Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 992
|
« Vastaus #50 : Marraskuu 06, 2024, 13:19:36 » |
|
Asemalta kulkee suht säännöllisesti bussi kaupungin läpi ja mm. Ikean viereen. Eri kysymys on toki sitten se, että muutettaisiinko bussiaikatauluja sopiviksi mahdolliselle lisääntyvälle junaliikenteelle.
Nykytilanteessakin muuten on jo aamulla bussiyhteys yöjunalta Tornio Itäisellä Tornion keskustaan ja siitä eteenpäin Haaparantaan ja asemalle. Toiseen suuntaan niin ei tosin ole. Jokainen kulkuneuvon vaihtaminen toki myös vähentää ihmisten innokkuutta matkustaa julkisilla, kun useammalla vaihdolla siitä voi tulla säätämistä.
Ne ovat kyllä kohteet kauempana kuin Haaparanta jotka kiinnostaisivat suomalaisia junamatkailijoita, ja tällä en tarkoita vain Tukholmaa. Esim Åren hiihtokeskukseen kestää 12-13 tuntia Haaparannasta junalla. Nyt vielä voimassa olevassa aikataulussa on 13 minuuttia aikaa vaihtaa Kolarin junasta Norrtågin aamujunaan, mutta välttämättä ei edes taksilla ehdi siirtyä asemien välillä siinä ajassa, vai onko kukaan kokeillut? Ensi talven aikataulussa taas Norrtågin juna on aikaistettu n puoli tuntia että vaihtoyhteyttä ei ole enää, tosin talvisesonkina kulkee toinenkin juna Kolariin joka saapuu perille jo klo 6:15 Tornioon ja Norrtågin juna lähtee taas 7:12 Ruotsin aikaa eli 8:12 Suomen aikaa. Kahden tunnin odotus mutta jos asema ei ole auki niin aika kylmää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tor Lillqvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 22
|
« Vastaus #51 : Marraskuu 06, 2024, 13:36:17 » |
|
Nyt vielä voimassa olevassa aikataulussa on 13 minuuttia aikaa vaihtaa Kolarin junasta Norrtågin aamujunaan
Ai pahus, en ollutkaan sitä tarkistanut. Eli taksi Kemistä, aikaisemmasta yöjunasta, on edelleen paras vaihtoehto. Tai sitten sesonkiaikaan se aikaisempi Kolarin juna. jos asema ei ole auki niin aika kylmää
Aikaisempina vuosina kun olen tuota kautta mennyt niin ainakin 6:30 aikaan (paikallista aikaa) asema on ollut auki, valokuvien metadatasta päätellen.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2024, 14:03:55 kirjoittanut Tor Lillqvist »
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #52 : Marraskuu 11, 2024, 23:50:55 » |
|
Luekelin tätä ketjua vain sieltä täältä mutta uteliaisuudesta kokeilin googlella juna-aikatauluja Bodenista Ouluun. Tämmöinen esimerkiksi tuli: https://www.rome2rio.com/map/Boden/Oulu#trips/transport/Boden/Oulu/r/TrainEsim. lähtö Boden tänään 17:15, VR koko matkalla, mutta pitkä vaihto Haaparannan asemalla, mistä lähdön jälkeen Intercity 408:n pysähdykset ovat Tornio-raja, Tornio, Tornio-Itäinen, Laurila ....... Mahtavat täkyyn tarttuvat kv. turistit olla ihmeissään Tuolla Haaparannan asemalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #53 : Marraskuu 11, 2024, 23:59:22 » |
|
Luekelin tätä ketjua vain sieltä täältä mutta uteliaisuudesta kokeilin googlella juna-aikatauluja Bodenista Ouluun. Tämmöinen esimerkiksi tuli: https://www.rome2rio.com/map/Boden/Oulu#trips/transport/Boden/Oulu/r/TrainEsim. lähtö Boden tänään 17:15, VR koko matkalla, mutta pitkä vaihto Haaparannan asemalla, mistä lähdön jälkeen Intercity 408:n pysähdykset ovat Tornio-raja, Tornio, Tornio-Itäinen, Laurila ....... Mahtavat täkyyn tarttuvat kv. turistit olla ihmeissään Tuolla Haaparannan asemalla. VR:n hakema ratakapasiteetti ehti päätyä avoimeen dataan jakeluun ja loppu on historiaa... Tosin dataa on tulkittu väärin, koska liikenne olisi alkanut vasta myöhemmin, jos se olisi saanut rahaa. Samaten junalle näkyvät pysähdykset on vain tulkittu väärin. Ehkä tilanne ehtii vielä korjaantua ajan kuluessa. Toivottavasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tor Lillqvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 22
|
« Vastaus #54 : Marraskuu 12, 2024, 00:07:10 » |
|
Oho. No onneksi nuo pelkät varaukset ei ole ainakaan DB:n tietokantaan päätyneet. (Ei edes tammikuuksi.) DB:tä toivottavasti kaikki asiaa tuntevat junamatkustajat ensisijaisesti käyttävät etsimään yhteyksiä. DB edelleen neuvoo kävelemään Haaparannan ja Tornio-Itäinen välillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko J. Putkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #55 : Tammikuu 19, 2025, 16:09:27 » |
|
Väyläviraston sivujen mukaan Laurila-Haaparanta-sähköistyshankkeen valmistujaisseminaari pidetään Torniossa 27.1.2025. "Tilaisuudessa puhuvat Suomen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne, Ruotsin infrastruktuuri- ja asuntoministeri Andreas Carlson, Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Janne Känkänen, Ruotsin liikenneviraston (ruots. Trafikverket) pääjohtaja Roberto Maiorana, Tornion kaupunginjohtaja Jukka Kujala, Haaparannan kunnanhallituksen puheenjohtaja Janne Lind ja Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman. Tilaisuus pidetään englanniksi." Loput linkistä: https://vayla.fi/-/kutsu-medialle-laurila-tornio-haaparanta-rataosan-sahkoistyshankkeen-valmistujaisseminaari-27.1.2025
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 76
|
« Vastaus #56 : Tammikuu 19, 2025, 17:35:52 » |
|
Mielenkiintoinen seminaari onkin tulossa, sillä projektiin käytetystä arvovallasta ja 30 miljoonan euron setelistä huolimatta, tietääkseni mitään toimivaa sopimusta rajaliikenteestä ei ole. Vanha sopimus kävi pätemättömäksi Suomen ja Ruotsin liityttyä Euroopan unioniin. Tällä hetkellä rahti kulkee rajan yli vaihtotyönä, ja rahdillehan se sopiikin. Kun kyydissä on matkustajia, niin ei voida toimia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1476
|
« Vastaus #57 : Eilen kello 07:10:44 » |
|
tätä lausetta en ymmärrä (tiedotteessa)
"Sähköistys mahdollistaa matkustajaliikenteen käynnistämisen Suomen ja Ruotsin välillä."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 992
|
« Vastaus #58 : Eilen kello 11:33:44 » |
|
tätä lausetta en ymmärrä (tiedotteessa)
"Sähköistys mahdollistaa matkustajaliikenteen käynnistämisen Suomen ja Ruotsin välillä."
Niin, toivottavasti seminaariin osalistuvat toimittajat esittävät kiperiä kysymyksiä miksi piti sähköistää rata vaikka millään operaattorilla ei ole ollut muutenkaan kiinnostusta aloittaa liikenne rajan yli?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 213
|
« Vastaus #59 : Eilen kello 14:58:40 » |
|
Olisihan se onnistunut ennenkin. Ei junasta toiseen vaihtaminen, jos ei raideleveysongelmaa ratkaista, mikään ihmejuttu ole. Vetovoiman vaihtelu vain teki homman hankalammaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1476
|
« Vastaus #60 : Eilen kello 15:13:26 » |
|
Niin, toivottavasti seminaariin osalistuvat toimittajat esittävät kiperiä kysymyksiä miksi piti sähköistää rata vaikka millään operaattorilla ei ole ollut muutenkaan kiinnostusta aloittaa liikenne rajan yli?
Onhan ensimmäinen vaunu saanut : "3.0 Area Of Use: FI(Finland)+Sweden(Haparanda 1524 mm)"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 992
|
« Vastaus #61 : Eilen kello 15:46:11 » |
|
Niin, toivottavasti seminaariin osalistuvat toimittajat esittävät kiperiä kysymyksiä miksi piti sähköistää rata vaikka millään operaattorilla ei ole ollut muutenkaan kiinnostusta aloittaa liikenne rajan yli?
Onhan ensimmäinen vaunu saanut : "3.0 Area Of Use: FI(Finland)+Sweden(Haparanda 1524 mm)" Mistä vaunusta on kysymys, matkustaja, tavara, VR, jonkun muun?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1476
|
« Vastaus #62 : Tänään kello 06:57:55 » |
|
Mistä vaunusta on kysymys, matkustaja, tavara, VR, jonkun muun?
Fenniarailin Habin tavaravaunusta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|