Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vilppula-Kolho tiesilta radan yli  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« : Eilen kello 21:08:54 »

Vilppulan ja Kolhon välinen maantie siirrettiin uuteen paikkaan 1932-33 ja silloin jouduttiin rakentamaan maantiesilta radan yli VR:n ratakohdassa Km 280+741. Ohessa kuva siltapiirroksesta siltä osin kuin se koski rautateitä. Karttakuvalla (ote peruskartalta 2231 09 -1958) näkyy sillan paikka ja ylhäällä vasemmalla aikaisempaa tien linjausta.


* IMG_4494 Vilppula-Kolho maantiesilta Km 280+741.JPG (2366.92 kilotavua, 3150x2362 - tarkasteltu 69 kertaa.)

* Ote kartalta 2231 09 vuodelta 1958.jpg (915.91 kilotavua, 658x786 - tarkasteltu 67 kertaa.)
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 458


« Vastaus #1 : Eilen kello 23:45:19 »

Oikeassa alanurkassa on Anttilan talo, josta oli lähtöisin Terijoen hallituksen (pääministeri Otto Wille Kuusinen) sotaministeri Akseli Anttila. Nuorna miesnä (1917) Akseli oli harjoittelijana Vilppulan asemalla.

Vuonna 1918 sodassa hän touhuili punaisten puolella taistelulähettinä. Neuvosto-Venäjä otti hänet huomaansa pakomatkan jälkeen ja Akseli sittemmin opiskeli sotatyönjohtajaksi muiden suomalaisten punaupseerien kanssa. Hän selvisi Stalinin 1930-luvun vainovuosista sillä, että hän oli Espanjan sisällissodassa mukana tasavaltalaisten puolella, neuvonantajana.

Akseli oli sittemmin 1945 puna-armeijan kenraalina valtaamassa Berliiniä.
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 141


« Vastaus #2 : Tänään kello 09:43:29 »

Silta ehti olla käytössä noin 10-15 vuotta, sillä se mitä ilmeisemmin on poistettu (nykynumeroinnltaan) tien 348 valmistumisen yhteydessä. Vuoden 1974 ilmakuvassa siltaa ei enää näy.

Samassa ilmakuvassa erottuu Dv12:n vetämä matkustajajuna Kolhon suuntaan, mutta mikä mielenkiintoisinta, välittömästi entisen siltapaikan pohjoispuolella piirtyy myös radan päällä olevan kohteen varjo. Mitä siellä on, koska kohde näyttää todella olevan kiskoilla, eikä radan sivussa. Paikalla ei liioin pitäisi olla ratasiltaa, ojarumpua tms.

MML:n ilmakuvia voi tarkastella Paikkatietoikkunan kautta hakemalla ja valitsemalla karttatasoksi "historialliset ilmakuvat": https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/


* Näyttökuva 2024-11-25 093400.png (743.03 kilotavua, 694x923 - tarkasteltu 35 kertaa.)
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #3 : Tänään kello 11:13:37 »

Onkohan tuo silta rajoittanut kuormaulottumaa, vai miksi on ollut noin kova kiire purkaa se pois?
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 816


« Vastaus #4 : Tänään kello 12:08:12 »

Vilppulan ja Kolhon välinen maantie siirrettiin uuteen paikkaan 1932-33 ja silloin jouduttiin rakentamaan maantiesilta radan yli VR:n ratakohdassa Km 280+741.

Hieno juttu kun tähän harvinaisuuteen löytyi piirustus! Tässä vielä Pollarin ylikulkusillan paikka valokuvissa: https://vaunut.org/sarja/634
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 458


« Vastaus #5 : Tänään kello 12:15:39 »

Onkohan tuo silta rajoittanut kuormaulottumaa, vai miksi on ollut noin kova kiire purkaa se pois?


Herra Jouni, itse olen siinä luulossa - toistan: - luulossa, että nykyinen Vlp - Klo maantie oli tehty kulkuyhteyksien huomattavaksi parantamiseksi.

Liittyyhän tähän "automaattisesti" Klo - Keu maantie myös, Monttosmäkineen kaikkineen. Ko. mäki = "vaarallinen mäki, vaihda ajoissa"-lisäkilpi muu vaara-liikennemerkissä, mäen juurella.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #6 : Tänään kello 12:32:53 »

Mielenkiintoinen keskustelu. Ehdinkin jo ihmetellä avausviestiä, kun ei moisesta sillasta ole minkäänlaista havaintoa, vaikka paikalla on muutamaan kertaan tullut käytyä mutta selittää tietysti asian, jos silta oli käytössä vain muutaman vuosikymmenen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vilppula-Kolho tiesilta radan yli  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina