Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatiet irti fossiileista ?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #125 : Toukokuu 17, 2025, 08:47:09 »

Mantereen yhdistäminen: Kuinka Alstomin all-in-one-veturi yhdistää ihmiset ja tavarat kaikkialla Euroopassa

"Yksi rajat ylittävän rautatieliikenteen haasteista on eri puolilla Eurooppaa käytössä olevat erilaiset sähköistysnormit ja -standardit. Tämän ratkaisemiseksi veturien on oltava monijärjestelmä – yhteensopivia eri sähköistysjärjestelmien kanssa – jotta ne voivat kulkea maasta toiseen. Alstomin monijärjestelmätarjouksen kattaa Traxx Universal™, moderni neliakselinen sähköveturialusta, joka tunnetaan modulaarisuudestaan, luotettavuudestaan ​​ja suorituskyvystään. Alusta sisältää muunnelmia yhden tai useamman maan tavara- ja matkustajaliikennesovelluksiin ja tarjoaa erilaisia ​​ajojohtimia. Nämä 200 km/h nopeuteen suunnitellut veturit tarjoavat jopa 340 kN:n vetovoiman, joten ne voivat vetää enemmän vaunuja kuin muut saman luokan kiskoajoneuvot."

Lisäksi viimeisen kilometrin ratkaisuun on saatavissa myös akkuratkaisu.

https://www.alstom.com/press-releases-news/2025/5/uniting-continent-how-alstoms-all-one-locomotive-connects-people-and-goods-across-europe

uutinen Ruotsista

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250515/17478/nya-lok-fran-alstom-forenklar-tagtrafik-over-granser
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #126 : Kesäkuu 14, 2025, 07:50:45 »


Deutsche Bahn: Sähköautojen akkujen ja aurinkoenergian uudelleenkäyttö uudessa yhdistelmässä

"Deutsche Bahn on ensimmäistä kertaa asentanut niin kutsutun Second Life -akkuvaraston yhdelle kaukojuna-asemilleen. Leipzigin ICE-asema on varustettu akkujärjestelmällä, joka varastoi aurinkoenergiaa uudesta aurinkosähköjärjestelmästä – askel konsernin kestävän kehityksen työssä ja tehokkuusohjelmassa S3.

Akkuvarasto koostuu kolmestakymmenestä käytetystä akkumoduulista, jotka on otettu kahdeksasta eri sähköautosta. Nämä moduulit ovat aiemmin olleet käytössä viidestä seitsemään vuotta. Kun akut eivät enää täytä liikkuvan käytön vaatimuksia, ne voidaan käyttää uudelleen kiinteään energian varastointiin. Tässä tapauksessa moduulit on testattu, koottu uudelleen ja kytketty uuteen aurinkosähköjärjestelmään."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250612/17591/deutsche-bahn-ateranvanda-elbilsbatterier-och-solenergi-i-ny-kombination
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 849


« Vastaus #127 : Kesäkuu 16, 2025, 13:15:11 »

Allianz Wasserstoffmotor, johon kuuluu suuria saksalaisia kuljetusalan yhteisöjä ja vielä suurempia yrityksiä (kuten Daimler, MAN, Volvo jne) on jättänyt esityksensä vetydieselmoottorien diskriminoinnin lopettamisesta pyrittäessä päästöttömyyteen raskaassa tieliikenteessä.

Saksan ja koko EU:n lainsäädäntö tuputtaa yhä vain polttokenno-utopiaa. Se ei ainakaan näköpiirissä olevina vuosina kehity kelvolliseksi raskaan tieliikenteen tehonlähteenä.

Esityksen otsikko ja viite on tässä:
Für Klimaschutz, Wettbewerbsfähigkeit und Arbeitsplätze: Energiesteuerbefreiung für den Wasserstoffmotor
https://bwvl.de/images/Wasserstoffmotorpapier_FINAL_12._M%C3%A4rz_2025.pdf

Kaivellessani viitettä esitykseen väliin tunki väkisin Linkedin -niminen roskaohjelma.
Kesti jonkin aikaan ennen kuin sain haettua suorat linkit allianssin esitystekstiin.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #128 : Kesäkuu 18, 2025, 07:42:37 »

Allianz Wasserstoffmotor, johon kuuluu suuria saksalaisia kuljetusalan yhteisöjä ja vielä suurempia yrityksiä (kuten Daimler, MAN, Volvo jne) on jättänyt esityksensä vetydieselmoottorien diskriminoinnin lopettamisesta pyrittäessä päästöttömyyteen raskaassa tieliikenteessä.

Saksan ja koko EU:n lainsäädäntö tuputtaa yhä vain polttokenno-utopiaa. Se ei ainakaan näköpiirissä olevina vuosina kehity kelvolliseksi raskaan tieliikenteen tehonlähteenä.

Esityksen otsikko ja viite on tässä:
Für Klimaschutz, Wettbewerbsfähigkeit und Arbeitsplätze: Energiesteuerbefreiung für den Wasserstoffmotor
https://bwvl.de/images/Wasserstoffmotorpapier_FINAL_12._M%C3%A4rz_2025.pdf

Kaivellessani viitettä esitykseen väliin tunki väkisin Linkedin -niminen roskaohjelma.
Kesti jonkin aikaan ennen kuin sain haettua suorat linkit allianssin esitystekstiin.


Vedyn tuotanto puhtailla välineillä on vain niin kallista sähköön verrattuna ettei vety pystyy kilpailemaan polttokennoissa eikä polttomoottorissa. Sähkö + akku on ylivoimainen ratkaisu kuten kotimainen Kempower tietää

https://www.sttinfo.fi/tiedote/71265706/Kempower-aloittaa-more-power-latausratkaisun-toimitukset-ensimmainen-sahkoautojen-latauslaitevalmistaja-joka-on-valmis-toimittamaan-12-megawattia-dynaamisesti-jaettavaa-lataustehoa?publisherId=69818763&lang=fi
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 849


« Vastaus #129 : Kesäkuu 18, 2025, 10:01:46 »

Akkuja ilman muuta kannattaa käyttää missä niin on kohtuudella järjestettävissä. Tällaisia kohteita ovat rautateiden vetokalusto ja tieliikenteessä moninainen linjaliikenne (alku- ja loppupiste riittävän vakio) ja bussiliikenne.

Puhtaiden synteettisten polttoaineiden tuotantokustannus on vielä suurehko. Autojen polttoainevero on kuitenkin valtioiden tulojen runko. Polttoaine muodostaa polttoainehinnasta vain pienen osan. Jos siirryttäisiin verosummaa muuttamatta nykyisin 2...3 kallimpaan synteettiseen polttoaineeseen, nousisi polttoaineen jakeluhinta ehkä 20...30%, ei enempää.
Nykyosaamisella saataisiin suurituotantoisessa jalostamossa synteettisen polttoaineen valmistuskustannus ratkaisevasti halvemmaksi. EU:n ylivihreät eivät tätä halua ja ovat voineet jarruttaa investointeja tällaisiin jalostamoihin.

Johdantona näille kommenteille oli Saksan kuljetusalan ja johtavien ajoneuvovalmistajien avoimena kirjeenä julkaisema hätähuuto oikeudenmukaisen kohtelun ja miljoonien työpaikkojensa puolesta.
Täsmällisesti vetoomus vaati tasapuolista oikeutta vedyn käyttämiseen, tapahtuu polttaminen polttokennossa tai vetypolttomoottorissa. Molemmat ovat nettopäästöttömiä, mutta utopistisesti suositaan edellistä ja diskriminoidaan jälkimmäistä.

Vetoomuksen allekirjoittajat ovat yli kymmenvuotisella perusteellisella koetoiminnalla - miljardien eurojen kustannuksella joutuneet tunnustamaan polttokennojen epävalmiuden ja -kelpouden raskaan tieliikenteen välttämättömiin tarpeisiin.
Vedottu asia on vain osa kokonaisuutta, jota EU-komissio diktatoorisen energiakomissarinsa voimalla ei ota huomioon.

Tuleeko tämä asia ratkeamaan toisilla foorumeilla (Trump ja Kiina, ja sen mukana lähes kaikki maat paitsi EU tulee nämä muutokset toteuttamaan) vai herääkö ymmärrys myös EU:ssa vasta kun tieliikennekriisi alkaa?
Sinänsä kunnon näpäytys olisikin tarpeen EU:n herättämiseksi juomapillisäätelijöiden tasoltaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #130 : Heinäkuu 08, 2025, 08:44:25 »


Siemensin akkukäyttöinen veturi (myös sähkölankaveto) saapuu Yhdysvaltain markkinoille

7.7.2025, Googlen konekäännös "Siemens Mobility tuo Yhdysvaltojen markkinoille akkukäyttöisen Charger B+AC -veturinsa. Rautatieliikenteen uutissivusto Railway Supply kertoo, että tämä innovaatio tarjoaa puhtaampaa liikennettä ja siitä tulee ensimmäinen laatuaan Pohjois-Amerikan markkinoilla.

Yhtiö on aloittanut 13 akkukäyttöisen veturin tuotannon sopimuksen nojalla Metropolitan Transportation Authorityn (MTA) kanssa, joka on New Yorkin metropolialueen julkisen liikenteen operaattori.

Charger B+AC perustuu luotettavaan Siemens Charger -dieselveturiin, jota käytetään laajalti Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Uudessa versiossa insinöörit ovat korvanneet dieselmoottorin modulaarisella akkujärjestelmällä ja virroittimella."

https://www.railway.supply/en/siemens-battery-overhead-locomotive-enters-the-u-s-market/
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2025, 09:00:45 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #131 : Heinäkuu 13, 2025, 08:49:42 »


CAF aloittaa uuden varikon rakentamisen Gelsenkirchenissä

12.7.2025 Google konekäännös "CAF on virallisesti aloittanut modernin junavarikon rakentamisen Gelsenkirchen-Bismarckiin tukeakseen akkukäyttöisen sähköjunansa tulevaa toimintaa Niederrhein-Münsterland-radalla. Asiasta kertoo rautatieliikenteen uutissivusto Railway Supply.

Rakentamisen odotetaan valmistuvan vuoden 2026 loppuun mennessä. Akkukäyttöiset sähköjunat alkavat korvata dieseljunia verkossa vuonna 2027, tarjoten puhtaampaa ja hiljaisempaa matkustamista."

https://www.railway.supply/en/caf-begins-construction-on-new-depot-in-gelsenkirchen/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #132 : Heinäkuu 16, 2025, 08:04:54 »

Tulevaisuus raiteilla: Stadler toimittaa FLIRT Akku -junia ODEG:lle Länsi-Mecklenburgiin

15.7.2025 Google konekäännös

"ODEG sai "Westmecklenburg II" -kuljetussopimuksen joulukuussa 2024. Yhtiö on tilannut Stadlerilta 14 FLIRT Akku -akkukäyttöistä junayksikköä, jotka toimivat päästöttömästi sähköistämättömillä radoilla. Ne on erityisesti suunniteltu käytettäväksi radoilla RB13 (Rehna – Schwerin – Parchim), RB14 (Hagenow Stadt – Ludwigslust – Parchim), RB15 (Waren (Müritz) – Inselstadt Malchow – Plau am See, kausiluonteinen) ja RB19 (Parchim – Plau am See, kausiluonteinen)."

https://www.stadlerrail.com/en/media/media-releases/stadler-liefert-flirt-akku-zuege-fuer-odeg-in-westmecklenburg
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #133 : Heinäkuu 19, 2025, 10:05:50 »


Ensimmäinen akkujuna aloittaa liikenteen Tanskan vihreimmän rautatien suunnitelmissa

15.7.2025 Googlen konekäännös

"TANSKA: Paikallinen rautatieyhtiö Midtjyske Jernbaner on ottanut ensimmäisen akkukäyttöisen junayksikkönsä käyttöön henkilöliikenteessä osana tavoitettaan tulla Tanskan "vihreimmäksi rautatieksi".

Yhtiö aikoo ottaa käyttöön seitsemän Siemens Mobility Mireo Plus B -kaksivaunuista BMU:ta 56 km:n pituisella Vemb–Lemvig–Thyborøn-radalla ja 67 km:n pituisella Holstebro–Skjern-reitillä syksyyn mennessä. Ensimmäinen juna aloitti rajoitetun henkilöliikenteen 14. heinäkuuta, ja yhtiö kertoo sen liukuneen äänettömästi pois laiturilta täynnä paikallisia, turisteja ja harrastajia."

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/first-battery-train-enters-service-under-plans-for-denmarks-greenest-railway/69190.article
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1933


« Vastaus #134 : Heinäkuu 19, 2025, 14:05:07 »


Ensimmäinen akkujuna aloittaa liikenteen Tanskan vihreimmän rautatien suunnitelmissa

15.7.2025 Googlen konekäännös

"TANSKA: Paikallinen rautatieyhtiö Midtjyske Jernbaner on ottanut ensimmäisen akkukäyttöisen junayksikkönsä käyttöön henkilöliikenteessä osana tavoitettaan tulla Tanskan "vihreimmäksi rautatieksi".

Yhtiö aikoo ottaa käyttöön seitsemän Siemens Mobility Mireo Plus B -kaksivaunuista BMU:ta 56 km:n pituisella Vemb–Lemvig–Thyborøn-radalla ja 67 km:n pituisella Holstebro–Skjern-reitillä syksyyn mennessä. Ensimmäinen juna aloitti rajoitetun henkilöliikenteen 14. heinäkuuta, ja yhtiö kertoo sen liukuneen äänettömästi pois laiturilta täynnä paikallisia, turisteja ja harrastajia."

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/first-battery-train-enters-service-under-plans-for-denmarks-greenest-railway/69190.article
Lynettien aika on siis päättymässä. https://vaunut.org/kuva/168099
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #135 : Heinäkuu 19, 2025, 15:21:19 »


Ensimmäinen akkujuna aloittaa liikenteen Tanskan vihreimmän rautatien suunnitelmissa

15.7.2025 Googlen konekäännös

"TANSKA: Paikallinen rautatieyhtiö Midtjyske Jernbaner on ottanut ensimmäisen akkukäyttöisen junayksikkönsä käyttöön henkilöliikenteessä osana tavoitettaan tulla Tanskan "vihreimmäksi rautatieksi".

Yhtiö aikoo ottaa käyttöön seitsemän Siemens Mobility Mireo Plus B -kaksivaunuista BMU:ta 56 km:n pituisella Vemb–Lemvig–Thyborøn-radalla ja 67 km:n pituisella Holstebro–Skjern-reitillä syksyyn mennessä. Ensimmäinen juna aloitti rajoitetun henkilöliikenteen 14. heinäkuuta, ja yhtiö kertoo sen liukuneen äänettömästi pois laiturilta täynnä paikallisia, turisteja ja harrastajia."

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/first-battery-train-enters-service-under-plans-for-denmarks-greenest-railway/69190.article
Lynettien aika on siis päättymässä. https://vaunut.org/kuva/168099

Näyttää päättyneen, käyttövoimat ovat taas muutoksessa . Ensin höyry, sitten diesel ja nyt sähkö.
tallennettu
Leevi Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 21


« Vastaus #136 : Heinäkuu 19, 2025, 15:48:43 »


Ensimmäinen akkujuna aloittaa liikenteen Tanskan vihreimmän rautatien suunnitelmissa

15.7.2025 Googlen konekäännös

"TANSKA: Paikallinen rautatieyhtiö Midtjyske Jernbaner on ottanut ensimmäisen akkukäyttöisen junayksikkönsä käyttöön henkilöliikenteessä osana tavoitettaan tulla Tanskan "vihreimmäksi rautatieksi".

Yhtiö aikoo ottaa käyttöön seitsemän Siemens Mobility Mireo Plus B -kaksivaunuista BMU:ta 56 km:n pituisella Vemb–Lemvig–Thyborøn-radalla ja 67 km:n pituisella Holstebro–Skjern-reitillä syksyyn mennessä. Ensimmäinen juna aloitti rajoitetun henkilöliikenteen 14. heinäkuuta, ja yhtiö kertoo sen liukuneen äänettömästi pois laiturilta täynnä paikallisia, turisteja ja harrastajia."

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/first-battery-train-enters-service-under-plans-for-denmarks-greenest-railway/69190.article

Olin kyydissä, voin vahvistaa ettei liukunut äänettömästi pois. Kova hyrinä ja puhina kävi aina kun lähdimme asemilta. Puhina loppui kun päästiin vauhtiin mutta hyrinä jäi ja se oli kova. Puhuin veturinkuljettajien kanssa, lynettien aika ei ole ohi. Yksi ollaan myyty juuri Tanskan rautatieyhdistykselle ja se siiretään varastoon Aalborgiin ja loput jäävät varalle.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #137 : Elokuu 05, 2025, 13:35:04 »


Akkukäyttöiset sähköjunat tarjoavat päästöttömän liikenteen Saksan korkeimman rautatiesillan yli

5.8.2025 Googlen konekäännös

"SAKSA: Siemens Mobility on julkistanut Mireo Smart Plus B -akkukäyttöiset sähköjunat, jotka mahdollistavat paikallisesti päästöttömän ajon Regiobahnin Düssel-Wupper-Express-linjalla RE47 Remscheid-Lennepistä Solingeniin ja Düsseldorfiin. Juna ylittää Müngstener-sillan, joka on Saksan korkein rautatiesilta 107 metrin korkeudellaan."

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/battery-electric-trains-to-offer-emissions-free-operation-over-germanys-highest-railway-bridge/69311.article?utm_source=rss&utm_medium=Sendible&utm_campaign=RSS

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #138 : Elokuu 05, 2025, 17:02:21 »


Ensimmäinen akkujuna aloittaa liikenteen Tanskan vihreimmän rautatien suunnitelmissa

15.7.2025 Googlen konekäännös

"TANSKA: Paikallinen rautatieyhtiö Midtjyske Jernbaner on ottanut ensimmäisen akkukäyttöisen junayksikkönsä käyttöön henkilöliikenteessä osana tavoitettaan tulla Tanskan "vihreimmäksi rautatieksi".

Yhtiö aikoo ottaa käyttöön seitsemän Siemens Mobility Mireo Plus B -kaksivaunuista BMU:ta 56 km:n pituisella Vemb–Lemvig–Thyborøn-radalla ja 67 km:n pituisella Holstebro–Skjern-reitillä syksyyn mennessä. Ensimmäinen juna aloitti rajoitetun henkilöliikenteen 14. heinäkuuta, ja yhtiö kertoo sen liukuneen äänettömästi pois laiturilta täynnä paikallisia, turisteja ja harrastajia."

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/first-battery-train-enters-service-under-plans-for-denmarks-greenest-railway/69190.article

Olin kyydissä, voin vahvistaa ettei liukunut äänettömästi pois. Kova hyrinä ja puhina kävi aina kun lähdimme asemilta. Puhina loppui kun päästiin vauhtiin mutta hyrinä jäi ja se oli kova. Puhuin veturinkuljettajien kanssa, lynettien aika ei ole ohi. Yksi ollaan myyty juuri Tanskan rautatieyhdistykselle ja se siiretään varastoon Aalborgiin ja loput jäävät varalle.



https://mjba.dk/paa-jomfrurejse-med-danmarks-foerste-batteritog/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #139 : Elokuu 13, 2025, 17:03:41 »


Espanja avautuu akku- ja vetyteknologialle rautateillä

"Espanjan liikenne- ja kestävän kehityksen ministeriö on käynnistänyt julkisen markkinakyselyn selvittääkseen vaihtoehtoja dieselkäytölle useilla sähköistämättömillä rautatielinjoilla. Tavoitteena on vähentää päästöjä ja modernisoida osia maan rautatieverkosta uusien teknologioiden avulla.

Maan julkisten hankintojen alustalla julkaistua kuulemista johtaa rautatiesektorin pääosasto. Se on avoin alan sidosryhmille 30. syyskuuta asti, ja sen tavoitteena on kerätä palautetta valmistajilta, operaattoreilta ja muilta kiinnostuneilta yrityksiltä.

"Tämä on tärkeä askel prosessin avaamiseksi koko toimialalle, valmistajien äänen antamiseksi ja heidän tietämyksensä käyttämiseksi tehokkaimpien ja realistisimpien ratkaisujen kehittämiseksi", ministeriö totesi lausunnossaan.

Espanjan valtio hallinnoi julkista rautatieverkkoa, jossa suurin osa reiteistä on jo sähköistetty. Useita ratoja liikennöidään kuitenkin edelleen dieseljunilla. Näille reiteille tutkitaan parhaillaan teknisiä vaihtoehtoja, kuten akkujunia ja vetykäyttöisiä junia."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250813/17709/spanien-oppnar-batteri-och-vatgasteknik-pa-jarnvagen
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #140 : Tänään kello 07:02:29 »


Polttokennopula pysäyttää vetyjunien liikenteen Saksassa

14.8.2025 Googlen konekäännös

"Maailman ensimmäinen pelkästään vedyllä kulkeva rautatie – RB33 Ala-Saksissa, Saksassa – on jälleen kerran kohdannut merkittäviä häiriöitä. Vain neljä neljästätoista junasta on toiminnassa sen jälkeen, kun tilattuja korvaavia polttokennoja ei toimitettu ajoissa.

Cuxhavenin ja Buxtehuden välillä kulkevaa rataa liikennöi junayhtiö EVB. Yhtiön mukaan vielä nimeämätön polttokennovalmistaja ei ole pitänyt lupauksiaan, mikä on johtanut kapasiteettipulaan.

"Olemme järkyttyneitä matkustajiemme tavoin", sanoo Robert Palm, EVB:n paikallisjunaliikenteen johtaja. "Bremerhavenissa järjestetyn Sail-merifestivaalin aikana EVB oli laatinut suunnitelman, jossa kapasiteettia laajennettiin merkittävästi. Koska ilmoitetut polttokennotoimitukset eivät kuitenkaan toteutuneet, meillä ei ole tarpeeksi ajoneuvoja käytettävissä. Kaikkia meillä olevia junia käytetään!""

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250814/17715/brist-pa-bransleceller-stoppar-tyska-vatgastag
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 849


« Vastaus #141 : Tänään kello 09:45:19 »

Toivottavasti harhaan johdetut hölmot saavat tästäkin uutisesta vähän ymmärrystä siitä, että polttokenno ei ole käyttökelpoinen vaativiin liikennetehtäviin (ja erityisesti ei raskaaseen tieliikenteeseen) ainakaan vielä lähivuosina.
Luokkaa 90% olevat julkiset tuet ovat saaneet eräitä hyväuskoisia hölmöjä haksahtamaan niihin.

On jo vuosia voimakkaasti vaadittu, että polttokennoutopian melko rajaton tukeminen ja samanaikaisesti realistisermman vetydieselmoottorin kehitystyön haittaamisen tulee loppua ( https://bwvl.de/images/Wasserstoffmotorpapier_FINAL_12._M%C3%A4rz_2025.pdf  ).
Ilmeisesti sen pakottamana on puolivirallinen NOW-GMBH vihdoin julkaissut ensimmäisen (mutta todella vaisun) tarkastelun vetypolttomoottorien kelpoisuudesta raskaassa tieliikenteessä: https://www.now-gmbh.de/wp-content/uploads/2021/10/NOW_Metastudie_Wasserstoff-Verbrennungsmotor.pdf .

Viherhulluus jyllää tässäkin tarkastelussa, sillä vertaillaan kaasua käyttävää vetypolttomoottoria (siis  noin 700 bar paineeseen superhultoasemilla pumpattua kaasua käyttävä) ja polttokennoon. Siis verrataan hölmöyttä ja utopiaa.
Samaa hulluutta on nyt tutkittava vetydieselmoottorin imusarjaan ruiskutettava kryogeeninen nestevety (todellai kallis ratkaisu eikä taloudellinen suoraruiskutus ole mahdollinen, ainoa etu on kaasuille haitallisen lyhyen tankkausvälin pidentyminen).
Realistinen ja ilmastolle ja yhteiskunnan turvallisuudelle myönteinen ratkaisu on vain vihreää NESTEmäistä polttoainetta käyttävä vetydieselmoottori.
Edelleen on EU:n vihreällä mahtiboikotilla estetty vetypolttomoottorin käyttö nestemäistä vihreätä polttoainetta (kuten vihreä metanoli) käyttäen. Tämä on hidastanut ja jarruttaa yhä raskaan tieliikenteen muuttamista nettopäästöttömäksi.
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 10:03:55 kirjoittanut Erkki Nuutio » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2124


« Vastaus #142 : Tänään kello 09:58:25 »


FLIRT Akku Tanskalle: Kaluston laajennus ja uudet standardit

14.8.2025 Googlen konekäännös

"Stadler on allekirjoittanut sopimuksen kymmenen FLIRT Akku -junan toimittamisesta tanskalaiselle Lokaltog-yhtiölle. Sopimus on osa lokakuussa 2024 solmittavan sopimuksen optiota.

Valmistuttuaan akkukäyttöisten junien kokonaismäärä nousee 24 yksikköön. Ne kootaan Stadlerin tehtaalla Siedlcessä, Puolassa, mikä vahvistaa yhtiön valmistusasemaa Euroopassa.

Junat voivat kulkea jopa 100 kilometriä pelkästään akkuvirralla. Niiden akut latautuvat sähköistetyillä osuuksilla ja regeneratiivisen jarrutuksen avulla, mikä parantaa toiminnan tehokkuutta."

https://www.railway.supply/en/flirt-akku-for-denmark-fleet-expansion-and-new-standards/
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatiet irti fossiileista ?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina