Malmin ja panssarivaunujen vertailu tässä kohtaa ontuu pahasti, panssarivaunu liikkuu omilla telaketjuillaan.
Sotilaallista syistä Suomeen ei kannata rakentaa uutta normaaliraidetta senttiäkään. Nato on jo kauan rakentanut maalogistiikkaansa merikonttimitoituksen varaan. Se tarkoittaa käytännössä helpointa mahdollista siirtokuormausta. Panssari- ja muissa sotilasajoneuvoissa on telaketjut tai kumipyörät, jolloin siirtokuormaus on lapsellisen helppoa ja nopeaa.
Suomeen tulee muutama kilometri 1435 mm rataa jota pitkin panssarinkuljetusjunat voivat ajaa. Itse panssarit ovat niin hitaat että niiden ajaminen sieltä paikkaan missä niitä tarvitaan kestää ikuisuuden. Viisaammat saavat ratkaista millaisia laitureita ja ramppeja vaunujen siirtämiseksi junasta toiseen pitää rakentaa.
Muuten normaaliraiderata Torniosta Raahen terästehtaaseen joka käyttää Kiirunan malmia voisi olla perusteltu koska SSAB ei tunnu muuten olevan kiinnostunut investoimaan siihen mitään uutta.
Itämeren meriliikenne voi kohdata kaikenlaisia häiriöitä muutenkin joten kaikkea ei kannata laskea balkanilaisen vaihtoehdon varaan.