Ja hinta esimerkiksi Jyväskylästä Seinäjoelle on melkein 26 euroa. Aika törkeä hinta, kun miettii kuinka suuri riski on perjantain tai sunnuntain iltajunassa joutua seisomaankin vielä. Nykyään tilanne lienee parempi, kun linja-autoilla ajetaan lisäkapasiteettina...
Riski on kieltämättä ihan kohtalainen. Taitaa noissa junisssa olla aika iso ero lipunmyyntitilastojen ja todellisten matkustajamäärien kanssa, sillä yleisesti on tiedossa, ettei liputta matkustamista valvota mitenkään.
Veturivetoisten taajamajunien ja kiskobussien lisäksi aiemmin oli tietysti myös sähkömoottorijunilla liikennöityjä taajamajunia, mutta ne on joko lakkautettu (Savon rata 2002, Pohjanmaan rata 2006, luultavasti Karjalan radallakin oli ajettu Sm-junilla?) tai nostettu lähiliikenteen kastiin (Riihimäki-Lahti 2006, Riihimäki-Tampere 2017, Lahti-Kouvola-Kotka satama 2022).
Tämä on hyvä huomio. En muistanut, että Ri–Tpe ja Lh–Kv–Kts ovat olleet taajamajunan koodilla noinkin hiljattain.
Lisäksi muistelisin, että Poriin on sinisten vaunujen aikakaudella ehkä 15–20 vuotta sitten liikennöity lyhyen aikaa joka toinen vuoro lähiliikennekalustolla. Muistaakseni nämä myytiin taajamajunina aivan kuten sinisetkin, ja jotenkin muistelisin kalustoksi Sm4. On mahdollista, että on ollut myös esim. Eil. Koitin kuvahaulla etsiä, mutta ei koeajoa kummempaa Porista löydy. Mahtaakohan jollakulla olla paremmin muistissa, mitä kalustoa tuolloin käytettiin?