Ensin helpoimmat lähteet on perusohje tutkijoille ja journalisteille. Kaikkien vaivannäköä olisi säästynyt, jos olisit alkumetreillä lukenut perusteoksen — vuoden 1912 historiikin, joka on ylivoimaisesti helpoin lähde ryhtyä selvittämään tietyn ajanjakson asioita — ennen impulsiivista kyselyä. Sieltähän minäkin em. referaatin kaivoin.
Kysyin, koska en tiennyt mitä lämpösäiliöt olivat. Historiikista niitä ei löydy. - Ja niinkuin usein käy, kysyminen kannatti. Kiitos Petrin vaivannäön.
On merkillepantavaa, että koneinsinööri käytti vuonna 1911 nimitystä 'Laycockin lämpösäiliö', vaikka virallinen nimike lienee tuohon aikaan jo ollut maksiinipatteri. Ehkä vanhempi kirjeenvaihto ym. selittäisi termin.
W. S. Laycock oli kehittänyt vuonna 1893 brittiläiselle Great Northernille (GNR) veturihöyrylämmitysjärjestelmän, jossa vaunuissa oli varastosäiliöt (storage reservoirs).
Tuo Laycockin 'storage reservoir' selittänee koneinsinööri Axel v. Weissenbergin käyttämän lämpösäiliö-termin alkuperää.