En tiedä kuinka paljon se vähentää päästöjä jos kontit kuljetetaan Vaasaan ja Tornioon/Haaparantaan rekoilla ja vasta Ruotsissa lastataan junaan.
Miksi Vaasaan tai Tornioon? On meillä muitakin satamia, joihin tulee rautatie.
Olisi voinut C.G.A. Stubb ottaa asian puheeksi Kalle Kustaan kanssa niin olisi Stadsgårdenille saatu rakentaa konttiterminaali. Sopivasti Slussenilla rakennustyöt käynnissä niin voisi palauttaa rautatieyhteyden satamaan.
Nurminen omistaa toisaalta oman junayhtiön jolla se voisi aloittaa konttien kuljettamisen myös noihin paikkoihin, mutta sillä junayhtiöllä näyttää olevan tärkeämpää käyttöä?
Olisiko maksajista pulaa ennemminkin?
Vakavasti puhuen olisi hyvä saada vähän enemmän faktaa päästöistä eri kuljetusmuodoissa. Jos verrataan Kotka-Haminasta tai Vuosaaresta laivakyydillä Rotterdamiin tai vastaavaan kulkevia kontteja ja ensin Vaasaan rekalla kelkottavia ja siitä edelleen laivamatkalle ja junakyytiin meneviä kontteja niin miten on päästöjen laita kun päästään Rotterdamissa valtamerilaivaan?