Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturipuistosta katosi kaksi VR:n höyryveturia – poliisi tutkii  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #50 : Lokakuu 21, 2024, 17:53:03 »

Jokin v**un Tilataksi Oy ja Höyryveturiperinteen vaaliminen... kalskahtavat lähinnä täysin rikkinäisiltä ja niin ristiriitaisilta soraääniltä keskenään. Miten tilanne on jälleen kerran päässyt näin pahaksi?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2024, 15:03:50 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Mikko Salmi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #51 : Lokakuu 21, 2024, 18:14:59 »

https://yle.fi/a/74-20119121

Tämä artikkeli on päässyt useaan mediaan tänään. Ainakaan YLE:n artikkelin kuvamateriaan perusteella kyse ei ole kahdesta Ristosta ja raitiovaunuista vaan myös ainakin L-veturin jäänteitä on havaittavissa.

Mitäköhän muuta puistosta on hävinnyt?
tallennettu
Joonas Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #52 : Lokakuu 21, 2024, 18:41:50 »

https://yle.fi/a/74-20119121

Tämä artikkeli on päässyt useaan mediaan tänään. Ainakaan YLE:n artikkelin kuvamateriaan perusteella kyse ei ole kahdesta Ristosta ja raitiovaunuista vaan myös ainakin L-veturin jäänteitä on havaittavissa.

Mitäköhän muuta puistosta on hävinnyt?

Itse katsoin kans samaa että eikös nuo punaiset pyörät kuulu siihen Neuvostoliittolaisten Joutsen-veturiiin. Kohtuu härskiä touhua pilkkoa Suomen suurin muistomerkkiveturi, vaikka ei idän tuotteet toki tällähetkellä kovin rajussa nosteessa ole, minusta tuo oli koko puiston mielenkiintoisin veturi.
tallennettu
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #53 : Lokakuu 21, 2024, 21:37:39 »

Tsekkasin ton linkin uutiseen. Semmonen juttu, että tänä yönä en kyllä pitkään aikaan nuku. Varmaan parhaillaan tulee savua korvista. Sen verran härski homma.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 458


« Vastaus #54 : Lokakuu 21, 2024, 23:33:44 »

Muistan, kuinka joskus 1990-luvun hulluina vuosina, höyryvetureiden ja niiden varaosien romuttamista tuolla organisoi eräs keskeinen kylätason pätemistarpeinen "taustavaikuttaja", joka kuitenkin loppuviimeksi ymmärsi höyryvetureista ja niiden arvosta yhtä vähän, kuin sika jalkapallosta. Perusteluna hän esitti mm. -"Olen keskustellut VR:n X.X:n kanssa, eikä Suomessa tulla enää entisöimään yhtään höyryveturia", joten Wilsonin varakattila, isonumeroinen määrä käyttämättömiä vetureiden pyöränrenkaita, sekä paljon muuta todellista varaosaa meni romuksi, ja tuolloin lähes pilkkahinnalla. Tämän "visionäärin" ilmoituksen jälkeen Suomessa on entisöity jokunen höyryveturi.


Tähän viitaten: näyttää siltä, että Höyryveturipuiston tunkeminen tuollaiseen kurjaan pikkukaupunkiin keskelle-ei-mitään kantaa nyt sitä hedelmää, mitä itse uumoilin, kun Junat-lehdestä aikoinaan luin Wilskin varakattilan tuhoamisesta, kovin yllättyneenä vielä.

Oliko Haapamäki virhetikki? Siltä näyttää, kun pikkusieluisilta nilkeiltä (kaupungin hallinnossa) ei lähde koskaan mitään muuta kuin pikkusieluisia ja halpamaisia päähänpälkähdyksiä ja tekoja! Malliesimerkki nurkkakuntaisesta ja sokeasta kyläpolitikoinnista.

Suomalaisilta politikoitsijoilta puuttuu tyystin kyky nähdä asiayhteyksiä vaalikautta pitemmälle, tämä on nähty liian monta kertaa. Silkkaa impotenttia puuhastelua jonkun tyhjänpäiväisen kylätyrannin arvovallan pönkittämiseksi.

Haluaisin tietää tässä herra Toivosen mainitseman pätemisentarpeella hevostelleen henkilön sukupuolen. Vai lieneekö näitä intersellaisia..!?
tallennettu
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #55 : Lokakuu 21, 2024, 23:38:16 »

Mitenkäs tämä liittyy veturikeskusteluun?

         '' Vai lieneekö näitä intersellaisia..!?''

Onko intersellaisilla jotain himoja veturien tuhoamiseen?
tallennettu
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #56 : Lokakuu 21, 2024, 23:40:34 »


https://yle.fi/a/74-20119121

Yle löysi Haapamäen höyryveturipuistossa romutetun Risto-veturin palasina liminkalaiselta romupihalta


Romuta Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Mutanen kertoo, että yhtiö pysäytti purkutyöt heti, kun VR:n käsky tavoitti romuttajat.

Romuta, höyryveturipuisto ja VR sopivat, että jo romutettu veturi ja puretut raitiovaunut kuljetetaan Haapamäeltä Liminkaan. Valtaosa veturista on menossa romuraudaksi.

Varaosiksi kelpaavat osat, kuten jopa 100 000 euron arvoisiksi arvioidut veturin akselit, odottavat Limingassa selvyyttä veturien omistussuhteista. Myös romuraudasta saatavat myyntitulot menevät aikanaan veturien omistajalle.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5237


« Vastaus #57 : Lokakuu 22, 2024, 00:22:45 »

Mitkähän on Puiston ylläpitäjän kulttuurihistorialliset arvot? Homma meni päin Mäntyä osastolle! Mitähän ulkomaalaiset junaharrastaja kolleegamme asiasta tuumailevat ainakin Höyryveturipuisto on saksalaisten ja muiden harrastajien hyvin tuntema,sekä arvostama paikka! Mainehaitta saattaa olla meille melkoinen koska kulttuurihistorialliset arvot sivistyneessä maailmassa on luokiteltu korkealle!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2024, 00:44:03 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #58 : Lokakuu 22, 2024, 00:28:19 »

Hetken ajattelin kyseessä olevan puiston siistiminen, mikä on selvästi hyvin tarpeellista, mutta tutkin myös Haapamäen Höyryveturipuisto Oy:n talouslukuja. Vuodet 2021 ja 2022 ovat kumpikin lähellä nollatulosta. Mutta vuoden 2023 liiketulos on -13 000 € ja tilikauden tulos -35 000 €. Onkohan tässä nyt kyseessä puiston talouden paikkaaminen keinolla millä hyvänsä? Se ei olisi ensimmäinen kerta puiston historiassa, kun kylmää rautaa on muutettu käteiseksi vetäjän taskuun.

Museolta tai tässä tapauksessa liiketaloudellisin perustein toimivalta puistolta voisi edellyttää edes jonkinlaisen kokoelmapolitiikan olemassa oloa. Kokoelmapolitiikan täydellinen puuttuminen voi johtaa tällaiseen sekoiluun, jossa naapurinkin omaisuus tulkitaan omaksi.

Somessa on jonkun verran kommentteja puistosta eikä kaikki ole aivan mairittelevia. Vauva.fi:ssä puhuttiin jo 2019 "Martti Vainion kaatopaikasta". Suomi24:ssä on myös ollut keskustelua Haapamäestä, puistosta ja "asemapäällikön" touhuista. Otsikoista mainittakoon "Haapamäen romut".

Google mapsin arvosteluissa puistoa on viime aikoina kuvailtu ränsistyneeksi ja huonosti opastetuksi. Kommenteissa mainitaan, että vetureihin ei enää saa kiivetä katsomaan hyttejä. Pikku-hurun puuttuminenkin on noteerattu. Useat sanovat, että aika on ajanut ohi ja että puiston parhaat päivät ovat takanapäin. Arviointi 3,9 / 5 googlessa on silti melko hyvä saavutus.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #59 : Lokakuu 22, 2024, 02:56:03 »

En ole seurannut itse höyryveturipuiston toimintaa ja kehitystä, sitten 1990-luvun puolivälin. Kysyisinkin, onko Haapamäen Höyryveturipuisto Oy edelleen Keuruun Kaupungin omistama yhtiö, vai onko se kenties myyty vuosikymmenien kuluessa uudelle omistajalle?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #60 : Lokakuu 22, 2024, 03:03:21 »

Mitkähän on Puiston ylläpitäjän kulttuurihistorialliset arvot? Homma meni päin Mäntyä osastolle! Mitähän ulkomaalaiset junaharrastaja kolleegamme asiasta tuumailevat ainakin Höyryveturipuisto on saksalaisten ja muiden harrastajien hyvin tuntema,sekä arvostama paikka! Mainehaitta saattaa olla meille melkoinen koska kulttuurihistorialliset arvot sivistyneessä maailmassa on luokiteltu korkealle!

Tässä kohtaa suosittelisin harrastajayhteisöille ja museoliikennetoimijoille pitkän etäisyyden ottamista varsinaisen Höyryveturipuiston kohdalla. Moinen hämärä romutussooloilu tullaan aivan varmasti noteeraamaan myös ulkomailla, eikä suinkaan positiivisessa mielessä.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 458


« Vastaus #61 : Lokakuu 22, 2024, 05:56:38 »

Mitkähän on Puiston ylläpitäjän kulttuurihistorialliset arvot? Homma meni päin Mäntyä osastolle! Mitähän ulkomaalaiset junaharrastaja kolleegamme asiasta tuumailevat ainakin Höyryveturipuisto on saksalaisten ja muiden harrastajien hyvin tuntema,sekä arvostama paikka! Mainehaitta saattaa olla meille melkoinen koska kulttuurihistorialliset arvot sivistyneessä maailmassa on luokiteltu korkealle!

Tässä kohtaa suosittelisin harrastajayhteisöille ja museoliikennetoimijoille pitkän etäisyyden ottamista varsinaisen Höyryveturipuiston kohdalla. Moinen hämärä romutussooloilu tullaan aivan varmasti noteeraamaan myös ulkomailla, eikä suinkaan positiivisessa mielessä.


Tiedä sitten, miten menetellä. Jos boikottaaminen johtaa Jumbo 609:n ja Henskeli 1800:n tuhoon, niin  sekään ei välttämättä ole hyväksi.

Mielestäni kaikista parhain konsti olisi tehdä asiasta hyperjulkinen ja tiedottaa asiasta ulkomaisille harrastajakollegoille niin laajalti kuin mahdollista. Jos sieltä päin tulisi jotain painostusta/panostusta, niin eikun pelit soimaan!

Erityisesti puiston nykyjohdon kroonisesta typeryydestä kertominen voisi olla hyväksi?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #62 : Lokakuu 22, 2024, 07:28:28 »


Haluaisin tietää tässä herra Toivosen mainitseman pätemisentarpeella hevostelleen henkilön sukupuolen. Vai lieneekö näitä intersellaisia..!?
[/quote]

Kyseessä oli miespuoleinen ikääntynyt henkilö, joka ei ollut varsinasta Keuruun Kaupungin/Höyryveturipuisto Oy:n/Keuruun Matkailun henkilökuntaa ja ilmeisesti oli joskus työurallaan ollut rautateiden palveluksessa. Ei kuitenkaan VEK. Omien sanojensa mukaan häntä oli pyydetty selvittämään, kuinka paljon hyödytöntä materiaalia voidaan romuttaa ja myydä. Tässä selvityksessä lahjaton amatöörimäisyys, täysi tietämättömyys ja kapea katsantokanta muodostivat asennevammaisuuden kera sen ainoan lähestymistavan tuon materiaalin osalle. VR oli tuolloin ilmeisesti X.X:n kertomana ilmoittanut, ettei SE tule enää korjaamaan yhtään höyryveturia ajokuntoon. Huomautin kuinka parhaillaan myös muualla kuin VR:n pajoilla rakennetaan ajokuntoisiksi höyryvetureita. Jopa useammassakin paikassa Suomea. Vapaasti siteeraten suunnilleen näin: - "poikasten touhuilua, vailla valmistumista milloinkaan" - oli suurin piirtein hänen vastauksensa minulle. Ja hetkien kuluttua alkoi siis romuttaminen. Nyt ko henkilö on jo ilmeisesti edesmennyt? Tässä romutuserässä meni todella paljon uusia ja myös hyväkuntoisia varaosia sulattoon. Taisi mennä jokunen veturikin. Noiden osien hankkiminen tulevaisuudessa, saattaa osoittautua varsin kalliiksi ja hankalaksi. Saadut vähäiset rahat ilmeisesti käytettiin osakeyhtiön surkean talouden pönkittämiseen.
tallennettu
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #63 : Lokakuu 22, 2024, 07:50:10 »

Mehtään män.
tallennettu
Jani Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #64 : Lokakuu 22, 2024, 14:00:10 »

Hetken ajattelin kyseessä olevan puiston siistiminen, mikä on selvästi hyvin tarpeellista, mutta tutkin myös Haapamäen Höyryveturipuisto Oy:n talouslukuja. Vuodet 2021 ja 2022 ovat kumpikin lähellä nollatulosta. Mutta vuoden 2023 liiketulos on -13 000 € ja tilikauden tulos -35 000 €. Onkohan tässä nyt kyseessä puiston talouden paikkaaminen keinolla millä hyvänsä? Se ei olisi ensimmäinen kerta puiston historiassa, kun kylmää rautaa on muutettu käteiseksi vetäjän taskuun.
No nythän tapahtunutta tutkitaan poliisin toimesta törkeänä kavalluksena ja mahdollisesti toisena rikosnimikkeenä olisi törkeä vahingonteko. Molemmista rikoslain mukaan voidaan tuomita vankeutta. Eli ei vaikuta kovin heppoisilta teoilta nämä enää.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #65 : Lokakuu 22, 2024, 14:12:19 »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010778410.html
Nyt juttu ontuu. IS uutinen kertoo kahden Riston tulleen laittomasti romutetuksi. Mikä röyhkeys! Kuitenkin jutun kuvituksessa ja videostriimissä näkyy myös L-veturin kappaleita, mm vetopyöriä. Entäpä TE (BR52)? Jne...Siis kuinka monta veturia on kaikkiaan tullut romutetuksi, ja mitä muuta mahdollisesti on kadonnut?

Tällainen kavallustoiminta (poliisin tutkintanimike) on hyvä viheltää heti poikki runsain sanktioin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2024, 14:37:46 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #66 : Lokakuu 22, 2024, 14:46:42 »

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että Rautatiemuseon tulisi viipymättä irtisanoa kaikkien vetureidensa sijoituksen Haapamäen Höyryveturipuistoon. Hk5, Hv2, Tv1 ja Tv2, Pr2 ja oliko kenties Tk2 myös? Kun kerran "arvoisa puistoyrittäjä" näin innokkaasti haluaa muuttaa veturipuistonsa, pelkäksi keski-ikäisten biletys- ja viinanmyyntipaikaksi, - keinolla millä hyvänsä, ja vaikka vähän likaisemmillakin sellaisilla, - niin tokihan sitä tahtotilaa tulee mitä kiireimmin kunnioittaa ja kaikin mahdollisin keinoin  edesauttaa. Tilaa pitää saada, ja sitähän saadaan roudaamalla veturit ulos puistosta. Mikäli puistossa on joidenkin muiden toimijoiden omistamaa kalustoa, niin sama niille. Kylmästi ulos. Eiköhän jo 2020-luvulla riitä tällaisen primitiivisen hölmöilyn suvaitsemisen lopettaminen. Kyseinen omistaja on jo 100% todistanut olevansa tuhovoimainen ja -hakuinen toimija Suomalaisen Rautatieperinteen säilyttämisen estämiseksi. Tätä sekopäistä p-aukisten romutustouhuilua on katseltu aivan riittävästi - siis todellakin liikaa, sitten 1990-luvun alun.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2024, 16:26:20 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #67 : Lokakuu 22, 2024, 15:13:23 »

Myöntää täytyy. Kipeetä tekee jälleen. Rautatieharrastukseni lopahti 1990-luvulla osittain juuri tästä syystä. Keuruun Kaupungin yhtiön umpisurkeaa taloutta ja edes-takaisin tempoilevaa kyvytöntä päätäntää & poliittista suhmurointia paikattiin romuttamalla kymmeniä vetureita ja iso määrä erinomaisen käyttökelpoisia varaosia. Nyt 30 vuoden jälkeen puisto on ilmeisesti yksityisomistuksessa? Ja sama umpi-idioottimainen meno sen kun vain jatkuu hourulassa... Vaikka tuolloin 1990-luvulla todettiin, ettei romutuksia enää milloinkaan tehdä. Satavarmasti! Noihin lipeväkielisiin saastoihin kun ei vain voi luottaa!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2024, 16:19:40 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Taavi Ahonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #68 : Lokakuu 23, 2024, 10:05:02 »

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että Rautatiemuseon tulisi viipymättä irtisanoa kaikkien vetureidensa sijoituksen Haapamäen Höyryveturipuistoon. Hk5, Hv2, Tv1 ja Tv2, Pr2 ja oliko kenties Tk2 myös? Kun kerran "arvoisa puistoyrittäjä" näin innokkaasti haluaa muuttaa veturipuistonsa, pelkäksi keski-ikäisten biletys- ja viinanmyyntipaikaksi, - keinolla millä hyvänsä, ja vaikka vähän likaisemmillakin sellaisilla, - niin tokihan sitä tahtotilaa tulee mitä kiireimmin kunnioittaa ja kaikin mahdollisin keinoin  edesauttaa. Tilaa pitää saada, ja sitähän saadaan roudaamalla veturit ulos puistosta. Mikäli puistossa on joidenkin muiden toimijoiden omistamaa kalustoa, niin sama niille. Kylmästi ulos. Eiköhän jo 2020-luvulla riitä tällaisen primitiivisen hölmöilyn suvaitsemisen lopettaminen. Kyseinen omistaja on jo 100% todistanut olevansa tuhovoimainen ja -hakuinen toimija Suomalaisen Rautatieperinteen säilyttämisen estämiseksi. Tätä sekopäistä p-aukisten romutustouhuilua on katseltu aivan riittävästi - siis todellakin liikaa, sitten 1990-luvun alun.

Mihinkäs meinaat että ne sitten sijoitetaan?
tallennettu
Juha Merta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #69 : Lokakuu 23, 2024, 10:06:37 »

Veturipuiston omistaja on yksityinen liikeyritys:
Oulun Tilataksi Oy (2523473-5), jolla on kaksi aputoiminimeä:
Taksi 299 Oulu ja
Haapamäen Höyry & Camping

Yrityksen vastuuhenkilöt ja omistajat ovat:
16.04.1972 Nikula, Juha Petri, Suomen kansalainen, Oulu
22.12.1972 Teräs-Nikula, Sari Hannele, Suomen kansalainen, Oulu

Toimitusjohtaja on Teräs-Nikula, Sari Hannele.

Tämä kaikki on PRH:sta saatavaa julkista tietoa
tallennettu
Jarno Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #70 : Lokakuu 23, 2024, 15:40:39 »

Toimitusjohtaja on Teräs-Nikula, Sari Hannele.

Kyseinen henkilö tuntuu olevan sitä mieltä somessa että koska muillakin on romuja niin miksi hänellä olisi. Ihmeellistä pommitusta ja ketkuilua laittaa huonokuntoisimpien vetureiden kuvia Hmvy:n ja Pro Haapamäen sivuille. Henkilö lienee päästään vajaa niinkuin me taksikuskit yleensä ollaankin kun tulosta ei ole.
Saa mun puolesta jatkaa taksiuraansa Oulussa ja myydä Haapamäen liiketoiminnan edelleen. Tässä skenessä on onneksi ihmisiä jotka ymmärtävät A) kaluston arvon ja B) liiketoiminnan periaatteet.
tallennettu

Ja hei, vaan hei, oli heila Heinolasta.
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 154


« Vastaus #71 : Lokakuu 23, 2024, 16:14:31 »

Oulun tilataksi Oy vaikuttaa todella uskottavalta Höyryveturipuiston pyörittäjältä!  Vihainen

Yritys ei ole työnantajarekisterissä (pakollinen, jos palkattuja työntekijöitä)
Yritys ei ole ALV-rekisterissä (pakollinen, jos hiukkaakaan arvonlisäverollista liiketoimintaa)

Liikevaihto on kehittynyt hienosti!
- 2020 81 k€
- 2021 4 k€
- 2022 3 k€
- 2023 0 € (!)
- 2024 0 € (!)

Omavaraisuusaste on erittäin mainiot -258% (!!!)

Firma on sellainen, että sillä on hyvin vähän tekemistä rehellisen tai todellisen liiketoiminnan kanssa ja kukaan täysipäinen ei myisi tai muuten asioisi tällaisen yrityksen kanssa.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 154


« Vastaus #72 : Lokakuu 23, 2024, 16:18:38 »

Viikon huonon huumorin kevennys:
Haapamäen Höyryveturipuisto Oy on päättänyt muuttaa nimensä Haapamäen Höyryveturipoisto Oy:ksi!
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #73 : Lokakuu 23, 2024, 16:43:31 »

Viikon huonon huumorin kevennys:
Haapamäen Höyryveturipuisto Oy on päättänyt muuttaa nimensä Haapamäen Höyryveturipoisto Oy:ksi!

Toinen nimivaihtoehto oli: Hoopomäen Houruveturipoisto Oy.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #74 : Lokakuu 23, 2024, 17:11:42 »

Oulun tilataksi Oy vaikuttaa todella uskottavalta Höyryveturipuiston pyörittäjältä!  Vihainen

Yritys ei ole työnantajarekisterissä (pakollinen, jos palkattuja työntekijöitä)
Yritys ei ole ALV-rekisterissä (pakollinen, jos hiukkaakaan arvonlisäverollista liiketoimintaa)

Liikevaihto on kehittynyt hienosti!
- 2020 81 k€
- 2021 4 k€
- 2022 3 k€
- 2023 0 € (!)
- 2024 0 € (!)

Omavaraisuusaste on erittäin mainiot -258% (!!!)

Firma on sellainen, että sillä on hyvin vähän tekemistä rehellisen tai todellisen liiketoiminnan kanssa ja kukaan täysipäinen ei myisi tai muuten asioisi tällaisen yrityksen kanssa.
"Ja jälleen kerran täytyy lainata edesmenneen vek E. Palojärven sanoja: "Asiaa tuntemattomat antavat asiantuntijalausuntoja.""

Tähän täytyy kyllä nyt yleisellä tasolla kommentoida sen verran, että nykyään kirjanpitovelvollinen saa esittää tiettyjen ehtojen täyttyessä tuloslaskelman soveltamalla ns. bruttotuloskaavaa, jossa tuloslaskelman erät liikevaihto, valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen muutos, valmistus omaan käyttöön, liiketoiminnan muut tuotot sekä materiaalit ja palvelut esitetään yhteenlaskettuna eränä nimikkeellä ”Bruttotulos”. Tällöin liikevaihtoa ei eritellä tilinpäätöksessä, eikä sitä siten julkaista missään, ja se selittää, miksi se joidenkin yritysten kohdalla puuttuu tai on joissain palveluissa virheellisesti esitetty nollana, vaikka sitä tosiasiassa onkin voinut kertyä vaikka kuinka paljon.

Näitä ruotiessa täytyy olla siis tarkkana, ja tietää, mistä puhuu, eikä moittia mitään ilman pitäviä perusteita. Höyryveturipuiston liiketoiminnasta vastaa Haapamäen Höyryveturipuisto Oy, ja yritys on ollut sekä alv- että työnantajarekistereissä jo ihan perustamisestaan saakka. Toisin sanoen, tekemäsi erittely ei ole sellaista, joka itsessään toimisi todisteena väitteelle liiketoiminnan rehellisyydestä tai todellisuudesta.

Tämän kommentin kirjoitan aihepiirin vihkiytyneen alan ammattilaisen ominaisuudessa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2024, 17:30:25 kirjoittanut Olli Aalto » tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Veturipuistosta katosi kaksi VR:n höyryveturia – poliisi tutkii  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina