Veturipuistosta katosi kaksi VR:n höyryveturia – poliisi tutkii
Veturien katoamisen huomasivat paikalliset veturiharrastajat.
Poliisi tutkii Keski-Suomessa erikoista tapausta, jossa Haapamäen höyryveturipuistosta on viety romuttamolle höyryvetureita ilman omistajien lupaa.
Sisä-Suomen poliisin mukaan asiasta on tehty rikosilmoitus noin viikko sitten. Poliisi tutkii tapausta törkeänä kavalluksena.
Sisä-Suomen poliisilaitoksen rikoskomisario Kari Aaltion mukaan rikosnimikkeeksi tulee luultavasti myös törkeä vahingonteko. Nimikkeet tarkentuvat tutkinnan edetessä.
Ylen tietojen mukaan veturit ovat VR:n omaisuutta, ja ne on viety romuttamolle ilman omistajan lupaa. Aaltion mukaan romuttamolle on viety myös kaksi raitiovaunua, jotka ovat yksityisten ihmisten omistamia.
Poliisi ei kerro, ketä tapauksessa epäillään tai kuka rikosilmoituksen on tehnyt. Tutkinta etenee omistussuhteiden selvittämisellä, kuulusteluilla ja materiaalin hankinnalla.
Paikalliset harrastajat huomasivat veturien hävinneen
Haapamäen höyryveturipuisto sijaitsee Keuruulla Keski-Suomessa. Veturien katoamisen huomasivat paikalliset veturiharrastajat, jotka ilmoittivat asiasta Suomen rautatiemuseoon.
Rautatiemuseon johtaja Tiina Lehtinen kertoo ilmoittaneensa asiasta VR:lle.
VR ei kommentoinut asiaa Ylelle viikonlopun aikana.
VR:ltä kerrottiin kuitenkin perjantaina Suur-Keuruulle, että konsernissa tiedetään, että sen omistamia höyryvetureita romutetaan Haapamäen höyryveturipuistossa.
– Edellytimme, että luvaton toiminta keskeytetään välittömästi, VR:n rahoitus- ja riskienhallintajohtaja Janne Runsamo sanoi Suur-Keuruun haastattelussa.
Runsamon mukaan luvatta on ehditty romuttaa kaksi VR:n käytössä ollutta TR1-höytyveturia, jotka tunnetaan myös Risto-vetureina.
Lehti kertoo, että VR on käynyt neuvotteluja vetureiden omistussuhteesta. Neuvottelut ovat kuitenkin vielä kesken, eikä VR ole antanut lupaa kaluston hävittämiseen.
Suur-Keuruulle höyryveturipuiston yrittäjät kertovat romuttaneensa huonokuntoista kalustoa. He myös vakuuttavat lehdelle romutettujen olleen heidän omaa kalustoaan.
Yle ei sunnuntaina tavoittanut höyryveturipuiston yrittäjiä.
Osat voivat olla satojen tuhansien arvoisia
Janne Runsamon mukaan taloudellisesti kyse on lähinnä keräysmetallin arvosta.
Suomen rautatiemuseon Tiina Lehtinen toteaa, että romurautana yksi veturi olisi noin 20 000 euron arvoinen.
Lehtisen mielestä veturit eivät kuitenkaan ole romurautaa. Hänen mukaansa niitä on säilytetty Haapamäellä muun muassa varaosien vuoksi, sekä siksi, että niitä on ollut mahdollista vielä kunnostaa liikennekäyttöön.
– Risto-veturit eivät ole aivan ainutlaatuisia, mutta niiden osat voivat olla satojen tuhansien eurojen arvoisia, kertoo Lehtinen.
Lehtisen mukaan suomalaiset veturiharrastajat ovat juuri kunnostamassa liikennekäyttöön yhtä Risto-veturia.
– Jos osia ei löydy Suomesta, niiden teettäminen ulkomailla voi tulla todella kalliiksi.
Myös rikoskomisario Kari Aaltio mainitsee, että vastaavanlaiseen veturiin hankitut akselit olivat maksaneet 100 000 euroa kappale. Aaltion mukaan yhdessä veturissa on neljä akselia.
Aaltion mukaan ainakin tutkinnassa mukana olevat raitiovaunut ovat edelleen romuttamolla. Hänellä ei ole tietoa veturien ja raitiovaunujen tämänhetkisestä kunnosta.
Kaikki VR:n veturit olivat vielä kesällä tallessa
Haapamäen höyryveturipuisto perustettiin vuonna 1988, ja sitä pidetään maailman suurimpana höyryveturipuistona.
Puisto on yksityisyrittäjien omistama ja ylläpitämä, ja yrittäjä vaihtui muutama vuosi sitten.
Suomen rautatiemuseon johtaja Tiina Lehtisen mukaan puistossa on noin kymmenkunta VR:n omistamaa veturia sekä yhdistysten ja yksityisten tahojen omistamia vetureita, vaunuja ja raitiovaunuja.
Lehtisen mukaan VR kriisivarastoi veturit Haapamäelle höyryveturikauden loppuessa, jotta ne oli mahdollista ottaa tarvittaessa uudelleen käyttöön.
Kriisivarastot purettiin aikanaan, mutta veturit pysyivät Haapamäellä, koska niiden ympärille oli kehittynyt puistotoimintaa.
Lehtisen mukaan VR on myynyt vetureita pois puistosta vuosien varrella. Viime kesänä puistoon tehtiin tarkastus ja kaikki veturit käytiin läpi.
– Vielä silloin siellä oli tallella kaikki, mitä pitikin, Lehtinen sanoo.
https://yle.fi/a/74-20119028