Ihan niin, tai näin, mutta kohta mahdollisesti alkaa olla akuutit ajat hieman laajemmankin huolto- ja materiaalitäydennys operaation pikaiseen suunnitteluun, ja jopa toteuttamiseen Suomen Lapin kautta. Itämerellä tilanteet vaihtuvat ja tunnelma tiivistyy. Seuraavaksi sinne on saapumassa x-määrä Naton laivastoa, ja samassa yhteydessä ilmeisesti venäjä lähettää useita pinta-aluksiaan pelipaikalle. Jos Itämeri muuttuu epävakaaksi alueeksi, ensimmäisenä putoaa Tallinna - Helsinki RoRo/lauttayhteydet pois pelistä. 12-14 lähtöä/vrk. Maantierahti Euroopasta via Balticaa pitkin seisahtuu. Kapasiteettia putoaa siis huomattava määrä. Todennäköisesti vaikuttaa myös Suomesta Saksaan liikennöitävään RoRo-liikenteeseen.
Rekkamiehet tarjoutuivat ottamaan haastetta vastaan. Älkää huolestuko...Aivan varmasti pullaa riittää teillekin, jos Itämerellä liikenne häiriytyy, tai jopa seisahtuu. Talvinen käsivarrentie on mitä vihonviimeisin baana runsasnumeroisille rekkayhdistelmille. Ei se ole hyvä kesälläkään, mutta talvella ja rajusti kasvavin liikennemäärin se tulee olemaan "jännittävä".
Näin alkoi sitten käydä :
"Kaapeleiden vauriot, joita Suomen viranomaiset tutkivat, on yksi useista viimeaikaisista Itämerellä sattuneista tapauksista, joita tarkastellaan mahdollisena sabotaasina. Liittoutuneet ilmaisivat täyden solidaarisuuden Virolle ja Suomelle äskettäisen välikohtauksen jälkeen. Valppauden ylläpitämiseksi, tilannetietoisuuden lisäämiseksi ja tulevien välikohtausten ehkäisemiseksi Nato vahvistaa sotilaallista läsnäoloaan Itämerellä. Liittolaiset harkitsevat myös muita toimenpiteitä kriittisen merenalaisen infrastruktuurin mahdollisten uhkien torjumiseksi, mukaan lukien tämän vuoden toukokuussa perustetun Naton kriittisen merenalaisen infrastruktuurin turvallisuuden merikeskuksen tuella."
https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_231800.htm