valtava virstanpylväs Ukrainan historiassa. Olemme avanneet reitin, jonka kautta paitsi junat kulkevat myös integroitumisemme Eurooppaan", Shkrum sanoi. 1 435 mm:n eurooppalaista raideleveyttä noudattava hanke on osa Ukrainan laajempaa liikenneintegraatiota Euroopan unionin kanssa. Tämä integraatio vahvistaa maan taloudellista kestävyyttä." Ukraina osaa sähköistää Eurooppalaisen sähköradan, Suomi ei. https://en.cfts.org.ua/news/electrification_of_22_kilometer_chopuzhhorod_rail_line_scheduled_for_completion_by_july_2026
|
|
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 14:46:01 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|