Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatiet irti fossiileista ?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1945


« Vastaus #125 : Toukokuu 17, 2025, 08:47:09 »

Mantereen yhdistäminen: Kuinka Alstomin all-in-one-veturi yhdistää ihmiset ja tavarat kaikkialla Euroopassa

"Yksi rajat ylittävän rautatieliikenteen haasteista on eri puolilla Eurooppaa käytössä olevat erilaiset sähköistysnormit ja -standardit. Tämän ratkaisemiseksi veturien on oltava monijärjestelmä – yhteensopivia eri sähköistysjärjestelmien kanssa – jotta ne voivat kulkea maasta toiseen. Alstomin monijärjestelmätarjouksen kattaa Traxx Universal™, moderni neliakselinen sähköveturialusta, joka tunnetaan modulaarisuudestaan, luotettavuudestaan ​​ja suorituskyvystään. Alusta sisältää muunnelmia yhden tai useamman maan tavara- ja matkustajaliikennesovelluksiin ja tarjoaa erilaisia ​​ajojohtimia. Nämä 200 km/h nopeuteen suunnitellut veturit tarjoavat jopa 340 kN:n vetovoiman, joten ne voivat vetää enemmän vaunuja kuin muut saman luokan kiskoajoneuvot."

Lisäksi viimeisen kilometrin ratkaisuun on saatavissa myös akkuratkaisu.

https://www.alstom.com/press-releases-news/2025/5/uniting-continent-how-alstoms-all-one-locomotive-connects-people-and-goods-across-europe

uutinen Ruotsista

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250515/17478/nya-lok-fran-alstom-forenklar-tagtrafik-over-granser
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1945


« Vastaus #126 : Kesäkuu 14, 2025, 07:50:45 »


Deutsche Bahn: Sähköautojen akkujen ja aurinkoenergian uudelleenkäyttö uudessa yhdistelmässä

"Deutsche Bahn on ensimmäistä kertaa asentanut niin kutsutun Second Life -akkuvaraston yhdelle kaukojuna-asemilleen. Leipzigin ICE-asema on varustettu akkujärjestelmällä, joka varastoi aurinkoenergiaa uudesta aurinkosähköjärjestelmästä – askel konsernin kestävän kehityksen työssä ja tehokkuusohjelmassa S3.

Akkuvarasto koostuu kolmestakymmenestä käytetystä akkumoduulista, jotka on otettu kahdeksasta eri sähköautosta. Nämä moduulit ovat aiemmin olleet käytössä viidestä seitsemään vuotta. Kun akut eivät enää täytä liikkuvan käytön vaatimuksia, ne voidaan käyttää uudelleen kiinteään energian varastointiin. Tässä tapauksessa moduulit on testattu, koottu uudelleen ja kytketty uuteen aurinkosähköjärjestelmään."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250612/17591/deutsche-bahn-ateranvanda-elbilsbatterier-och-solenergi-i-ny-kombination
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 825


« Vastaus #127 : Eilen kello 13:15:11 »

Allianz Wasserstoffmotor, johon kuuluu suuria saksalaisia kuljetusalan yhteisöjä ja vielä suurempia yrityksiä (kuten Daimler, MAN, Volvo jne) on jättänyt esityksensä vetydieselmoottorien diskriminoinnin lopettamisesta pyrittäessä päästöttömyyteen raskaassa tieliikenteessä.

Saksan ja koko EU:n lainsäädäntö tuputtaa yhä vain polttokenno-utopiaa. Se ei ainakaan näköpiirissä olevina vuosina kehity kelvolliseksi raskaan tieliikenteen tehonlähteenä.

Esityksen otsikko ja viite on tässä:
Für Klimaschutz, Wettbewerbsfähigkeit und Arbeitsplätze: Energiesteuerbefreiung für den Wasserstoffmotor
https://bwvl.de/images/Wasserstoffmotorpapier_FINAL_12._M%C3%A4rz_2025.pdf

Kaivellessani viitettä esitykseen väliin tunki väkisin Linkedin -niminen roskaohjelma.
Kesti jonkin aikaan ennen kuin sain haettua suorat linkit allianssin esitystekstiin.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatiet irti fossiileista ?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina