Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junatyyppi taajamajuna näyttää poistuneen käytöstä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« : Kesäkuu 20, 2024, 17:28:43 »

Asemakuulutuksissa ja VR:n matkahaussa HDM-junia kutsutaan nykyisin kiskobusseiksi eikä enää taajamajuniksi.
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #1 : Kesäkuu 22, 2024, 21:53:47 »

Kiskobusseilla ei myöskään näytä olevan dynaamista hinnoittelua, vaan hinta on sama riippumatta ostoajankohdasta. En tosin ole aivan varma, oliko asia jo aiemmin näin.
tallennettu
Miro Heinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2024, 11:04:37 »

Kiskobusseilla ei myöskään näytä olevan dynaamista hinnoittelua, vaan hinta on sama riippumatta ostoajankohdasta. En tosin ole aivan varma, oliko asia jo aiemmin näin.
Eli sama homma kuin lähijunillakin.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2024, 12:15:18 »

Sinänsä tuo on ihan loogista, kun veturivetoisia taajamajunia ei ole ollut käytössä enää reiluun kymmeneen vuoteen, ja kiskobussien termi on vakiintunut käyttöön monessakin yhteydessä. Ehkä selkeämpää matkustajalle näin. Järjestelmissähän sinänsä mitään muutosta ei ole tapahtunut, virallisestihan tunnus on edelleen HDM ja selite "henkilöjuna dieselmoottorijunakalustolla". Ja onpa ohjeissa esim. H-juna edelleen, vaikka niitä ei toviin ole käytettykään. Ja järjestelmissä kummittelee edelleen esimerkiksi IC2, josta luopumisesta tulee kohta puoliin täyteen kymmenen vuotta.
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2024, 17:10:16 »

Asemakuulutuksissa ja VR:n matkahaussa HDM-junia kutsutaan nykyisin kiskobusseiksi eikä enää taajamajuniksi.

Muutos on tullut voimaan 18.3.2024. Asiasta on maininta Tasoristeys-palstalla (Resiina 2/2024, s.57).
tallennettu
Miro Heinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #5 : Heinäkuu 05, 2024, 21:51:41 »

Sinänsä tuo on ihan loogista, kun veturivetoisia taajamajunia ei ole ollut käytössä enää reiluun kymmeneen vuoteen, ja kiskobussien termi on vakiintunut käyttöön monessakin yhteydessä. Ehkä selkeämpää matkustajalle näin.
Veturivetoisten taajamajunien ja kiskobussien lisäksi aiemmin oli tietysti myös sähkömoottorijunilla liikennöityjä taajamajunia, mutta ne on joko lakkautettu (Savon rata 2002, Pohjanmaan rata 2006, luultavasti Karjalan radallakin oli ajettu Sm-junilla?) tai nostettu lähiliikenteen kastiin (Riihimäki-Lahti 2006, Riihimäki-Tampere 2017, Lahti-Kouvola-Kotka satama 2022).
tallennettu
Vertti Kontinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #6 : Heinäkuu 08, 2024, 16:24:48 »

Kiskobusseilla ei myöskään näytä olevan dynaamista hinnoittelua, vaan hinta on sama riippumatta ostoajankohdasta. En tosin ole aivan varma, oliko asia jo aiemmin näin.

Ja hinta esimerkiksi Jyväskylästä Seinäjoelle on melkein 26 euroa. Aika törkeä hinta, kun miettii kuinka suuri riski on perjantain tai sunnuntain iltajunassa joutua seisomaankin vielä. Nykyään tilanne lienee parempi, kun linja-autoilla ajetaan lisäkapasiteettina...
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #7 : Heinäkuu 08, 2024, 16:40:53 »

Ja hinta esimerkiksi Jyväskylästä Seinäjoelle on melkein 26 euroa. Aika törkeä hinta, kun miettii kuinka suuri riski on perjantain tai sunnuntain iltajunassa joutua seisomaankin vielä. Nykyään tilanne lienee parempi, kun linja-autoilla ajetaan lisäkapasiteettina...
Riski on kieltämättä ihan kohtalainen. Taitaa noissa junisssa olla aika iso ero lipunmyyntitilastojen ja todellisten matkustajamäärien kanssa, sillä yleisesti on tiedossa, ettei liputta matkustamista valvota mitenkään.
Veturivetoisten taajamajunien ja kiskobussien lisäksi aiemmin oli tietysti myös sähkömoottorijunilla liikennöityjä taajamajunia, mutta ne on joko lakkautettu (Savon rata 2002, Pohjanmaan rata 2006, luultavasti Karjalan radallakin oli ajettu Sm-junilla?) tai nostettu lähiliikenteen kastiin (Riihimäki-Lahti 2006, Riihimäki-Tampere 2017, Lahti-Kouvola-Kotka satama 2022).
Tämä on hyvä huomio. En muistanut, että Ri–Tpe ja Lh–Kv–Kts ovat olleet taajamajunan koodilla noinkin hiljattain.

Lisäksi muistelisin, että Poriin on sinisten vaunujen aikakaudella ehkä 15–20 vuotta sitten liikennöity lyhyen aikaa joka toinen vuoro lähiliikennekalustolla. Muistaakseni nämä myytiin taajamajunina aivan kuten sinisetkin, ja jotenkin muistelisin kalustoksi Sm4. On mahdollista, että on ollut myös esim. Eil. Koitin kuvahaulla etsiä, mutta ei koeajoa kummempaa Porista löydy. Mahtaakohan jollakulla olla paremmin muistissa, mitä kalustoa tuolloin käytettiin?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2529


« Vastaus #8 : Heinäkuu 08, 2024, 18:08:22 »

Ja hinta esimerkiksi Jyväskylästä Seinäjoelle on melkein 26 euroa. Aika törkeä hinta, kun miettii kuinka suuri riski on perjantain tai sunnuntain iltajunassa joutua seisomaankin vielä. Nykyään tilanne lienee parempi, kun linja-autoilla ajetaan lisäkapasiteettina...

Hinta on suunnilleen sama kuin minulla viimeisinä työvuosinani (65-68v) Norrköping-Malmö 435 km 1. luokassa (X2000-junassa). Aamujunassa 1 lk:n hintaan sisältyi omalle paikalle tuotu aamiaispaketti. Ei ihme että junamatkustaminen oli suosittua Ruotsissa ainakin 2010-luvulla. (alle 65v maksoi silloin tyypiilisesti n.35-40€ samasta matkasta riippuen milloin lipun osti)


* aamiainen junassa 1.jpg (202.98 kilotavua, 2048x1152 - tarkasteltu 135 kertaa.)
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #9 : Heinäkuu 08, 2024, 21:43:52 »

Lisäksi muistelisin, että Poriin on sinisten vaunujen aikakaudella ehkä 15–20 vuotta sitten liikennöity lyhyen aikaa joka toinen vuoro lähiliikennekalustolla. Muistaakseni nämä myytiin taajamajunina aivan kuten sinisetkin, ja jotenkin muistelisin kalustoksi Sm4. On mahdollista, että on ollut myös esim. Eil. Koitin kuvahaulla etsiä, mutta ei koeajoa kummempaa Porista löydy. Mahtaakohan jollakulla olla paremmin muistissa, mitä kalustoa tuolloin käytettiin?
Sm4-kalustoa on ollut Porin joissakin taajamajunissa eräänä aikakautena, ei tosin kovin pitkään lopulta. Gallerian puolelta löytyy http://vaunut.org/kuva/69771
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #10 : Heinäkuu 08, 2024, 23:20:27 »

Sen täytyi olla vuotta 2002, kun Valtionrautatiet muutti vähin äänin junatyypin henkilöjuna (H) nimityksen taajamajunaksi. Ei siihen vaan koskaan tottunut. Pelkään siltikin, että samoin taitaa käydä rälssipussin kanssa. Pyörittää silmiään
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #11 : Heinäkuu 09, 2024, 15:24:45 »

Sm4-kalustoa on ollut Porin joissakin taajamajunissa eräänä aikakautena, ei tosin kovin pitkään lopulta. Gallerian puolelta löytyy http://vaunut.org/kuva/69771

Juuri sain satunnaiskuvan http://vaunut.org/kuva/63903

Mielenkiintoista, olisin väittänyt, ettei Tampere ja Porin välillä semmoista kalustoa ei ole koskaan käytetty. Vielä pahemmin, kun tietää, että siihen aikaan minä näin toimiston ikkunasta Tampereen rautatieaseman raiteita. Ehkä kuitenkin vain etelään lähteviä junia Hymyilee
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #12 : Heinäkuu 30, 2024, 20:34:25 »

Kiskobusseilla ei myöskään näytä olevan dynaamista hinnoittelua, vaan hinta on sama riippumatta ostoajankohdasta. En tosin ole aivan varma, oliko asia jo aiemmin näin.

Joustava hinnoittelu on nyt tullut kiskobusseille takaisin käyttöön.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junatyyppi taajamajuna näyttää poistuneen käytöstä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina