VR aloittaa tietopyynnön uusista vaihtovetureista"Suomalainen junayhtiö VR-Yhtymä Oyj on julkaissut EU:n virallisessa lehdessä ennakkoilmoituksen vaihtovetureita koskevasta tietopyynnöstä. Tämä on ennakkoilmoitus, jonka tarkoituksena on kerätä tietoa markkinoista ja mahdollisista toimittajista. Tämä ilmoitus ei ole muodollinen hankinta. Tähän ennakkoilmoitukseen vastaaminen tai vastaamatta jättäminen ei vaikuta mahdollisuuteen osallistua tulevaan hankintaan.
Tekniset perusvaatimuksetVeturit on sovitettava Suomen 1524 millimetrin raideleveydelle
Veturit voivat olla hybridivetureita tai diesel-sähkövetureita (DE). Dieselkäyttöisissä ratkaisuissa biodiesel on suositeltavampi. Mahdollisten sähköratkaisujen tulee olla yhteensopivia Suomen 25 kV/50 Hz verkon kanssa. VR Group Oyj on kiinnostunut myös vetyyn,
akkuihin ja muihin kestäviin vaihtoehtoihin perustuvista ratkaisuista
Yksittäinen toiminta junan painokapasiteetilla 2500 tonnia
Kaksoiskäyttö (kaksi veturia), jonka junan kapasiteetti on 4700 tonnia
Veturia on voitava käyttää aktiivisesti radion kauko-ohjauksella
Käyttölämpötilaluokan tulee olla T2 (-40… +35 astetta)
Pääasiallinen käyttö on vaihtopihoilla ja raiteilla ilman sähköä
ETCS/STM-taso 2 on asennettava alukseen
Huippunopeus noin 120 km/h
Painon tulee olla vähintään 22 tonnia per akseli"
https://www.jarnvagsnyheter.se/20241015/16718/vr-startar-informationsforfragan-om-nya-rangerlok