Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Höyryveturipuiston romutusvimma vol. 2  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Ilmari Tommola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #25 : Lokakuu 15, 2024, 09:37:00 »

Luulin, että kauniisti kunnostetun VTS-vaunun 339 romutusyritys olisi ollut pahinta, mitä kyseiselle vaunusarjalle voi tapahtua, mutta sitä vastoin toiveeni meni metsään, vieläpä saman vuoden puolella. Tämän menettelyn ei missään nimessä pitäisi edustaa sitä, miten museoraitiovaunuihin suhtaudutaan, mutta kaksi jotakuinkin samankaltaista tapausta, joissa vaunuja romutetaan omistajalta kysymättä, enteilevät epämiellyttäviä oletuksia museokaluston tärkeydestä. Olivatkohan romutuksesta vastaavat kartalla siitä, että VTS:n romutuspäätöksellä toistettiin varsin uskollisesti toukokuun tapahtumia? Kenties eivät.
tallennettu

Junakuvaus kuuluu taiteeseen ja taiteellisuus junakuviin.
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 85


« Vastaus #26 : Lokakuu 15, 2024, 14:07:04 »

En nyt erottele yksittäisiä kalustotyyppejä, vaan ihmettelen sitä, että kuinka on mahdollista romuttaa toisen omaisuutta. Aivan vastaava tilanne, että antaisin oman autoni automuseoon näytille ja tilanpuutteen takia automuseo romuttaisi sen. Toivottavasti kaluston omistajat vaativat samanlaisen kaluston romutetun tilalle, ei rahallista korvausta vaan samanlaisen kuin romutettu, vaikka uudisrakenteen, jos vanhaa ei enää ole saatavilla. Ja romuttaja/romutuksen tilaaja rikosoikeudelliseen vastuuseen toisen omistaman omaisuuden tuhoamisesta. Rikosnimikkeeseen en ota kantaa, onko tämä törkeä tuhotyö vai joku varkaus vai mikä, se on oikeusviranomaisten tehtävä tarkaista.
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 71


« Vastaus #27 : Lokakuu 15, 2024, 15:39:04 »

Herra Lasse, olen samaa mieltä kanssasi, jos huolehdit sijoitetusta museoesineestäsi tai maksat säilyttäjälle. Eri asia on, jos unohdat sen 40 vuodeksi museon pihaan ruostumaan. En kiistä omaisuudensuojaasi unohduksenkaan kyseeseen tullessa, mutta kyllä 40 vuoden jälkeen ristiriidassa omaisuudensuojan rikkomisen kanssa on pääasiassa ympäristölaki.

Jotta nyt ei synny väärinkäsitystä, en ole kehottanut ketään rikkomaan toisen omaisuudensuojaa, enkä aio kehottaakaan. Odotan ihan mielenkiinnolla omistajien kantaa tapahtuneeseen. Olettaen että veturien omistaja on VR, en tosin odota kovin jyrkkää reaktiota. Tähän asti omistajalla ei näytä olleen vuosikymmeniin mitään kiinnostusta vetureita kohtaan.

Raitiovaunujen osalta on sanottava, että niiden suurin uhka on toiminnan täydellinen järjestäytymättömyys. Vaunuja seisoo sateessa lahoamassa sielä sun täällä, eikä mikään museo ota kantaa niiden säilyttämiseen koko maassa. Helsingin kaupunki ei ole kiinnostunut joukkoliikennemuseon pitämisestä. Voisiko sitten Tampereen kaupungilla olla hartioita toiminnan järjestämiseen? Onhan kaupungissa ollut omaa vaunujen valmistusta, eikä sekään aika ole niin kaukana, kun ensimmäiset Tampereen raitiovaunut menevät uusintaan.

Eräs kiinnostava piirre tapahtuneessa on. HMVY:n tiedoituspolitiikka näyttää muuttuneen selvästi parempaan suuntaan. Aiemman kahden puheenjohtajan aikana yhdistys ei halunnut ottaa kantaa juuri mihinkään, kun olisi pitänyt käsitellä mm. ihmisoikeuskysymyksiä. Pidän kehitystä hyvänä, ja toivon että yhdistys jatkaa uuden puheenjohtajan johdolla samaa linjaa.
tallennettu

Syyttäjä on tehnyt syyttämättäjättämispäätöksen Salattu jäseniltä - blogista ja muusta yhdistyksen arvostelusta: https://salattujasenilta.blogspot.com/2024/05/syyttaja-on-tehnyt-syyttamattajattamisp.html
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 206


« Vastaus #28 : Lokakuu 15, 2024, 16:38:33 »

Mitenkähän kauan omistusoikeus säilyy ja miten se todistetaan?
Esim. poliisihuutokaupoissa myydään jatkuvasti hylätyksi katsottua tavaraa.
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 85


« Vastaus #29 : Lokakuu 15, 2024, 22:21:24 »

Eri asia on, jos unohdat sen 40 vuodeksi museon pihaan ruostumaan. En kiistä omaisuudensuojaasi unohduksenkaan kyseeseen tullessa, mutta kyllä 40 vuoden jälkeen ristiriidassa omaisuudensuojan rikkomisen kanssa on pääasiassa ympäristölaki.



Tällaisessa tapauksessa olisi museon/puiston pitänyt viimeistään 10 vuoden jälkeen olla yhteydessä omistajiin ja kysyä, että aikovatko huolehtia kalustostaan, vai maksavatko kulut, että museo huolehtii, vai lahjoittavatko museolle, vai vievätkö romunsa mihin haluavat.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2024, 03:17:02 kirjoittanut Lasse Reunanen » tallennettu
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 71


« Vastaus #30 : Lokakuu 16, 2024, 11:52:58 »

Juu on kyllä aika absurida väittää, että "ympäristölaki" oikeuttaisi yksityistä hävittämään toisen yksityisen omaisuutta aina "tarvittaessa".
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2190


« Vastaus #31 : Eilen kello 19:13:24 »

Asiasta löytyy myös YLEn uutinen: https://yle.fi/a/74-20119028
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 809


« Vastaus #32 : Eilen kello 21:04:47 »

Haapamäen kyläläisten fb-ryhmässä on ollut kuvia täysin romutetusta venäläisestä L-höyryveturista ja voinee olettaa että myös TE-veturikin on romutettu? Nuo lienivät Keuruun kaupungin hankkimia.
Sitten on kysytty Arvo Ylppö -veturin peräänkin, eli Tk2. Sekin on kai poissa. Entä mitä kaikkea muuta...
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 4176


« Vastaus #33 : Tänään kello 00:11:13 »

Pääjohtaja Erkki Aalto,jonka tunsin  lahjoitti aikoinaan Arkkiatri ylilääkäri  Arvo Ylpön kanssa sovittuaan ulkopuolisesti kunnostetun Tk2 veturin Lastenlinnan sairaalalle lasten leikkikentälle!
Tällä veturilla kultuurisellisesti oli jalo tunteisiin menevä  kertomus joka on myös dokumentu filmiarkistoihin ja maamme yhteiseen rautatiehistorialliseen muistiin ,en ymmärrä mitä nyt tapahtuu!(I's Breking My Heart)
Ei vaikuta aikuisen ihmisen touhulta!
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 00:41:44 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 190


« Vastaus #34 : Tänään kello 06:43:44 »

Muistan, kuinka joskus 1990-luvun hulluina vuosina, höyryvetureiden ja niiden varaosien romuttamista tuolla organisoi eräs keskeinen kylätason pätemistarpeinen "taustavaikuttaja", joka kuitenkin loppuviimeksi ymmärsi höyryvetureista ja niiden arvosta yhtä vähän, kuin sika jalkapallosta. Perusteluna hän esitti mm. -"Olen keskustellut VR:n X.X:n kanssa, eikä Suomessa tulla enää entisöimään yhtään höyryveturia", joten Wilsonin varakattila, isonumeroinen määrä käyttämättömiä vetureiden pyöränrenkaita, sekä paljon muuta todellista varaosaa meni romuksi, ja tuolloin lähes pilkkahinnalla. Tämän "visionäärin" ilmoituksen jälkeen Suomessa on entisöity jokunen höyryveturi.
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 17:14:51 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 190


« Vastaus #35 : Tänään kello 07:57:53 »

Haapamäen kyläläisten fb-ryhmässä on ollut kuvia täysin romutetusta venäläisestä L-höyryveturista ja voinee olettaa että myös TE-veturikin on romutettu? Nuo lienivät Keuruun kaupungin hankkimia.
Sitten on kysytty Arvo Ylppö -veturin peräänkin, eli Tk2. Sekin on kai poissa. Entä mitä kaikkea muuta...

Ylen uutinen koski kahta romutettua raitiovaunua ja kahta Ristoa, mutta onko näiden lisäksi vielä pilkottu mm. Tk2 ja muita vetureita?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 190


« Vastaus #36 : Tänään kello 09:40:23 »

Haapamäen kyläläisten fb-ryhmässä on ollut kuvia täysin romutetusta venäläisestä L-höyryveturista ja voinee olettaa että myös TE-veturikin on romutettu? Nuo lienivät Keuruun kaupungin hankkimia.
Sitten on kysytty Arvo Ylppö -veturin peräänkin, eli Tk2. Sekin on kai poissa. Entä mitä kaikkea muuta...

Muistaakseni venäläinen L veturi ostettiin suoralla kaupalla ja varsin halvalla. TE (BR 52) vaihdettiin Pietariin toimitettuun Tk3 1105:n Molemmat kaupat toteutettiin Keuruun kaupungin toimesta.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 190


« Vastaus #37 : Tänään kello 17:25:43 »

Siivoamisen järkevyyden tai sen välttämättömyyden vastikkeeksi, esitän täysin vastaisen mielipiteen ja tulkinnan siitä, kuinka esim. keski-Euroopassa kymmenien höyryvetureiden "romupihat" vetävät yleisöä lähes jonoksi asti. Esimerkkeinä Hermeskeil ja Falkenberg (Elster). Molemmat suuret, romutason kokoelmat ovat saman yksityishenkilön omistuksessa infroineen ja maksavia asiakkaita lappaa aina, kun portit ovat auki. Eli myyntiä on. Tämän myötä myös edistystä säilytettävän kaluston kunnon osalta on ollut havaittavissa. Toki tiedostan, ettei Suomi ole samassa asemassa matkailijavirtojen suhteen, kuin esim. Saksa.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Höyryveturipuiston romutusvimma vol. 2  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina