Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 222
|
« : Helmikuu 12, 2024, 21:04:02 » |
|
kalustossa huomattiin ratavaurioiden aiheuttamia lovia. Myös tavaraliikenne kulkee hidastetuilla nopeuksilla. https://yle.fi/a/74-20074257Mites tuollaista ratavauriota (kiskonkatkeama?) ei ole kalustossa sisällä huomattu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 222
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2024, 21:13:33 » |
|
Putkahti aiktatauluin jokunen TYO yhtäkin. Nyt kait kuumeisesti etsitään vauriopaikkoja rataverkolta..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1800
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2024, 21:14:22 » |
|
Mites tuollaista ratavauriota (kiskonkatkeama?) ei ole kalustossa sisällä huomattu?
Vielä monikossa koskien ilmeisesti kaikkia rataosia ja junarunkoja?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 12, 2024, 21:31:25 » |
|
Joku tässä haiskahtaa ja melkoisesti.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Juha-Pekka Marttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 13, 2024, 10:07:30 » |
|
Kyllä. Joku haiskahtaa aikalailla.. Eilen lakossa ja tänään.. Tästähän tuli eduskuntakysymys. Vaativat selvitystä liikenneministeriöltä sekä Väylävirastolta. Joku tässä haiskahtaa ja melkoisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sauli Mäkelä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 13, 2024, 10:51:33 » |
|
Hiukan haiskahtaa liian pitkälle viedyltä korjauksen viivyttelyltä. Toissa kesänä kaverin kanssa oltiin joka vuotisella junien katseluun naamioituneella piknikillä Juurikorven suunnalla ja nähtiin kyllä aika karu kiskon kuluma. Ulkokaarteen kisko melkein tipan muotoinen ja täynnä kraaterimaista murtumaa. Jopa tämä kaverini, joka ei tekniikasta paljon ymmärrä, oli kauhuissaan siinä sallitusta nopeudesta. Onneksi oli jo valmiina uudet kiskot, että nyt paikka taitaa olla kunnossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 281
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 13, 2024, 11:28:36 » |
|
Viime perjantaina 2898 on käyttänyt kyseisen välin kulkemiseen 40 minuuttia veturiviasta johtuen. Olisiko mahdollista että vauriot olisivat syntyneet tuolloin? Nopeus on tippunut nollaan juurikin Sitikkalan mäen keskivaiheilla.
Muita poikkeavuuksia toteutuneissa kuluissa en muutamalta viime päivältä tuolta huomannut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 90
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 13, 2024, 11:51:48 » |
|
Kiskojen kulumaa kiistämättä, kehotan kiinnittämään huomion siihen, että pyöräongelma koskee vain y h t ä operaattoria. Fer ja "Nortti" ovat liikennöineet jokseenkin normaalivahvuudella mahdollisista lakoista ja kiskovaurioista riippumatta.
Jos työntekijäosapuoli haluaa ryhtyä työtaisteluun, on julistettava avoimesti lakko. Työnantajaosapuoli voi julistaa työsulun, tai selittää, ettei tämä itseasiassa ole työsulku, vaikka te niin väitätte.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 466
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 13, 2024, 12:43:52 » |
|
Kiskojen kulumaa kiistämättä, kehotan kiinnittämään huomion siihen, että pyöräongelma koskee vain y h t ä operaattoria. Fer ja "Nortti" ovat liikennöineet jokseenkin normaalivahvuudella mahdollisista lakoista ja kiskovaurioista riippumatta.
Ferrin ja Nortin tavarajunat käyttävät toisaalta hieman maltillisempia nopeuksia kuin matkustajajunat, niin olisiko se voinut säästää niitä kiskovauriosta johtuvilta lovipyöriltä...?
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 90
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 13, 2024, 13:08:44 » |
|
Ferrin ja Nortin tavarajunat käyttävät toisaalta hieman maltillisempia nopeuksia kuin matkustajajunat, niin olisiko se voinut säästää niitä kiskovauriosta johtuvilta lovipyöriltä...?
Herra A-P, tämä oli varmaankin tarkoitettu ironiseksi vitsiksi? Myös VR noudattaa tavarajunia ajaessaan samoja maltillisempia nopeuksia, kuin muut operaattorit. Juuri nyt rataverkko on täynnä matkustajaliikenteen tyhjävaunujunia. VR:n tosiasiallisessa monopolissa kivaa on se, että se takaa yhtiön johtoryhmälle monopolin pitää Suomen kansaa p i l k k a n a a n.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 357
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 13, 2024, 17:10:06 » |
|
Kiskojen kulumaa kiistämättä, kehotan kiinnittämään huomion siihen, että pyöräongelma koskee vain y h t ä operaattoria. Fer ja "Nortti" ovat liikennöineet jokseenkin normaalivahvuudella mahdollisista lakoista ja kiskovaurioista riippumatta.
Taisi North Rail kuitenkin lakkoilla eilen kun ei mikään juna kulkenut.. (kuten ei silloin edellisenkään kerran)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 736
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 13, 2024, 17:22:12 » |
|
Eikös datasta näe milloin ja mikä juna on mäkeen jäänyt?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 915
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 13, 2024, 17:33:39 » |
|
Lisätään vielä kuluttajaulottuvuus: junia on mukavampi perua, kun syyksi kerrotaan "Traficom varoitti rataverkon kunnosta". Eli Viranomainen tarjoaa Force majeuren. Joskin tässä tapauksessa joku aktiivinen kuluttaja saattaisi haastaa perumisten maantieteellisen laajuuden.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2024, 17:52:12 » |
|
Normaaleissa talviolosuhteissa henkilöliikennekalusto jäätyy (koko kuluneen talven ajan), ja nyt kun hieman lauhtuu, niin rataverkko pettää alta? Oliko Mankalan seudun kiskovaurio todellakin syy perua koko Suomen kaukojunaliikenne? Miten tavarajunat ja eritoten vaarallisten aineiden kuljetukset voivat silti kulkea turvallisesti samalla vaurioituneella rataverkolla? Miten lähijunan tuvallisuus- tai kulkuominaisuudet eroavat kaukojunien vastaavista? Miksi näitä kirjavia ja sangen hätäiseltä kuulostavia selityksiä on niin vaikea uskoa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 92
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 13, 2024, 19:25:50 » |
|
Jos työntekijäosapuoli haluaa ryhtyä työtaisteluun, on julistettava avoimesti lakko. Työnantajaosapuoli voi julistaa työsulun, tai selittää, ettei tämä itseasiassa ole työsulku, vaikka te niin väitätte.
Tässä on vain se pieni ero, että vaikka VR ei liikennöikään, niin työvuoroluetteloon merkityt työvuorot sitovat VR:ää, ja niistä maksetaan työntekijöille palkka. Eri asia mitä tekemistä henkilökunnalle on keksitty, vai ovatko heittäneet tikkaa taukohuoneessa koko työpäivän paremman työtehtävän puutteessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Helke
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 12
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 13, 2024, 19:37:00 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 466
|
« Vastaus #17 : Helmikuu 13, 2024, 20:33:35 » |
|
Jos työntekijäosapuoli haluaa ryhtyä työtaisteluun, on julistettava avoimesti lakko. Työnantajaosapuoli voi julistaa työsulun, tai selittää, ettei tämä itseasiassa ole työsulku, vaikka te niin väitätte.
Tässä on vain se pieni ero, että vaikka VR ei liikennöikään, niin työvuoroluetteloon merkityt työvuorot sitovat VR:ää, ja niistä maksetaan työntekijöille palkka. Eri asia mitä tekemistä henkilökunnalle on keksitty, vai ovatko heittäneet tikkaa taukohuoneessa koko työpäivän paremman työtehtävän puutteessa. Näkyy ajetun sen sijaan tyhjävaunujunia alennetuin nopeuksin (Sn 80) kohti sorvipaikkoja: https://juliadata.fi/timetables/advanced?s=1&date=13.1.2024=30&type=MV
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 357
|
« Vastaus #18 : Helmikuu 13, 2024, 20:48:56 » |
|
Normaaleissa talviolosuhteissa henkilöliikennekalusto jäätyy (koko kuluneen talven ajan), ja nyt kun hieman lauhtuu, niin rataverkko pettää alta? Oliko Mankalan seudun kiskovaurio todellakin syy perua koko Suomen kaukojunaliikenne? Miten tavarajunat ja eritoten vaarallisten aineiden kuljetukset voivat silti kulkea turvallisesti samalla vaurioituneella rataverkolla? Miten lähijunan tuvallisuus- tai kulkuominaisuudet eroavat kaukojunien vastaavista? Miksi näitä kirjavia ja sangen hätäiseltä kuulostavia selityksiä on niin vaikea uskoa?
Jospa vaurioiden perusteella osattu tietää mahdollisen ratavaurion paikka suunnilleen ja tiedetty mitä kalustoa liikkunut ja mahdollisuus että kalusto rikki. Ja kun lähijunilla kuitenkin IC ja Pendolinokalustoon verraten hieman eri reitit. No olisi voinut tavaraliikennettäkin rajoittaa, toisaalta huomaan että tavaraliikennemääräkin pienempi tänään ehkä eilisestä lakosta johtuen. (Jotain 130 tavarajunaa kun normaalisti arkena sen noin 200)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #19 : Helmikuu 13, 2024, 22:13:39 » |
|
Tuntematta yksityiskohtia voinee todeta, että veturien pariajo voi olla huonoissa olosuhteissa hankalaa, jos vetureissa ei ole kunnollisesti toimivia luistonestolaitteistoja. Tämä koskee yhtälailla jarrutus- ja vetotilanteita (lukkiutuminen, ympärilyönti). Mikä onkaan tilanne eri veturisarjojen luistonestolaitteiden suhteen?
Lukkiutuneena pyörimättä luistamisen tulos lukkiutuneeseen pyörään on suho (joidenkin kieltämä tunnettu sana). Suho vaatii usein pyörän sorvaamisen. Pitkäkestoinen ympärilyönti kuluttaa pyörää ja voi aiheuttaa mm. pyöränrenkaan irtautumisen.
Jos kisko on sutimisen seurauksena vakavasti vaurioitunut, mutta ei vielä kokonaan tuhoutunut, aiheutuu siitä ehkä suuriakin iskukuormituksia ohikulkeville pyörille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 466
|
« Vastaus #20 : Helmikuu 13, 2024, 23:11:29 » |
|
Mikä onkaan tilanne eri veturisarjojen luistonestolaitteiden suhteen?
Dv12:ta lukuunottamatta kaikissa veturisarjoissa on luistonestolaitteisto. Niissä Deevereissä, joihin on jälkiasennettu radio-ohjauslaitteisto, on sen mukana tullut myös »lipsut», jotka tosin eivät toimi, jollei radio-ohjauslaitteisto ole päällä. Sr1:n ympärilyönninestolaitteisto ei toimi tehonsäädön »käsikäytöllä».
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 466
|
« Vastaus #21 : Helmikuu 14, 2024, 08:02:37 » |
|
Tuntematta yksityiskohtia voinee todeta, että veturien pariajo voi olla huonoissa olosuhteissa hankalaa, jos vetureissa ei ole kunnollisesti toimivia luistonestolaitteistoja.
Tämän suhteen salakavalimpia tilanteita ovat Sr1-parin tai Dv12-nipun ajaminen vikaantumisen vuoksi vetoon osallistumattomasta, »hiljaisesta» johtoveturista. Toinen riskitilanne on Dv12-pari, jossa johtoveturi on radio-ohjaustilassa ja apuveturina on sellainen Dv12, jota ei ole varusteltu radio-ohjauslaitteistolla.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #22 : Helmikuu 20, 2024, 22:01:48 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1440
|
« Vastaus #23 : Helmikuu 26, 2024, 23:11:00 » |
|
Apuveturina ollut ro Dv12 256x kaiveli kuopat kiskoon johtoveturin sammuttua. Tarkistuksessa pyöristä ei kuuleman mukaan löytynyt mitään vikaa.
Onkohan VR itse hukuttanut tiedon? Asia saattaa todella lemahtaa aikanaan... (suunniteltu kalustopankki)?
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2024, 23:35:56 kirjoittanut Jorma Toivonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #24 : Helmikuu 27, 2024, 11:04:41 » |
|
Tämä vahvistaa osaltaan toteamusta, että pariveto on ongelmallista apuveturin sutimisen havaitsemisen ja estämisen kannalta, etenkin jos apuveturissa ei ole vetoluiston estolaitteistoa. Osassa deevereitä ei tätä laitteistoa ole, ehkä ei ollut kyseisessäkään deeverissä.
Sinänsä vetoluisto ei ole pyöränrenkaiden kulkupintoille yhtä haitallista kuin 100% jarrutusluisto. Liukuminen jarrutuksessa aiheuttaa nopeasti suhon, eli littanan kohdan pyöränrenkaan kosketuspintaan, mikä helposti vaatii pyörän sorvauksen takaisin pyöreäksi. Muistan hyvin erään Kalkkunan nousun Viinikan ratapihalta asemalle liian raskaan junan edessä. Noin 20...30% vetoluisto vallitsi koko nousun ajan ja nopeus oli luokkaa 2...3 km/h. Mahtavaa kuunneltavaa ja katseltavaa, mutta mahtoi pyöränrengas ohentua ehkä 5 mm nousun matkalla. Kalkkunalla liikuttiin viimeisiä aikoja. Oli hikinen tehtävä lämmittäjälle
Vetoluisto tekee siis kuoppia kiskoihin, kuten julkaistu kuva näytti. En silti usko että kuvatun kohdan ylitys vaurioittaisi pyöriä tai pyöränlaakereita korjausta vaativalla tavalla. Kisko tulee tietysti nopeasti vaihtaa ja ehkä ennen sitä korjaushitsata ja tasoittaa rälläkällä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2024, 11:39:14 kirjoittanut Erkki Nuutio »
|
tallennettu
|
|
|
|