Realistisesti ajateltuna, voiko tuollainen selvitys päätyä mihinkään muuhun lopputulokseen kuin se, että laajamittainen raideleveyden muutos on liian kallis, taloudellisesti täysin kannattamaton ja aiheuttaa kohtuutonta haittaa rautatieliikenteelle laajojen radanrakennustöiden ja kahden eri raideleveyden yhtäaikaisen käytön vuoksi. Jos Pohjois-Suomen teollisuus (lähinnä kai SSAB Raahessa) sitä tarvitsee, sinne 1435 mm on ehkä järkevää ja mahdollista Torniosta tuoda.
Edellinen raideleveysselvitys päättyi 2023 huhtikuussa ja sen jälkeen juhlittiin voittoa Euroopasta.
Mutta sitten tuli kevät 2024 ja Suomi siirtyi kannattamaan rataverkkonsa muuntamista eurooppalaiseksi. Ja aloitettiin uudelleen sama selvitys joka päättyi 2023 ja selvitys valmistuu elokuussa 2025.