Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1168
|
« Vastaus #75 : Tammikuu 22, 2025, 22:17:45 » |
|
Onpa hieno ratajuhla, vain juna puuttuu. Torniosta Haaparannan asemalle on bussikuljetus...
Herkempi saattaisi hörähdelllä hölmöilylle tässä kohtaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1494
|
« Vastaus #76 : Tammikuu 23, 2025, 06:49:17 » |
|
On ollut aikaa järjestää ne luvat kuntoon. Onhan sinne ajettu museojunillakin ja Väyläviraston virkamiehet ovat käyneet siellä Dm12 kiskobussilla.
Mutta ei sähkökalustolla kun kerran juhlitaan sähköradan avajaisia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 211
|
« Vastaus #77 : Tammikuu 23, 2025, 09:33:08 » |
|
Julian mukaan Laurilan ja Haaparannan välillä on pitkäaikais jännitekatko tammikuun loppuun. Jos Tornion asemalle haluaisi sähköveturin ja kaksikerrosvaunuja esittelyyn ne pitäisi melkein tuoda Dr16 tai valjastaa agregaattivaunu mukaan jotta sähkönsyötto järjestyy esittelyn ajaksi. Käsittääkseni Sr3 ei pysty syöttämään 1500V dieselillä ajettaessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1168
|
« Vastaus #78 : Tammikuu 23, 2025, 10:53:57 » |
|
Julian mukaan Laurilan ja Haaparannan välillä on pitkäaikais jännitekatko tammikuun loppuun. Jos Tornion asemalle haluaisi sähköveturin ja kaksikerrosvaunuja esittelyyn ne pitäisi melkein tuoda Dr16 tai valjastaa agregaattivaunu mukaan jotta sähkönsyötto järjestyy esittelyn ajaksi. Käsittääkseni Sr3 ei pysty syöttämään 1500V dieselillä ajettaessa.
Voihan vaunuihin aina De:n liittää sähköä syöttämään, jos suomalaiset erityisolosuhteet eivät salli Dr16:lla liikennöintiä rajan yli, vaikka Haaparannassa Dr16 on toki lukuisat kerrat käynytkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1004
|
« Vastaus #79 : Tammikuu 24, 2025, 15:18:01 » |
|
Nyt tuli Traficomin selvityksessä heidän tulkintansa että matkustajaliikenne Haaparantaan voitaisiin aloittaa vasta ostoliikenteen kilpailutuksen myötä 2031, mutta kyllä se liikenne pitäisi saada aloitettua aikaisemmin, se on kansainvälinen yhteys ja voidaan kilpailuttaa erikseen muusta ostoliikenteestä.
Teknisiä esteitä ei pitäisi enää olla enää ellei rajan yli kulkevalla rataosuudella ole jotain turvalaitepuutteita. Kalustona voisi käyttää esim Ouluun sijoitettuja Eil -vaunuja ja normaaleja sähkövetureita. Matka Oulustakin on niin lyhyt että kaukojunakalustoa ei välttämättä tarvita. Kustannuksia sellaisesta ratkaisusta tulisi lähinnä henkilöstöstä ja sähkön kulutuksesta.
Jo yli vuosi sitten kerrottiin laajalti mediassa että liikenteen aloittamiseen pyritään kun sähköistys valmistuu 2025. Ihmettelen mitä media ja ihmiset jotka tulevat osallistumaan sähköistetyn radan vihkimistilaisuuteen 27.1. ajattelevat kun kerrotaan että liikenne alkaa vasta 2031, että siihen asti vaihto Suomen ja Ruotsin junien välillä tapahtuu kävelemällä 5 km?
Juttu on näin että jos liikenne ei ala tänä tai viimeistän ensi vuonna, niin ei se välttämättä ala 2031 kun ostoliikenne kilpailutetaan. Siihen on niin pitkä aika ja aina voi tulla muita esteitä kuten että sopivaa kalustoa ei ole, tai yksinkertaisesti että valtio ilmoittaa että ei ole varaa uusien reittien ostamiseen, koska kustannukset nousevat kilpailutuksen myötä koko maan ostoliikenteen osalta 35 M€ -> 132 M€ (jos pitää paikkansa)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 211
|
« Vastaus #80 : Tammikuu 24, 2025, 15:34:46 » |
|
Onko Haaparannan liikenteen pakko olla ostoliikennettä? Eikö VR tai joku muu pystyisi ajamaan myös omalla riskillä jahka sähköistystyöt ja muut Haaparannan liikennöin edellytykset ovat kunnossa? En ole kaupallisen junaliikenteen kannattavuus laskennasta perillä, mutta onko varmuutta että matkustajamäärät ovat niin pieniä ettei liikenne kannata ilman tukea?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 61
|
« Vastaus #81 : Tammikuu 24, 2025, 16:27:53 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1004
|
« Vastaus #82 : Tammikuu 24, 2025, 16:29:08 » |
|
Onko Haaparannan liikenteen pakko olla ostoliikennettä? Eikö VR tai joku muu pystyisi ajamaan myös omalla riskillä jahka sähköistystyöt ja muut Haaparannan liikennöin edellytykset ovat kunnossa? En ole kaupallisen junaliikenteen kannattavuus laskennasta perillä, mutta onko varmuutta että matkustajamäärät ovat niin pieniä ettei liikenne kannata ilman tukea?
Ilman muuta voisi ajaa omalla riskillä, mutta jotkut virkamiehet ovat jo aiemmin olleet sitä mieltä että liikenne ei kannata ilman tukea. En tiedä ovatko he laskeneet niin että junalla matkustaisivat vain paikalliset asukkaat. Yhteyttä kannattaa ilman muuta markkinoida kansainvälisenä yhteytenä jolla voi jatkaa muualle Ruotsiin tai Eurooppaan ja päinvastoin. Jos liikenne Suomesta ei ala moneen vuoteen niin on myös mahdollista että Ruotsi lopetta Norrtågin junat Haaparantaan koska niitäkin tuetaan ja Haaparanta ja Tornionjokilaakso on Ruotsin olosuhteissa todellista syrjäseutua ja nykyinen yhteys josta ei ole jatkoyhteyttä Suomeen on tynkäyhteys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 214
|
« Vastaus #83 : Tammikuu 24, 2025, 16:55:49 » |
|
Vanha viisaus sanoo että kun ei tee mitään, ei tee virheitäkään, mutta kyllä virheen voi tehdä silläkin että ei tee mitään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #84 : Tammikuu 24, 2025, 17:04:29 » |
|
Ei kait Norrtåg niin vain pysty lopettamaan Haaparannan liikennettä. Eikö nyt ole 10-vuotinen sopimus VR:n kanssa tulossa ja tuskin siellä kesken sopimuskauden kauheasti reittejä lopetetaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 61
|
« Vastaus #85 : Tammikuu 24, 2025, 17:26:35 » |
|
Onko Haaparannan liikenteen pakko olla ostoliikennettä? Eikö VR tai joku muu pystyisi ajamaan myös omalla riskillä jahka sähköistystyöt ja muut Haaparannan liikennöin edellytykset ovat kunnossa? En ole kaupallisen junaliikenteen kannattavuus laskennasta perillä, mutta onko varmuutta että matkustajamäärät ovat niin pieniä ettei liikenne kannata ilman tukea?
Ilman muuta voisi ajaa omalla riskillä, mutta jotkut virkamiehet ovat jo aiemmin olleet sitä mieltä että liikenne ei kannata ilman tukea. En tiedä ovatko he laskeneet niin että junalla matkustaisivat vain paikalliset asukkaat. Yhteyttä kannattaa ilman muuta markkinoida kansainvälisenä yhteytenä jolla voi jatkaa muualle Ruotsiin tai Eurooppaan ja päinvastoin. Jos liikenne Suomesta ei ala moneen vuoteen niin on myös mahdollista että Ruotsi lopetta Norrtågin junat Haaparantaan koska niitäkin tuetaan ja Haaparanta ja Tornionjokilaakso on Ruotsin olosuhteissa todellista syrjäseutua ja nykyinen yhteys josta ei ole jatkoyhteyttä Suomeen on tynkäyhteys. Onko tehty selvityksiä matkustajamääristä mahdollisella kansainvälisellä yhteydellä? Lähinnä kai pohjoisen Suomen asukkaat käyttäisivät yhteyttä Suomesta. Eikö lähinnä lentämällä kuljeta muualle Eurooppaan. Päivä kuluu junalla/bussilla, että pääsee edes Torniosta keskiseen Ruotsiin, joten ehkä vähäisiä lomapäiviä ei haluta käyttää junassa istumiseen. Onhan toki onnetonta ettei saada yhteyttä kuntoon. Eikö Ruotsissa on panostettu juurikin alueelliseen junaliikenteeseen. Esim. juuri Haaparannan yhteys – rakennetaan laiturit ja muu infra asemille. Suomessa tämä ei millään onnistu. Ilmeisesti ei ole tahtoa. Toisaalta eikös Ruotsissa ollut tässä vähän aika sitten juttua alueellisen juna/bussiliikenteen rahoituksen vähentämisestä ja olisiko vaikuttanut Norrtågin liikenteeseen. Eikö noin yleisesti olisi tärkeää panostaa nimenomaan alueelliseen/paikalliseen liikenteeseen jos halutaan lisää matkustajia junaliikenteeseen. Asemat ja laiturit kuntoon. Tiheä vuoroväli, jotta ihmiset voisivat käyttää joukkoliikennettä arkisilla matkoillaan ja kenties luopua kokonaan auton käytöstä. Toki em. ei pelkästään auta, että onhan muitakin seikkoja joihin pitäisi saada muutosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 6425
|
« Vastaus #86 : Tammikuu 24, 2025, 18:14:34 » |
|
Käsittämätöntä hidastelua olen Rainerin kanssa samaa mieltä että liikenteen pitäisi alkaa hetikohta! Erilaisia syitä hidasteluun kyllä löytyy mutta löytyihän kyllä rahaa sähköistykseen ja sähköradan ylläpitoon tyhjän takia? Joku irvileuka voi viedä avajaisiin HO sähköveturin! Tuo Petrin edellä mainitsema tahdon puuttuminen lienee lähellä totuutta.Tapasin syksyllä Ruotsin trafikverketin virkamiehen joka kertoi siellä merkittävästi panostetun viime aikoina tuohon projektiin ja nyt meidän päässä pettää!
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2025, 18:43:43 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha-Pekka Marttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #87 : Tammikuu 24, 2025, 19:16:22 » |
|
Täällä taas mekastetaan..alkaako vai ei. Milloin alkaa vai ei ollenkaan.. Millä kalustolla jne.. Hyvä, ettei jo junien väreistä huueta. Pikkumaista ja turhamaista huutoa. Onko mennyt liian ns veriin..koko keskustelu? Ja kukaan ei puhu uudesta tulokkaasta, Suomen Lähijunat Oy:stä. Joka on kovasti tulokkaana myös Oulu-Tornio-Haaparanta- akselille. Sinne on muitakin tulijoita, kuin tämä joku VR vaan. Ottakaa selvää/olkaa perillä asioista. Oikeat alan harrastajat tämän varmaan tietävät, mutta nämät vouhkaajat..huudetaan ja mekastetaan..onko vai ei- periaatteella. Sisso..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1004
|
« Vastaus #88 : Tammikuu 24, 2025, 20:09:22 » |
|
Täällä taas mekastetaan..alkaako vai ei. Milloin alkaa vai ei ollenkaan.. Millä kalustolla jne.. Hyvä, ettei jo junien väreistä huueta. Pikkumaista ja turhamaista huutoa. Onko mennyt liian ns veriin..koko keskustelu? Ja kukaan ei puhu uudesta tulokkaasta, Suomen Lähijunat Oy:stä. Joka on kovasti tulokkaana myös Oulu-Tornio-Haaparanta- akselille. Sinne on muitakin tulijoita, kuin tämä joku VR vaan. Ottakaa selvää/olkaa perillä asioista. Oikeat alan harrastajat tämän varmaan tietävät, mutta nämät vouhkaajat..huudetaan ja mekastetaan..onko vai ei- periaatteella. Sisso..
Kysymys on siitä että milloin Suomen Lähijunat Oy pystyisi saamaan toimivan junan asiankuuluvine organisaatioineen sille reitille. 1 vuoden, 2 vuoden, 5 vuoden vai 10 vuoden päästä? Ei ole niin väliä millainen se juna on kunhan toimii.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2025, 21:57:06 kirjoittanut Rainer Silfverberg »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1494
|
« Vastaus #89 : Eilen kello 09:46:53 » |
|
Radan turvallisuus - älä astu radalle"Haaparannan ja Tornion välisen rautatiesillan sähköistys on nyt valmis. On tärkeää ymmärtää vakavat riskit radalla tai sen läheisyydessä olemisesta – ja miksi se on aina kielletty yleisöltä." ei taida olla pelkoa junista sillalla kymmeniin vuosiin vaikka Ruotsissa on nyt ekaa kertaa 25 kV jännitettä. https://www.haparanda.se/nyheter/nyheter/2025-01-27-sparsakerhet---betrad-inte-jarnvagssparet
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2221
|
« Vastaus #90 : Eilen kello 13:26:53 » |
|
Myös YLE on uutisoinut asiasta Raideyhteys Suomesta muualle Eurooppaan on nyt valmis, enää puuttuvat junat – siihen on kolme pääsyytä otsikoidulla jutullaan https://yle.fi/a/74-20134730Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että ministeriössä on loppusuoralla selvitys siitä, miten henkilöjunayhteys Torniosta Haaparannalle olisi mahdollista toteuttaa. Rahoituksesta ei kuitenkaan vielä ole sovittu. Rahoitus kun on poliittinen ratkaisu. Alustavien arvioiden mukaan vuotuinen tuen tarve olisi enimmillään 1,4–2,1 miljoonaa euroa. Toinen iso ratkaistava asia on operaattorin valinta ja siihen liittyvä juridiikka. Neuvotteleva virkamies Emmi Nykänen kertoo ministeriön parhaillaan selvittävän, pitääkö liikennöinti kilpailuttaa, voiko osuuden liikennöinnin sisällyttää nykyiseen VR:n sopimukseen vai tuleeko solmia uusi sopimus. Oman mausteensa tuo se, että juna ylittäisi valtakunnanrajan ja kulkisi Ruotsin puolella kilometrin verran. Siihen tarvitaan Ruotsin liikenneviranomaisen suostumus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1004
|
« Vastaus #91 : Eilen kello 13:48:06 » |
|
Myös YLE on uutisoinut asiasta Raideyhteys Suomesta muualle Eurooppaan on nyt valmis, enää puuttuvat junat – siihen on kolme pääsyytä otsikoidulla jutullaan https://yle.fi/a/74-20134730Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että ministeriössä on loppusuoralla selvitys siitä, miten henkilöjunayhteys Torniosta Haaparannalle olisi mahdollista toteuttaa. Rahoituksesta ei kuitenkaan vielä ole sovittu. Rahoitus kun on poliittinen ratkaisu. Alustavien arvioiden mukaan vuotuinen tuen tarve olisi enimmillään 1,4–2,1 miljoonaa euroa. Toinen iso ratkaistava asia on operaattorin valinta ja siihen liittyvä juridiikka. Neuvotteleva virkamies Emmi Nykänen kertoo ministeriön parhaillaan selvittävän, pitääkö liikennöinti kilpailuttaa, voiko osuuden liikennöinnin sisällyttää nykyiseen VR:n sopimukseen vai tuleeko solmia uusi sopimus. Oman mausteensa tuo se, että juna ylittäisi valtakunnanrajan ja kulkisi Ruotsin puolella kilometrin verran. Siihen tarvitaan Ruotsin liikenneviranomaisen suostumus. Hyvä että media on sentään noteerannut asian. Katsotaan alkaako 2026 vai 27 vai 31? Noista tavaraliikenteen edellytyksistä niin on aika hölmöä että vaihtoehdoksi siirtokuormaukseen ei mainita sellaisia telinvaihtolinjastoja joita esim Railshipillä ja Searaililla oli. Eikä myöskään konttien siirtämistä nosturerilla. Mitähän noilla "ajorampeilla" mahdataan tarkoittaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1494
|
« Vastaus #92 : Eilen kello 13:59:31 » |
|
Myös YLE on uutisoinut asiasta Raideyhteys Suomesta muualle Eurooppaan on nyt valmis, enää puuttuvat junat – siihen on kolme pääsyytä otsikoidulla jutullaan https://yle.fi/a/74-20134730Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että ministeriössä on loppusuoralla selvitys siitä, miten henkilöjunayhteys Torniosta Haaparannalle olisi mahdollista toteuttaa. Rahoituksesta ei kuitenkaan vielä ole sovittu. Rahoitus kun on poliittinen ratkaisu. Alustavien arvioiden mukaan vuotuinen tuen tarve olisi enimmillään 1,4–2,1 miljoonaa euroa. Toinen iso ratkaistava asia on operaattorin valinta ja siihen liittyvä juridiikka. Neuvotteleva virkamies Emmi Nykänen kertoo ministeriön parhaillaan selvittävän, pitääkö liikennöinti kilpailuttaa, voiko osuuden liikennöinnin sisällyttää nykyiseen VR:n sopimukseen vai tuleeko solmia uusi sopimus. Oman mausteensa tuo se, että juna ylittäisi valtakunnanrajan ja kulkisi Ruotsin puolella kilometrin verran. Siihen tarvitaan Ruotsin liikenneviranomaisen suostumus. Onhan Dr19-veturilla jo lupa liikkua Ruotsin puolella kalusto tyypihyväksyntä mukaan "FI(Finland)+FI(Tornio),SE(Haparanda)" tässä versioissa taas Tornio on erotettu Suomesta https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-085-0001-6-001-001
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tor Lillqvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 23
|
« Vastaus #93 : Eilen kello 17:34:18 » |
|
Ruotsissa on nyt ekaa kertaa 25 kV jännitettä.
Juutinrauman sillan sähköistys on kokonaan 25 kV, alkaen jo Ruotsin mantereen puolella.
|
|
|
|
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 92
|
« Vastaus #94 : Tänään kello 00:47:40 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|