Soveltuvin rautatietermein kerrottuna lähtevän junan kuljettaja ajoi nyt päin punaista lähtöopastinta. Kyseessä on alemman liikenteenhoidon rataosa ja kulkutielukitukset ovat vajavaisia syystä että tälle radan pääteliikennepaikalle hankittiin edullisin turvalaitos. Toteutukseen jäi mahdollisuus ns. viholliskulkutiehen, eli turvatun tulokulkutien asettamisen jälkeen viereisellä raiteella olevan vaihteen asentoa ei valvota, eli se voi olla miten päin vain. Kehittyneempi turvalaitos, joka tässäkin pitäisi ehdottomasti olla, kääntäisi tuon viereisellä raiteella olevan vaihteen saapuvan junan kulkutien muodostamisen yhteydessä suojaavaan asentoon. Silloin tällainen raideliikenneonnettomuus olisi mahdoton, etenkin kun kyseessä on tällainen yksinkertaisista yksinkertaisin ratapiha. Jos viereisen raiteen lähtevä kuljettaja lähtisi silloin päin "punaista", vaihteet olisivat oikeassa asennossa ja vain opastimen ohitus olisi luvaton, mikä asia käsiteltäisiin korkeintaan rautatieyhtiön turvallisuusyksikössä sisäisesti poikkeamatapahtumana, eikä olisi henkilö- eikä kalustovahinkoja.
Vaikuttaa siltä että pikaraitiotie Raide-Jokerin suunnittelussa ei ole, ainakaan tällaisessa peruskysymyksessä, käytetty turvalaitesuunnittelijaa? Onko kellään tietoa?
"Kun halvalla sai...!" Kuolemattoman Sulo Vilenin muistomerkki talous-"osaajien" johtamassa kaupungissamme!
Paskat turvallisuudesta!