Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Väylävirasto kieltää liikenteen Seinäjoki-Kaskinen-rataosalla turvallisuussyistä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Vertti Kontinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« : Syyskuu 10, 2024, 16:21:17 »

"Väylävirasto kieltää turvallisuussyistä liikennöinnin Seinäjoen ja Kaskisten välisellä ns. Suupohjan radalla Kyrönjoen ratasillan kriittisen huonon kunnon takia. Sillan kunto ei enää mahdollista turvallista liikennöintiä radalla. Seinäjoen ja Närpiönjoen ratasilloissa on merkittäviä kantavuuspuutteita ja erittäin nopeasti heikkenevä kunto. Kielto astuu voimaan 14.9.2024.

Näille silloille 9.9.2024 tehdyssä tarkastuksessa Kyrönjoen sillan kunto osoittautui niin huonoksi, että silta on suljettava liikenteeltä. Silta on kauttaaltaan ruostunut ja sen kantavissa rakenneosissa raiteiden alapuolella on erittäin vakavaa syöpymäkorroosiota, joka on vähentänyt terästen ainesvahvuutta. Siltaa ei ole mahdollista korjata, vaan tilalle tulisi rakentaa uusi silta."

https://vayla.fi/-/vaylavirasto-kieltaa-liikenteen-seinajoki-kaskinen-rataosalla-turvallisuussyista-siltojen-kunto-erittain-huono

Tälläisen uutispommin päätti Väylävirasto pudottaa tänään. Kuinkahan käy koko Suupohjan radalle?
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #1 : Syyskuu 10, 2024, 18:17:27 »

Todella yllättävä uutinen Seinäjoen uuden raakapuuterminaalin valmistumisen jälkeen tai sitten ei. Varmaan muutama muukin rataosuus pyyhitään kartalta lähivuosina ja korjausvelkaa on hyvä kasvattaa säästösyihin vetoamalla.

https://yle.fi/a/74-20108976 Haapamäen rata taitaa olla seuraavana listalla.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #2 : Syyskuu 10, 2024, 18:25:37 »

Jännästi se silta nyt sitten yks kaks saavuttaa kriittisen rajan, kun rahoitusta luvattiin.
Olisi varmaan virastolle ollut nyt uskottavampaa, mikäli se ei olisi menneinä vuosina antanut kannanottoa "yhteiskuntataloudellisesti kannattamattomana" mm.

-esitelemällä peruskorjauskustannusarvion sisältäen sähköistyksen
-Painottaen miten paljon verotuloja menetetään polttoaineveron muodossa, mikäli rautatiekuljetuksia ei siirretä kumipyörille

Toivotaan, että Orpo ja Ranne lyövät nyt kiireellisellä aikataululla massit pöytään ja loppuu tämä erään viraston "viimeinen taisto" moneksi vuodeksi.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 357


« Vastaus #3 : Syyskuu 10, 2024, 21:18:47 »

Todella yllättävä uutinen Seinäjoen uuden raakapuuterminaalin valmistumisen jälkeen tai sitten ei. Varmaan muutama muukin rataosuus pyyhitään kartalta lähivuosina ja korjausvelkaa on hyvä kasvattaa säästösyihin vetoamalla.

https://yle.fi/a/74-20108976 Haapamäen rata taitaa olla seuraavana listalla.

Haapamäen radalla kuitenkin henkilöliikennettäkin. Ja nykyisinkin on rahteja Seinäjoki-Äänekoski mitkä ajellaan Tampereen kautta vaikka Haapamäenkin kautta voitaisiin..

Jos joku rata menisi sulkuun niin epäilin jotain Lahti-Loviisaa, jolla rahtia näkynyt viime aikoina vielä vähemmän kuin Suupohjan radalla. Ja taitaako sielläkin radan rakenne olla vanhaa..
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8137


« Vastaus #4 : Syyskuu 10, 2024, 23:11:50 »

Mitä ystävämme Nato tästä tuumailee?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8137


« Vastaus #5 : Syyskuu 10, 2024, 23:17:35 »

Ennen näitä tuumailuja kysyttiin päämajasta"Hauptquartier"!
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1077


« Vastaus #6 : Syyskuu 10, 2024, 23:48:21 »

Sillan vieressä menee betoninen maantiesilta. Voisiko väliaikaisratkaisuna, kunnes uusi rautatiesilta saadaan rakennettua,  vetää  kiskot maantiesillalle?
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 547


« Vastaus #7 : Syyskuu 11, 2024, 00:18:06 »

Sillan vieressä menee betoninen maantiesilta. Voisiko väliaikaisratkaisuna, kunnes uusi rautatiesilta saadaan rakennettua,  vetää  kiskot maantiesillalle?


Miksei muuten, sijaintihan on loistava. Pelkään pahoin että maantiesillan suunnittelumääreet ovat huomattavassa määrin "pienemmät" kuin rautatiesillalla. Ikäerosta huolimatta!
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 357


« Vastaus #8 : Syyskuu 11, 2024, 00:51:59 »

Mitä ystävämme Nato tästä tuumailee?

Onko siellä vastaavaa lastausramppia, joiden rakentamiseksi on EU:n sotilaallisen liikkuvuuden rahoista pistetty rahaa Poriin ja Raumalle?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1805


« Vastaus #9 : Syyskuu 11, 2024, 08:35:34 »

Mitä ystävämme Nato tästä tuumailee?

Kaskisiin pääsee edelleen kumipyörillä. Sodassakin kumipyöräkuljetusten joustavuus on suuri plussa. Rautatiet saat katkaistua vaikkapa Kyrönjoen sillan räjäyttämällä.

Suomessa kuljetusmatkat rintamalle ovat satoja kilometrejä, ei tuhansia halki mantereen.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 466


« Vastaus #10 : Syyskuu 11, 2024, 09:04:51 »

Mitä ystävämme Nato tästä tuumailee?

Kaskisiin pääsee edelleen kumipyörillä. Sodassakin kumipyöräkuljetusten joustavuus on suuri plussa. Rautatiet saat katkaistua vaikkapa Kyrönjoen sillan räjäyttämällä.

Suomessa kuljetusmatkat rintamalle ovat satoja kilometrejä, ei tuhansia halki mantereen.

Se, ja kuinka äärettömän helppo juna on niin haluttaessa motittaa. Sotilasjuna on vähän kuin Abloy-lukko, joka pysäyttää kyllä rehellisen varkaan. Vaikka toki muutoin rautatiet on tehokas kuljetusmuoto, Teuvan ja Kaskistenkin rauhanajan liikenteen osalta. Mutta Suupohjan radan viimeiset sinetit olivat pelättävissä, kun Seinäjoen puutavaraterminaalia ruvettiin rakentamaan. Alueellinen puutavaraliikenne kun on nollasummapeliä.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #11 : Syyskuu 12, 2024, 09:34:52 »

Hmm, mistä uusi silta, olisiko jossain kelvollinen "vähän" käytetty.

Kuopion Suosaressa näkyy edelleen olevan vanhat kallansillat, olisikohan miten lähelle sopivan mittaisia. Jos olisi lähelle sopiva niin tuollaisen varmaan voisi kunnostaa irrallaan ja kuljettaa paikalleen.

https://www.google.com/maps/@62.9431393,27.6714025,90m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDkwOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D



* sillat.jpg (177.94 kilotavua, 1152x707 - tarkasteltu 985 kertaa.)
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 205


« Vastaus #12 : Syyskuu 12, 2024, 15:25:39 »

Eihän ne olekaan kuin vuodesta 1965 lähtien olleet noilla sijoillaan. Ja valmistumisvuodet ovat ~1901.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1805


« Vastaus #13 : Syyskuu 12, 2024, 21:27:17 »

Eihän ne olekaan kuin vuodesta 1965 lähtien olleet noilla sijoillaan. Ja valmistumisvuodet ovat ~1901.

Nekin on lahjoitettu Kuopion kaupungille silloin 1965, joka unhoitti ne saarelle.

Kymmenisen vuotta sitten Kallansiltojen uudistustyön aikana kaupunki löysi ne uudelleen ja antoi silloiselle Liikennevirastolle ukaasin siltojen hävittämisestä määräaikaan mennessä. Livissä kaivoivat Rautatiehallituksen aikaiset arkistot esiin ja osoittivat niiden olevan kaupungin omaisuutta. Siihen loppui kaupungin kiireet. Joutavat varmaankin olemaan saaressa seuraavat sata vuotta.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 910


« Vastaus #14 : Syyskuu 13, 2024, 20:48:19 »

Eräs aikakausi, päättyy kepeät mullat kummullesi.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #15 : Syyskuu 14, 2024, 18:09:51 »

Hmm, mistä uusi silta, olisiko jossain kelvollinen "vähän" käytetty.


Ylihärmässä on yksi, viimeiset +30 vuotta vähällä käytöllä ollut...

https://www.komiat.fi/uutiset/vapaaehtoisten-kolmikko-kunnosti-laiturin-sillan-ihan-yhteisen-hyv%C3%A4n-takia

tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1077


« Vastaus #16 : Syyskuu 15, 2024, 11:39:49 »

Hmm, mistä uusi silta, olisiko jossain kelvollinen "vähän" käytetty.


Ylihärmässä on yksi, viimeiset +30 vuotta vähällä käytöllä ollut...

https://www.komiat.fi/uutiset/vapaaehtoisten-kolmikko-kunnosti-laiturin-sillan-ihan-yhteisen-hyv%C3%A4n-takia


Miksi jo aiemmin painoraoitetulla.sillalla nuo korvattaisiin?
Kyseinen silta on alunperin Porin radan Pahakosken sillan jänne. On siis suunniteltu Suupohjan radan siltoja pienemmille kuormituksille.

Voihan vaunuja kuormata kevyemmin siihen asti kunnes saadaan uusi kestävä silta.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 547


« Vastaus #17 : Syyskuu 15, 2024, 17:56:53 »

Katsokaapa muuten pilan päiten VR 1937 -juhlateoksen osan II sivulla 279 olevaa kuvaa nro 200, josta ilmenee vuosina 1910, 1914 ja 1926 voimassa olleet kuormituskaavat.

Samalla voittekin opiskella mainitun teoksen sivuilla 278 - 280 olevat "Määräykset siltojen laskemisesta".

Minäpä keksin: muinaista Aku Ankka - lehteä soveltaakseni, kiinnitetäänpä jokaiseen Suupohjan radalla kulkevaan kalustoyksikköön (museojuniin myös!) miljoonia vetytäytteisiä ilmapalloja!

Eiköhän roikat kevene? Niin ja nythän voin vaatia innovatiivisuuden "Noopelia" itselleni...? (Täydestä syystä, heko heko!)
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 490


« Vastaus #18 : Syyskuu 17, 2024, 22:53:36 »

Siitä on hyvin pitkä aika, kun Närpiön- ja Kyrönjokien sillat on viimeksi maalattu. Närpiönjoen sillassa ei ole juuri lainkaan maalia jäljellä, ja Kyrönjoen tapauksessakin suuri osa sillasta on ruskean ruosteen peitossa. Liekö tällä jokin yhteys siihen, että siltojen rakenteet ovat siinä kunnossa missä ovat?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 363


« Vastaus #19 : Lokakuu 08, 2024, 17:13:57 »

Tämä(kin) rataosan sulkeminen vain korostaa sitä surkeaa tilannetta, joka Suomessa on liikenneinfran kasvavan korjausvelan suhteen. Mikäli aidosti ollaan kiinnostuneita päästöjen vähentämisestä liikenteen suhteen, niin rautateihin olisi nykyään panostettava huomattavasti enemmän, kuin mitä on panostettu viimeisen 20 vuoden aikana.
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #20 : Lokakuu 08, 2024, 20:53:54 »

Liikennettä halutaan siirtää kumipyörille joten rataosan sulkeminen on helpoin keino. Konsultit hehkuttavat Helsinki-Luulajaa Suomen tärkeimpänä rataosuutena joten rahaa ei yksinkertaisesti riitä joka pätkälle. Toki Luulajaan menijöitä on vuositasolla varmaan yhtä paljon kuin Kaskisten Silakkamarkkinoillekin. Raideleveyden kaventaminen ja henkilöliikenteen kilpailutuskin ovat helpompaa supistetulla rataverkolla. Ja autoliikenteen verotuskin on varmaan tuottavampaa...
tallennettu
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #21 : Lokakuu 09, 2024, 00:15:21 »

On sitä raideliikennettä hyvä tukea ihan joka tapauksessa. Jos kumipyörille meinataan lisää vielä, niin meikäläisellä tulee olemaan käet täynnä työtä. Ai niin, Poliitikko X: "Kyllä me tuetaan raideliikennettä. Me hoidetaan tunnin juna!"
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 363


« Vastaus #22 : Lokakuu 09, 2024, 04:34:05 »

Juuri tuollaiset "läpeensä järjettömät tunnin junat" takaavat tulevaisuudessakin sen, kuinka korjausvelka ja mahdollisesti jopa liikenteen supistumiset uhkaavat koko maan rataverkkoa tulevaisuudessa. Raideleveyden kaventamiseen uskon yhtä vähän, kuin joulupukkiin. Kivan kuuloinen satu tai unelma, mutta persaukiselle Suomelle täyttä utopiaa, nykyisessä taloustilanteessa. Toki tuota 1435 millistä rakennetaan, mutta vain Tampereella. Ja jopa sitäkin joudutaan supistamaan , kun valtion rahoitus yskii.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8137


« Vastaus #23 : Lokakuu 09, 2024, 04:54:42 »

"Suomi on konkurssikypsä" Björn Wahlroos muutama kuukausi sitten!
tallennettu
Santeri Oksanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #24 : Lokakuu 13, 2024, 18:50:08 »

Tämä(kin) rataosan sulkeminen vain korostaa sitä surkeaa tilannetta, joka Suomessa on liikenneinfran kasvavan korjausvelan suhteen. Mikäli aidosti ollaan kiinnostuneita päästöjen vähentämisestä liikenteen suhteen, niin rautateihin olisi nykyään panostettava huomattavasti enemmän, kuin mitä on panostettu viimeisen 20 vuoden aikana.

Infrasta puhuttaessa en osaa olla ainakaan täysin samaa mieltä tämän viestin kanssa. Uskoisin infran kunnossapitoon löytyvän huomattavasti helpommin rahoitusta, jos infralle olisi tarvetta. Tilanne kuitenkin näyttäisi siltä, että Suomen rataverkosto palvelee nykyisellään oleellsesti ainoastaan matkustajia ja metsäteollisuutta. Otsikon mukaiselta rataosuudeltakin puuttuu kokonaan matkustajat, jolloin minun on hieman vaikea nähdä rataosuuden kunnostamista muuna kuin subventiona metsäteollisuudelle, joka toisaalta omalta osaltaan vielä edistää luontokatoa Suomessa.

Muutenkin tietenkin voisi olla, eikä varmaan mikään estäisikään hyödyntämästä otsikon rataosuutta esimerkiksi tomaattien ja kurkkujen kuljettamiseksi pk-seudulle. Varmasti muutakin kuljetettavaa tämänkin rataosuuden vaikutuspiiristä löytyisi, muusta rataverkosta toki puhumattakaan.

Eli itse näkisin, että ennen infraan kohdistuvia panostuksia olisi syytä varmistaa liikennöinnin kilpailukyky esimerksi kilpailuympäristön parantamisen avulla. Varmasti muutkin toimenpiteet mukaan lukien pienimuotoinen subventio infraan ja/tai liikennöintiin voisi parantaa rautatieliikenteen kilpailukykyä oleellisesti.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Väylävirasto kieltää liikenteen Seinäjoki-Kaskinen-rataosalla turvallisuussyistä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina