Jos joku varastaa paluujohtimia niin eikö se edellytä kiipeämistä sähköradan pylväisiin? Pystyykö junaa siitä huolimatta ajaa ohi vaikka ne joltain matkalta puuttuu? Uutisissa luki että kaikki 4 raidetta jouduttiin sulkemaan? Tarkoititko se että kaikista 4 raiteesta vietiin johdot vai oliko se varotoimi? Johtaako kisko virtaa jos paluujohdin puuttuu?
Olisiko kyseessä ollut kiskosta sähköratapylvään alapäähän ollut osa paluuvirtatiestä? Nämä johtimet olivat ennen kuparia, nyt niitä on paljolti korvattu seosmetallisilla johtimilla, joilla ei ole niin suurta romuhintaa. Samaa johdintyppiä käytetään myös sähköradan läheisyydessä olevien pylväiden yms. maadoittamiseen.
Mihin kohtaan se ns imumuuntaja sijoittuu? Onko niitä kuinka tiheässä?
Imumuuntajia on 1 x 25 kV ajojohdinjärjestelmässä 2,5 km välein.
Käy osoitteessa
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/ ja valitse karttataso "Rata: Imumuuntaja". 2,5 km näyttää ihan oikealta.
Eikö Ranne oli äskettäin uutisissa, että liian paljon infratietoa on julkista? En tiedä, onko siinä oikeasti väliä. Ne todella tärkeät kohteet löytyvät varmaan helposti tiedustelusatelliittien avulla.
Kyllä vaaralliselta se kuulostaa vaikka virtapiiri olisi avattu sillä puolella, joka on normaalitilassa maadoitettu. Eikö sitten se "löysä pää" on yhtäkkiä jännitteinen, jos paikalla on kuluttaja (veturi). Ainakin kovia maakenttiä. Mutta en tiedä, mikä oli oikein varastettu ja muutenkin tuo korkeajännitesähkö ei ole ihan helppoa vain koulufysiikan tiedoilla.