Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junat myöhässä sähköratavian / ilkivallan vuoksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kevin Glynn
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« : Joulukuu 30, 2024, 21:34:55 »

Useat junat ovat myöhässä sähköratavian/ ilkivallan vuoksi 30-70 minuuttia.
S72 yli 60 min myöhässä
S53 yli 40 min myöhässä
R-juna peruttu klo 20:55
IC29 yli 30 min myöhässä
vr.fi

Lisää tietoa myös is.fi:ssä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010934470.html


tallennettu

Sr1 3063
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #1 : Joulukuu 30, 2024, 22:30:24 »

PYO 263 myöhästyi mukavasti. Siihen on sitten luvassa Oulussa Eifet-alligaattori.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 983


« Vastaus #2 : Joulukuu 31, 2024, 00:00:37 »

Jos joku varastaa paluujohtimia niin eikö se edellytä kiipeämistä sähköradan pylväisiin? Pystyykö junaa siitä huolimatta ajaa ohi vaikka ne joltain matkalta puuttuu? Uutisissa luki että kaikki 4 raidetta jouduttiin sulkemaan? Tarkoititko se että kaikista 4 raiteesta vietiin johdot vai oliko se varotoimi? Johtaako kisko virtaa jos paluujohdin puuttuu?
tallennettu
Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #3 : Joulukuu 31, 2024, 08:29:40 »

Useat junat ovat myöhässä sähköratavian/ ilkivallan vuoksi 30-70 minuuttia.
S72 yli 60 min myöhässä
S53 yli 40 min myöhässä
R-juna peruttu klo 20:55
IC29 yli 30 min myöhässä
vr.fi

Lisää tietoa myös is.fi:ssä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010934470.html



Siellä S 53:nen oli myöhästynyt 70 min lisää
tallennettu

T7166 oli ensimmäinen
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #4 : Tammikuu 01, 2025, 18:07:51 »

Vuosi 2024 oli rankka ja raaka vuosi kaikenlaisille kaapeleille ja putkilinjoille. Olivatpa nämä sitten rautateillä, tai vaikkapa meren pohjassa. Toivottavasti tekijät saadaan kiinni ja vastuuseen.
tallennettu
Pekka Kerola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #5 : Eilen kello 14:10:20 »

Jos joku varastaa paluujohtimia niin eikö se edellytä kiipeämistä sähköradan pylväisiin? Pystyykö junaa siitä huolimatta ajaa ohi vaikka ne joltain matkalta puuttuu? Uutisissa luki että kaikki 4 raidetta jouduttiin sulkemaan? Tarkoititko se että kaikista 4 raiteesta vietiin johdot vai oliko se varotoimi? Johtaako kisko virtaa jos paluujohdin puuttuu?

Olisiko kyseessä ollut kiskosta sähköratapylvään alapäähän ollut osa  paluuvirtatiestä? Nämä johtimet olivat ennen kuparia, nyt niitä on paljolti korvattu seosmetallisilla johtimilla, joilla ei ole niin suurta romuhintaa. Samaa johdintyppiä käytetään myös sähköradan läheisyydessä olevien pylväiden yms. maadoittamiseen.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 983


« Vastaus #6 : Eilen kello 15:31:05 »

Jos joku varastaa paluujohtimia niin eikö se edellytä kiipeämistä sähköradan pylväisiin? Pystyykö junaa siitä huolimatta ajaa ohi vaikka ne joltain matkalta puuttuu? Uutisissa luki että kaikki 4 raidetta jouduttiin sulkemaan? Tarkoititko se että kaikista 4 raiteesta vietiin johdot vai oliko se varotoimi? Johtaako kisko virtaa jos paluujohdin puuttuu?

Olisiko kyseessä ollut kiskosta sähköratapylvään alapäähän ollut osa  paluuvirtatiestä? Nämä johtimet olivat ennen kuparia, nyt niitä on paljolti korvattu seosmetallisilla johtimilla, joilla ei ole niin suurta romuhintaa. Samaa johdintyppiä käytetään myös sähköradan läheisyydessä olevien pylväiden yms. maadoittamiseen.


Mihin kohtaan se ns imumuuntaja sijoittuu? Onko niitä kuinka tiheässä?
tallennettu
Pekka Kerola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #7 : Eilen kello 19:02:56 »

Jos joku varastaa paluujohtimia niin eikö se edellytä kiipeämistä sähköradan pylväisiin? Pystyykö junaa siitä huolimatta ajaa ohi vaikka ne joltain matkalta puuttuu? Uutisissa luki että kaikki 4 raidetta jouduttiin sulkemaan? Tarkoititko se että kaikista 4 raiteesta vietiin johdot vai oliko se varotoimi? Johtaako kisko virtaa jos paluujohdin puuttuu?

Olisiko kyseessä ollut kiskosta sähköratapylvään alapäähän ollut osa  paluuvirtatiestä? Nämä johtimet olivat ennen kuparia, nyt niitä on paljolti korvattu seosmetallisilla johtimilla, joilla ei ole niin suurta romuhintaa. Samaa johdintyppiä käytetään myös sähköradan läheisyydessä olevien pylväiden yms. maadoittamiseen.


Mihin kohtaan se ns imumuuntaja sijoittuu? Onko niitä kuinka tiheässä?

Imumuuntajia on 1 x 25 kV ajojohdinjärjestelmässä 2,5 km välein.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 413


« Vastaus #8 : Tänään kello 00:50:02 »

Jos joku varastaa paluujohtimia niin eikö se edellytä kiipeämistä sähköradan pylväisiin? Pystyykö junaa siitä huolimatta ajaa ohi vaikka ne joltain matkalta puuttuu? Uutisissa luki että kaikki 4 raidetta jouduttiin sulkemaan? Tarkoititko se että kaikista 4 raiteesta vietiin johdot vai oliko se varotoimi? Johtaako kisko virtaa jos paluujohdin puuttuu?

Olisiko kyseessä ollut kiskosta sähköratapylvään alapäähän ollut osa  paluuvirtatiestä? Nämä johtimet olivat ennen kuparia, nyt niitä on paljolti korvattu seosmetallisilla johtimilla, joilla ei ole niin suurta romuhintaa. Samaa johdintyppiä käytetään myös sähköradan läheisyydessä olevien pylväiden yms. maadoittamiseen.


Mihin kohtaan se ns imumuuntaja sijoittuu? Onko niitä kuinka tiheässä?



Imumuuntajia on 1 x 25 kV ajojohdinjärjestelmässä 2,5 km välein.

Käy osoitteessa https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/ ja valitse karttataso "Rata: Imumuuntaja". 2,5 km näyttää ihan oikealta.

Eikö Ranne oli äskettäin uutisissa, että liian paljon infratietoa on julkista? En tiedä, onko siinä oikeasti väliä. Ne todella tärkeät kohteet löytyvät varmaan helposti tiedustelusatelliittien avulla.

Kyllä vaaralliselta se kuulostaa vaikka virtapiiri olisi avattu sillä puolella, joka on normaalitilassa maadoitettu. Eikö sitten se "löysä pää" on yhtäkkiä jännitteinen, jos paikalla on kuluttaja (veturi). Ainakin kovia maakenttiä. Mutta en tiedä, mikä oli oikein varastettu ja muutenkin tuo korkeajännitesähkö ei ole ihan helppoa vain koulufysiikan tiedoilla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junat myöhässä sähköratavian / ilkivallan vuoksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina