|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1379
|
« Vastaus #1 : Elokuu 27, 2024, 08:26:25 » |
|
MTRX byter namn till VR"27.8.2024 Ruotsalainen pikajunayhtiö MTRX muuttaa nimensä VR:ksi. Ensimmäinen juna uudella nimellä ja vihreällä värillä on nyt lähtenyt Tukholman päärautatieasemalta Göteborgiin. Muutos johtuu siitä, että Suomen valtion junayhtiö VR osti MTRX:n aiemmin tänä vuonna." https://www.jarnvagsnyheter.se/20240827/16503/mtrx-byter-namn-till-vr
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1379
|
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2024, 05:36:47 » |
|
VR:n suunnitelmat Haaparannan ja Oulun välisestä junaliikenteestä ensi vuonna muotoutuvat"Hiljattain tarjouskilpailun Norrtågin junaliikenteen operoimisesta Pohjois-Ruotsissa voittanut VR tutkii nyt mahdollisuutta kuljettaa henkilöjunia myös Ruotsin ja Suomen välisen rajan yli. Neljän Ruotsin alueen omistama Norrtåg vastaa alueen joukkoliikenteen hankinnasta ja organisoinnista, mutta junaliikenteen hoitaminen tapahtuu hankittujen toimijoiden kautta." https://www.jarnvagsnyheter.se/20240827/16512/vrs-planer-tagtrafik-mellan-haparanda-och-uleaborg-nasta-ar-tar-form
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1379
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2024, 10:39:13 » |
|
Virallinen ensi-ilta VR Express Train - MTRX:ltä Tukholma-Göteborg "Maanantaina 26.8.2024 VR Snabbtågin virallinen ensi-ilta oli Ruotsissa. Juna saapui keskusasemalle juuri ennen kello 13.45, noin 30 minuuttia ennen lähtöä. Siellä junaa ottivat vastaan orkesteri, VR:n työntekijät, junamatkailijat, junasta kiinnostuneet ja yleensä uteliaita katsojia. Tätä seurasi uuden junan avajaiset." Kyllä ruotsalaiset ihmettelevät mitä tuo VR tarkoittaa. https://youtu.be/zZMV1xI5PnA
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2024, 15:14:05 » |
|
Kyllä ruotsalaiset ihmettelevät mitä tuo VR tarkoittaa.
Pitäisiköhän FSJ ottaa uudelleen käyttöön Ruotsin toimintoja varten
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1379
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 05, 2024, 06:55:20 » |
|
Kyllä ruotsalaiset ihmettelevät mitä tuo VR tarkoittaa.
Pitäisiköhän FSJ ottaa uudelleen käyttöön Ruotsin toimintoja varten SJ on jo varattu Ruotsissa, joten ehkä ei onnistu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 07, 2024, 17:17:03 » |
|
Virallinen ensi-ilta VR Express Train - MTRX:ltä Tukholma-Göteborg
Hm, vr.fi sivun kautta ei voi ostaa lippua siheen junaan. Jostain syystä se on täys erilainen sivu: https://vrresa.se/ (Ja se ei edes suomeksi) Että jos halua matkusta esim. Jyväskylästä Göteborgiin tarvitaan edelleen kolme eri lippua. VR, VikingLine ja sitten taas VR.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 07, 2024, 18:04:45 » |
|
Virallinen ensi-ilta VR Express Train - MTRX:ltä Tukholma-Göteborg
Hm, vr.fi sivun kautta ei voi ostaa lippua siheen junaan. Jostain syystä se on täys erilainen sivu: https://vrresa.se/ (Ja se ei edes suomeksi) Että jos halua matkusta esim. Jyväskylästä Göteborgiin tarvitaan edelleen kolme eri lippua. VR, VikingLine ja sitten taas VR. Ennen pystyi ostamaan suoria UIC -lippuja Suomesta ulkomaille. Ja ehkä voi nytkin mutta silloin Ruotsin osuus tehdään SJ:llä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 07, 2024, 18:48:27 » |
|
Juu, tavalaan tää VR Ruotissa toimi täys erikseen VR Suomen kans. Että ei mittän hyötiä onko tää nyt VR tai jotain muuta firma hoitamassa tää juna. Yhteislippua eikä yhteistyö ei ole olemassa, harmi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 07, 2024, 20:05:57 » |
|
Eikö myös VR:n Ruotsin ostoliikenteen yritys ole vielä erikseen tästä MTRX-ostokseen liittyvästä yrityksestä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 454
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 08, 2024, 11:46:56 » |
|
Yhteislippu - ajatusta ei kukaan uskalla edes ehdottaakaan täällä sarvikuono-Suomessa. Siinähän voi jonkun pikku byrokraatin arvovalta ja asema tulla loukatuksi!!!
Suomi ei ole mikään sivistysvaltio!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1379
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 14, 2024, 13:36:31 » |
|
Äänestys päättynyt – VR:n nimenmuutos valmisJuna, jota aiemmin kutsuttiin Red Hoodiksi, vastasi entisen MTRX-tuotemerkin punaista väriä. Valtion junaliikenteen harjoittaja VR osti liiketoiminnan ennen kesää, joten MTRX on muuttanut nimensä VR:ksi. Punaiset junat ovat vähitellen muuttuneet VR-vihreiksi ja lipunmyynti on siirretty junayhtiön nettisivuille. Osa muutoksesta sisältää nyt myös junan nimen Rödluvan. Viikon aikana matkustajilla oli mahdollisuus äänestää kolmesta palveluneuvojien, veturinkuljettajien ja muiden junayhtiön työntekijöiden ehdotuksesta: Ei saa peittää, Grönluvan ja Grodan. Äänestykseen osallistui kaikkiaan 6 000 ihmistä. Tulos julkistettiin tänään Tukholman päärautatieasemalla pidetyssä ristiäistilaisuudessa, jossa junan uudeksi nimeksi esiteltiin nimi Grodan. "Sammakko sopii täydellisesti junaperheeseemme ja nimi on nyt paikallaan junassa. Teimme myös Suomessa kyselyn, jotta voimme vertailla, ja saimme siellä täsmälleen saman tuloksen. Suomalaiset ja ruotsalaiset matkustajat ovat siis samaa mieltä." sanoo Filip Thunell, VR Snabbtåg Swedenin toimitusjohtaja. https://www.jarnvagsnyheter.se/20241011/16706/omrostning-avslutad-vrs-namnbyte-klart
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1379
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 15, 2024, 15:22:34 » |
|
VR aloittaa tietopyynnön uusista vaihtovetureista"Suomalainen junayhtiö VR-Yhtymä Oyj on julkaissut EU:n virallisessa lehdessä ennakkoilmoituksen vaihtovetureita koskevasta tietopyynnöstä. Tämä on ennakkoilmoitus, jonka tarkoituksena on kerätä tietoa markkinoista ja mahdollisista toimittajista. Tämä ilmoitus ei ole muodollinen hankinta. Tähän ennakkoilmoitukseen vastaaminen tai vastaamatta jättäminen ei vaikuta mahdollisuuteen osallistua tulevaan hankintaan. Tekniset perusvaatimuksetVeturit on sovitettava Suomen 1524 millimetrin raideleveydelle Veturit voivat olla hybridivetureita tai diesel-sähkövetureita (DE). Dieselkäyttöisissä ratkaisuissa biodiesel on suositeltavampi. Mahdollisten sähköratkaisujen tulee olla yhteensopivia Suomen 25 kV/50 Hz verkon kanssa. VR Group Oyj on kiinnostunut myös vetyyn, akkuihin ja muihin kestäviin vaihtoehtoihin perustuvista ratkaisuista Yksittäinen toiminta junan painokapasiteetilla 2500 tonnia Kaksoiskäyttö (kaksi veturia), jonka junan kapasiteetti on 4700 tonnia Veturia on voitava käyttää aktiivisesti radion kauko-ohjauksella Käyttölämpötilaluokan tulee olla T2 (-40… +35 astetta) Pääasiallinen käyttö on vaihtopihoilla ja raiteilla ilman sähköä ETCS/STM-taso 2 on asennettava alukseen Huippunopeus noin 120 km/h Painon tulee olla vähintään 22 tonnia per akseli" https://www.jarnvagsnyheter.se/20241015/16718/vr-startar-informationsforfragan-om-nya-rangerlok
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 57
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 15, 2024, 15:24:47 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 15, 2024, 16:34:19 » |
|
Onko se nyt isoin voitettu sopimus tähän mennessä? 1,2 miljardia kruunua=105,5 miljoonaa per vuosi?? (Bergslagenko oli joku 39 miljoona ja Norrtåg 32 miljoonaa per vuosi)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 4943
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 15, 2024, 22:36:58 » |
|
VR luopuu digialusta "X"n käytöstä tämän kuun loppuun mennessä!(Iltasanomat)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 18, 2024, 23:43:49 » |
|
VR:n Öresundståget liikenne voi olla ihan kannattava bisnes ainakin aluksi koska SJ ei tule ennen ensi kesää liikennöimään X2 -pikajunillaan Kööpenhaminaan. (lähde Postvagnen foorumi https://www.postvagnen.com/node/28116 )
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 19, 2024, 04:23:09 » |
|
Mutta meneekö Öresundstågissa lipputulot liikenteen tilaajalle vai operaattorille?
Sehän näissä Ruotsin ostoliikennesopimuksissa kannattaa ottaa huomioon..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #21 : Eilen kello 09:11:14 » |
|
Niin se vaan elää se strategia... Toinen ääni oli viime vuosikymmenen alussa, jolloin enintään kymmenen vaunun kuljetuksia keskitettiin uudistamaan kumipyöräkuljetuksin voimin. Tavoitetila: lopetetut asiakkuudet Mission completed! (?)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1379
|
« Vastaus #22 : Tänään kello 07:21:31 » |
|
Niin se vaan elää se strategia... Toinen ääni oli viime vuosikymmenen alussa, jolloin enintään kymmenen vaunun kuljetuksia keskitettiin uudistamaan kumipyöräkuljetuksin voimin. Tavoitetila: lopetetut asiakkuudet Mission completed! (?)
Asiakkaat haluavat junakuljetuksia puhtaana Eurooppaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|